Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koska aika lopettaa vanha koira

Lähettäjä: Aika 
Päivämäärä:   30.4.26 23:56:17

Meillä on vanhempi 11-vuotias koira, jolla on todettu DM jo pari vuotta sitten. Sairaus on edennyt hitaasti, mutta on nyt vaiheessa, jossa koira vähän raahaa kumpaakin takajalkaa (kynnet koskettavat kävellessä maahan) ja liikkeessä huomaa että takajalat eivät koukistu enää niin paljoa kuin ennen.
Lisäksi joissain ylämäissä huomaa että onnahtelee jompaa kumpaa takajalkaa. Ei enää laukkaa kovin usein, mutta saa kyllä yhä pari kertaa viikossa riehuhepuleita, joiden aikana kyllä laukkaa, hyppii ja pomppii.
Muuten koira on pirteä, elämäniloinen oma itsensä. Se syö hyvin, juo hyvin ja virtsaamisessa tai ulostamisessa ei ole ongelmaa.
Hyppää yhä sänkyyn ja sohvalle.
Kodissa on nyt matot kaikissa huoneissa ja lisäksi koira on käynyt fysioterapiassa ja vesikävelemässä.
Nyt meillä on miehen kanssa tiukka keskustelu siitä, koska on aika lopettaa koira. Minun mielestäni aika alkaisi jo olla, koska nyt on vielä hetki, kun koira voi hyvin.
Miehen mielestä taas pitäisi katsoa vielä, kuinka tauti etenee, sillä nytkin tauti on edennyt kovin hitaasti. Hän toivoo, että koira pidettäisiin vielä syksyyn, mutta hänkin ajattelee, että talven liukkaita ei enää koiran tarvitse kestää.
Löytyisikö täältä mielipiteitä tai kokemuksia?
Olenko ihan hirveä, kun ajattelen että jo toi takajalkojen pieni raahaus ja se, ettei koira enää laukkaa joka päivä alkavat olla merkkejä siitä, että tauti etenee ja elämänlaatu heikkenee? Vai onko koiran elämää kuitenkin vielä, kun koira itse syö, juo ja ulkoilee pirteästi?
Eläinlääkärin kanssa tästä keskusteltiin viimeksi tammikuussa, he kehottivat jatkamaan fysioterapiaa ja laittamaan koiran kipulääkkelle (laitettu, menossa ja liikkeessä ei merkittävää eroa, ehkä vähän piristyi kipulääkkeen myötä). Lisäksi suosittelivat vielä kahta muuta kipulääkettä, jos tuntuu, että vointi huononee. Ja sanoivat että koiralla voi olla oikeilla kipulääkkeillä vielä aikaa muutamakin vuosi.
Olenko nyt jo ylihysteerinen tämän kanssa? Oman kokemukseni mukaan eläinlääkärit eivät enää oikein uskalla sanoa omistajille, kun ehkä olisi aika, niin siksi myöskään tuohon arvioon on vaikea luottaa.

Re: Koska aika lopettaa vanha koira

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   1.5.26 00:08:38

Alkaa olemaan kyllä merkkejä siitä, että elämän ehtoo on lähellä. Ja eläinrakkaana ihmisenä mä aina sanon, että ennemmin liian aikaisin kun liian myöhään. Jos kivut on täysin hallinnassa, ja eläin on iloinen (tuttujen ihmisten mielestä,osa on vieraista iloinen vaikka kuinka sattuisi!) on vielä hyvä olla. Ehkä. Mut jos alkaa näkymään peitettyä kipua (odotettavissa ollutta) ni alkaa olemaan aika.
Niin kauan kun se eläin on kivuton ja ilonen oma itsensä, on hyvä. Siinä kohtaa kun kipulääkkeiden läpi tulee kipu, on aika.

Lähettäjä: Aika 
Päivämäärä:   1.5.26 00:16:10

Tää on vaikeaa. Mä olen yrittänyt ajatella tuota samaa. Lisäksi pohdin aina sitä, että eläin tulee lopettaa, kun suurin osa sen elinajasta on yhä hyvää.
Merkkejä suoranaisesta kivusta ei näy. DM on ainakin eläinlääkärin mukaan kivuton ja johtaa vaan pikku hiljaa tuohon takapään halvaantumiseen.
Tässä ehkä kysymys on juuri elämänlaadusta. Itse ajattelen, että koira elämänlaatu alkaa heikentyä, kun se ei enää pysty / jaksa laukata tai lenkkeillä yhtä pitkiä lenkkejä.
Mies taas ajattelee että koiran elämänlaadun heikkeneminen on sitä, että esim ulostaminen tai virtsaaminen ei enää onnistu normaalisti tai että koira on kivulias.
Siitä ollaan kyllä yhtä mieltä, ettei aikaa enää kauhean kauaa ole, ehkä kysymys nyt on enemmän, että pidetäänkö koira talveen asti vai lopetetaanko nyt.
Samoin samaa mieltä olemme siitä, että tällä hetkellä koira on pirteä, eikä osoita selkeitä kivun merkkejä.
Mutta vaikeaa tämä on aina.

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   1.5.26 00:45:05

Mä veisin pelkän vain hieronnan sijasta sellaiselle osaavalle joka osaa myösakupynktion ja etenkin manipulaatiohoidon. Eroa käynnin tuloksessa kuin taivaalla ja maalla. Antaisin myös kollageenivalmistetta. Jos tällainen ei vaikuta ...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.