Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Velat luulee että niiden lapsettomuus kiinnostaa

Lähettäjä: Miksi 
Päivämäärä:   28.4.26 12:14:52

Mikä ihme siinä on että velat luulee, että muita kiinnostaa heidän lapsettomuutensa?? Taas tuli somessa vastaan yksi "oon 40 ja kaikki kysyy ja ihmettelee miksei oo lapsia...?" Kuka on se kaikki? Ketä kiinnostaa?
Minua ei ainakaan pätkän vertaa. Alkaa vaan ärsyttää.
Tuommoisista julkaisuista tulee mieleen ensimmäisenä, että tekijä yrittää vakuutella itseään ettei halua lapsia.
Itsellä on kaksi poikaa ja elämäni on täydellistä.

Re: Velat luulee että niiden lapsettomuus kiinnostaa

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   28.4.26 12:16:59

Minua huvittaa, kun jokaiseen lapsia koskevaan keskusteluun tulee joku kertomaan ”tämän takia en halua lapsia”. Ihan kuin jotain kiinnostaisi.

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   28.4.26 12:21:12

Joskus pitää vaan oikaista, kun aika useat olettaa suoraan että nelymppisellä naisella on lapsia.
Ja kovinhan tuo näyttää teitäkin kiinnostavan velojen elämä ja sanomiset ja haluatte muodostaa niistä MIELIPITEITÄ.

Elä ja anna elää..

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.4.26 12:21:51

"Itsellä on kaksi poikaa ja elämäni on täydellistä."
Miksi luulet että ketään kiinnostaa?

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   28.4.26 12:26:24

Olen vapaaehtoisesti lapseton, enkä muista yhden yhtä keskustelua, jossa minulta olisi kysytty, miksi ei ole lapsia ja jossa olisin ryhtynyt kertomaan syitä lapsettomuudelle.

Minua eivät kiinnosta toisten "velojen" syyt, eivätkä minua kiinnosta vanhemmiksi päätyneiden syyt.

Jotkut ovat halunneet lapsia ja saaneet, jotkut halunneet eivätkä saaneet, jotkut eivät halunneet ja saaneet silti, jotkut eivät ole halunneet ja ovat jättäneet lapset tekemättä.

Jokaisen ihan oma asia.

Lapsettomuus tai vanhemmuus eivät ole ihmisarvoa määrittäviä tekijöitä. En ole sen parempi tai huonompi kuin ne, joilla on lapsia. En pidä ketään huonompana tai parempana ihmisenä sen perusteella, onko hänellä lapsia vai ei. Jos en minkään muunkaan syyn perusteella, mutta en nyt ainakaan tämän.

En ole ikinä ymmärtänyt, miksi tämä lapsiasia olisi joku juttu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.4.26 12:26:42

Ja lapselliset luulee että niiden lapset kiinnostaa muita. Mikä ihme siinä on?

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   28.4.26 12:29:28

No kiinnostaahan se selvästikin kun kerran joka välissä ollaan maireina kyselemässä että noh, koskas niitä lapsia olis tulossa?

Jos ei kiinnostaisi niin ei kyseltäisi, eikö vain, sherlock?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.4.26 12:37:27

En muista, että olisin koskaan aloittanut ht.nettiin ketjua aiheesta, joka ei kiinnosta.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   28.4.26 12:38:36

Somessa on tuhansia lapsiin ja perhe-elämään keskittyä tilejä, joten ihan yhtä lailla se vapaaehtoisesti lapsetonkin henkilö saa olla somessa esillä myös lapsettomuutensa kautta, jos hän niin haluaa. Kannattaa pohtia miksi jonkun tuntemattoman ihmisen lapsettomuus triggeröi noin pahasti. Jos sisältö ei kiinnostaa, niin voit vaan kelata eteenpäin ja jatkaa elämääsi niin kuin ennenkin.

Päivämäärä:   28.4.26 12:39:18

Meil on kaikilla erilaiset sosiaaliset piirit. Multa ei ole kyselty lapsettomuudesta, joiltain kyllä kysellään paljonkin. Saahan siitä somessa kirjoittaa siinä missä lapsista, täydellisestä elämästä tai mistä tahansa muustakin.

Onko aloittajan elämä jo liian täydellistä, vai sittenkin epätäydellistä, kun noin hiiltyy omaan elämään täysin liittymättömistä somekirjoituksista? Sinua ei kiinnosta = ketään ei kiinnosta? Voi sentään. Oisko muuta kiukuteltavaa?

Lähettäjä: enna 
Päivämäärä:   28.4.26 12:39:48

Itsellä ei ole juuri tästä syystä lapsia, eikä luultavasti tulekaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.4.26 12:42:59

Mulla taas tulee mieleen tuosta ap:n vakuuttelusta (elämä on täydellistä) ettei hän olisi oikeasti halunnut lapsia:D

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   28.4.26 12:46:00

Mä oon vela ja kyllä multa nuorempana kyseltiin oikeasti usein, milloin tule eperheenlisäystä. Varsinkin vanhemmat sukulaiset kyseli ja jopa työkaverit! Mulla ei ole lapsia, on vaan hevosia ja elämäni on täydellistä!

Koen silti, että kyllä mä velana saan ihan samaan tapaan kirjoittaa ärsytyksestä someen kuin mun lapselliset kaverit siitä, että taas on flunssa ja oksutauti ja koko perhe kipeänä.

Aloittajalla on vaan biasoitunut näkemys elämästä: koska sulla on lapsia ja olet elänyt siinä lokerossa johon naisen oletetaan kuuluvan, et huomaa sitä, millaista on niillä ihmisillä, jotka eivät siihen laatikkoon satu osumaan.

Tuo lapsien kysely on muuten minusta todella epäkohteliasta. Ei jokainen itse päätä, tuleeko niitä lapsia vai ei. Aihe voi olla todella kivulias. Sisarukseni ei voi saada lapsia, vaikka niitä haluaisi ja sukulaiset ihan samaan tapaan häneltä on kyselleet aiheesta.

Lisäksi tuo kysely on mun mielestä muutenkin vähän sellainen irstas. Sama kuin joku vanha täti tai setä tulis kyselee että "jokos te alatte panna paljalla, heh heh! Ois jo aika!". Yök... Se ei muille kuulu, kenen kanssa seksiä harrastan ja millaisilla suojauksilla vai harrastanko ollenkaan... Onneksi tälleen reilu 40v naisena kukaan ei enää kysele.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   28.4.26 12:49:53

"Tuo lapsien kysely on muuten minusta todella epäkohteliasta. Ei jokainen itse päätä, tuleeko niitä lapsia vai ei. Aihe voi olla todella kivulias. Sisarukseni ei voi saada lapsia, vaikka niitä haluaisi ja sukulaiset ihan samaan tapaan häneltä on kyselleet aiheesta.

Lisäksi tuo kysely on mun mielestä muutenkin vähän sellainen irstas. Sama kuin joku vanha täti tai setä tulis kyselee että "jokos te alatte panna paljalla, heh heh! Ois jo aika!". Yök... Se ei muille kuulu, kenen kanssa seksiä harrastan ja millaisilla suojauksilla vai harrastanko ollenkaan..."

Juu, se on minunkin mielestäni aika hämmentävää että kun ottaa huomioon miten törkeää, asiatonta ja henkilöönkäyvää tuollainen kyseleminen oikeasti onkaan, niin miten ihmeellisen sosiaalisesti hyväksyttyä se silti samaan aikaan on?!? Ei jotenkin käy järkeen. Tosiaan aikalailla sama asia kuin joku vain kasuaalisti kyselisi sun seksielämästä jossain sukujuhlissa, ja että kaikkien mielestä olisi täysin asiallista tehdä niin. Todella outoa.

Lähettäjä: Miksi? 
Päivämäärä:   28.4.26 12:57:58

Tein aloituksen koska tämä asia ärsyttää.
Kerroin, että elämäni on täydellistä koska halusin antaa "samalla mitalla". En oikeasti usko, että ketään kiinnostaa minun elämäni täydellisyys (joka kylläkin on totta❤️), mutta halusin nähdä kuinka moni tuohon tarttuu... no ei mennyt kauaa😅

Päivämäärä:   28.4.26 13:01:22

Onneksi olkoon ap! Sulla ona ika hyvä elämä, kun noin pieni asia häiritsee.

Outoa on, että saat ilosi siitä, että valitat täällä siitä, kun toiset purkaa epäoikeudenmukaisuuden tunteita somessa ja sitten täällä vielä naureskelet, kun toiset kertovat myös kokevansa epäoikeudenmukaisuutta ja huonoa käytöstä. Se ei ole kovin tervettä.

Päivämäärä:   28.4.26 13:01:35

Ja ---: en ole missään laatikossa🤣, miten kukaan edes nykyään ajattelee, että pitäisi olla jossain "naisen lokerossa"??? Mikäli on se miehen lokero?
Minä elän juuri sellaista elämää kuin ITSE haluan. Suosittelen samaa muillekin.

Lähettäjä: Said 
Päivämäärä:   28.4.26 13:07:01

Mä olen kuuskymppinen vela, eikä mun lapsettomuutta ole ikinä kukaan ihmetellyt. Eikä kysynyt miksei ole lapsia.

Olin kymmenen vuottaa naimisissakin, eikä silloinkaan kukaan ihmetellyt miksei tehty lapsia.

Yhden kerran muistan, että yksi uusi työkaveri kysyi onko mulla lapsia. Vastasin ettei ole. Ja se sitten siitä. Ei hän todellakaan alkanut tilaamaan, miksi ei ole.

Päivämäärä:   28.4.26 13:11:40

Said: juuri noinhan sen pitäisi ollakin.
En minäkään tee julkaisua: "Oon 45v, eikä mulla oo kissaa! Kaikki tahtoo tietää miksei mulla oo kissaa!" ...joo ei kiinnosta ketään.

Ja mullahan on 2 koiraa ja hevonen, mutta en tee julkaisua tästäkään!

Päivämäärä:   28.4.26 13:12:49

Sepä se, kun ihmisillä on todella erilaisia elämiä, läheisiä ja elämiä. Minulla omat vanhemmat on suurin painosta, kyselijä ja loukkaantuja lapsiasiassa. Kukaan muu ei kehtaa olla niin röyhkeä. Joskus juuri lapsen saaneet kaverit hehkuttaa "miten kukaan voi olla haluamatta lapsia, kyllä sunkin kannattais" mutta se on enemmän pintapuolista eikä mene inttämiseksi.

Lähettäjä: Amao 
Päivämäärä:   28.4.26 13:15:38

Mikä muka henkisesti sopiva äidiksi on sellainen, jota aloitusviestin kaltainen yleinen ja tuiki tavallinen asia ärsyttää? Vai oletko jotenkin ymmärrysongelmainen mitä tulee normaaleihin sanavalintoihin, kun takerrut epäolennaiseen seikkaan ja provosoidut noin?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   28.4.26 13:16:48

"velat luulee, että muita kiinnostaa heidän lapsettomuutensa??"

^
no taitaa kiinnostaa kun ihan topikki pitänyt TAAS TÄSTÄ AIHEESTA värkätä.

Päivämäärä:   28.4.26 13:22:35

Minä en ole ikinä sanonut kenellekään että kannattaisi hankkia lapsia. Taloudellisesti ei todellakaan kannata. Pitää olla varaa lapsiin. Resursseja pitää löytyä myös muuten, jottei iske uupumus/masennus/mitä näitä nyt on. Lisäksi kaikkien ei oikeasti tarvitse lisääntyä.
Ymmärrä sen, että omat vanhemmat kyselevät. Hehän voivat kysellä myös sen vuoksi onko jotain huolta asiaan liittyen. Toisaalta itse varmasti petyn jos en itse saa koskaan lapsenlapsia, mutta se on minun ongelmani sitten jos noin käy. Jokainen elää oman elämänsä kuten parhaaksi näkee.

Lähettäjä: iei 
Päivämäärä:   28.4.26 13:24:34

Vaikka aloittaja ei olekaan tärmännyt siihen, että ihmisiltä kysellään että onko sulla lapsia ja miks ei oo ja koska aiot hankkia ja sulla alkaa olla jo kiire kun oot niin iäkäs, niin kyllä sitä kysellään ja paljon.

Se on ihan tavallista small talkia että kysellään, onko lapsia/lemmikkejä. Jos joku vastaa ei, niin se ei jostain syystä vastaukseksi kelpaa ja aletaan ihmetellä ja hoputtaa lastentekoon. Jos sanoo, että steri on tehty, aletaan valistaa, että "Sterilisaation voi purkaa, voithan sä adoptoida ja pääsethän sä silti yksityiselle hedelmöityshoitoihin".

Ennemmin kysyisin, että miksi muita niin paljon kiinnostaa se, onko jollain lapsia vai ei ja miksi vastaukseksi ei kelpaa pelkästään "EI".

Kaverilleni oli alettu töissä naureskella, että äkkiä nyt ehkäisy pois ja alatte tehdä lapsia kun olette jo kolmekymppisiä. Moneen kertaan, pidemmän aikaa ja jopa päivittäin oli tuota jankutettu ja naurettu, että nyt vain alatte tehdä niitä lapsia. Kaveri oli lopulta räjähtänyt, että antakaa nyt jo stana olla. On jätetty ehkäisy pois jo ajat sitten mutta kun ei vain tärppää niin ei tärppää. Ainoa aikaansaannos on kaksi keskenmenoa, joten voitteko nyt vttu soikoon jättää hänen lastentekonsa rauhaan, koska aihe on hänelle todella kipeä kun todellakin haluaisi niitä lapsia eikä jaksa kuunnella enää yhtään nuareskelua. Oli kollegat sitten ihmetelleet, että mistä se oikein suuttui ja ihan hyvällähän me.

No ei kovin hyvällä kyllä, vain yksi oli tajunnut pyytää anteeksi sitä, että oli naureskellut ja ehdotellut lisääntymistä, kun ei tosiaan tiennyt, että jonottavat lapsettomuushoitoihin.

Päivämäärä:   28.4.26 13:25:35

Amao: siis on sinusta tuiki tavallista huudella omaa lapsettomuuttaan netissä? Ok....

:) : ei kiinnosta, vaan ärsyttää, kuten tuolla jo kerroin.....

Päivämäärä:   28.4.26 13:30:17

Mistä aiheista ihmiset saa tehdä somejulkaisuja ärsyttämättä sinua?

Päivämäärä:   28.4.26 13:31:01

Iei: me saimme lapsemme vasta reilusti yli 30 vuotiaina, eikä kukaan koskaan ikinä ollut kysellyt milloin tehdään lapsia. Kukaan ei painostanut/hoputtanut/tiedustellut tilannetta. En siis yhtään pysty samaistumaan tuohon "ahdistukseen". Eri asia jos ei pysty saamaan lapsia, mutta mitä ahdistavaa kyselyissä on jos ei edes halua lapsia???
Ei minuakaan ahdista jos joku kyselee miksi et halua kuulennolle! Jos ei halua niin miksi kysymyksistä pitää ahdistua? Vastaa suoraan etten taho. Piste.

Päivämäärä:   28.4.26 13:32:06

.: olet tyhmä.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   28.4.26 13:33:01

Kyllä suurin osa ihmisistä ymmärtää lapsettomuudet nykypäivänä nykyisessä maailmantilanteissa ja taloudessa.

Lähettäjä: Amao 
Päivämäärä:   28.4.26 13:33:10

Jos et tiedä, älä oleta ja takerru siihen mikä sinua ärsyttää. Tavanomaista on kokea se, että ihmiset äärimmäisen usein ihan luonnollisista syistä olettavat "kaikilla" joko olevan sillä hetkellä lapsi/lapsia tai että näitä luultavasti olisi joskus tulevaisuudessa.

Ja todellakin on normaalia kenelle tahansa mainita lapsista tai niiden puuttumisesta. Netissä tai missä tahansa muuallakin. Kaikesta ei tarvitse vääntää omassa mielessä väkisin mitään negaativista taustamerkitystä ja sen kummemmin ärtyä.

Päivämäärä:   28.4.26 13:38:57

"Ja ---: en ole missään laatikossa🤣, miten kukaan edes nykyään ajattelee, että pitäisi olla jossain "naisen lokerossa"??? "

Halusit myöntää tai et, kulttuurissamme on vieläkin (ja aiemmin vielä vahvemmin) oletus, että miten elämän tulee mennä. Ennen vanhaan nainen menee naimisiin ja saa lapsia. Nainen hoitaa kodin ja jää pois töistä. Mies tuo palkan. Ja nimenomaan naimisissa on pitänyt olla, ennen kuin lapsia hommataan tai lapsi on äpärä. Itselliset naiset ovat olleet huonossa maineessa, ihan sama vaikka se lapsi olisi saanut alkunsa siitä kun talon isäntä on raiskannut piian. Tästä ei oikeasti oel vielä niin kauaa edes, suosittelen tutustumaan historiaan.

Ja vielä parikymmentä vuotta sitten varsinkin vanhemmat naiset usein kyseli lapsien hommaamisesta, koska niin nyt kuuluu vaan tehdä. Näin on heidänkin pitänyt tehdä. Heterosuhteisiin päätyi moni homo ja lesbo, koska niin kuului tehdä. Ja siitä on moni lapsi aikanaan kärsinyt, koska eivät ole olleet aidosti haluttuja.

Eli kyllä, yhteiskunnassamme on edelleen muotti, johon naisen on pitänyt mahtua. Ja yksi iso kriteeri on lasten tekeminen. Sinä olet tuohon muottiin mahtunut, koska lapset olet tehnyt. Hyväksy se. Kun mahtuu muottiin, on elämä paljon helpompaa. Ne jotka eivät elä yhteiskunnan kulttuurillisten oletuksien mukaan, joutuvat siitä kärsimään.

Aloittaja toki taitaa olla vain trolli, joka haluaa huudattaa ihmisiä. Mutta siinä tapauksessa ettei olekaan, yritin selittää asian mahdollisimman yksinkertaisesti, että hänkin ymmärtää.

Päivämäärä:   28.4.26 13:41:45

Missä on tuollaisia kyselijöitä ja jankkaajia? Ikinä semmoisiin törmännyt, ihan normaalit jutustelut ja kyselyt ja sen enempää ei kukaan jankkaa. Harvaa kiinnostaa toisien elämä ja minua ei ainakaan kiinnosta mitä muut ajattelee minun elämästä, jos siitä kukaan mitää ajattelee edes.

Päivämäärä:   28.4.26 13:47:49

”Kun mahtuu muottiin, on elämä paljon helpompaa. Ne jotka eivät elä yhteiskunnan kulttuurillisten oletuksien mukaan, joutuvat siitä kärsimään.”

Millä tavalla joutuu kärsimään? Miksei minun kaverit koe kärsivänsä mitenkään vaikka olisivat lapsettomia.

Päivämäärä:   28.4.26 13:48:14

---: Minun ei tarvitse hyväksyä sinun muottejasi tai sinun kuvittelmissasi olevia "yhteiskunnan muotteja". Jos sinun muottiisi mahtuu vain he, jotka tekevät lapsia niin se on sinun ongelmasi.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   28.4.26 14:05:14

"Olen vapaaehtoisesti lapseton, enkä muista yhden yhtä keskustelua, jossa minulta olisi kysytty, miksi ei ole lapsia ja jossa olisin ryhtynyt kertomaan syitä lapsettomuudelle.

Minua eivät kiinnosta toisten "velojen" syyt, eivätkä minua kiinnosta vanhemmiksi päätyneiden syyt."

täysin sama täällä. Onneksi minulla + miehellä on perheet ja läheiset jotka ei tätä ole ainakaan ääneen ihmetelleet.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   28.4.26 14:12:34

AP: suosittelen hiukan lisää yleissivystä. Mutta en jaksa pelata enää pulun kanssa shakkia :)

Päivämäärä:   28.4.26 14:14:41

Ei siinä ole mitään pahaa että välillä asiat ärsyttävät, vaikka ne eivät itselle kuuluisikaan.

Lähettäjä: vela101 
Päivämäärä:   28.4.26 14:17:12

Onpas ihanaa, että elämäsi on täydellistä! Kerrohan vielä, että kun lapsena haaveilit täydellisestä elämästä, sisältyikö unelmiisi jo silloin mahdollisuus haukkua toisten elämänvalintoja anonyyminä netissä? Vai tuliko se vasta myöhemmin mukaan tähän täydellisen elämän kokonaisuuteen?

Lähettäjä: iei 
Päivämäärä:   28.4.26 14:20:50

"Eri asia jos ei pysty saamaan lapsia, mutta mitä ahdistavaa kyselyissä on jos ei edes halua lapsia???"

Siis häh?? Missä minä sanoin, että jotakuta ahdistaa lapsista jankutus, jos ei edes halua omia lapsia??

Kommentoin vain sitä, että jotkut jäävät jankuttamaan lapsetenhankinnasta, eikä heille riitä vastaus "Ei ole lapsia" tai "En halua lapsia". Mistä vtun ahdistuksesta sinä jankkaat :D

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.4.26 14:22:33

En ole edes vela, koska haluan lapsia vaikka olenkin nyt lapseton Mutta niin vain ihmisiä kiinnostaa. Yllättävänkin paljon kiinnostaa toisten kohdut, en vain tajua.

Päivämäärä:   28.4.26 14:24:02

Anoppia kyllä kiinnostaa miksi meillä ei ole lapsia. En ole vela, mutta ei ole vielä lapset suunnitelmissa jos on koskaan.

Lähettäjä: Said 
Päivämäärä:   28.4.26 14:25:25

Ja vielä parikymmentä vuotta sitten varsinkin vanhemmat naiset usein kyseli lapsien hommaamisesta, koska niin nyt kuuluu vaan tehdä. Näin on heidänkin pitänyt tehdä. Heterosuhteisiin päätyi moni homo ja lesbo, koska niin kuului tehdä. Ja siitä on moni lapsi aikanaan kärsinyt, koska eivät ole olleet aidosti haluttuja.

Mä olen syntynyt vuonna 65 ja olen töissä naisvaltaisella alalla, eikä minulta ole ikinä tivattu miksi minulla ei ole lapsia.
Ei varsinkaan parikymmentä vuotta sitten, mikä oli noin vuonna 06.

Älkää nyt taas kakarat kuvitelko, että Suomi on kehitysmaa.

Päivämäärä:   28.4.26 14:30:26

---: Vai yleissivistystä??? Jestas! Sulla on nyt väärä sarja ja väärä pelikin😅

Vela101: milloin mimä olen haukkunut muiden valintoja??

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.