Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rekisteröimätön koira

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   28.4.26 14:26:01

Minulle olisi tulossa tutun kautta kodinvaihtaja omistajan sairauden takia. Koiraa ei kuitenkaan ole rekisteröity ruokaviraston rekisteriin eikö myöskään nykyisen omistajan toimesta tulla rekisteröimään. Omat koirani olen rekisteröinyt ja haluan tämän uudenkin rekisteröidä, mutta vähän mietityttää paljonko siitä saa maksaa, kun edellinen omistaja ei ole asiaa hoitanut. Varmaan pitää ottaa sinne ruokavirastoon yhteys, kunhan nyt kyselen täältä onko jollain vastaavasta tilanteesta kokemusta...

Re: Rekisteröimätön koira

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.4.26 14:27:18

Eiköhän se sillä kympillä onnistu. Miksi ruvi haluaisi rangaista sitä, joka koiran sinne rekisteröi?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   28.4.26 14:29:47

Rekisteröit sen itse ja maksaa kympin. Mistä ruokavirasto tietää koska koira on sulle tullut?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   28.4.26 14:33:18

Liian lainkuuliaiset ja virkavaltaa pelkäävät ihmiset on tän maan yksi riesa.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   28.4.26 14:34:34

Se menee sillä kympillä.
Just kuukausi takasin rekisteröin kodinvaihtajana tulleen koiran ruokavirastoon sekä kennelliittoon otin omille nimille. Sekin meni ensirekisteröintinä kun edellinen omistja ei ollut huolehtinut.

Ongelma tulee siinä jos koira on jo ruokavirastoon rekisteröity mutta myyjältä ei saa koodia (tai mikä se on millä se siellä vaihdetaan) haltijuuden vaihtoon.

Lähettäjä: Allu 
Päivämäärä:   28.4.26 14:34:44

Kympin maksaa. Mulle tuli kasvattajalta pentu joka oli rekattu vaan Kennelliitto

Lähettäjä: Nuppi 
Päivämäärä:   28.4.26 14:38:44

Turha rekisteröidä mihinkään pilipalirahastusrekisteriin.

LähettäjäSanna 
Päivämäärä:   28.4.26 14:47:08

Lähettäjä: Nuppi
Päivämäärä: 28.4.26 14:38:44

Turha rekisteröidä mihinkään pilipalirahastusrekisteriin.

Vastaus : Jos haluaa saada 300 euron laskun, niin jätä ihmeessä rekisteröimättä.

Näin google kertoo :

Rekisteröimätön koira tarkoittaa Suomessa koiraa, jota ei ole ilmoitettu viranomaisten ylläpitämään lakisääteiseen koirarekisteriin.
Nykyään kaikki Suomessa asuvat koirat on tunnistusmerkitsevä (mikrosirulla) ja rekisteröitävä Ruokaviraston koirarekisteriin.
Rekisteröimättömyyden keskeiset asiat:

Lakisääteinen velvollisuus: Rekisteröinnin laiminlyönti on lainvastaista. Rekisteröimätön koira ei täytä lakisääteisiä tunnistamis- ja rekisteröintivaatimuksia.
Seuraamukset: Koiran rekisteröinnin laiminlyönnistä voi seurata noin 300 euron suuruinen seuraamusmaksu.
Tunnistamattomuus: Ilman rekisteröintiä koiraa ei voida yhdistää omistajaansa viranomaisrekisterin kautta, jos se esimerkiksi karkaa.
Pentutehtailun ehkäisy: Rekisteröinnillä pyritään ehkäisemään laitonta maahantuontia ja pentutehtailua.

Huom! Rekisteröimätön koira on eri asia kuin koira, jolla ei ole Kennelliiton rotukoirarekisteripapereita (ns. "paperiton" koira). Vaikka koira olisi monirotuinen tai paperiton, se pitää silti rekisteröidä Ruokaviraston rekisteriin.
Ruokaviraston rekisteröinti maksaa 10 euroa sähköisesti tehtynä.

Tosin itse en rekisteröinyt kumpaakaan ruokavirastoon. Molemmat oli vain Suomen Kennelliittoon rekisteröityjä. Toinen FI ja toinen FIX. Miksi ? FI-rekisterissä oleva nukkui yllättäen kotiinsa 6 vuotta aiemmin, kuin tuo ruokavirastoon rekisteröityminen tuli pakolliseksi. FIX-rekisterissä oleva jouduttiin lopettamaan 2 vuotta aiemmin, kuin tuo ruokavirastoon rekisteröityminen tuli pakolliseksi.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   28.4.26 14:47:23

Mikä koodi? Minulla 2 koiraa siellä enkä muista mitään koodia.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   28.4.26 14:50:19

jos päättäisit luopua koirasta niin saisit haettua sieltä koodin uudelle kodille annettavaksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.