Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En osaa tehdä simaa

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   26.4.26 18:51:52

Mikä siinä voi joka ikinen vuosi mennä pieleen? Varmaan kymmenet simat oon yrittäny tehdä ja joka kerta saa kaataa ne viemäriin. Lopputulos on vesi, mihin on liotettu sokeria.

Re: En osaa tehdä simaa

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   26.4.26 18:54:28

Muista laittaa hiivaa. Anna käydä päivä huoneenlämmössä ja sitten viileässä vajaa viikko. Älä laita hiivaa liian kuumaan nesteeseen vaan anna jäähtyä ettei hiiva kuole. Itse käytän palahiivaa pieni nokare .

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.4.26 18:54:34

No miten maustat sitä ja millä ohjeella teet?

Mies on meillä simantekijä,käyttää siihen sitrushedelmiä (verigreippi, sitruuna, lime, appelsiini), vähän hunajaa, joskus on laittanut mausteeksi teetä tai inkivääriä. Järjestään tullut oikein kivoja. Itse en ole simaihminen, mutta maistaa toki voin.

Eli millainen resepti sinulla on? Mittasuhteet pielessä varmaankin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.26 18:55:18

Kuoleeko hiiva?

Päivämäärä:   26.4.26 18:57:39

Mikä siinä voi mennä pieleen, jos ihan yksinkertaisimpaa reseptiä noudattaa? Sokeria, hiivaa ja vettä, makuaineiksi ihan mistä tykkää.

Päivämäärä:   26.4.26 19:01:07

Periaatteessa maku siis ok. On vain vettä jossa joku maku, en osaa selittää paremmin. Kun olisi veteen sekoitettu sokeri ja sitruuna ja joisit sen heti.
Ihan tällaisella perus reseptillä tehty.

4 l vettä
250 g Dansukker Fariinisokeria
250 g Dansukker Taloussokeria
1–2 sitruunan mehu
1/5 tl tuorehiivaa (herneen kokoinen pala)

Pullotukseen
sokeria, rusinoita

Päivämäärä:   26.4.26 19:04:54

Ei tule poreita? Varmaan olet onnistunut tappamaan hiivan jotenkin. Missä lämpötilassa simasi on ollut tekeytymässä? Miten lämpimään veteen sekoitat hiivan?

Päivämäärä:   26.4.26 19:08:28

Tuo pullo minkä nyt avasin on ollut pöydällä 3vrk.
Miten voi joka vuosi epäonnistua näin?
En kyllä yhtään tiedä mikä lämpötila. Lisäsin kylmän veden kuuman joukkoon ja hiiva aika pian sinne.
Ulos päin astia oli lämmin, itse vesi ei tuntunut kuumalta.

Päivämäärä:   26.4.26 19:14:43

Minäkään en osaa, mutta annan tosi hyviä ohjeita.

Päivämäärä:   26.4.26 19:15:08

No härregyy, kun hiivan kanssa toimitaan niin lämpötila on SE juttu. Eli tuorehiivan kanssa kädenlämpöistä, kuovahiivalla vähän lämpimämpää. Ja pullotus vasta kun on ensin käynyt rauhassa sen 3vrk, sit pulloissa kulmään. Ootko koskaan lukenut yhtään ohjetta?!

Päivämäärä:   26.4.26 19:18:35

Luin ohjeen ja siinä lukee että joko jääkaappiin viikoksi tai pöydällä 3 vrk. Ja nyt on ollut pöydällä 3vrk.
Eiköhän hiiva käyttäydy samalla tavalla lämpötilojen suhteen leivonnassa kuin simassakin?

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   26.4.26 19:19:31

Lähettäjä. 

Päivämäärä26.4.26 19:15:08

No härregyy, kun hiivan kanssa toimitaan niin lämpötila on SE juttu. Eli tuorehiivan kanssa kädenlämpöistä, kuovahiivalla vähän lämpimämpää. Ja pullotus vasta kun on ensin käynyt rauhassa sen 3vrk, sit pulloissa kulmään. Ootko koskaan lukenut yhtään ohjetta?!

Tämä.

Ja unohda se sitruunan mehu. Pilko sinne simaan kaksi kokonaista sitruunaa.

Päivämäärä:   26.4.26 19:20:53

Mene - muualle lainaamasta nimimerkkiäni. Aikas monta vuotta olen tuota siman valmistusta katsellut ja sitä pullotellut. Aloittaja, mies tekee niin, että laittaa koko paketin fariinisokeria, 4 l vettä, herneen kokoinen pala hiivaa perusohjeena. Siihen sitten lisäilee mausteita yms. Tekeytyy vuorokauden huoneen lämmössä, sitten pullotetaan ja siirretään käymään. Ja tosiaan lämpötila on tärkeä hiivan kannalta, kuten jo kerrottiin.

Ihan se fariinisokeripussin kyljessä oleva perusohje on pätevä. Mausteet tuovat sitten oman makunsa mukaan.

Päivämäärä:   26.4.26 19:22:26

Ja tarkennan: et siis antanut siman ensin tekeytyä ämpärissä sitä vuorokautta ennen pullotusta? Sitrukset on meilläkin heitetty aika rouheina paloina sekaan, ei mitään mehuja.

Päivämäärä:   26.4.26 19:22:39

Mulla oli sitruunaa viipaleina sen 1vrk minkä oli astiassa pöydällä.
Varmaan se on tuo hiiva, mutta miten voi kymmenen kertaa olla väärä lämpötila. Leivon itse leipää aika paljon, että hiiva on tuttu.
Pitäsköhän sitä laittaa enemmän.

Sima oli 1vrk pöydällä astiassa,
Osa oli pöydällä 3vrk (tämän avasin)
Ja osa on jääkaapissa

Päivämäärä:   26.4.26 19:26:20

Olisi varmaan saanut käydä vielä jokusen päivän. Rusinat tuskin nousi pintaan, kun avasit pullon?

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   26.4.26 19:26:22

Myy, olivatko rusinat jo nousseet pintaan?
Sima on valmista silloin, kun rusinat ovat nousseet pulloissa pintaan.

Päivämäärä:   26.4.26 19:28:42

Tuossa pöydällä olleessa rusinat nousi ointaan jo seuraavana päivänä.
Pitää ens kerralla ottaa mittari ja mitata veden lämpötila.
Onneks appiukko tekee simaa, ettei tartte vuodesta toiseen tuottaa lapsille pettymystä.
Ennen tein lapsipuolille, aina pilalla ja nyt sama jatkuu omien lasten kanssa, kivaa...
No kerran sain aikaseks niin käynyttä ettei sitäkään voinut juoda.

Lähettäjä: Mmmm 
Päivämäärä:   26.4.26 19:31:15

Ensinnäkin, tuplaa sitruunamäärä.

Kuori keltainen kuorenosa pois ja kattilaan. Ota valkoinen osa pois, se roskiin. Pilko hedelmäliha kattilaan. Keitä pienessä vesimäärässä muutama minuutti että saat aromit nesteeseen kunnolla. Kuumaan liemeen 300g fariinisokeria ja 200g sokeria.

Lisää viileää nestettä kunnes 4litraa täynnä. Hieman lämpöiseen (tuntuu hanan alla lähellä kädenlämpöä mutta aavistus lämpimämpää) vesilasilliseen laita hiiva heräämään vartiksi, kippaa mukaan. Kansi päälle ja tsekkaa seuraavana päivänä. Käy, jos pinnalla on vähän vaahtoa ja ne sitruunan lihat on pinnalla.

Pari päivää siinä kattilassa pöydällä, sitten pulloon sokerin ja rusinan kanssa. Pullot jääkaappiin.

Lähettäjä: Yks viivoista 
Päivämäärä:   26.4.26 19:41:24

Tääh?

Mitä ihmettä?
Mä en enää tee, ei sovi juoda moisia mutta ei meillä ole tuollaisia ongelmia ikinä ollut muttei ole noin vaikeasti tehtykään. Etsin jos löydän meidän muorin ohjeen jakäyn heittämässä teille, siis jos löydän. Etten neuvo päin pieliä muistaessa jotain väärin

Kumminkin kuten Mmmm sanoi, kuori käytetään mauksi hyödyksi. Tietysti.
Se nila otetaan pois ja loppu hedelmäliha viipaloidaan ja käytetään myös. Reilu määrä, ei sitruunoista kai pula ole? Sitten itse keksin joskus parhaan tuloksen saavan lisäämällä samoin 1 appelsiinin. Pullotusvaiheessa sima siivilöidään sitten isolla taloussiivilällä.

Meillä sokeri ruskistettiin rautapannussa eikä välttämättä käytetty silloin mitään fariineja.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   26.4.26 19:42:42

Minä pidän vuorokauden pöydällä ja sitten viikoksi jääkaappiin. Laitan 2-3 sitruunaa niin että puristan mehun puristimella sekaan.

Päivämäärä:   26.4.26 19:47:59

Sais tuon nyt ensin käymään niin voisi alkaa miettimään makuasioita.
Ei tosiaan ollu tuota vaahtoa pinnalla. Miten voi olla noin vaikeeta, tyhmemmätkin on varmasti onnistunut tässä.
Sekotin hiivan pieneen määrään vettä ja kippasin isoon astiaan.

Päivämäärä:   26.4.26 19:51:53

"Eiköhän hiiva käyttäydy samalla tavalla lämpötilojen suhteen leivonnassa kuin simassakin?"

Kyllä, starttilämpötila siis sama mutta toisin kuin leivonnassa, sitä käymistä ei katkaista tunnin jälkeen vaan sen pitää jatkua vähintään 3vrk. Mä en ees ymmärrä miten siman voi saada epäonnistumaan, ite teen aina eri variaatioilla vähän sinne päin eikä ikinä oo "epäonnistunut". Lue vähän hiivan käyttäytymisestä ja käymisprosessista niin ehkä keksit mikä menee vikaan?

Päivämäärä:   26.4.26 19:58:00

Mä en kans voi ymmärtää miten vuosi toisensa jälkeen käy näin. Hapotonta sokerivettä. 1vrk astiassa, 3 pöydällä, ei mitään muutosta.

Päivämäärä:   26.4.26 20:00:16

Kannattaisi mitata mittarilla nesteen lämpö. Luin, että simassa kädenlämpöinen on 30-35 c. Minulla meni tosi kauan ennenkuin lämpö laski 35 c. Kädellä oli kyllä vaikea arvioida oliko liian kuumaa. Jos laitoit hiivan aika pian eli heti 5 min sisään, nedte todennäköisesti oli liian kuumaa lähemmäs 40 c

Päivämäärä:   26.4.26 20:04:22

Missä astiassa se on pöydällä? Kannen pitää olla tiivis. Jos sieltä pääsee ilmaa joukkoon niin se varmaan myös syynä. Minullakin nousi rusinat jo toisena päivänä pulloissa.

Päivämäärä:   26.4.26 20:06:26

Hiivaa pitää keittää 2x5minuuttia vähintään, ja huuhdella keittokertojen välillä runsaalla vedellä.
Keittovesiä ei saa käyttää siman valmistukseen, vaan niillä pitää heittää vesilintua.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   26.4.26 20:06:51

Haa, mä yritän huomenna tehdä ekaa kertaa, en tiedä miten olen ollut tekemättä koska tykkään simasta kuitenkin paljon! Nyt kokeilen, kunhan saan ämpärin huomenna (mun kaikki ämpärit on parvekeviljelykäytössä...). Tarviipas olla siis tarkkana lämpötilojen kans!

Lähettäjä: Kili 
Päivämäärä:   26.4.26 20:11:11

Mulla kävi aina niin, että sima oli hyvää ja hapokasta niin kauan kun pullot oli huoneenlämmössä. Mutta kun siirsin ne jääkaappiin, hapot hävisi.

Lähettäjä: Yks viivoista 
Päivämäärä:   26.4.26 20:11:33

Täh 2

Meillä onnistui aina loistavasti ilman mitään kansia. Suuren ämpärin päällä oli tsan sellainen suuri, ohut astiapyyhe ...

Mä veikkaan että ihmiset "konstailevat" asian kanssa liikaa.

Päivämäärä:   26.4.26 20:11:46

""Missä astiassa se on pöydällä? Kannen pitää olla tiivis. Jos sieltä pääsee ilmaa joukkoon niin se varmaan myös syynä. Minullakin nousi rusinat jo toisena päivänä pulloissa."
Ohjeessa luki että astia peitetään liinalla, eli ei ollut tiivis.

Päivämäärä:   26.4.26 20:28:57

Tein eka kerran simaa ja onnistuin, kansi oli tiiviisti päällä. Olisko se menestymisen salaisuus tuossa kannessa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.4.26 20:29:19

Todennäköisesti tapat hiivan liian kuumaan sekoittamalla.

Päivämäärä:   26.4.26 20:31:18

Ens vuonna viimeinen yritys, otan talteen muutaman maustamis vinkin, kansi päälle, pullossa pöydällä ennen kaappiin laittoa ja lämmön mittaus.
Olisko 30 astetta hyvä?

Päivämäärä:   26.4.26 20:31:47

. , ei ole, mies pitää ihan vaan lautasta/pyyhettä päällä. Hyvin on alkanut käyminen.

Lähettäjä: Ärwee 
Päivämäärä:   26.4.26 20:31:52

Kilju onnistuu aina myös tosi hyvin, miksei siis myös sima.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.