Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kämppis ei irtisanonutkaan vuokra-asuntoa, mitä

Lähettäjä: vaihtoehtoja on? 
Päivämäärä:   2.5.26 14:47:04

Asun kämppiksen kanssa yksityisen omistamassa kolmiossa. Meillä on Kelaa varten omat vuokrasopimukset, mutta sopimuksissa on maininta, että sopimukset ovat voimassa vain yhdessä.

Valmistumme kämppiksen kanssa molemmat tänä keväänä ja oltiin sovittu, että asunto irtisanotaan huhtikuussa ja muutetaan pois 31.5.

Minulla alkavat kesätyöt jo toukokuun alussa toisella paikkakunnalla, joten en kämppistä näe. Irtisanoin oman vuokrasopimukseni hyvissä ajoin ja sanoin, että kämppis tulee myös laittamaan irtisanomisilmoituksen. Vuokranantaja kuittasi asian ok:ksi. Nyt vuokranantaja ilmoitti, ettei kämppis olekaan irtisanonut asuntoa, joten myös minun irtisanomiseni on peruttu.

Laitoin kämppikselle viestiä ja hän vastasi, että oli yllättäen saanut kesätöitä opiskelupaikkakunnalta, joten jää asumaan (ainakin) kesän yli asuntoon. Ei kuitenkaan suostu siihen, että maksaisi myös minun osuuteni vuokrasta.

Onko kellään kokemusta tällaisesta? Googlen mukaan minun pitäisi hakea käräjäoikeudelta päätös yhteisen vuokrasopimuksen purkamisesta. Se sekä maksaa että vie aikaa ja siltä ajalta joudun maksamaan asunnosta vuokraa.

Re: Kämppis ei irtisanonutkaan vuokra-asuntoa, mitä

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   2.5.26 14:49:20

Mitä vuokrasopimuksessa sanotaan? Onko siis yksi yhteinen sopimus vai erilliset.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.5.26 14:58:33

"Nyt vuokranantaja ilmoitti, ettei kämppis olekaan irtisanonut asuntoa, joten myös minun irtisanomiseni on peruttu."

Onko oikeasti siis niin, että sopimuksessanne tarvitaan molempien suostumis irtisanomiseen? "sopimukset ovat voimassa vain yhdessä" ei ota kantaa tähän, mutta onko irtisanomisesta erillistä pykälää?

Joka tapauksessa jos vuokranantaja on jo kertaalleen hyväksynyt irtisanomisesi, joten ei sitä noin vain peruuteta. Onko sinulla minkään vakuutuksen kautta oikeusneuvontaa? Oikeusaputoimistoon ainakin kannattaa ottaa yhteyttä.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   2.5.26 15:19:10

Ei kai tuo ole edes laillista vaatia että kämppikset asuu yhdessä. Se toinen voi etsiä uuden kämppikset ja alottaja muuttaa pois. Kerran on omat vuokrasopimukset niin sillon voi toinen irtisanoa omansa.

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   2.5.26 15:30:46

Minä ymmärrän tuon "sopimukset ovat voimassa vain yhdessä" niin, että jos toinen irtisanoo niin sen toisenkin sopimus irtisanotaan. Eihän tuollainen voi olla mitenkään oikein että pakotetaan maksamaan asunnosta jossa ei asu ja jonka sopimuksen haluaa irtisanoa ja on sen hyvissä ajoin tehnytkin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.5.26 15:37:47

Samaa mieltä, jos vuokrasopimukset on voimassa vain yhdessä, niin jommankumman sopimuksen irtisanominen päättää myös toisen sopimuksen.

Ihan kohtuutonta ajatellakin, että toinen osapuoli voisi yksipuolisesti tehdä taloudellisen sitoumuksen toisen puolesta.

Päivämäärä:   2.5.26 15:39:55

"Minä ymmärrän tuon "sopimukset ovat voimassa vain yhdessä" niin, että jos toinen irtisanoo niin sen toisenkin sopimus irtisanotaan."

Tämä olisi järkeen käyvää. Silloin kämppiksen pitäisi tehdä uusi sopimus koko asunnosta.

Lähettäjä: yh 
Päivämäärä:   2.5.26 15:47:09

Ei vaan päin vastoin. Kun sopimuksessa lukee, että on voimassa vain yhdessä, niin myös kämppiksesi vuokrasopimus päättyy, kun sinä irtisanot omasi.
Kun olet todistettavasti irtisanonut oman osuutesi, niin vuokranantaja ei voi periä sinulta kesäkuun vuokraa.

Irtisanomiseen ei tarvita molempia vaan vuokrasopimuksen jatkamiseen. Kannattaa ottaa yhteyttä oikeusapuun, jos on jotain sanomista. Opiskelijana taidat olla sen verran vähävarainen, että oikeusapu on ilmaista. Jos sopimus on tulkinnanvarainen, sitä tulkitaan sen tekijän eli ilmeisesti tässä tapauksessa vuokranantajan vahingoksi.

Lähettäjä: vv 
Päivämäärä:   2.5.26 15:49:13

Niin jos sopimukset ovat voimassa vain yhdessä ja toinen ei ole enää voimassa, koska se on irtisanottu, niin tuon mukaan siitä seuraa, ettei ole enää toinenkaan.

Päivämäärä:   2.5.26 15:54:54

Ei sinulla ole velvollisuutta mitään maksaa. Keräät kamasi, lopetat vuokranmaksun ja sanot että selvittävät omat sotkunsa.

Päivämäärä:   2.5.26 15:55:46

Lähetitkö irtisanomisen sähköpostilla? Mitä vuokranantaja siihen vastasi?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.