Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka helposti saa tamman myytyä siitokseen?

Lähettäjä: Ooo 
Päivämäärä:   26.4.26 19:25:51

Olen tienhaarassa. Sellaisessa että vaihtoehtoina on joko syksyllä lopettaa hevonen joka kestää kevyttä harrastekäyttöä tai myydä ns siitostammana koska mitään takeita en voi antaa. Nivelrikkoa on.

Ikää sillä on jo 16, on varsonut. Suku on hyvä.

Mutta kyseessä on moraalinen ongelma joissa kumpikin aiheuttaa minussa tunteita että se on väärin.

Lopettamista puoltaa hevosen terveyshistoria ja suolisto-ongelmat jos niitä ei jatkuvasti hoideta ruokinnalla. Vastaan on se että on elämäniloinen, tykkää tehdä töitä ja laadukas hevonen.

Myymistä puoltaa se että hevosta ei tarvitsisi tappaa. Vastaan on se että muuton yhteydessä saa 100% varmana vatsahaavan ja uuden omistajan pitäisi olla herkällä korvalla oireiden kanssa. Myös vastaan se että hevonen on asunut samassa paikassa jo 12 vuotta joten muutos on iso.

Kumpikin vaihtoehto tuottaa tuskaa, mutta siinä ne on. Ensin olin ehdottomasti lopetuksen kannalla mutta tänään nousi mieleen ajatus myymisestä kun vuosia on varmasti vielä edessä.

Haluaisin kuulla ajatuksianne tästä tilanteesta ja otsikon kysymyksestä.

Re: Kuinka helposti saa tamman myytyä siitokseen?

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   26.4.26 19:29:02

16-v nivelrikkohevosen ainoa oikea paikka on taivaslaidun, eli lopetus.
Niin hyväsukuinen tammasi tuskin on, että sitä kannattaa enää varsomissella rääkätä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   26.4.26 19:38:55

Vatsahaavataipumus niin ikävä ongelma että en haluaisi itse kasvattaa sellaisia hevosia. Nivelrikko usein sitä että ei ole synnynnäisesti vahvat nivelet. Joten itse en tuollaista siitostammaksi ottaisi.
Jos kiva hevonen jota voi kevyesti käyttää niin joku voisi sen ottaa siihen käytttöön. Tai sitten taivaslaitumille

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   26.4.26 19:39:05

Lopetus. Eikä tuota kukaan ostaisikaan. Joku hepan pelastaja tyttö ottaisi ilmaiseksi, mutta heillä ei ole taitoa ja rahaa hoitaa.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   26.4.26 19:44:48

Äläpäs hättäile. Toki nivelrikkoisia ei kannata jalostaa joten jos ei tapaturma taustaa niin helppo päätös. Jos kulumat ja vaivat seurausta käytöstä niin voit kysyä joltain luotettavalta kasvattajalta onko kiinnostusta. Itse en olemattomasta hinnasta luovuttaisi päätösvaltaa hevosen kohtalosta ulkopuoliselle vaan säilyttäisin omistuksen mutta tekisin esim siitosliisinkisopparin varsottamista varten. Samalla välttäisin riskin että hevonen jatkossa ilmestyy kilpakentille vaivaisena.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   26.4.26 20:02:06

Vatsahaavataipumus melkein vielä pahempi kuin nivelrikko.

Lähettäjä: je 
Päivämäärä:   26.4.26 20:04:21

Ei kai tuollaisen kohdalla tarvitse miettiä? Nivelrikko ja vatsavaivat on sellainen kombo että ei tuota kukaan järkevä osta vaivoikseen. Kasvatus on muutenkin hiljaista nyt niin terveitäkin saa jos varsottaa haluaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.26 20:17:45

Ei tuollaista ole mitään perustetta tarjota siitokseen. Ellei nyt satu olemaan emänlinjansa viimeinen ja muutenkin suvultaan erityinen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.4.26 20:25:10

Mitä sellaista siinä tammassa on että kannattaisi käyttää siitokseen? Kannattaako tehdä varsoja hevosella jolla on vatsa ja jalat sökönä? Ei kannata. Hevonen ei myöskään muutu tuosta terveemmäksi vaan siellä on aina taustalla vaivaa ja kipua.

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   26.4.26 20:36:47

Vuosia edessä mutta minkälaisia vuosia.

Entä jos uusi koti ei huomioi ja hoidakaan tammasi vaivoja kuten tarvitsisi? Jos myyvät hetken päästä eteenpäin, epämääräiseen paikkaan? Ei se hevonen itse murehdi kuolemaansa, kaipaa elämättömiä päiviä. Onko sinulla rauhaisampi olo siitä että hoidat sen itse rakkaudella loppuun - hautaan vai ettet saa välttämättä ikinä tietää sen viimeisistä vuosista, lopetettiinko sitä riittävän ajoissa vai lopetettiinko sitä edes.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   26.4.26 20:41:27

Ei ne nivelrikot automaattisesti varsoja riivaa. Niitä voi tulla sen verran monesta syystä.

Lähinnä tuossa on kyse nyt tuon hevosen elämänlaadusta että mikä se tulee oleman ja kuinka pitkään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.