Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vinttikoirien luonteet (pikkukoirat jne)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.26 12:19:32

Tiedän, että vinttikoirat ovat näöllä metsästäviä koiria. Jahtaavat ulkona kissoja, rusakoita jne. Moni pitää porukkaa koppa päässä vapaana eikä juoksuta pikkukoirien kanssa ollenkaan.

Olen jo muutaman vuoden haaveillut jostain isosta vinttarista: irlis, borzoi tai greyhound. Nyt kumminkin tuon messu”kohun” jälkeen mietin, että onko isokin riski, että hihnassa oleva vinttikoira käy pienen koiran päälle?

Kaikki tapaamani yksilöt ovat olleet varsin lunkeja ja taluttaminen näyttänyt lähinnä siltä, että kuskaa matkalaukkua mukana :D En kuitenkaan halua tietoisesti ottaa enää kovin ”riskialtista” rotua, mikä saattaa olla toisille koirille vaarallinen. Oliko tuo vain joku yksittäinen epäonninen tapahtuma vai joku vaiettu salaisuus?

Re: Vinttikoirien luonteet (pikkukoirat jne)

Päivämäärä:   26.4.26 12:23:43

Ei kannata aloittajalla ottaa eläintä ollenkaan.

Päivämäärä:   26.4.26 12:25:34

Mulla on jo eläimiä, myös ei-koirasosiaalinen koira. Vähän myöhäistä :—(

Päivämäärä:   26.4.26 12:33:37

Ex naapurin rescue greyhound hyppi ja riuhtoi aina hihnassa nähdessään minun toykokoiset koirat. En tiedä olisiko ollut vihainen tai olisiko voinut käydä kiinni. Ihmisiä kohtaan oli neutraali/ystävällinen.

Päivämäärä:   26.4.26 12:35:48

” Ex naapurin rescue greyhound hyppi ja riuhtoi aina hihnassa nähdessään minun toykokoiset koirat. En tiedä olisiko ollut vihainen tai olisiko voinut käydä kiinni.”

Harva remmirähisijä on oikeasti aggressiivinen.

Lähettäjä: Öh 
Päivämäärä:   26.4.26 12:42:17

Entinen kilpakoira (rata/coursing) greyhound Irlannista on liki satavarmasti opetettu elävän saaliin avulla. Siinä sopii sitten miettiä kannattaako tällaista viedä lemmikkimessuille. Maailman lempeimpiä tyyppejä ihmisille, mut pienet koirat, kissat, kanit, ei sovellu näiden asuinkumppaneiksi. Näillä on jäätävä ajovietti ja kyllä, saaliista lähtee henki jos kiinni saavat.

Päivämäärä:   26.4.26 13:20:26

Siis toki on ajovietti. Mutta en ole koskaan nähnyt remmissä tempovaa vinttikoiraa. Siksi pohdinkin, onko riski suuri, että käy tuollalailla normielämässä kiinni.

Lähettäjä: Hipi 
Päivämäärä:   26.4.26 13:23:08

Vinttikoirat ei temmo remmissä.
Ikinä en ole moista nähnyt.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   26.4.26 13:35:23

Tuossa nimenomaisessa tapauksessa saattoi saalisvietin sijaan taustalla olla koiran kokema stressi yhdistettynä sen rescuetaustaan. Veikkaan, että jos kyseessä olisi ollut puhtaasti saalisvietti, jälki olisi ehkä ollut pahempaa...

Vinttikoiralla voi olla toki ihan samoja ongelmia kuin millä tahansa muulla rodulla. Itsekin olen nähnyt remmissä muihin koiriin reagoivan (epävarmuudesta johtuva räyhääminen/pyöriminen) galgon sekä whippetin, vaikka onkin totta, että remmirähjäys on näillä roduilla huomattavasti harvinaisempi ongelma kuin monella reaktiivisemmalla ja äänekkäämmällä rodulla.

"onko isokin riski, että hihnassa oleva vinttikoira käy pienen koiran päälle?"

En sanoisi, että riski on iso, mutta en myöskään sanoisi, ettei se olisi ollenkaan olemassa. Koirat ovat kuitenkin aina koiria - ja yksilöitä.

Päivämäärä:   26.4.26 13:54:49

Ovat joo yksilöitä. Mulla on nyt arka ja terävä paimen, mikä kyllä mieluummin poistuu takavasemmalle, mutta on joutunut myös tappeluun. En jaksaisi toista ninjailua vaativaa koiraa putkeen.

Lähettäjä: Öh 
Päivämäärä:   26.4.26 14:15:32

Noo, mulla on ollut 35 vuotta greyhoundeja. Jos jänis juoksee lenkillä ohitse, saattaa kyllä remmissä esiintyä tempomista. Samoin kiinnostavien asioiden myötä. Muuten lenkillä eivät vedä hihnassa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.4.26 14:21:48

Jos päästää ison vinttikoiran juoksemaan jäniksen kokoisen koiran kanssa, pelkkä leikkisä näykkäisy saattaa olla kohtalokas. Remmilenkillä harvemmin reagoivat, joskus saattavat nykäistä jos esim. joku hölkkää ohi minikoiran kanssa. Mutta ei näiden kanssa tarvitse mitenkään erityisen silmät selässä olla.

Päivämäärä:   26.4.26 14:23:46

Monesko ketju samasta aiheesta tämä on? Jos vieläkin ahdistaa niin ehkä kannattaa ottaa joku muu koita, vaikka silkkeni tai joku pienempi vinttari.

Päivämäärä:   26.4.26 14:28:05

Samasta aiheesta? En löytänyt parilta ekalta sivulta samanlaista ketjua, niin tein oman. Silkkeni olisi kiva, mutta eikö se ole tosi harvinainen rotu eli vaikea saada?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.