Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jaksatteko keskustella?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.4.26 11:44:59

Minulta on kadonnut mielenkiinto keskustelemiseen. Osittain siksi, että minulla ei ole lähes mistään aiheesta tarpeeksi tietoa. Mielipiteistä en jaksa enää vääntää. Ainut mistä ehkä johonkin asti jaksaisin on hevoset ja ratsastus ja kaikki siihen liittyvä.
Tuntuu että eristäydyn porukasta, kun mielenkiinto ei riitä kuunnella kenenkään juttuja.
Ainoastaan silloin, jos olen ihastunut johonkuhun, niin jaksan jutella ja kuunnella tietyn aikaa.

Re: Jaksatteko keskustella?

Päivämäärä:   28.4.26 11:46:34

Tajusin että ongelmana on myöskin se, ettei minulla ole sellaista seuraa joka olisi kiinnostunut niistä aiheista mistä itse. Tännekin jos aloitan jonkun ketjun, niin ei se oikein menesty

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.4.26 11:56:13

No kannattaisiko vaikka hankkia yleissivistystä niin keskusteleminen olisi helpompaa?

Päivämäärä:   28.4.26 11:58:30

Riippuu ihan päivästä. Joinakin päivinä puhun sujuvasti ties mistä, ja toisena päivänä tuntuu että sopivin kommunikaation taso on vaan epämääräinen äännähtely ilman mitään sanoja.

Päivämäärä:   28.4.26 12:00:07

Mistä aiheista muka naisten kanssa voi keskustella?

Päivämäärä:   28.4.26 12:15:33

"No kannattaisiko vaikka hankkia yleissivistystä niin keskusteleminen olisi helpompaa?"

Kuuntelen tiedopodcasteja ja ties mitä poliittisia keskusteluja, mutta minulla on niin huono muisti, että kun pitäisi keskutella aiheesta, niin se on sellaista, et "heiii, tiedätkö et on havaittu jotain hiukkasia ja sitten ööö mitä se oli öö ne niinku sillai on yhteydessä toisiinsa vaikka ne olis ööö kilometrien, eiku siis tositosi kaukana toisistaan ja sitä sanotaan niinku, mikähän se nyt oli se sana..et niinku sellasta ne ööö ne fysiikassa eikun siis tieteessä on havainnut

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.4.26 12:20:17

Kyllä. Hevosistakaan en jaksa keskustella kuin oikeasti läheisten heppakaverien kanssa. Ärsyttää mennä tallille ja kuunnella tuntikaupalla toisen hevosesta juttuja kuin se olisi joku maailman sankarihevonen. Tapasin uuden talliasiakkaan ja hän puhui oikeasti 2tuntia putkeen jo kuolleen hevosensa elämäntarinan ja kuinka hän pelasti hänet, ei ymmärtänyt mun kehonkieltä että tästä voisin jo mennä tekemään omia juttuja. Jos yritin vähän puhua siellä tallilla olevista hevosista aiheen vaihtamiseksi niin vastasi "mm" ja jatkoi siitä kuolleen hevosen puhumisesta. Ei kiinnosta yhtään. Varsinkaan oikeasti koko elämäntarina kaikilla yksityiskohdilla.

Keskustelua on kiva käydä jos se aihe on molemmille aidosti mielenkiintoinen ja mielelläni opin lisää. Minusta on kiva jutella aiheista joista en tiedä mutta oikeasti kiinnostaa ja tiedän, että toinen tietää siitä. Voi kysellä ja oppia. Mutta liian moni tykkää jutella 100% vain itsestään tai jos puhuu muista niin negatiivisesti. Se imee omaa energiaa paljon.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   28.4.26 12:20:22

Ihan kuin olisin itse kirjoittanut. Lähimpien ystävien ja tuttavien kanssa on jonkunlainen yhteys, mutta esimerkiksi töissä tai uusien ihmisten parissa tunnen että olen varmaan kammottavan tylsää seuraa. Kykenen kohteliaisuudesta kyllä jotain small talkia heittämään, mutta harvoin päässä liikkuu mitään antoisan keskustelun aineksia. Ainakaan sellaisia jotka kiinnostaisivat muitakin.

Yritän ajoittain lukea uutisia, artikkeleita, tietokirjallisuutta mutta tuntuu että en saa hahmotettua päässäni niistä kokonaiskuvaa. Saatan ymmärtää periaatteessa lukemani asian, mutta minuutin kuluttua olen jo unohtanut sen. Myöskin yleissivistyksen hankkiminen takkuaa kun tuntuu ettei vaan tiedä mistä aloittaisi. Olen usein myös niin väsynyt, että kaikki uuden oppiminen lähinnä ketuttaa. Juuri kun olen sisäistänyt yhden asian, avautuu sen asian ympärillä uusi kaninkolo ja tajuan että se juuri oppimani asia on mitättömän pieni sen kaiken rinnalla mitä tajuan olevan tietoni ulkopuolella.

Saattaa väliin tulla parin päivän energisiä kausia jolloin jaksan esimerkiksi opetella jonkun asian ja saan iloa onnistumisen kokemuksista, mutta yleisesti olen jotenkin flegmaattinen ja katson ylöspäin ihmisiä jotka jaksavat puuhailla enemmänkin ja joilla on tiedonjanoa. Epäilisin itselläni jotain alkavaa muistisairautta mutta en ole edes kolmeakymmentä.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   28.4.26 12:23:11

Ei kai kukaan jää kuunteleen jos joku outo alkaa selittään kuolleesta hevosesta 2 tuntia.

Päivämäärä:   28.4.26 12:25:45

Vähän sama juttu välillä. Parhaan kaverinkin kanssa tuntuu että loppuu puheenaiheet kesken vaikka ennen riitti juttua liikaakin. Keskustelisin mielelläni jos olisi jotain puhuttavaa. Sama miehen kanssa. Jutut rajoittuu lähinnä töihin, ruokaan ja joskus johonkin ajankohtaisiin uutisiin.

Päivämäärä:   28.4.26 12:29:26

"Ei kai kukaan jää kuunteleen jos joku outo alkaa selittään kuolleesta hevosesta 2 tuntia."

Nää tulee kun iilimadot perässä välillä :D Silloin sattui olemaan itsellä vielä luppoaikaa kun hepalla oli vuokraaja liikuttamassa. Jos olisi ollut oikeasti kiire niin olisin kadonnut paikalta tiuhaan.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   28.4.26 12:33:24

Jaksan keskustella, mutta en jaksa vängätä. Mistään en jaksa keskustella aina, vaan kaipaan vaihtelua aiheisiin. Esim. jos olen tehnyt tosi rankan työviikon hevosten parissa, en jaksa puhua välttämättä hevosista enää kotona ja kaverien kanssa. Sitten keskustellaan vaikka tulevista lomareissuista.

Itse inhoan keskustelua vänkääjien kanssa. Jos väkisin ollaan tiettyä mieltyä ja sitä pusketaan minullekin. Esimerkkinä vaikka uskonto. Toiset saa uskoa mihin uskoo, mutta en tykkää, että keskustelun varjolla sitä tuputetaan minulle.

Inhoan myös sitä, jos multa kysytään jotain mielipidettä ja kerron mielipiteeni sen hetkisen tiedon valossa. Siinä jos toinen alkaa kertoa, että "ei se asia mee näin, kun se menee näin!" ja alkaa vaatia minulta vastaperusteluja mielipiteeni tueksi. Ei mulla ole välttämättä heti siihen heittää vasta-argumenttiä. En mä silti halua luopua omasta mielipiteestäni vain siksi, että toisella sattui olemaan hyvä argumentti. Ja sitten jos mua painostetaan jatkuvasti perustelemaan lisää, niin menee hermo. Voin myöntää olevani väärässä, mutta haluan aikaa selvittää, että a) se mitä toinen mulle alunperin vasta-argumentoi pitää paikkaansa ja b) selvittää omalta kannaltani onko mulla siihen oikeasti valideja vasta-argumenttejä.

Huono selitys, mutta noh, ehkä siitä jotain tajusi. Pari politiikkaa rakastavaa kaveria on tällaisia, että rakastavat oikein debatteja ja mä taas vihaan niitä, koska en ole niin nopea ajattelija ja haluan että mun sanomisilla on joku faktaperuste enkä halua vaan heitellä ilmaan asioita.

Yleisesti pidän omana hyvänä ominaisuutena, että voin oikeastaan keskustella ihan mistä vain. En mä asioista välttämättä paljoa tiedä, mutta harvoin tartteekaan. Aina voi kysellä asioita keskustelukumppanilta ja usein ihmiset tykkää, kun saavat puhua heille tärkeästä asiasta :)

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   28.4.26 12:45:39

Besservissereiden kanssa en jaksa vängätä. Enkä sellaisten jotka ei usko kun sanon että tämä on minun mielipiteeni ja sillä sipuli. Penäävät kaikenlaisia perusteluja ja todisteita. Ei niitä jaksa.

Päivämäärä:   28.4.26 12:55:35

"Inhoan myös sitä, jos multa kysytään jotain mielipidettä ja kerron mielipiteeni sen hetkisen tiedon valossa. Siinä jos toinen alkaa kertoa, että "ei se asia mee näin, kun se menee näin!" ja alkaa vaatia minulta vastaperusteluja mielipiteeni tueksi."

Tuli tästä mieleen, kun joskus vuosia sitten juttelin jostakin asiasta kaverini kanssa, en edes muista mistä. Ihan rauhallisesti siis pohdiskeltiin ja sanoin aihettamme koskien jonkun mielipiteen/väittämän. Sitten kaverini jotenkin korjasi tai esitti muuten vain jonkun hyvän argumentin, jota en ollut tullut ajatelleeksi mutta johon vastasin jotenkin siihen sävyyn että totta, noinhan se voi ollakin.

Kaverini huomautti sitten että "muutat aika nopeasti mieltäsi". Itse olin ihan ihmeissäni, ja vastasin että siis tietysti jos saan uutta tietoa, niin se muuttaa näkemystäni asiasta. Sen muistan, että kyseessä ei ollut tosiaan mikään puhdas mielipideasia vaan siihen liittyi olennaisesti faktoja. Minulle ei koskaan ole ollut mikään iso juttu myöntää väärässä olemista. Olen vain että ahaa, ja sitten jatketaan elämää vähän viisaampina. Eikä se tarkoita että täysin aukottomasti muuttaisin mieltäni sen mukaan kenen kanssa keskustelen.

Keskustelu on usein rasittavaa siksi että moni ihminen tuntuu olettavan, että jos vastapuolena esitän jonkun näkökulman niin olen sitten automaattisesti kynsin hampain sen takana. Ei, en ole. Toinen mikä rassaa on se, jos vastapuolella ei ole pohdiskelemisen tai hypoteettisen ajattelun taitoa, vaan kaikki pitää runnoa läpi ja tulla mahdollisimman äkkiä johonkin lopputulokseen, mutta auta armias jos olisitkin joskus väärässä tai vielä pahempaa, myöntäisit sen ja muuttaisit mielipidettä uuden tiedon valossa.

Päivämäärä:   28.4.26 13:00:24

Tarkennan edelliseen, että kertomassani esimerkissä kyseessä oli siis oikeasti sellainen ilmiselvä argumentti jota ei tarvinnut tarkistaa.

Toki yleisesti ottaen itselläkin on "hidas prosessori" enkä tykkää nopeatempoisesta väittelystä, vaan tarvitsen aikaa pohtiakseni ja selvittääkseni asioita niin pitkälle että edes yritän keskustella niistä kenenkään kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.