Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jos on itse narsisti, kuinka päästä eroon siitä?

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   29.4.26 11:42:05

Otsikko.

Re: Jos on itse narsisti, kuinka päästä eroon siitä?

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   29.4.26 11:42:54

Ei mitenkään, se on synnynnäinen ominaisuus.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   29.4.26 11:43:44

Narsismi ei ole synnynnäinen ominaisuus, vaan juontaa juurensa tyypillisesti lapsuudessa koettuun. Sitä en osaa sanoa, miten siitä voisi päästä eroon.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.4.26 11:47:06

Narsismi ON synnynnäinen ominaisuus, se on se asia, joka meidät vauvana pitää hengissä. Sairaalloinen narsismi voi olla kasvatuksen tulos.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   29.4.26 11:49:46

Ei, narsismi ei ole sairautena synnynnäinen ominaisuus. Meillä kaikilla kyllä on narsistisia piirteitä, mutta se ei tee kenestäkään vielä narsistia.

Lähettäjä: Mira 
Päivämäärä:   29.4.26 11:50:41

Narsisti ei pääsääntöisesti kyllä itse koskaan tunnista saati myönnä, että hänessä olisi tällaisia ominaisuuksia. Moni ammattilainen sanoo, että jos ihminen miettii onko hän narsisti ja pohtii että pitäisi asialle tehdä vielä jotakin, hän ei todennäköisesti ole narsisti. Narsistisia piirteitähän on jokaisella, mutta se että saisi tuon diagnoosin on äärimmäisen harvinaista juuri siksi, kun ei näitä tyyppejä päästä tutkimaan kuin aniharvoin. Koska eivät koe tarvitsevansa mitään apua, tutkimuksia tms. Voin esimerkiksi näin psykoterapiapäätöksiä työkseni jo 3v tehneenä kertoa, etten kertaakaan ole kellään nähnyt narsisti-diagnoosia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.4.26 12:23:58

Ei mitenkään. Kerran narsisti, aina narsisti.

Lähettäjä: Ju 
Päivämäärä:   29.4.26 12:32:49

Pitkällä hoitosuhteella voi saada apua.
Vaatii paljon työskentelyä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.4.26 12:35:14

Terapiaan hakemaan apua. Ja keskity enemmän niihin käytösmalleihin jotka saavat sinut epäilemään narsismia itselläsi, älä äärimmäisen väärinymmärrettyyn nimikkeeseen.

Jos ei ole varaa itse kustantaa terapiaa niin hae lääkärin avulla kelalta lupaa terapiaan, pääset vähän halvemmalla.

Persoonallisuushäiriöt on traumaperäisiä käytösmalleja joiden tarkoitus on suojella itseä. Narsistien demonisointi satuttaa kaikkia, koska on vaikea mennä hakemaan apua kun elää harhaisessa uskossa että se tekee sinusta saatanasta seuraavan ja kaikki inhoavat sinua.

Tsemppiä sinulle aloittaja, toivottavasti löydät hyvän terapeutin ja saat puututtua niihin käyutösmalleihin jotka haittaavat elämääsi.

LähettäjäSanna 
Päivämäärä:   29.4.26 12:41:57

Narsismi ei ole tiedeyhteisön käsityksen mukaan synnynnäinen ominaisuus, vaan siitä kehittyy narsistinen persoonallisuushäiriö usein varhaislapsuuden kokemusten, kasvatuksen ja opittujen toimintatapojen seurauksena. Narsistiset piirteet voivat kuitenkin kummuta osin perinnöllisestä taipumuksesta, kuten dominoivuudesta, mutta itse häiriö muotoutuu ympäristön vaikutuksesta.
Tässä keskeisiä huomioita narsismin synnystä:

Kehittyy kasvatuksen kautta: Narsismi saa usein alkunsa varhaiskehityksen aikana. Taustalla voi olla kylmä, etäinen tai hyvin rankaiseva kasvatustyyli. Toisaalta myös ylihuolehtivainen kasvatus voi altistaa narsismin kehittymiselle.
Lapsuuden traumat: Narsismi nähdään usein suojamekanismina tai trauman tuotteena, jolla lapsi on suojautunut esimerkiksi tunnekylmyydeltä.
Ei synnynnäinen luonteenpiirre: Toisin kuin esimerkiksi psykopatia, jota pidetään osin biologisena, narsismi opitaan ja kehittyy ajan myötä.
Häiriö vs. piirteet: Vaikka narsistisia piirteitä voi olla monilla, varsinainen patologinen narsismi on persoonallisuushäiriö, joka muotoutuu ympäristön ja yksilön vuorovaikutuksessa.

Yhteenvetona voidaan todeta, että ihminen ei synny narsistiksi, vaan kasvaa sellaiseksi.

* Tuo tekstin pätkä löyty googlesta

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.