|
Lähettäjä: Ninnis
Päivämäärä: 11.5.26 07:58:09
Käsittääkseni (tuttujen tilanteita seuraamalla) kotikaupunkimme vanhainkoteihin tai vastaaviin ei pääse jos ei ole ensin täydet kotihoidon palvelut ja todeta etteivät ne riitä.
Yksityiseen taas kai pääsee, mutta eikä siitä makseta aina könttäsumma kuin kunnallisella jossa maksu on prosenttiosuus tuloista?
Meillä on serkkuni kanssa vääntöä aiheesta tai serkkuni painostaa minua selvittämään paikkaa mummillemme, koska asun mummin kanssa samassa kaupungissa ja serkkuni kauempana. Minä epäilen vahvasti ettei mummimme eläke riitä yksityiseen kun nytkin on rahat aina loppu ja vähissä hänen maksaessaan 550€ vuokraa nykyisestä asunnostaan. Enkä usko hänen mitenkään pääsevän kaupungin vanhainkoteihin, koska viimeksi tammikuussa todettiin ettei kotihoidolla ole tarjota sellaista palvelua josta mummimme hyötyisi ja jos ei tarvitse kotihoidon palveluita ei pääse vanhainkotiinkaan. Olisimme halunneet jonkun katsomaan, että muistaa varmasti ottaa lääkkeensä (jakaa ne kyllä itse dosettiin) ja jonkun tekemään perusteellisemman siivouksen kerran kuussa. Näitä palveluita ei yksistään saanut kaupungin kotihoidolta. Nyt uutena ongelmana on, että syömiset tuppaavat jäämään huonolle. Joten serkkuni on sitä mieltä, että olisi aika katsoa paikkaa palvelutalosta. Toki siellä olisi seuraakin, kun nyt mummi jää aika yksinäiseksi ja kaipaisi enemmän juttukavereita.
Selvitin ja järjästin juuri tuon kotihoidon arviointikäynnin ja nyt on muutenkin paljon kaikkea ylimääräistä niin en jaksaisi alkaa selvittämään palveluasumista, kun epäilen ettei mummille vielä löydy paikkaa. Muita lähisukulaisia suomessa ei oikeastaan ole kuin minä ja serkkuni jotka huolehdimme mummin asioista. Niistä valtaosa kaatuu minun harteilleni, koska asun samassa kaupungissa nnin on helpompi käyttää mummia kaupassa, lääkärissä ja hoitaa juoksevia asioita ymv. Nämä vaan kieltämättä ovat aika aikaavieviä, kun on oma työ, omien lasten asiat ymv eli aika meinaa loppua minulta kesken.
Joten olisin kiitollinen jos joku osaisi antaa jotain summia paljon yksityinen palveluasuminen maksaa niin osaisin arvioida kannattaako edes alkaa kyselemään. Ymmärrän, että honta vaihtelee paljonkin ja varmaan sekin vaihtelee mitä palveluita ostaa.
|