Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sopiva lahjarahan määrä?

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   26.4.26 10:26:44

Kaveri toivoo häälahjat rahan muodossa. Mikä summa on yleensä kohteliasta yhden ihmisen laittaa? Yhdeltä tutulta kysyin ja tämä sanoi laittavansa 100 e. Olin itse ajatellut laittaa 50/80 e, mutta onko se liian vähän sitten? :D

Re: Sopiva lahjarahan määrä?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   26.4.26 10:34:38

Me saatiin 0€-100€ eli laaja oli skaala.
Mutta kaikki maksavat omantunnon mukaan, ei ole mitään vakiosummaa joka tulisi antaa.

Lähettäjä: juhlija 
Päivämäärä:   26.4.26 10:41:02

Sen verran kuin omaan varallisuustilanteeseen sopii. Esimerkiksi jos olet opiskelija tai matalapalkkatyössä, 20€ on oikein hyvä summa. Jos olet toimitusjohtaja kymppitonnin kuukausipalkalla ja hääpari on läheinen, vähän isompikin summa on kohtuullinen.

Eli riippuu omasta tilanteesta ja siitä, millainen suhde hääpariin on. Itse kun olen kesällä menossa naimisiin, minua ei voisi vähempää kiinnostaa minkä verran kukakin antaa tai on antamatta. Kunhan saadaan pidettyä kivat juhlat ja nähtyä läheisiä, se riittää.

Lähettäjä: XOXO 
Päivämäärä:   26.4.26 10:45:52

1000 € sen minä yleensä laitan .

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   26.4.26 10:54:43

Kuten juhlija sanoi, omaan tulotasoon ja siihen nähden kuinka hyvin tuntee hääparin suhteutettuna jokin kohtuulliselta tuntuva summa. Se voi olla mitä tahansa kahden kympin ja tonnin väliltä.

Lähettäjä: uulevi 
Päivämäärä:   26.4.26 10:55:48

Tammikuussa olimme ystäväpariskunnan häissä ja annoimme pariskuntana 100 euroa.
Heinäkuussa on kummityttömme häät ja ajattelimme laittaa 200 euroa.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   26.4.26 11:28:14

50e on mielestäni oikein passeli summa yhdeltä ja itsekin laittaisin sen verran. Pariskunnalta laittaisin 80e, jos toinen olisi vain avecina, eikä juurikaan tuntisi hääparia. 100e pariskunnalta, jos molemmat olisivat hääparille läheisiä.

Olen keskituloinen työssäkäyvä.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   26.4.26 12:06:35

Riippuu tulotasostasi. Ystäville laittaisin pariskuntana 150-200 euroa, jos yksin menisin niin 100. Jos olisi kimppalahja kaveriporukalla, niin luultavasti vähemmän, koska suurin osa ystävistäni on joko pienituloisia tai pihejä ja 50 olisi osalle liikaa.

Lähettäjä: Teeri 
Päivämäärä:   26.4.26 12:10:28

Annettiin pariskuntana toiselle parille 120 € ja toiselle 200 €. Vaihdoin työpaikkaa näiden häiden välissä, niin oli vara laittaa vähän lisää, vaikka yhtä läheisiä ovat.

Yksin olen laittanut 40 € (opiskelijana) sekä 70 €.

50 € on minusta oikein passseli lahjaraha, mutta jokainen laittaa sen verran kuin kykenee. Siihen tulee kuitenkin yleensä matkat ja majoitukset päälle.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   26.4.26 12:20:13

Keskimäärin vähän alta 3000 e/kk tulee palkkaa käteen. Kaveria näkee livenä kerran pari vuodessa, viestiteltyä tulee enemmän, mutta ei kuitenkaan jatkuvalla syötöllä. Että ei mikään kaikista läheisin ystävä ole kyseessä. Oliskin helppoa jos voisi nimettömänä rahan antaa, ei tarttisi miettiä että syynääkö hääpari häiden jälkeen että jaa, toi laitto ton verran ja toi taas ton verran. Vaikka oikeastihan noita ei varmaan kukaan tosiaan katso ja välitä mitä laittaa. :"D

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   26.4.26 12:42:23

Oman taloustilanteen mukaan ja riippuu myös siitä kuinka läheisistä ihmisistä on kyse.
Kummitytölle laitettiin 150€, miehen työkaverille 80€. Itse saatiin kaikkea 20-150€ välillä eikä tosiaan katsottu, että kuka laittoi mitä tai laittoiko mitään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.