Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Päiväkoti-maksut

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   30.4.26 22:50:50

Vääntäkää mulle rautalangasta miten päiväkoti-maksu määräytyy. Olen luullut että se on kaikille sama (poislukien sisarus-alet) riippumatta yhtään mistään.

Nyt silmiini osui instassa kolmiokuudelle, jossa tämä leidi (joka on aikaisemminkin kikkaillut itselleen tukia kelasta isoista tuloista huolimatta) ei maksa päivähoidosta mitään.

Itselläni bruttotulot ovat 1800 e kuussa (nettotulo 1400 e), tukia saan lapsilisän ja kelan elatusavun (190e), ei asumistukea tai joustavaa hoitolusää, ja maksan päiväkodista 330 e/kk. Riippuuko tämä siis tuulesta ja tuulen suunnasta vai mistä?

Re: Päiväkoti-maksut

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   30.4.26 22:55:48

Maksut riippuu tuloista. Oletko muistanut ilmoittaa tulotietosi? Meillä ne pitää ilmoittaa joka vuosi, ja jos ei ilmoita niin hyväksyy korkeimman maksun. Siltä tuo nyt kuulostaa.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   30.4.26 23:00:56

Varhaiskasvatusmaksu määräytyy perheen koon ja tulojen mukaan. Mitä enemmän perheenjäseniä, sitä korkeampi tuloraja, eli voi tienata vähän enemmän ennenkuin menee täydet maksut. Sen lisäksi kuntaan pitää toimittaa tuloselvitys, jotta voi saada huokeamman maksun. Itse olen aina ilmoittanut, että hyväksyn suurimman maksun, koska olen katsonut taulukosta että tienataan sen verran että joka tapauksessa menee isoin maksu. Täysi maksu maksetaan vain yhdestä lapsesta ja sen jälkeen porrastaen sisarukset. Meillä toisesta menee täydet ja toisesta sitten vähän vähemmän. Maksetaan kahdesta lapsesta 435 euroa ilman mitään huojennuksia.

Lähettäjä: Voi tyhmyyttä 
Päivämäärä:   30.4.26 23:13:36

Et kyllä tällä hetkellä maksa 330 euroa vaan 311 euroa. Toisekseen se on ihan omaa tyhmyyttä jos hyväksyy isoimman varhaiskasvatusmaksun eikä toimita tuloselvitystä kuntaan. Miten ulalla voi ihminen olla? Ei tuon vertaa ole kiinnostusta selvittää maksuperusteita esim. oman kunnan sivuilta. Lisäksi viime aikoina on ollut lehdet täynnä sitä, että harva perhe maksaa varhaiskasvatuksesta. Miten on voinut tämä mennä ohi?

Katso kuntasi sivuilta maksujen määräytyminen ja toimita se tuloselvitys äläkä inise. Tuskin se kolmio kuudelle naisen vika on, jos hän osaa tuloselvityksen tehdä ja sinä et.

Lähettäjä: Ilmaista 
Päivämäärä:   30.4.26 23:30:12

Täällä päiväkoti on ilmainen kaikille, vanhempien tulot eivät vaikuta maksuihin. Houkutellaan lisää lapsiperheitä.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   30.4.26 23:35:47

Kuten muutkin ovat sanoneet, niin sulla on tuloselvitys tekemättä. Tai sitten jätit mainitsematta, että sulla on hyvätuloinen mies taloudessa.

Lähettäjä: Mape 
Päivämäärä:   1.5.26 00:11:49

Voit oman kuntasi maksun määräytymisen katsoa kunnan sivuilta. Jos lapsesi on yksityisessä päiväkodissa niin silloin maksu voi olla tuo. Kunnallisella puolella maksuissa on porrastus. Koko talouden tulot huomioidaan eli jos taloudessa on toinen aikuinen niin hänenkin tulot vaikuttaa.

Lähettäjä: Nokianuutiset 
Päivämäärä:   1.5.26 00:15:45

Olen nöitä maksuja yeittänyt tankata eikä missään ole selkeää taulukkpa tms . Miten osapäiväinen hoito , paljon se maksaa?
Jos lapsi on hoisossa esim alle 20h viikossa, paljonko maksaa? Mikä on alaraja (tai yläraja miten ajattelee) perheen tuloissa, että tämäm 20h vko hoidon saa ilmaiseksi?

Onko missään olemassa selkeää laskuria johon syötetääm perheen tulot ja lapsen hoitoaika ja tuloksena näkee paljonko maksaa?

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   1.5.26 00:18:41

Nuo on tarkoituksella tehty mahdollisimman monimutkaisiksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.