Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsen yrittäminen ilman vauvakuumetta

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   5.5.26 10:33:37

En ole oikein koskaan osannut sanoa, tahdonko lapsia vai en. Välillä tahdon, välillä en.

Nyt ikää alkaa kuitenkin olla sen verran (34), että täytyisi tehdä ratkaisu suuntaan tai toiseen.

Onko täällä ketään, joka olisi mennyt "tulee jos on tullakseen" -asenteella ja ollut lopulta ihan tyytyväinen? Onko parempi odottaa vielä, että tulee oikeasti polttava tarve saada lapsi?

En luonnollisestikaan perusta päätöstäni siihen, mitä tuntemattomat minulle netissä sanovat, mutta tahtoisin silti kuulla kokemuksia ja ajatuksia. Lähipiirissä näistä on vaikea puhua, on mm. lapsettomuutta, enkä siksi haluaisi tuoda ilmi, että koko lastenhankinta on minulle tällainen 50-50-kysymys.

Re: Lapsen yrittäminen ilman vauvakuumetta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.5.26 10:35:44

Meillä on yritys meneillään juurikin ilman sen suurempaa vauvakuumetta. Ikää on sen verran että tässä on viimeiset hetket. Jos en raskaudu niin sekään ei ole mikään maailmanloppu.

Ehkä tässä on sitäkin että kun tiedän ikää olevan 40 ja tiedän että raskautumisen mahdollisuus on hyvin pieni ylipäätään, niin ei tässä juurikaan edes uskalla vauvakuumeilla. Mutta kyllähn sitä aina ennen menkkoja kovasti odottaa ja sitten pettyy, mutte pettymys on ohi jo seuraavana päivänä ja elämä jatkuu.

Uskon että odotusaikana sitä vauvakuumetta ehtii potea ja valmistautua äitiyteen, hormonitoiminta kyllä hoitaa sen!

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   5.5.26 10:41:35

Olin 36, kun jätettiin ehkäisy pois. Kummallakaan ei ollut vauvakuumetta. Päätettiin, että saa tulla, jos on tullakseen. Tulin raskaaksi varsin nopeasti, kaikki meni hyvin, ja lopputulokseen oltiin tyytyväisiä. Poika on nyt 7, ja äärimmäisen rakas.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.5.26 10:49:54

meillä on kaikki lapset tulee jos on tullakseen lapsia, ei meille ole sopinut mikään ns yrittäminen. Ei vaan oo käytetty ehkäisyä vuosiin, siinä se. Ei varmaan sopisi paremmin sikiäville :D Meillä on vaan 2 lasta vaikka 10 vuotta oltu ilman ehkäisyä.

Lähettäjä: Suomalainen 
Päivämäärä:   5.5.26 10:57:37

--- kävitkö 2 kertaa vieraissa .?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   5.5.26 11:06:16

Kiitos vastanneille. Eniten ehkä huolestuttaa se, että en ole varma. Mitä jos jälkeenpäin kaduttaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.5.26 11:11:55

Täällä yks, nyt rv 27 ja esikoinen kyseessä.

Itse olin aika lapsikielteinen aina. Jos joku kysyi koska hankin lapsia niin minulta tuli heti negatiivinen reaktio ja muistan että tämä on ollut jo lapsuudesta asti kun on kysytty että haluanko niitä aikuisena. Eli ei koskaan ole ollut edes hetkellistä vauvakuumetta, päin vastoin.

Se mistä sisäisesti tiesin, että lapsia en vihaa on että niitä oli entisessä työssä usein asiakkaana ja heidän kanssa oli kiva viettää aikaa ja pälpättää ikäluokissa 2-13v. Ja olin lähes aina lasten lemppari työntekijä. Pomo sanoi usein, että jos en ole ollut paikalla he ovat kyselleet perääni, jopa ne ihan pienimmät. Aina näiden lasten kanssa tuli jo teinistä välillä hetkellisesti mieleen että "oispa kivaa jos olis tällänen oma lapsi". Siinä oli mun "vauvakuumeet".

Mies kuitenkin haluaa lapsia ja jossain vaiheessa mentiin paljaasti. Oikeastaan pari vuotta. Ehdin jo tottua ajatukseen etten voi saada edes lapsia ja se oli jollakin tapaa jopa helpotus. Kunnes joulukuussa menkat olikin viikon myöhässä. Ja posiitivinen testitulos. Olin ihan p*skana, en edes oikeen siitä lapsesta vaan se miten elämä muuttuu ja en kokenut itseäni valmiiksi. Mieskin meni shokkiin hetkeksi. Hänellä se meni ohi ja muuttui positiviiseksi ja itse olin shokissa oikeasti varmaan 2kk on ja offina. Oli hirveesti ylä- ja alamäkeä miten tilanteen otin. Joskus olin iloinen, sitten pelokas ja maailma taas romahti. Mutta aloin hiljalleen nähdä positiivisia asioita kun aikaa vierähti ja tajusi, että tästä ei ole kun yks tie. Tarvitsin vaan paljon aikaa tottua tilanteeseen ja opetella hyväksymään pelot.

Nyt kun ollaan rv 27 ja tuntee lapsen potkuja mahassa olen iloinen ja tyytyväinen päätökseen. Tajusin, että ne mun negatiiviset reaktiot oli aina vaan pelkoa jo lapsesta asti, olen todella herkkä esim uusille tuntemattomille asioille ja tässä on niitä yks eniten. Jutteluapu miehestä, miehen tuki ja kaikki mitä hän on minun ja tulevan lapsen eteen tehnyt on vaan vahvistanut meidän suhdetta ja olen tajunnut, että tämä tulee olemaan yksi parhaita elämäni asioita. Toki edelleen jännitän asioita kuten synnytystä mutta se on vaan väliaikainen juttu ikuisesta hedelmästä.

Silloin raskauden alussa luulin olevani virheellinen kun minullakaan ei ollut vauvakuumetta, eikä edes mitään iloa siitä alkiosta. Ei tuntunut että olisi mitään yhteyttä kuten jotkut väittää kokeneen. Se tuntui vaan alkiolta. Googlettelin paljon keskusteluita ihan englanniksikin ja tajusin, että tosi monelta puuttui se vauvakuume ja että moni ei tuntenut mitään yhteyttä lapseen koko raskaudessakaan. Se rakkaus ja vauvakuume iski monelle vasta viikon päästä kun lapsi oli jo syntynyt. Itse kyllä tunnen jotain yhteyttä potkivaan vauvaan näillä viikoilla eli en kuitenkaan mennyt ihan noiden keskustelujen kirjoittajien mukana vaikka niin oletin että mullekkin tapahtuu.

Lähettäjä: Möller 
Päivämäärä:   5.5.26 11:18:10

Edellinen kirjoitus pisteeltä on yksi järkevin mistä teksteistä, mitä olen tästä aiheesta lukenut.

Päivämäärä:   5.5.26 11:21:17

18 vuotta yhdessä, olis saanut tulla lapsia, en oo vauvakuumeillut ikinä. Ehkäisyä käytettiin pari ekaa vuotta. Ei tullut ja ihan tyytyväisiä elämäämme silti ollaan. Ikää nyt 42.

Päivämäärä:   5.5.26 11:27:37

en oo käynyt vieraissa.

Lähettäjä: Jonna 
Päivämäärä:   5.5.26 11:29:15

En kokenut sellaista biologista vauvakuumetta kun jätimme esikoista yrittäessämme ehkäisyn pois. Koin että varmaan ”pärjäisin”’ilmankin lapsia, mutta muistan vähän mietiskelleeni että mitä sillä elämällä sitten tekisi jos lapsia ei siunaannukkaan. Eli olen varmaan ollut sisimmässäni aina sillä asenteella että lapset kuuluvat elämän kaareen. Kun esikoinen oli 2v aloin kokea ihan sitä biologista tarvetta saada vauva. Ja nyt kun kuopus on 3,5v huomaan ajoittain haaveilevani vauvasta. Meidän lapsiluku kuitenkin on tässä. Kuuntelen omaa järjen ääntäni. Vaikka pikkulapsiaika on ollut myös ihanaa ja antoisaa, on se myös samalla todella raskasta. Ja ikääkin tulee koko ajan lisää, jaksaa huonommin valvoa öitä vauvavuotena jne.

Eli olen tosi tyytyväinen että saatiin eka lapsi sillon kun saatiin, vaikka kummallakaan ei varsinaista paloa siihen asiaan ollutkaan. Ei ole tullut missään vaiheessa katumuksen fiiliksiä kummankaan kohdalla, vaikka raskasta onkin

Päivämäärä:   5.5.26 11:31:48

Suomalainen,miten nuo tähän liittyy? Varmasti jokaisella on jotain pientä rikettä historiassa.

Päivämäärä:   5.5.26 11:49:24

"Onko täällä ketään, joka olisi mennyt "tulee jos on tullakseen" -asenteella ja ollut lopulta ihan tyytyväinen?"

Mullakaan ei ollut ikinä oikeaa vauvakuumetta, mutta ajattelin että yksi lapsi voisi olla kiva ja tein nimenomaan noin. Eli jätettiin ehkäisy pois ja katsottiin että tulee jos tulee, olin 32 v. Tulinkin sitten heti seuraavasta kierrosta raskaaksi, eikä ole kyllä kaduttanut. :)
Lapsi on nyt 10 v. maailman rakkain tyyppi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.