|
Lähettäjä: T
Päivämäärä: 6.5.26 10:41:11
Oliko sillä exälläsi mitään omaa, mistä iloita?
Peilaan tätä omaan kahteen suhteeseeni. Oma exäni joutui kroonisen sairauden vuoksi himmaamaan omia urheiluharrastuksiaan, ei siis ollut muutenkaan mikään huippu-urheilija (kuten en minäkään), mutta joutui silti huomioimaan tietyt rajoitteet perusliikunnassakin. Tätä sitten "kosti" minulle niin, etten olisi saanut olla pahoilla mielin huonosti menneen valmennuksen jälkeen, kun minulla on kuitenkin mahdollisuus valmentautua ja liikkua. Oli toki paljon muutakin, mutta lopulta yhteiselosta tuli ihan mahdotonta, kun exän mielestä oli minun vikani, että olin terve ja hän ei.
Nykyinen puolisoni kysyy aina miten tallilla on mennyt, samoin minä kysyn häneltä hänen harrastuksistaan. Usein keskustellaan yhdessä vaikkapa molempien kilpailutavoitteista. Tärkeää on, että meillä saa myös sanoa, jos joku toisen ulosannissa harmittaa.
Esim. itse olen vatvonut jonkin verran hevosasioita, kun minulla oli hieman epäonnea vuokrahevosten kanssa (sairasteluja ja muuttoja), ja mietin yhdessä vaiheessa oman ostoa. Silloin puolisoni sanoi tosi viisaasti, että hän tietysti kannustaa toteuttamaan unelmani, mutta huolestuttaa, jos oman hevosen kanssa osuu myös jotain epäonnea ja hevosesta tulee henkisesti raskas taakka minulle, ehkä meille molemmille. Näin mielestäni aikuiset ihmiset toimivat, keskustellaan yhdessä asiat läpi.
Mutta tuossa sinun tapauksessasi ei ole edes tällaisesta kyse, jos ex on kuormittunut positiivisistakin asioista.
Luulen, että hevosharrastus näyttäytyy tosi monelle aivan järjettömänä touhuna, ja tästä syystä myös siihen liittyvä tunnekuorma saattaa olla toisille ihan käsittämätön asia. Etenkin, jos itsellä ei ole mitään intohimoa mihinkään.
|