Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hormonaalinen ehkäisy

Lähettäjä: Kuolemia 
Päivämäärä:   4.5.26 10:27:06

Ajatella, hormonaalinen ehkäisy oli yhteydessä kolminkertaiseen määrään toteutuneita itsemurhia puoli miljoonaa tanskalaisnaista kattaneessa tutkimuksessa. Ja nämä naiset eivät siis ennestään olleet oireilleet psyykkisesti.

Ja vähintään lähes pakottamalla näitä naisiin tungetaan täällä Suomen terveydenhuollossa.

Ja potilaan kokemat, näiden tuottamat haitat terveydelle, hyvinvoinnille ja elämänlaadulle vähätellään/mitätöidään aivan liian usein. Siis lääkärit mitätöi.

Siinä leikkivät pahimmullaan potilaan hengellä mitätöidessään.

Re: Hormonaalinen ehkäisy

Päivämäärä:   4.5.26 10:29:23

Ja sitten on vielä veritulppariski ja rintasyöpäriski, jotka myös lisäävät kuolemia. Mutta tätä puolta tuo tutkimus ei siis kartoittanut, vaan itsemurhia.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   4.5.26 10:52:27

Itse tosiaan pillereillä monesti havahduin ajatukseen, että teki mieli ajaa rekan keulaan autoillessa. Muutenkin itkin ja elämä oli ihan kaameaa. Onneksi lopetin pillerit, ei mitään järkeä. Kokeilin monet, mikään ei sopinut.

Vasta jälkikäteen tajusin, miten masentunut olin ollut. Ja itse uskon myös vahvasti, että pillerit vaikuttivat puolisovalintaan, negatiivisesti. Toki myös kokemattomuus parisuhteissa vaikutti asiaan, mutta jotenkin pillereillä mua puoleensa veti jotenkin ihan itselle sopimattomat henkilöt.

Päivämäärä:   4.5.26 10:53:29

Olisiko käypähoitosusituksessa ison päivityksen paikka?? Vai vieläkö täytyy laahata ajastaan ja parhaasta tiedosta jäljessä niin raskaasti tässä naisia koskevassa riskissä?

Ymmärtäisin jälkijättöisyyttä terveydenhuollon puolella käytännöissä täällä paremmin, jos voisi vaikka vedota siihwn, että BigPharma väittää riskit olemattomiksi... Mutta kun ei sielläkään enää kehdata sellaista puppua esittää. Esim. Bayer omilla sivustoillaan valistaa Mirena -hormonikierukan suhteen, että rajukin haitallinen vaikutus mielialaan saattaa olla nimenomaan lääkeaineesta johtuvaa, ja silloin valmisteen käyttö on siksi syytä lopettaa.

No täällä toteutunut käytäntö onkin sitten jotain ihan muuta.

Päivämäärä:   4.5.26 11:03:07

-- Et ole ilmeisesti mikään poikkeus tuon kokemuksesi kanssa. Hyvä että sait korjattua sun tilanteen! Mulla sama kokemus jo kauan sitten, ne ei todellakaan sovi, ei yhtään mikään versio niistä. Elämä on liuan iso asia mitätöitäväksi.

Kierukan suhteen vielä sekin ongelma, että sitä ei edes saa noinvaan itse poistettua. Eli tilanne pysyy yllä niin kauan, kunnes joku lääkäri armollisesti suostuu kierukan poistamaan. Ja jos suostuu. Siellä on lääkärikunnassa ilmeisesti joku paradigmantasoinen usko näistä koituvien ongelmien vähämerkityksisyyteen. Ainakin kierukan suhteen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.5.26 11:16:58

”Ja sitten on vielä veritulppariski ja rintasyöpäriski”

Ja sitten kumminkin veritulppariski on moninkertainen raskaana ollessa vs pillereillä. Ja lisäksi gyne-alueen syöpien todennäköisyyttä e-pillerit laskevat. Ja vastaavasti taas jos kuukautiset itsessään (pms) aiheuttavat mielialaoireita, voidaan niitä vähentää huomattavasti hormonaalisella ehkäisyllä, kun luonnollista kiertoa ei ole.

Kolikoilla on aina kaksi puolta. Joillekin hyvä, joillekin huono.

Päivämäärä:   4.5.26 11:40:19

Tuosta veritulppariskistä: Eihän tuo ole todellinen asetelma, ettäkö nainen on joko a)raskaana tai b) hormonaalinen ehkäisy käytössä. Todellisuudessa on myös vaihtoehto c) ei a eikä b.
Ja tässä vaihtoehdossa esim. se veritulppariski on normaalitasolla. Ja moni kokee sen parhaaksi terveytensä hyvinvointinsa kannalta, jotkut elinehdon kokoisella skaalalla.

Kllä se raskaudenehkäisy on hoidettavissa myös ei-hormonaalisin keinoin (mutta ei se nyt varmaan ollut epäselvää kenellekään muutenkaan).

Joillekin on ihan terveydelle hyötyä noista, ja hyvä että saavat siitä silloin avun. Mutta se (joillekin + vaikutus) ei ole peruste skaalata olettamaksi kattamaan kaikkia naisia: joiltakin lähtee sitten taas henki noilla.

Päivämäärä:   4.5.26 11:59:33

Tosiaan, moni ei koe normaalia kuukautiskiertoa ongelmana ylipäänsä. Ei kipujen eikä mielialan suhteen, eikä ehkäisyn suhteen. Mulle se on näin. Ei mulle ole myöskään edes mitään teoreettista hyötyä hormoniehkäisyllä saavutettavissa.

Mutta sitten taas se ohitettu ongelma on, että moni todella droppaa itsemurhan partaalle, ja päätyy myös toteuttamaan sen, kun koko elimistö mieltä myöten sotketaan hormonaalisella interventiolla. Eikä se ole vain poikkeus, yksittäinen potilaan oma kokemus, tämä on todellinen myös väestötasolla, ja liian ohitettu ilmiö.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.