Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Puhuuko teidän vanhemmat...

Lähettäjä: Olenko ainoa jonka 
Päivämäärä:   11.5.26 16:12:53

Eli siis puhuuko teidän vanhemmat ulkomaan kieliä esim enkkua ?
Ja minkä ikäiset teidän vanhemmat on ?

Mä ihastelin mun työkaverin vanhempia kun se kertoi menevänsä äitinsä kanssa Lontooseen ja äiti kuulemma puhuu hyvin enkkua. Ja sit hän sano että totta kai isäkin puhui ja isovanhemmat.

Jäin miettii valehteliko hän. Että siis myös isä ja isovanhemmat. Vai onko kuinka yleistä vanhempien sukupolvien puhua ulkomaan kieliä ?

Ja siis ei mun äiti puhu enkkua. Ymmärtää kyl jotain sanoja. Mummu ei todellakaan puhu enkkua. Eikä ne puhu kyllä mitään muutakaan kun suomea.

Re: Puhuuko teidän vanhemmat...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.5.26 16:18:06

Isä ja äiti puhuvat englantia, ruotsia ja saksaa, ovat 1949 ja 1950 syntyneet. Isovanhemmat eivät osanneet vieraita kieliä. Minkä ikäinen sinun äitisi on? Millainen koulutustaso hänellä on? Luulisi ainakin ylioppilaiden osaavan vieraita kieliä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   11.5.26 16:18:22

Vanhemmilla sujuva Ruotsi ja hyvä enkku, toisella ollut työkielikin viimeisinä vuosina Englanti, ovat yli 75 eli eläkkeellä jo 10v. Heidän vanhempansa eivät kieliä osanneet yksittäisiä sanoja enempää (syntyneet 100v sitten).

Päivämäärä:   11.5.26 16:18:22

Äiti puhuu englantia ja ruotsia, hieman saksaa. Isä englantia ja saksaa, ruotsi natiivitasoisesti, jonkin verran norjaa ja venäjää.

Isovanhemmista yksi puhui englantia, saksaa ja ruotsia, toinen ruotsia, kaksi muuta eivät juurikaan mitään vieraita kieliä.

Päivämäärä:   11.5.26 16:19:47

.. ylläolevana tuplapisteenä vanhemmat syntyneet 1950-luvun lopulla. Kieliä puhuvista isovanhemmista molemmat 30-luvulla, korkeintaan alkeita (eng/swe) ymmärtävät 20-luvulla.

Lähettäjä: Vm86 
Päivämäärä:   11.5.26 16:20:56

Minun vanhemmat on syntyneet 1949 ja 1951, kumpikaan ei käynyt silloista lukiota ylioppilaaksi vaan ovat ammattiin valmistuneita. Eivät matkailleet nuorina kun ei ollut mahdollisuuksia. Eivät puhu englantia, joitain rallienglannin sanoja ymmärtävät että pärjäävät Kanarialla. Isovanhemmat (syntyneet 1920-1930-luvuilla) eivät uskoakseni puhuneet englantia mutta pappa ja mamma itärajalla kaiketi vähän venäjää.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   11.5.26 16:22:33

Isän puolen suku kaksikielistä (suomi+ruotsi) ja kaikki puhuvat tietenkin lisäksi vähintään englantia, vanhemmat sukupolvet saksaa. Äidin puolelta vähemmän koulutettua väkeä ja siksi käytännössä suomee ja savvoo, hiljoo ja kovvoo. Itsellä suomi ja englanti sujuvaa, pärjään ruotsi/saksa/ranska/italia/viro.

Lähettäjä: Jmmm 
Päivämäärä:   11.5.26 16:24:37

Isä 65v ja äiti 64 v puhuvat erinomaista englantia ja ruotsia. Saksaa puhuvat molemmat hyvin. Isä osaa ranskaa todella hyvin.

Mummi ja pappa 85 v eivät osaa kuin suomea.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   11.5.26 16:27:50

Äiti opiskeli nuorena saksaa, eikä englantia. Silloin vielä koettiin, että saksa tulee olemaan tulevaisuuden kieli. Isäni opiskeli enemmän englantia, mutta ei joutunut sitä hirveästi käyttämään. Töissä kuitenkin manuaalit jne. englanniksi. Asuttiin sen verta pohjoisessa, että ei siellä paljon tarttenut kieli puhua kun olin lapsi. Nyt olen 40v.

Mutta olen ollut useassa työpaikassa, missä työkieli on englanti. Jo 2000-luvun alusta lähtien. Ja monet oli tehneet niitä töitä jo vuosikymmeniä. Eli kyllä, suomessa on paljon vanhempia ihmisiä, jotka puhuvat "ulkomaankieliä" eli osaavat äidinkielensä lisäksi vähintään yhtä kieltä sujuvasti. Itse voisin olla jonkun vanhempi ja itseasiassa isovanhempikin ja kyllä, puhun suomea ja englantia sujuvasti. Lisäksi ranskasta, saksasta ja ruotsista perusteet.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   11.5.26 16:28:21

Mun vanhemmat siis iältään 70 molemmin puolin, itse olen reilu 40.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.5.26 16:43:23

Äitini puhuu suomen ja ruotsin lisäksi saksaa, englantia ja kreikkaa, isä englantia ja saksaa. Äidin puolen isovanhemmat puhuivat suomea, unkaria ja auttavasti venäjää. Isän puolen isovanhemmat suomea, venäjää ja ruotsia.

Suomalaisia, muutama evakko isovanhemmissa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.5.26 16:52:16

Isäni 80+ pärjää ihan hyvin englanninkielellä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.