Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi on niin "noloa" opetella aikuisena jotain?

Lähettäjä: sana 
Päivämäärä:   8.5.26 11:10:33

Minun mielestäni ei ole mitään noloa siinä, jos opettelee uusia asioita aikuisena. Vaikka ne olisivat sellaisia asioita mitä moni on oppinut jo lapsuudenkodissaan, niin mitä sitten.

Mutta törmään todella usein sellaiseen asenteeseen, että aikuisena ei voi opetella tai aikuiselle ei voi opettaa jotain. Varsinkaan sellaista, mikä "pitäisi jo osata". Ja yllättävän moni asia ilmeisesti "pitäisi osata", vaikka ei olisi koskaan tehnyt mitään siihen liittyvääkään.

Esimerkiksi minä haluaisin opetella edes vähän rassaamaan vanhoja autoja, remontoimaan, tekemään metsätöitä, ompelemaan jne. Lapsena ei ollut mahdollista opetella, nyt olisi. Lähipiirissä on ihmisiä jotka osaavat näitä juttuja, mutta he ovat olleet tosi nihkeitä, kun olen varovasti kysynyt että olisiko heillä joskus aikaa ottaa minut mukaan oppimaan. Olen saanut suoraan vastaukseksi, että "no eihän aikuista ihmistä nyt viitsi ruveta opettamaan". Olin ihan että häh, miksei? He kuitenkin tietävät että olen perusahkera ja oma-aloitteinen, enkä vain odota että oppi kaadetaan päähän tai että minulle tehdään kaikki valmiiksi. Tai kai he sitten kuitenkin epäilevät sellaista, mutta en kyllä ymmärrä miksi. Toisaalta, jos nyt menisin ja alkaisin vain opetella itse, niin äkkiä olisi joku paikalla ja alkaisi se "mitä teet, anna minä, älä nyt kun sinä pilaat sen" -hössötys.

Olen törmännyt samaan asenteeseen myös työelämässä. Oletetaan että työntekijä vaan osaa uudet asiat opettamatta, mutta sitten kun koettaa itsenäisesti opetella (kun pyynnöistä huolimatta kukaan ei opeta), alkaa tuo hössötys tai vähintään moititaan, kos lopputulos ei ollut täydellinen. Miksi??? Erityisesti työelämässä tämä on mielestäni tosi typerää ja tehotonta.

Re: Miksi on niin "noloa" opetella aikuisena jotain?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.5.26 11:18:22

Uuden opetteleminen ei ole todellakaan yhtään noloa vaan suorastaan terveellistä, kun aivot pysyvät kunnossa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   8.5.26 11:20:43

Juutuupi vaan laulamaan. Mä olen koulussa viimeksi ommellut koneella, nyt ostin oman ja opettelen hommaa uudelleen. Haluaisin myös opetella esim. hitsaamaan, moottorisahan (pelottava vehje) käyttöä olen jo opetellut. Mä víttuilen noille idiooteille ihan huolella takaisin omasta osaamisalastani (IT) jos yhtään tulee "pitäis jo osata", selvittäkööt itse omat tietokonesotkunsa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.5.26 11:23:39

Olettepa te kiukkuisia. XD

Lähettäjä: nihkeä 
Päivämäärä:   8.5.26 11:37:09

"Lähipiirissä on ihmisiä jotka osaavat näitä juttuja, mutta he ovat olleet tosi nihkeitä, kun olen varovasti kysynyt että olisiko heillä joskus aikaa ottaa minut mukaan oppimaan. Olen saanut suoraan vastaukseksi, että "no eihän aikuista ihmistä nyt viitsi ruveta opettamaan". Olin ihan että häh, miksei? He kuitenkin tietävät että olen perusahkera ja oma-aloitteinen, enkä vain odota että oppi kaadetaan päähän tai että minulle tehdään kaikki valmiiksi. Tai kai he sitten kuitenkin epäilevät sellaista, mutta en kyllä ymmärrä miksi."

Luen rivien välistä että sinä olet niitä tyyppejä, joita on vaan äärimmäisen rasittavaa opettaa. Besserwisseröit heti lähtöruudusta, asetat kaiken kyseenalaiseksi, kaikki mokasi tai se jos et kehity ovat opettajan syytä, ja heti kun alat päästä vähänkin jyvälle jostakin niin kuvittelet olevasi jo 10x parempi kuin se joka sinut alkuun auttoi.

Sori vaan, mutta en minäkään jaksaisi.

Lähettäjä: Silmu 
Päivämäärä:   8.5.26 11:47:20

Jaksan vaan ihmetellä täällä näitä topikkeja lukiessa että missä vanhoillisissa tai muuten vaan ihmeellisissä porukoissa ihmiset oikein pyörivät, kun melkein kaikki tällaisista topikeista käsittelee asioita joihin en ole ikinä törmännyt.

Enkä ole törmännyt tässäkään topikissa kuvattuihin asenteisiin tai kommenteihin.

Ehkä oikeasti elän ihan eri todellisuudessa missä suuri osa tällä palstalla kävijöistä. Tämä vahvistuu vaan aina.

Itse opetellut ja opiskellut koko ajan uutta eikä kukaan ole koskaan sitä ihmetellyt. Ja niin opettelee ja opiskelee moni muukin. Ei kai kukaan aikuinen välitä jos jollain on ihan pöllöjä ajatuksia normaalista toiminnasta/tekemisestä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.