Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Huollatko kenkiä, polkupyörää, tms.?

Lähettäjä: oerei 
Päivämäärä:   28.4.26 12:54:12

Jos et omista polkupyörää tai ole ikinä sellaisella ajanut, niin sitä ei tarvitse kertoa. Samoin jos omistat vain muovikenkiä, joita ei tarvitse huoltaa ja heität ne kauden jälkeen aina roskiin ja ostat uudet ensi vuonna, niin sitäkään ei tarvitse kertoa. Voit poistua tästä ketjusta.

Kysyn teiltä, jotka käytätte polkupyörää liikkumiseen tai teillä on samoja kenkiä käytössä vuodesta toiseen. Huollatteko niitä niin, että pysyvät hyvänä ja käyttökelpoisena? Tai käytättekö ammattilaisella huollettavana?

Tarkoitan siis sitä, että laitatte polkupyörän renkaisiin ilmaa kun ne alkavat pehmentyä tai rasvaatte ketjun kun se alkaa sitä kaivata. Tai rasvaatte nahkakengät ennen käyttöönottoa ja aina tarvittaessa, että nahka pysyy hyvänä.

Olen aika ihmeissäni siitä, että todella moni ei tajua tehdä tällaisia asioita. Ajavat polkupyörällä, jossa renkaat on ihan lössöt ja ketju ruosteessa ja valittavat, kun pyörällä on niin raskas ajaa. Eikä heillä ole käynyt mielessäkään laittaa renkaisiin lisää ilmaa tai ketjuun rasvaa.

Tai hankitaan jopa kalliitakin nahkakenkiä, muttei ikinä rasvata niitä ja sitten valitetaan, kun kengät on ihan huonot, kastuvat sateella ja materiaali alkaa halkeilla.

Sama esim. auton renkaiden, pesuaineen, ikkunoiden, öljyn ym. kanssa. Ei niitäkään tajuta tsekata ja viitsitä niille mitään tehdä. Ajellaan vain ja jos joku varoitusvalo syttyy, niin vingutaan, että emmä tiiä mikä toi on, mä vaan ajelen.

Siskoni lapsi sai "uuden" (huolletun käytetyn) polkupyörän viime kesänä. Syksyllä siskoni sanoi, että lapsi on alkanut valittaa kun pyörällä on raskas ajaa. Sanoin, että laita renkaisiin lisää ilmaa. Hän sanoi, että voisi kai laittaa. Voisi kai? Voisihan sen lapsen opettaa itsekin tämän tekemään, hän on jo 15 v.

Muutama vuosi sitten katsoin kun kaverini pyöräili lapsensa kanssa ja lapsi yrittää veivata pyörällä. Sanoin, että aika pehmeiltä nuo renkaat näyttää, johon kaveri tokaisi "En minä tiedä mitä niille pitää tehdä". Ja niin monta kertaa olen hänelle näyttänyt, miten renkaisiin laitetaan ilmaa, olen jopa ostanut heille jalkapumpun, josta näkee, paljonko ilmaa renkaisiin pitää laittaa!

Ihmetyttää siis se, ettei viitsitä mitään tehdä ja sitte valitetaan, kun tää on niin paska. Siis ihan uskomatonta...

En osaa sen kummemmin pyörää korjata, renkaat vaihdan ja laitan renkaisiin ilmaa ja ketjuun rasvaa, mutta kaikki muu menee polkupyöräkorjaamon kautta. Mutta noista perusasioista pidän kyllä huolen ja laitan renkaisiin ilmaa 1-2 kertaa kuussa.

Re: Huollatko kenkiä, polkupyörää, tms.?

Lähettäjä: Pyörä 
Päivämäärä:   28.4.26 12:58:08

Siis mitä! Eivätkö kaikki huolla pyörää? Tai siis totta kai jokainen pumppaa renkaisiin ilmaa ja voitelee ketjuja, isommat huollot sitten liikkeessä, jos ei osaa. Vai?

Ketjut venyvät, ja niitä pitää aika ajoin vaihtaa. Jos ei vahaa ketjuja, niitä pitää öljytä säännöllisesti. Jos ketju on päässyt venymään, niin rataspakkakin pitää ehkä vaihtaa. Jarrut tsekataan ja säännöllisesti, samoin vaihteet.

Itse teetän vuosihuollon aina liikkeessä, mutta totta hemmetissä pumppaan ilmaa renkaisiin ja voitelen ketjut.

Kenkiä rasvaan, kun on sen tarve, ja talvisaappaisiin tungen täytettä, jotta pysyvät muodossaan kesän yli. Vaelluskenkiin käytän omaa kyllästeainetta. Suihkautan toista kyllästettä muihin kenkiin. On vahaa, suihketta, rasvaa.

Lähettäjä: Aivoton T 
Päivämäärä:   28.4.26 13:02:58

Huollan pyörän perusasiat itse: renkaat, ketjujen puhdistaminen ja öljyäminen, pesu tarvittaessa jne. Isommat remontit teetän pyörähuollossa.
Kengät hoidan myös ja tarvittaessa käytän suutarilla. Kenkien hoitaminen on minusta mukavaa puuhaa, saa nyhrätä pienten tehtävien äärellä miettien suuria :).
Hoidan myös muitakin omistamiani tavaroita parhaan kykyni mukaan, kuten vaatteita, huonekaluja, kodin koneita. Loppupelissä säästää paljon, kun huolehtii pikkuongelmat ajoissa.

Lähettäjä: Apina 
Päivämäärä:   28.4.26 13:06:04

Huollon ja myös korjaan, jos jotain pakollista.
Fatbikessa usein tarkoituksella matalat rengaspaineet, toimivat poluilla paremmin näin. Itsellä tosin myös muussakin ajossa, koska en halua päästä helpolla.

Kaveri narissu nyt yli vuoden kun fillarissa ei toimi se ja tämä, ei saa korjatuksi eikä vietyä korjattavaksi. Ei jaksais kuunnella.

Lähettäjä: kdk 
Päivämäärä:   28.4.26 13:06:55

Olen ihmetellyt samaa kuin aloittaja. Todella moni ei tunnu tajuavan että pyörän renkaisiin voisi laittaa ilmaa. Minä puristelen renkaat joka kerta kun lähden ajamaan ja laitan pumpulla ilmaa 1-2 viikon välein. Jotkut eivät laita edes joka vuosi :O Kuitenkin polkupyörä voi olla heidän pääasiallinen kulkuväline ja kauhea valitus kun tällä on niin paska ajaa. Juu...

Huollan kaikki nahkakengät kerralla keväällä ja syksyllä ja putsailen ja rasvaan tarpeen mukaan siinä välissä. Ihmettelen kavereita jotka ostavat kalliitakin nahkakenkiä eivätkä ikinä rasvaa niitä ja ne on ihan koppurat.

Muutenkin ällöttää se että ihmiset ei huolla kenkiään. Muu asu voi olla aivan viimeisen päälle, mutta jalassa on likaiset ja lönttään astutut kengät. Enkä tarkoita sitä että ollaan puku päällä ja ulkona loskakelissä on vaelluskengät ja sisätiloissa vaihdetaan sisäkengät vaan ihan asuun kuuluvia kenkiä, jolloin paskaiset kengät pilaa muuten siistin ulkoasun.

Moni myös pitää karsean likaisia kenkiä. Tarkoitan sisäpuolelta likaisia. Sukat on tahmaiset ja haisee ja kengät sitten sotkeutuu sisältä ja on törkyiset. Ei käytetä edes irtopohjallisia jotka poistamalla kengät saisi tuulettua ja ne vaihtamalla puhtaisiin kengät taas raikastuisivat. Joskus on ollut kavereita kylässä ja kun heidän kengät on olleet eteisessä niin minun eteiseni lemppaa ihan mädältä :O Yök.

Päivämäärä:   28.4.26 13:13:34

"Siis mitä! Eivätkö kaikki huolla pyörää? Tai siis totta kai jokainen pumppaa renkaisiin ilmaa ja voitelee ketjuja, isommat huollot sitten liikkeessä, jos ei osaa. Vai?"

No ei todellakaan kaikki tee edes perusjuttuja...

Kaverini on ihan ammattilainen polkupyörien kanssa ja hän koettaa saada ihmisiä laittamaan edes sitä rasvaa ja ilmaa. Mutta moni asiakas sanoo, että "Emminä semmosista mitään ymmärrä". Ja joskus on jotkut kaverit tuoneet hänelle kotiin korjattavaksi 20 v vanhoja polkupyöriä, joita ei ole ikinä huollettu ja hän sitten miettii, että mitähän tälle tekis... Kaikki kuluva menee vaihtoon, mutta puheet siitä, että voisi joskus jotain tehdä, menee kuuroille korville...

Joka kerta kun menen siskoni luo, laitan koko perheen polkupyöriin lisää ilmaa ja rasvaan ketjut. En tiedä miksi eivät sitä itse tee, kun heillä on ketjuöljyä ja jalkapumppu. Ei edes siskon mies viitsi, vaikka kulkee töissä aika paljon pyörällä, kun heillä on vain yksi auto, joka on siskollani enimmäkseen kun käy keikalla 30 km päässä.

Päivämäärä:   28.4.26 13:15:51

"Moni myös pitää karsean likaisia kenkiä. Tarkoitan sisäpuolelta likaisia. Sukat on tahmaiset ja haisee ja kengät sitten sotkeutuu sisältä ja on törkyiset. Ei käytetä edes irtopohjallisia jotka poistamalla kengät saisi tuulettua ja ne vaihtamalla puhtaisiin kengät taas raikastuisivat. Joskus on ollut kavereita kylässä ja kun heidän kengät on olleet eteisessä niin minun eteiseni lemppaa ihan mädältä :O Yök."

Tällaiseen olen itsekin törmännyt... Hyi!!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.