|
Lähettäjä: Usein vatsa kipeä
Päivämäärä: 1.5.26 11:22:30
Taas viime yönä herätessä kamalan kovaan sappikivi kipuun, valvoessa ja oksentaessa päätin, että jos vatsa on vielä aamulla kipeä menen lääkäriin näiden vaivojen takia. Kivut alkoivat lievinä jo keskiviikkona päivällä, mutta oli vain lievää kipua ja vain ajoittain kovaa kipua. Viime yönä iskivät kivut taas oikein kunnolla päälle kesken unien, missään asennossa ei oikein pystynyt olemaan ja oksensin ties kuinka monta kertaa. Kivut onneksi laantuvuivat, sain nukuttua useamman tunnin ja nyt ei taas ole kipuja.
Minulla on ollut varmaan jo reilusti yli 10 vuotta näitä kipuja. Välillä saattaa mennä kuukausikin ilman yhtään kipukohtausta ja välillä niitä on useampi viikossa. Jokatapauksessa kipukohtausten määrä on lisääntynyt kiihtyvällä tahdilla. Olen ajatellut, että kunhan saan laihdutettua menen lääkärikn, mutta luin, että taas laihduttaminen lisää sappikivikohtauksia. Minulla on reilusti ylipainoa (160 cm 71kg) joten koen, että aika turha varmaan mennä tämän painoisena lääkäriin, kun kivut laitetaan vain ylipainon ja huonon syömisen syyksi. Vaikka minulla on ollut näitä samoja kipukohtauksia normaalipainoisenakin.
Alkaa tuntua, että mittani alkaa olla täysi sappikipujen kanssa. Lykkään kuitenkin lääkäriin menemistä, kun olen näin lihava, olen lukenut jostain etteivät kivut lopu vaikka sappirakko poistettaisiin ja leikkauksen jälkeen on monilla ripulia. En tiedä onko sekään parempi, että saa joko käyttää loppuelämänsä vaippoja tai pysytellä vain vessan vieressä ripulin takia. Toisaalta on tämäkin kamalaa, kun hyvää asentoa ei löydy kipujen takia ja ne ovat niin kovia, että valvon usein suurimmanosan yöstä. Oksentaminen usein auttaa, mutta esim töissä on hankalaa, kun en voi viettää työpäivääni vessassa yökköilen ja kaikki keskittyminen menee kipuihin.
Luin ensimmäistä kertaa hetki sitten, että sappikipuja voidaan hoitaa myös lääkityksellä. Pitääkö se kuinka hyvin kipukohtaukset poissa? Jotenkin olen ajatellut, että hoitona on vain leikkaus ja siksi olen kykännyt lääkäriin menemistä vuodesta toiseen.
Olisin kiitollinen jos joku kertoisi kokemuksiaan ko vaivasta. Googlettelemalla kun taitaa löytyä vain ne ääripää kokemukset aiheesta kuin aiheesta.
|