Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Äiti jätti "lapset" kotiin ja lähti dokaamaan

Lähettäjä: Ymmärsinkö oikein 
Päivämäärä:   10.5.26 16:03:25

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011988358.html

"38-vuotias nainen jätti kaksi tytärtään yksin yöksi kotiin ja lähti baariin Espoossa. Tapahtumat ajoittuvat tiistain ja keskiviikon väliselle yölle marraskuun loppuun vuonna 2023.

Äiti oli juonut illan aikana runsaasti alkoholia jo kotona ja lähtenyt tämän jälkeen miesystävänsä kanssa ravintolaan. 15- ja 7-vuotiaat tytöt jäivät yksin kotiin."

En pidä tuota äitiä nyt minään esimerkkiäippänäkään, oli joku tukistusjuttu artikkelissa myös ja tässäkin ilmeisesti hyvät hutikat vedetty.

Lähinnä nyt se, että miten muka 15 ja 7 vuotiaat eivät pärjää keskenään kotona?? Ymmärtäisin jos vanhempi sisar olisi vaikka jotenkin kyvytön huolehtimaan itsestään tms, mutta kun mietin omaa nuoruuttani niin silloin olisi kyllä hävetty jos ei tuonikäiset olisi keskenään selvinneet.

Ehkä tuon tapauksen taustalla on jotain kovempaakin alkon käyttöä ja kenties lasun asiakkuutta, mutta noin muuten - onko todellakin heitteillejättöä vaikka sellainenkin, jos tuon ikäisen olisivat yön keskenään jos vanhemmat ovat jossain järjellisilläkin asioilla kuten yövuorossa töissä???! Vai menikö minulta nyt jotain ohi.

Re: Äiti jätti "lapset" kotiin ja lähti dokaamaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.5.26 16:08:56

15v on ok, mutta 7v ei todellakaan.
Ja 15v ei voi huolehtia 7veestä sen takia, että vanhemmat pääsevät ryyppäämään. Tai muutenkaan. Kyllä tuolle nuoremmalle pitäisi hankkia aikuinen hoitaja kaikissa tilanteissa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   10.5.26 16:09:38

Ysärillä oli normaalia, että tuon ikäinen hoiti nuorempiaan ja nuoremmatkin (13-14-v) , oliko ennen enemmän vastuullisuutta? Olin tuon ikäisenä hoitamassa ihan vieraitakin naapurin lapsia yön yli, kun olivat jossain juhlissa.

Mä usein olin yksinkin kotona, kun vanhemmat mökillä. Saisko nykyään syytteen tuosta?

Päivämäärä:   10.5.26 16:10:08

15v voi jättää pariksi päiväksi jopa yksin kotiin. Olin itse jopa viikon kotona 16v kun en halunnut lähteä mökeille mukaan. Hyvin onnistui kun kauppa oli lähellä ja vanhemmat täytti jääkaapin ja teki listan mistä pitää huolehtia. 7v pärjää varmasti hyvin kun isosisko kotona. Kyllähän tuo edistää itsenäistymistä enkä näe heitteillejättönä. Kummallista jos 15v ei pärjää yhtä iltaa yksin kotona. Toki eri jos aina äiti ramppaa baarissa ja jääkaappi tyhjä.

Lähettäjä: Rrr 
Päivämäärä:   10.5.26 16:27:21

Mielestäni on eri asia jättää lapset kotiin niin, että lapsista vastuussa oleva huoltaja on itse selvin päin kuin että hän on juomassa humalahakuisesti.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.5.26 16:29:26

Kyllä normaali 15-vuotias tänä päivänäkin on vastuullinen, ja voi hyvin huolehtia normaalista 7-v pikkusisaruksestaan.

Tuossa aloituksen tapauksessa lapset eivät välttämättä ole ihan normaaleja, ja äidin alkoholinkäyttö vaikuttanut selvästi asiaan. Ja edeltävä pahoinpitely myös.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   10.5.26 16:31:50

Muistan olleeni 9-10v kun menin saman ikäisen kaverin luo yöksi, että hänen vanhempansa pääsevät juhlimaan. Tulivat kotiin sitten aamuyöllä humalassa. Muutaman kerran vielä oltiin näin, ei ollut ongelmia.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   10.5.26 16:38:09

15 vuotiaana kävin usein lapsenvahtina. Hulluksi on mennyt jos guon ikäknen ei saa olla lapsenvahtina. Ne tulossa ja monet jotka eivät pääse vielä firmoihin töihin hakeutuvat lapsia hoitamaan. Kuka uskaltaa enään palkata teiniä ettei saa heitteille jätöstä syytettä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.5.26 16:57:16

Alkaa mennä vähän hysteeriseksi.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   10.5.26 16:58:42

Siis miks 15v ei voisi huolehtia 7vuotiaasta. Vanhemmathan voisivat olla vaikka yövuorossa, eikä tuossa olisi mitään ongelmaa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.5.26 17:02:46

"Siis miks 15v ei voisi huolehtia 7vuotiaasta."

Tätä minäkin ihmettelen. Ja jos vanhemmat vaikka olisivat yövuorossa töissä, niin eikö tuon ikäisiä muka voisi jättää kotiin ilman lapsenvahtia?

15-vuotiaalla voisi olla jo oma lapsi, vauvaikäinen huollettava. Miksi ei siis pystyisi kouluikäisestä lapsesta huolehtimaan?

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   10.5.26 17:06:25

Lähettäjä: ??
Päivämäärä: 10.5.26 16:38:09

15 vuotiaana kävin usein lapsenvahtina. Hulluksi on mennyt jos guon ikäknen ei saa olla lapsenvahtina.""

Niin mäki eikä lapsi montaa vuotta ollut. Ja tukkapöllyäkin on saatu nuorena ;)
Silti kaikki hyvin nykyään kaikilla ;)

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   10.5.26 17:15:27

Miten minä olen muistavinani että omassa lapsuudessani äidit tekivät jopa ilta- ja yövuoroja töissä samanlaisella setillä. Toki tämä oli 70-luvulla, kun asiat eivät olleet läheskään yhtä kehittyneitä kuin nyt.

Lähettäjä: Aha 
Päivämäärä:   10.5.26 17:21:07

Jep. Ite olin 14v usein hoitamassa veljeni lapsia(8v vanhempi) lapset oli 1-3 vuoden välistä. 16v asuin jo yksin opiskelujen takia

Päivämäärä:   10.5.26 17:28:16

Saako 7-vuotas olla nykyään edes yksin kotona koulun jälkeen. Enne ei moinen ollut ongelma.

Lähettäjä: Sitru 
Päivämäärä:   10.5.26 17:32:42

15v voisi olla vastuussa pikkusisaruksesta jos puhelimen päässä olisi selväpäinen vastuullinen aikuinen ja myös kotiin palaava aikuinen olisi selvinin ja kantaisi vastuun jos jotain sattuisi. Ettekö oikeasti ymmärrä eroa?

Päivämäärä:   10.5.26 17:39:19

Voisiko tilanne olla sellainen, että lapset on oikeasti vaan jätetty keskenään ilman että se 15v olisi yhtään kiinnostunut hoitohommista tai olevan niihin soveltuvakaan?

Ja miten se eroaa että päiväksi jätetään 15v vahtihommiin kuin että se tapahtuisi yöllä jolloin oletusarvoisesti nukutaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.