|
Lähettäjä: Kirjaihminen
Päivämäärä: 24.4.26 22:42:02
Jostain putkahti näkyviin Hesarin jokin Lukuviikko-aiheiseesta artikkeli jossa etsittiin julkisesti lukevaa ihmistä. Nauratti "harvinaisuuden haku". Miksi pitää lukea julkisesti jotta joku lukee jotain ja se voidaan laskea lukemiseksi jne jne :D Höpötettiin kuinka ihmiset eivät osta painettua kirjaa. Miksi pitäisi? En minä millään sulkakynälläkään enää kirjoitakaan. Useimmat kirjoittavat näppäimistöllä enimmät kirjoittamiset. On aika hassu ajatus, että lukemistyylin pitäisi loputtomiin laahata jossain muussa tavassa. Tai että se olisi jokin oikeampi kuin modernit tavat. Yhtä hyvin voitaisiin kaikessa pysyä sitten paperikirje- ja lankapuhelinkommunikaatiossa, loputtomiin. Netti kuitenkin muutoin kelpaa ..
Siinä vaiheessa sain ekan kikatuskohtauksen kun vaikutettiin vielä rajatun painettuihin kirjoihin jotka "näkyvät" ulospäin ymmärtämättä, että ihmiset ovat 2026 jo kauan lukeneet muistakin kuin painetuista, käteen ostetuista kirjoista. Suomessa sitä aina vain edelleen vaikutetaan elävän jotain kumman kivikausiaikaa lukemisen ymmärtämisessä. Muualla on jo ties miten luettu e-kirjoina eri systeemien eri merkkisiltä e-kirjalukijoilta sekä näiden systeemien ilmaisista e-kirjasovelluksista kännyköiltä ja tableteista. Ihan sama ettei joku tykkää, evvk, minä taas en tykkää painetuista kirjoista. So what. Kukin tyylillään. Mutta Suomessa ikään kuin teeskennellään ettei e-kirja ole tapahtunut. Siitä ei puhuta, sitä ei mainita, kuin se pitäisi vaieta kuoliaaksi. Ja ollaan rehellisiä nyt:
Se mikä on murtanut kirjailijoita kustantamojen kahleista ryhtymään itsellisiksi yrittäjiksi eli indiekirjailijoiksi on nimenomaan sen "ison pahan suden" eli Amazonin suuri kindle-vallankumous. Se myös teki kirjoista suuren julkisyleisön tavoitettavia teknisesti ja hinnalta.
Se mikä on aihe puistaa päätään on se, valtakunnan sivistyneistön päälehdessäkin ollaan noin jumalattoman pihalla kuin lumiukot: kuin täysin umpipullossa eläneitä. 2026 ei ole tavoittanut.
Seuraava kikatus:
Ne vihdoin sitten löysivät livenä julkisesti lukevan. Tapu-tapu!
Mutta: "paljastuu himolukijaksi: lukee vähintään kirjan kuussa, joskus viisi"
Joo, tässä kierin jo kuvaannollisesti lattialla naurusta ulvoen!
Mistä ne nämä toimittajanreppanat on otettu? Oikeasti?
Tämäkö on Suomessa "himolukija" 2026?
Himolukija lukee kirjan päivässä ja enemmän. Itse olen peruskouluikäisenä jo lukenut useita kirjoja vapaapäivinä eikä minua kukaan löynnyt ilman kirjaa kädestä. Normaalia monet, monet sadat kirjoja puoli vuosisataa joka ikinen päivä, jos olen ollut tajuissani lukemaan. Muistan ihmisten nauraneen ja kauhistelleen, minä luin jopa sen lajin kuumemäärissä, missä joiltain muilta on taju pois ...
Oli sanonta ihan että saisi vaikka ****n räjäyttää vieressä enkä * tietäisi mitään.
Omissa vajaan tonnin Goodreadskaverilistan kollegoissa, joista isoin osa pitkältä aikaa somekavereja, on loputon määrä ihmisiä joilla sama tahti.
Kuten moni muu, minäkin harrastuksena luin, luin arkkeja, arvostelin, bloggasin, markkinoin ja vaikka mitä tukeakseni indieihmisiä. Luin yli 50v. Lopetin kaiken muun kylmiltään kuin yhden vanhan kirjaryhmän ylläpidon. On pidempi breikki: Nyt en lue muuta kuin somea ja nykyään harrastan muuta.
Mutta todellakin himolukija on muuta kuin joku "minimi 1 kirja kuussa" tai muutama hassu kappale. Näitä vastaavan tyyppisiä "himolukijoiden" täysin säälittäviä esittelyjä on joskus nähty jopa YLE:ä myöden.
En tiedä löytyykö täältä yhtään hesarilaista, yleläistä tai muita medioita edustavaa porukkaa mutta jos löytyy, älkää ystävällisesti antako (ihan tietämättömien vihreiden märkäkorva-?) toimittajien tehdä noin naurettavia juttuja lukijoista ja lukemisesta. Siis niin kertakaikkisen noloa ja tietämätöntä. Ja lukemisen asema meillä on kyllä todellakin keskustelun tarpeessa. SE on totta. Ongelmista yksi on vain tämänkin artikkelin julkituoma ihan umpivanhoillinen asenne lukemisen ympäriltä, mikä kertoo paljon. Se on yksi iso ongelma. Ihmisillä todellakin on e-kirjan kautta varaa hankkia lukemista mitä kätevimmin ja myös varaa sellaiseen kirjan kulutukseen laajoista valikoimista mihin ennen meillä ei ollut. Monien miljoonien nimikkeiden valikoimat voivat olla juuri yli kympillä kuussa rajattomasti käytettävissä (esimerkkinä Rakutenin Kobon tai Amazonin Kindle Unlimited kautta eikä siis tarvitse pitäytyä missään kansallisesti saatavassa).
Tämä himolukijan määritelmä on sama kuin väittäisi kerta kuussa jotain liikuntaa tekemään vaivautuvan harrastavan liikuntaa tai bussissa radiosta työmatkoilla musaa välissä kuuntelevaa joksikin musiikin harrastajaksi.
Naurismaan aidat ja harakatkin nauravat, kuten vanha väki ennen sanoi ..
|