Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsen kaveri

Lähettäjä: Äiti 
Päivämäärä:   6.5.26 10:12:58

Minut tässä haukutaan mut antaa mennä. Hermot menee lapsen päsmäri kaveriin. On kiva kaveri lapselle ja viihtyvät hyvin keskenään mutta kaverin käytös jurppii.
Tulee meille ja käy keittiössä kaapit läpi. Tietää missä pidetään herkkuja niin menee ja ottaa kysymättä. Jos pöydillä on mitä vaan herkkuja ni käy koko ajan ottamassa. Jos olen keittiössä pistää lapseni asialle. Oon kuullu heidän keskusteluja kun kaveri sanoo lapselleni et käy hakee meille karkkia. Lapseni ei oo niin makean perään tai tietää että ostetut karkit on vaikka illaksi ni sanoo että en käy niin alkaa tinkiminen ja painostus. Käy nyt...

Sunnuntaina oli lapseni urheilukisat ja kaveri halus lähteä mukaan kannustamaan. Kiva. Sanottiin että ota eväät ja siellä on pieni buffet mistä voi ostaa syötävää. Haettiin kaveri 8:lta aamulla. Lapsellani oli eväät pillimehu, banaani ja suklaapatukka. Tää kaveri söi kaikki lapseni eväät kysymättä vaikka oli omatkin eväät mukana mitkä söi sit kotimatkalla. Meni meidän kassille vaan ominpäin. Huomasin tän siinä vaiheessa ku viimosia vedettiin ja sanoin asiasta mutta siihen ei reagoitu mitenkään.
Kisojen jälkeen kaveri tuli vielä meille. Kuulin kun puhui puhelimessa vanhemmilleen että tulkaa myöhään hakemaan. Kysymättä moneen meillä voi olla. Sanoin että lapseni pitää lukee vielä illalla kokeisiin että ei voi olla myöhään. Ei reaktioo.
Illalla 19.30 aloin kyselee et monelta hänet haetaan et lapseni pitäs lukee vielä huomisiin kokeisiin niin vastaus oli et "mä oon jo lukenu". Soitti vanhemmilleen jotka sanoi et tullaan tunnin päästä, ollaan vielä kylässä.
Meillä on päikkäri ikäinen ja tämä 10v. Oonko nipo jos tämmönen ei mielestäni ole ok? Kaappien kaivelu ja ei mitään rajaa moneen ollaan koulupäivää edeltävänä päivänä jne.

Tää samainen kaveri alko järjestelee meidän siivouspäivääkin. Kysy pe et voiko tulla la meille. Sanoin että meillä on kevät siivouspäivä et ei voi. Alko tinkiminen lapseltani et siivoo tänään sun huone niin mä tuun sit huomenna. Ei käy kun pistetään talvivaatteet pois ja tehdään suursiivous johon lapseni myös osallistuu. Tinki et jos sen siivouksen jälkeen sit. Ja vielä ja vielä varmaan 4 kertaa sanoin että ei käy.

Re: Lapsen kaveri

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   6.5.26 10:23:53

No ei tässä tapaukseessa voi kun syyttää aloittaja. Tuollaisia lapsia on aina ja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.5.26 10:27:10

Voi jösses. Laita sille kaverille selkeät rajat. Ei se lapsi käytöstään muuta jos/kun sen sallit ja täällä taivastelet/mutiset sen käytöksestä.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   6.5.26 10:27:34

Lähti liian aikaisin
Tuollaisia lapsia on aina ja aikuisten tehtävä on pistää niille rajat. Lapsen ollessa teillä kylässä se aikuinen olet sinä. Et anna herkkuja tai jos ottaa itse kiellot ja menet ottamaan ne pois. En usko että lapsi saa ne väkisin käsistäsi riistettyä. Tarvittaessa pistät lapsen pihalle, jos se usko.
Noista kotiin lähtöajoista sanot selvästi lapselle, kun hän tulee teille. Näin "Meiltä pitää lähteä klo.19.00". Ja klo 19.00 pistät lapsen pihalle. Tarvittaessa soitat hänen vanhemmilleen että lapsi odottaa kyytiä ulkona. Etkä päästä lasta sisälle odottamaan.

Päivämäärä:   6.5.26 10:28:23

Se on 10v. Sille voi ja pitää sanoa ei.

Lähettäjä: Peipponen 
Päivämäärä:   6.5.26 10:29:04

Kai nyt aikuisena saat yhden alakoululaisen kuriin? Jos ei tottele tai teidän talon säännöt kiinnosta niin ei tarvitse tulla teille.

Päivämäärä:   6.5.26 10:31:09

Siis onko teidän lapset tämmöisiä kavereita? Ei käytöstapoja? Mun lapset on kasvatettu ainakin niin että vieraissa ei mennä ominpäin ottamaan ja aina kysytään. Ja ymmärretään kyllä et ei voi myöhään olla jos kyläpaikassa on muuta. Itse kysyn aina kun lapsi menee kavereilleen että monelta haen tms.

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   6.5.26 10:37:29

Oletko oikeasti aikuinen? Huonokäytöksiset pennut kuriin, tai ei tulla käymään. Ei olisi ongelmaa, eikä olisi typerää kaveriakaan. Toivottavasti provo.

Lähettäjä: uj 
Päivämäärä:   6.5.26 10:46:06

Et ole tosissasi!? Sinäkö vaan hötönettiin kirjoitat herkkukaappeihin menevästä lapsen kaverista etkä jyrkästi kiellä ja tarvittaessa käy siirtämässä syrjään? Voit ainakin mennä seisomaan kaapin eteen ja ilmoittaa, että tästä en nyt siirry.

"Sanoin asiasta, mutta siihen ei reagoitu mitenkään " - se oli SINUN asiasi reagoida niin jyrkästi, että uskoo.

Olet varmaan Kiltti Tyttö etkä ole koskaan oppinut sanomaan kenellekään ei. Nyt on aika opetella. Vaikka lapsi olisi kuinka hyvä kaveri, pidä nyt ennen seuraavaa konfliktia hänelle puhuttelu. Oletettavasti olet yksinhuoltaja niin, että lapsesi toisesta vanhemmasta ei ole tässä(kään) mitään apua. Jos tuo lapsi on poika, yksi syy käytökseen voi olla se, että on kotonaan oppinut, että ei naisia tarvitse mitenkään kunnioittaa eikä heidän puheistaan välittää.

Kutsu hänen vanhempansa kylään ja tee säännöt selviksi myös heille. Ota tueksi joku mummo tai mieluummin äijä, joka ilmaisee asian selväsanaisemmin kuin sinä.

Päivämäärä:   6.5.26 10:49:50

Voi jestas! Lapsen kaveri puhutteluun, että tuollainen käytös ei saa jatkua tai hän ei ole tervetullut kylään. Vanhemmille voisi myös puhua tuosta kaappien penkomisesta.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   6.5.26 10:58:39

Et pärjää lapselle? Great.

Lähettäjä: Jonna 
Päivämäärä:   6.5.26 11:02:44

Kasvatustyylejä on tosi erilaisia. Eli joo kyllä tuollaisia lapsia varmasti on useampiakin. Sun/teidän talo, sinä määräät. Esim tuossa tilanteessa kun lapsesi olisi pitänyt lukea kokeisiin, olisin kisoista paluumatkalla sanonut jo autossa että kaverin on lähdettävä klo xx xx. Jos kaveri siitä huolimatta olisi sanonut vanhemmilleen puhelimessa, että tulkaa myöhään hakemaan, olisin keskeyttänyt tilanteen ja sanonut että ei, vaan klo xx xx. Jos lapsi ei olisi tässäkään kohtaa reagoinut, olisin soittanut lapsen vanhemmille itse. 10 v on aika nuori, itsekäs ja ajattelematon, aikuisen täytyy vetää selvät rajat.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.5.26 11:02:51

Sinuna puuttuisin todella selväsanaisesti tuohon, ihan jo siksikin, että nyt se on sinun lapsesi, joka joutuu kaverin painostettavaksi ja jonka eväät syödään. Jos et puolusta häntä, lapsi oppii, että muut saavat kohdella häntä miten tahtovat.

Minulla oli lapsena tuollainen rajaton kaveri, joka ei uskonut kun sanoin, ettei meillä ole mitään asiaa tonkimaan kaappeja tai ruokia. Teki tätä varsinkin jos kukaan aikuinen ei ollut paikalla ja koin, että hänen käytöksensä on minun vastuullani. Oli muutenkin vähän erikoinen, yritti lopulta varastaa rahaakin. Olin tosi helpottunut, kun muutakin sekoilua ilmeni ja äiti kielsi häntä tulemasta kylään, koska silloin en ollut enää yksin tätä kaveria vastaan.

Jos kyläilyaikojen sopiminen ei suju lapsen kautta, pitää sopia vanhempien kanssa. He eivät voi tietää, että teiltä pitää lähteä aiemmin, jos viestinviejänä on se lapsi joka haluaa syystä tai toisesta hengailla teillä.

Lähettäjä: Maakrapu 
Päivämäärä:   6.5.26 11:06:34

Siis onko aloittajan lapsi päiväkoti-ikäinen? Miten lapsella on läksyjä ja kokeita? Kaverin käytös kuulostaa röyhkeältä. Jos ei osata käyttäytyä talon sääntöjen mukaan, niin sitten ei ole asiaa kylään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.5.26 11:12:13

LähettäjäMaakrapu

Päivämäärä6.5.26 11:06:34

Siis onko aloittajan lapsi päiväkoti-ikäinen? Miten lapsella on läksyjä ja kokeita? Kaverin käytös kuulostaa röyhkeältä. Jos ei osata käyttäytyä talon sääntöjen mukaan, niin sitten ei ole asiaa kylään.

"Meillä on päikkäri ikäinen ja tämä 10v[/B]"

Päivämäärä:   6.5.26 11:19:16

Komenna sitä lasta. Käyttää teitä hyväkseen kun tietää ettei teillä tule seurauksia. Siksi pyörii mielellään teidän mukana.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.5.26 11:28:44

Pidä lapsi kurissa ja komennossa, lisäksi sovit jo tullessa ajan koska lähtee ja sitten nakkaat ulos elli itsekseen lähde.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.5.26 11:29:28

Ja siis sovit vanhempien kanssa nuo ajat... sääliksi käy silti lasta kun kotona ei selvästi ole hyvä olla.

Päivämäärä:   6.5.26 11:35:24

En mä ala keittiössä vahtia koko kyläily aikaa käydäänkö kaapeilla ja mitä tehdään, on paljon muutakin puuhaa kuin istua vahtimassa kaappeja. On kielletty, on haettu herkut pois. Ja hän kyllä tietää ettei saisi kun painostaa lastani kun olen paikalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.