Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  TÄTÄ on ahmimishäiriö!

Lähettäjä: Laurel 
Päivämäärä:   9.5.26 18:36:45

Havaihduin tänään tähän:
Meillä on kaapissa sellaisia pieniä Daim-suklaita. Poikaystävä ei välitä mistään makeasta ja minä taas vetäisin kaiken. En kuitenkaan koskaan nauti mistään, vaan vedän vaan kaksi käsin kunnes tulee huono olo.
No, eilen vietettiin yhdessä iltaa ja juotiin lasit viiniä. Mä mietin koko ajan, että onkohan niitä Daimeja siellä kaapissa vielä.... Hän lähti lämmittämään saunaa. Minä menin saman tien sinne kaapille ja aivan psykoottisesti avasin niitä suklaita ja vedin kitusiini. Olin niin huumassa, etten tajunnut ajankulua ja yhtäkkiä mies olikin tulossa sisälle.
Heitin paniikissa loput suklaat roskiin ja olin kuin ei mitään olisi tapahtunut.
Jonkun ajan päästä hän meni lisäämään saunaan puita, niin MINÄ V1TTÚ KAIVOIN NE ROSKIKSESTA JA SÖIN. Salaa. En voi mennä sinne kaapille, ottaa vaikka kolmea suklaata ja syödä niitä tuossa samalla kun juttelen hänen kanssa.

Mun toinen vanhempi oli alkoholisti ja tämä minun käyttäytyminen on aivan samanlaista. H3lvetin kamalaa.
Nyt ainakin myönnän itselleni, että mulla ongelma.
Tämä ei todellakaan ole ainoa kerta. Aiemmin olen sen vain työntänyt pois mielestä. Voin suunnilleen purkaa koko pakastimen yhden jäätelötikun toivossa kunnes muistan, että vedin pari päivää sitten kaikki kolme. Sitten vaan unohdan asian.

Re: TÄTÄ on ahmimishäiriö!

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   9.5.26 19:05:07

Miten ois jos söisit kohtuudella makeaa ihan luvan kans? Ja tietenki lämmin ruoka ja muut ateriat ettet nälissäs syö kaikkea mitä kaapista löytyy. Moni "laihduttaa" siten että päivän kituuttaa liian vähillä kaloreilla ja sitten ahmii kun on oikeesti vaan nälkä. Tarpeeksi ruokaa 5 kertaa päivässä ja makeaa pari kolme kertaa viikossa ihan luvan kans.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.5.26 19:09:08

Minun on aina ollut vaikea ymmärtää ahmimishäiriötä. Huom. En vähättele sitä ja tiedän että se on totta. Sanon vain että itse en ymmärrä sitä.

Minäkin olisin voinut syödä vaikka kilon daimeja putkeen. Nehän on hyviä, jos ne on siinä, miksen söisi? Olen aikuinen ja saan syödä. Nam, nam. Olen joskus heittänyt jonkun suklaanlopun roskiin jos olen ollut ihan täynnä niin että yököttänyt ja sitten seuraavana päivänä paremmissa voinneissa olenkin poiminut suklaan takaisin roskiksesta jos siinä on paperit päällä.

Laskiaispullat on myös asia mitä ihan ähkyyn asti syön niin että napa paukkuu. Ylipäätään syön kyllä mahan pinkeäksi jos on runsaasti hyvää herkkua vain minulle. Mikäs sen mukavampaa. Ja jos mieleen tulee että pakkasen pohjalla on jäätelötöttero niin toki sen sieltä kaivan jos karkkihammasta kolottaa.

Mulla tää on ihan vaan elämää eikä tähän liity mitään ikävää tai ikäviä fiiliksiä. En ole paksu, makea on ihana elämän suola ja piristäjä. Niin vaikea päästä sisään miksi tämä olisi jollekulle toiselle niin eri kokemus. Ehkä minun pitää jatkaa lukemista ahmimishäiriöisten kokemuksista niin opin enemmän.

Joka tapauksessa tsemppiä ja muista että ruoka ja herkut kuuluu elämään, herkkuja saa syödä ja enemmänkin kuin vain jonkun yhden pullan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.5.26 19:27:35

"Miten ois jos söisit kohtuudella makeaa ihan luvan kans?"
Muten voi syödä kohtuudella kun ei pysty lopettamaan?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.5.26 19:30:12

Mä oon ihan samanlainen...
Ja voin siis olla pitkiäkin aikoja ilman mutta jos kaapissa on jotain herkkuja niin ne menee samantien. En saa mielenrauhaa.
Mitään pahan päivän varalle on ihan turha ostaa.
Ja siis sama että kaikki tungetaan kitusiin, vaikkei tekisi varsinaisesti enää mielikään.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   9.5.26 19:30:16

Mulla on karkkipäivä keskiviikkona eli irtareita vajaa 200g. Perjantaina sitten pullaa tai keksiä tms. Muuten en syö makeaa tai limukoita. Sipsejä en syö koskaan. Muuten syön hyvää ruokaa, vihanneksia ja hedelmiä monipuolisesti ja terveellisesti.

Päivämäärä:   9.5.26 19:58:24

Oletko miettinyt jos puhuisit poikaystäväsi kanssa tästä? Tai ravitsemusterapeutti

Hyvä alku jo, että pystyit kertomaan tänne. kertominen ja asian hyväksyminen on ensimmäiset askeleet terveeseen ruokasuhteeseen

Lähettäjä: Mh 
Päivämäärä:   9.5.26 20:11:06

Ehdottomasti kannattaa käydä jossain juttelemassa, nuo syyllisyyden tunteet kertovat siitä että tarvitset apua. Varsinkin kun itsekin tiedostat asian.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   9.5.26 20:29:34

Kannattaa ehdottomasti etsiä ammattiapua.
Älä välitä noista kommenteista "syö tarpeeksi kunnon ruokaa" jne. Siellä päässä ei ymmärrys riitä syömishäiriöihin, vähän sama, kun anorektikolle sanoisi samaa. Mikä taas on melkein sama, kun halvaantuneelle sanoisi, että "nouse ylös siitä pyörätuolista ja lähde lenkille, siitä tulee kiva olo."

Ota yhteyttä oman alueen terveysasemaan, jos pääsisit juttelemaan jollekulle.

Lähettäjä: NoName 
Päivämäärä:   9.5.26 20:36:33

Aloittaja kertoo addiktiosta ja tyypit tulee neuvomaan järkevästä syömisestä... Haloo!

Hyvä aloittaja, että sanoitit! Nyt tarvitset apua ammattilaiselta. Yllä vinkkejä alkuun. Tsemppiä ja rohkeutta ottaa yhteys apuun!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.5.26 20:37:43

" Olen joskus heittänyt jonkun suklaanlopun roskiin jos olen ollut ihan täynnä niin että yököttänyt ja sitten seuraavana päivänä paremmissa voinneissa olenkin poiminut suklaan takaisin roskiksesta jos siinä on paperit päällä." Miksi ihmeessä?

Päivämäärä:   9.5.26 20:51:47

..., koska impulssi sanoo niin. Samasta syystä kuin joku tupakoitsija voisi heittää tupakat roskiin ja sitten myöhemmin palata ja kääriä niistä sätkäpaperiin tupakan. Samasta syystä kuin alkoholisti voisi kaataa alkoholit viemäriin ja sitten hetken päästä yrittää saada niistä pulloista viimeisiä tippoja vielä.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   9.5.26 21:00:48

Alkkis kaataa viinat kitusiin, ei muualle.

Päivämäärä:   9.5.26 21:08:24

Alkoholistillakin voi olla hetkiä kun hän toteaa että nyt riittää ja hankkiutuu eroon viinoista. Se vaan että kun ei ole mitään muutakaan tapaa paeta sitä mitä hän viinalla pakeneekaan, niin sitä katuu aika nopeasti.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   9.5.26 21:13:26

- Nimenomaan näin! Täysin sama asia, kohde on vain eri. Ja sitä alkoholia toki ei sieltä viemäristä enää takaisin saa.
Olen tupakoitsijana joskus itsekin rahattomana aikana nuorena tuhkiksesta kaivanut vielä poltettavaksi kelpaavia jämiä. Se on ällöttävää, mutta tein sen silti, koska oli pakko saada.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.