Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko ok sanoa äidille, että nyt ei ole rahaa?

Lähettäjä: Ajoittain köyhä 
Päivämäärä:   7.5.26 17:11:34

Olen siis ihan työelämässä oleva, mutta välillä kertyy vain samalle kuulle enemmän ylimääräisiä menoja eikä viitsisi luotolta ottaa rahaa ”huvituksiin”. Äitini on eläkkeellä joten jos haluaa tehdä lapsemme kanssa jotain maksan tietenkin lapsen liput, ruokailut ymv, samoin jos menemme äitini autolla kyläilemään kauemmaksi maksan bensat jne. Miehelläni on siis usein automme työtään varten viikonloppuisin niin siksi tämä järjästely.

Nyt tässä kuussa on ollut oma hotellireissu kavereiden kanssa joka oli sovittu jo aikaa sitten ja lapsen harrastuskurssi 120€, lapsen perus harrastusmaksu 60€ ja asu 90€. Kun nämä menot olivat selvillä minulle äitini keksi haluavansa lapsen kanssa teatteriin. Tuo teatteri oli noin 80€ syömisineen. Vähän kiristelim jo tästä hampaita, mutta ajattelin, että se on kiva lapselle ja menköön. Nyt äitini ehdotti, että lähtisi lapseni kanssa käymään siskollani niin lapsi näkisi serkkujaan joiden kanssa viihtyy. Tähän saisi heittää taas 40€ bensarahaa ja reissu on ennen minun seuraavaa palkkaa. Ei ole iso summa mutta kyllä noista kertyy aika paljon ylimääräistä yhteensä.

Minulle tulee väkisinkin olo, että äitini ajattelee minun olevan isoissa rahavaikeuksissa jos nyt kiellän tuon reissun sisarukseni luokse vedoten siihen, että rahaa on muutenkin mennyt paljon. Lapsi on lisäksi päässyt tässä kuussa super parkkiinkin eli kyse ei ole siitä
Etteikö lapsi saisi tehdä ja harrastaa, kun ei ole rahaa, mutta oikeasti liika on liikaa yhdestä palkasta.

Miten te muut toimitte? Maksatteko mukisematta kaiken mitä isovanhemmat haluavat tehdä lastenne kanssa? Vai sanotteko vain, että nyt ei valitettavasti ole rahaa. Tiedän ettei äitini jätä asiaa tähän vaan sitten vatvotaan sukulaisten kanssa mihin minun rahani menevät, kun lapsi ei pääse edes serkkujaan tapaamaan. Kuulen tästä aina muilta sukulaisilta jälkikäteen.

Re: Onko ok sanoa äidille, että nyt ei ole rahaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.5.26 17:13:25

En tietenkään maksa jos ei ole varaa. Ihan hyvin voin sanoa vanhemmilleni että meillä on rajallinen kesääbudjetti ja kaikkeen ei revetä. On ne olee itsekin ruuhkavuosia kärsimässä joskus vaikka se aika muistot kultaakin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   7.5.26 17:13:26

Lapsi tapaisi mummoa valvotusti, jos kerran perästä kuuluu kyliltä.

Lähettäjä: heupelin 
Päivämäärä:   7.5.26 17:16:50

Lapsi päässyt saman kuukauden aikana jo SuperParkkiin ja teatteriin. Tämä riittää jo. Toinen noista olisi ollut serkkuilun kanssa ok, mutta mitä ihmettä, kaksi ihan hömppäreissua?

Olis korkea aika lapsen oppia, ettei raha taivaalta tipu. Ja isoäidin samoin. Oisko hänen tarvinnu jatkaa töitä vielä muutama vuosi, ettei tarvis lapsen lompakolla huvitella lapsenlapsen varjolla?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.5.26 17:19:05

Siis sä joudut maksamaan omalle äidillesi bensarahaa jos annat äidillesi kyydin hänen omalle siskolleen???? Vai mitä en ymmärrä.

Ei multa ole vanhemmat koskaan rahaa vaatineet. Ilmaiseksi auttavat ja sama toisinpäin.

Lähettäjä: myyrä 
Päivämäärä:   7.5.26 17:19:11

"Tiedän ettei äitini jätä asiaa tähän vaan sitten vatvotaan sukulaisten kanssa mihin minun rahani menevät, kun lapsi ei pääse edes serkkujaan tapaamaan. Kuulen tästä aina muilta sukulaisilta jälkikäteen."

Tääh? Tämmösen mutsin kanssa oot tekemisissä ja syydät rajallisia rahojasi 50 % hänen huvituksiin?

Eläkeikään piti varautua ennalta. Menot tulojen mukaan. Nyt hän rynkyttää sun pankkitilillä.

Päivämäärä:   7.5.26 17:21:57

*: ei kun se mummo menisi käymään oman tyttärensä luona omine kyyteineen, mutta lapsenlapsen ottaminen mukaan vaatisi 40 e.

Ja kyllä, ihmettelen tuota minäkin, mutta toisaalta, jos mummu on varaton niin ymmärrän, että lapsen kulut maksetaan siinä tapauksessa. Mutta miten varaton mummu sitten käy teattereissa ja kyläreissuilla edes itsekseen?

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   7.5.26 17:22:11

Siis tätä kuuta on mennyt viikko ja jo noin paljon ollut kaikkea? Ei koko ajan tarvitse olla jotain ohjelmaa, ei lapsella eikä äidilläsi.

Mitäs se isä muuten maksaa jos nämä kaikki lapsen harrastukset ja viihdykkeet menee äidin rahoista?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   7.5.26 17:22:52

Ensinnäkin minusta lähtökohtaisesti isovanhempi kustantaa lapsen ruoat ja menot jos sellaisiin oikeasti haluaa lapsen kanssa mennä. Ei ainakaan maksata omia menojaan lapsen varjolla ! Maksaisi minunkin kulkemiseni vaikka kuinka hänen autollaan johonkin mentäisiin, se on minulle ja meidän perheessä (ja puolison ja monen muun perheissä) ihan normijuttu, että vanhemmat alusta loppuun asti yrittävät auttaa omalta osaltaan, myös taloudellisesti.

Toinen on sitten se, että rajat pitää vetää ja siinä paras tie on olla rehellinen. Sinun budjettisi ei enempään pauku ja piste. Serkkuasia kuulostaa tosi kivalta, ottakoon lapsesi mukaan jos haluaa, mutta ihan omalla rahallaan maksaa menon. Sinnehän olisi ilmeisesti menossa joka tapauksessa eli päästään ensimmäisen kappaleen kohtaan "maksattaa menojaan muilla".......................

Lähettäjä: Ajoittain köyhä 
Päivämäärä:   7.5.26 17:25:49

Siis: Minulle tulee palkka 15. Päivä eli edellisestä palkasta on jo useampi viikko ja jäljellä on vielä viikko seuraavaan palkkaan. Tuo siskoni luokse meneminen tapahtuisi nyt tulevana viikonloppuna eli ennen minun palkkapäivääni.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   7.5.26 17:29:25

Kirjoitat näin "Nyt tässä kuussa on ollut" eli sitä kommentoin, en palkkapäivääsi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.5.26 17:29:27

Mummo menee katsomaan omaa lastaan ja laskuttaa bensat sinulta sillä verukkeella, että ottaa lapsesi mukaan. Aika röyhkeää kyllä mummoltakin. Jos mummo ei nyt elä ihan köyhyysrajalla, niin aika erikoista pyytää rahaa siitä, että vie lapsenlastaan jonnekin. Kyllä oma äitini maksoi ihan kyselemättä lapseni kulut, jos hänet itse halusi johonkin viedä. Nyt, kun lapsi on jo lähes aikuinen, niin olen välillä tarjonnut rahaa isovanhemmille esim. ulkomaanreissuista. Eivät ole ottaneet rahaa, mutta lentoliput olemme itse ostaneet lapselle.

Lähettäjä: ee 
Päivämäärä:   7.5.26 17:33:43

"Tuo siskoni luokse meneminen tapahtuisi nyt tulevana viikonloppuna eli ennen minun palkkapäivääni."

Sanot että vietätte nyt äitienpäivän perheen kesken ja katsotaan sitä reissua sitten joku toinen viikonloppu.

Päivämäärä:   7.5.26 17:34:23

Meillä maksaa ihan itse, jos lasten kanssa jotain haluaa tehdä. Säästää myös heille rahaa pyytämättäkin.

Lähettäjä: Di 
Päivämäärä:   7.5.26 17:35:00

Mummi saisi viedä lapsen teatteriin ja sukuloimaan omalla kustannuksellaan.
Enkä todellakaan maksaisi tuollaisen ajelun bensoista euroakaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.5.26 17:38:02

Minä oon mummo ja todellakin maksan itse kaiken, mitä lapsenlapsen kanssa touhuan.

Lähettäjä: Mami 
Päivämäärä:   7.5.26 17:38:13

Aloittaja selvästi on tyrkyttänyt lapsensa ilmaiseen hoitoon mummolle kun aloittajalle sopii. Mummo nyt kuittaa ja laskuttaakin oman autonsa käytöstä bensoja kun hänelle sopii. Isovanhempien ei tarvitse olla ilmaisia täysihoitajia elleivät halua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.5.26 17:40:35

Äitisi kuulostaa ahneelle.

Siis ottaisi omalta lapseltaan maksun siitä, että menee oman lapsenlapsensa kanssa tapaamaan toista lastaan ja lapsenlastaan...

En ole moista kuullut. Vai bensarahaa omalta lapselta kun sehän on se ja sama onko lapsi autossa vai ei kun kumminkin menee.

Minun äitini ei ottaisi yhtään mistään rahaa vastaan ja jos kutsuisi oman lapsenlapsensa jonnekin menoon, maksaisi itse kaikki kulut. Ei ottaisi rahaa vaikka itkisin ja polkisin jalkaa. Ja jän on sellainen köyhä, sairas eläkeläinen josta lööpeissä puhutaan eikä mikään rikas mummu.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   7.5.26 17:41:46

Kyllä täällä ainakin mummo on maksanut, jos (ja kun) on halunnut lapsen kanssa jonnekin mennä. Lintsit, teatterit hoplopit ja kaikki muu tässä vuosien varrella. Ja toki kyydit ja ruuat. Ei sille ole varmaan tullut mieleenkään alkaa multa siihen pyytää bensarahoja sun muuta!

Ei meilläkään mikään rikas mummo ole, mutta jos ei ole rahaa moisiin lähteä, niin sitten ei mennä, mummon kanssa voi viettää aikaa muutoinkin.

Lähettäjä: merituuli 
Päivämäärä:   7.5.26 17:49:05

Jos äitisi on oikeasti vähävarainen niin kerran kuussa ehkä voisin kustantaa lapsen ja mummon yhteisen tekemisen. Ja tietenkin jos rahaa ei ole niin löytyyhän sitä ilmaistakin tekemistä.
Uskalla sanoa ei äidillesi äläkä anna tuon jatkua.

Lähettäjä: Donna 
Päivämäärä:   7.5.26 17:52:26

Voitko sanoa, että tuona serkkuviikonloppuna on muuta menoa, ei valitettavasti onnistu? Aiotte tehdä lapsen kanssa jotain muuta silloin? Ja ehdotat jotain toista ajankohtaa? Ymmärrän, että ei ole mukavaa sanoa rahaa syyksi, kun sitten vastapuoli saattaa ajatella että olisi joku isompikin taloudellinen ongelma, vaikka ei ole. Jos on saman kuun aikana ollut paljon muita menoja, niin on ihan ymmärrettävää että kaikkeen ei voi suostua.

Jos minulla olisi ylimääräistä rahaa, niin kyllä varmaan mielellään soisin lapselle reissun serkkuja tapaamaan. Jos se nyt kuitenkin jää tällä kertaa välistä, niin ei ole vakava juttu ja uusia kertoja tulee varmaan kyllä.

Aika monet isovanhemmat kustantavat lapsenlapsensa liput ja kulkemiset silloin, kun heitä jonnekin vievät. Teillä on ilmeisesti vähän eri tavoin. Mikäs siinä, tuon asian voi järjestää sillä tavoin kuin molemmat osapuolet parhaaksi katsovat. Mutta kyllä minusta mummokin voisi joskus lippuja ja matkoja lapsenlapselleen tarjota. Harvalla lapsiperheen vanhemmalla on liikaa ylimääräistä huvittelurahaa, kun perheen pyöritykseen ja arjen perusjuttuihin menee kuitenkin niin suuri osa tuloista. Vaikka tietysti tähän sitten eläkeikäiset sanovat, että harvalla eläkeikäisellä on ylimääräistä huvittelurahaa jne.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.5.26 17:58:51

Meillä ovat aina isovanhemmat maksaneet, kun lapsia jonnekin vievät.
Jos he olisivat vähävaraisia, niin kyllä minä sitten maksaisin.
Ja aloittajan tapauksessa mies maksaa sen neljäkymppiä.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   7.5.26 18:05:52

Jos isovanhempi haluaa lapsen jonnekin viedä niin maksaa itse kulutkin. Asia erikseen jos isovanhempi on vähävarainen

Lähettäjä: 911 
Päivämäärä:   7.5.26 18:32:58

Et vastannut, eikö miehesi ole lapsen isä vai miksi hän ei maksa lapsen kuluja?

Päivämäärä:   7.5.26 18:34:12

Mitä väliä sillä isällä nyt on? Ehkä hän maksaa ruokaostokset ja vaatteet, tai on yhteinen tili, jolta aloittaja maksaa äidilleen.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.5.26 18:44:53

No sanot, että nyt ei sovi lapsen lähteä, teillä on muuta ohjelmaa, katsotaan sitten jonain muuna viikonloppuna. Ja muita menemisiä voit myös tasata, että lapsi oli juuri siellä ja täällä ja harrastuksiakin on, että välillä pitää levätä ja olla rauhassa myös, että katsotaan niitä muita reissujakin sitten vähän myöhemmin.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   7.5.26 18:45:07

No sukulaisille on helppo sanoa että "niin, miettikääpä kuinka mullkku ja ahne mummo lapsella on, rahastaa jokaikisen kilometrin ja lipun, ei kertakaikkiaan rahat riitä siihen mitä mummo vaatii"

Väitän että sukulaisille valitus loppuu aika joutuin.

Millä äitisi tuon perustelee että laulaa asiat sukulaisille?

Lähettäjä: 911 
Päivämäärä:   7.5.26 19:05:38

Lähettäjä: zäkä
Päivämäärä: 7.5.26 18:34:12

Mitä väliä sillä isällä nyt on? Ehkä hän maksaa ruokaostokset ja vaatteet*

Aika @!#$ paljon väliä. Ehkä maksaa ehkä ei.....

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.5.26 19:09:30

911, missä aloittaja on puhunut miehestään? Tuliko mieleen, ettei kaikilla välttämättä ole syystä tai toisesta kumppania.

Päivämäärä:   7.5.26 19:13:29

Aloituksessahan tuo puhui miehestään.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.5.26 19:18:03

Tietty jos budjetti ei kestä niin rehellisesti vaan sanot että tälle kuulle sattunut niin paljon menoja että pitää vähän nuukailla.
Jos äiti haluaa viedä lapsen serkkuja katsomaan niin eikö äiti itse maksa bensat ?

Lähettäjä: Otto 
Päivämäärä:   7.5.26 19:21:03

-
Onko sulla lukutaidossa ja ymmärryksessä vikaa.
Ensimmäisen kappaleen viimeisessä lauseessa.
Ei se iso vika tarvitse olla kun se on päässä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.