|
Lähettäjä: oerei
Päivämäärä: 28.4.26 12:54:12
Jos et omista polkupyörää tai ole ikinä sellaisella ajanut, niin sitä ei tarvitse kertoa. Samoin jos omistat vain muovikenkiä, joita ei tarvitse huoltaa ja heität ne kauden jälkeen aina roskiin ja ostat uudet ensi vuonna, niin sitäkään ei tarvitse kertoa. Voit poistua tästä ketjusta.
Kysyn teiltä, jotka käytätte polkupyörää liikkumiseen tai teillä on samoja kenkiä käytössä vuodesta toiseen. Huollatteko niitä niin, että pysyvät hyvänä ja käyttökelpoisena? Tai käytättekö ammattilaisella huollettavana?
Tarkoitan siis sitä, että laitatte polkupyörän renkaisiin ilmaa kun ne alkavat pehmentyä tai rasvaatte ketjun kun se alkaa sitä kaivata. Tai rasvaatte nahkakengät ennen käyttöönottoa ja aina tarvittaessa, että nahka pysyy hyvänä.
Olen aika ihmeissäni siitä, että todella moni ei tajua tehdä tällaisia asioita. Ajavat polkupyörällä, jossa renkaat on ihan lössöt ja ketju ruosteessa ja valittavat, kun pyörällä on niin raskas ajaa. Eikä heillä ole käynyt mielessäkään laittaa renkaisiin lisää ilmaa tai ketjuun rasvaa.
Tai hankitaan jopa kalliitakin nahkakenkiä, muttei ikinä rasvata niitä ja sitten valitetaan, kun kengät on ihan huonot, kastuvat sateella ja materiaali alkaa halkeilla.
Sama esim. auton renkaiden, pesuaineen, ikkunoiden, öljyn ym. kanssa. Ei niitäkään tajuta tsekata ja viitsitä niille mitään tehdä. Ajellaan vain ja jos joku varoitusvalo syttyy, niin vingutaan, että emmä tiiä mikä toi on, mä vaan ajelen.
Siskoni lapsi sai "uuden" (huolletun käytetyn) polkupyörän viime kesänä. Syksyllä siskoni sanoi, että lapsi on alkanut valittaa kun pyörällä on raskas ajaa. Sanoin, että laita renkaisiin lisää ilmaa. Hän sanoi, että voisi kai laittaa. Voisi kai? Voisihan sen lapsen opettaa itsekin tämän tekemään, hän on jo 15 v.
Muutama vuosi sitten katsoin kun kaverini pyöräili lapsensa kanssa ja lapsi yrittää veivata pyörällä. Sanoin, että aika pehmeiltä nuo renkaat näyttää, johon kaveri tokaisi "En minä tiedä mitä niille pitää tehdä". Ja niin monta kertaa olen hänelle näyttänyt, miten renkaisiin laitetaan ilmaa, olen jopa ostanut heille jalkapumpun, josta näkee, paljonko ilmaa renkaisiin pitää laittaa!
Ihmetyttää siis se, ettei viitsitä mitään tehdä ja sitte valitetaan, kun tää on niin paska. Siis ihan uskomatonta...
En osaa sen kummemmin pyörää korjata, renkaat vaihdan ja laitan renkaisiin ilmaa ja ketjuun rasvaa, mutta kaikki muu menee polkupyöräkorjaamon kautta. Mutta noista perusasioista pidän kyllä huolen ja laitan renkaisiin ilmaa 1-2 kertaa kuussa.
|