Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sairaalassa olo jätti jälkeensä trauman

Lähettäjä: Lee 
Päivämäärä:   24.4.26 21:32:19

Olen autismin kirjolainen se varmaan selittänee sitä miksi tämä on niin vaikeaa minulle. Olen yrittänyt selittää asiaa itselleni järjellä ja tiedän kyllä että asian pitäisi olla hyvin mutta en voi sille mitään että traumatisoiduin tilanteesta.

Menin sairaalaan siis synnytyksen käynnistykseen ja kaikki oli ihan ok vaikka siinä olikin aika orpo olo yksinään. Synnytys käynnistyi ja mies tuli tueksi joten kaikki hyvin. Synnytys ei edennyt odotusten mukaisesti ja päädyttiin lopulta sektioon. Järjellä ajateltuna tuo olisi parempi syy traumatisoitua mutta ei .. olisin vielä pärjännyt tuon kanssa. Kolmas päivä sektiosta ja vauvalla todettiin valohoidontarve mikä oli pettymys kun toivoin ja odotin pääseväni kotiin. Imetys ei lähtenyt käyntiin, olin kipeä ja väsynyt enkä oikein kokenut sellaista välitöntä yhteyttä vauvaan joten toivoin kovasti että pääsisin kotiin omaan rauhaan tutustumaan vauvaan ja tilanteeseen. Tuon sinivalohoito vuorokauden aikana huomattiin että minun verenpaineet lähti nousemaan ja vauvan arvotkin piti vielä kontrolloida eli sairaalaan jäätiin taas vielä yöksi. Olin nukkunut enemmän kuin pari tuntia yössä tässä vaiheessa käynnistyksen ensimmäisenä vuorokautena joten olin todella väsynyt ja koti-ikävä jäyti. Kokonaan valvottu yö ja ahdistus nosti päätä ja sitten lääkäri kieltäytyi jyrkästi kotiuttamatta vaikka yritin kuinka selittää että osa syy verenpaineille varmasti on henkinen ja fyysinen tilanne ( ei oireita raskausmyrkytykseen tms) mutta hän ei kuunnellut / ymmärtänyt. Sain suunnilleen paniikkikohtauksen kun lääkäri lähti.. jos mieheni ei olisi ollut siellä silloin olisin varmaan vain kävellyt ulos sieltä sairaalasta ja tilannut taksin kotiin tms. Jääminen tuntui mahdottomalta.. selvisin jotenkin vuorokauden ja sain unilääkettä tms jolla nukuin yhden yön ok ja hoitajat katsoivat vauvaa. Toinen lääkäri sitten lupaili kotiin pääsyä viimein seuraavalle päivälle (viikko vauvan syntymisestä ja 9pv sairaalassa) jos verenpaineet olisi max xx / xx . Olin niin väsynyt ja epätoivoinen että koska sain itse mitata omassa rauhassa paineet ja hoitaja vain katsoi ne paperilta niin minä pyöristin lopulta ne alemmas :( Halusin vaan niin kovasti kotiin! Lopulta pääsimme kotiin kun ilmoitin paineet hoitajalle joka ilmoitti lääkärille että ne on ok ja minä pelkäsin koko ajan että se lääkäri haluaa tarkistaa ne itse tms. Olin aika kurjassa kunnossa vielä pari päivää kotona mutta onnellinen koska pääsin viimein kotiin. Onni oli kuitenkin hetkellinen koska viikon kotona olon jälkeen jouduin uudelleen sairaalaan koska sektio haavassa oli ongelma ja meni viikko melkein siinäkin reissussa mistä selvisin kuitenkin onneksi jo aika hyvin ja sain välissä käydä kotona yötä

Mikä sitten on ongelma? Käyn vieläkin päässäni läpi asiaa ja kielsin mm jälkitarkistuksessa lääkäriä ultraamasta haavaa koska pelkäsin hänen löytävän jotain mikä vaatisi minun osastolle menemisen. Tutkimusten sivulöydös pitäisi kontrolloida myös ja lähtiessä minun olisi pitänyt käydä hoitajan kanssa sopimassa siitä mutta en kyennyt vaan lähdin vain kotiin. Koen että perus turvallisuuden tunteeni on rikki koska jouduin pakotettuna olemaan siellä osastolla vasten tahtoa. Tiedän järjellä että se oli minun oma etuni mutta silti tunnen näin enkä pääse tästä yli. Pelkään koko ajan joutuvani osastolle jonkin takia ja että minua ei päästetä sieltä pois.

Re: Sairaalassa olo jätti jälkeensä trauman

Lähettäjä: Jahas 
Päivämäärä:   24.4.26 21:49:03

No sitten sulle on varmaan turhaa selittää yhtään mitään kun kerran olet jumittunut tuohon traumaasi.

Se on jännä että ihmisen nuppivika menee vakavan terveysriskin tai jopa kuolemanvaarankin ohitse.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.26 21:58:08

Tiedän millaista on tuo lääkärikammo. Kärsin siitä vuosia ja sen aikana en mennyt lääkäriin murtuneista luistakaan vaan hoidin itse.

Onko mitään mahdollisuutta että voisit käydä puhumassa jollekin? Ei lääkärille, vaan psykiatriselle sairaanhoitajalle, terapeutille, kenelle vaan. Auttaisi kun saisit käsiteltyä asiaa.

Kertoisin miten pääsin yli pelostani lopulta, mutten oikein osaa. Pikkuhiljaa. Pakko ajoi lopulta lääkäriin, ja kai jokainen hyvä kokemus hiljalleen murensi sitä pelkoa. Otin myös usein lääkäriin mukaan kaverini tai sosiaalityöntekijän joka avusti minua muissa asioissa, ihan vaan että on joku joka on puolellani. Onko sellainen mahdollista sinulle?

Lähettäjä: Jahas 
Päivämäärä:   24.4.26 22:03:04

Ja ilmeisesti hoitovirheestä ei aloituksen tapahtumaketjussa ole kyse? Sen ymmärtää jos hoitovirhe/virheitä olisi tapahtunut, ketä vaan traumatisoisi. Nyt vaikuttaa siltä että aloittajaa on hoidettu erinomaisesti.

Ja verenpaineiden väärentämisellä vaaransit itseäsi ja samalla tavallaan vauvankin.

Päivämäärä:   24.4.26 22:05:51

Se, että aloittajaa on hoidettu asianmukaisesti, ei tarkoita ettei hän voisi traumatisoitua siitä. Se ei vaadi hoitovirhettä, valitettavasti, koska kehot on typeriä lihasäkkejä ja aivot sähköistettyjä rasvaklönttejä. Trauman syntymisessä yksi iso tekijä on avuttomuuden tunne, se että on muiden armoilla vailla keinoa puolustautua tai paeta. Ei siinä ole relevanttia se, onko paolle tai puolustautumiselle oikeaa loogista tarvetta.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   24.4.26 22:08:22

Jahas, anteeksi, mutta millainen ihminen kirjoittaa toiselle tuollaista paskaa? Minäkin pidän aloittajan ahdistusta ylitsemenneenä, mutta juuri synnyttäneenä hormonit vaikuttaa tosi paljon mielialaan ja olemiseen, kun muutoinkin on herkillä ja ison leikkauksen jälkeen vielä kipeänä. Vähän ymmärrystä nyt toista kohtaan!

Aloittaja, käy juttelemassa ammattilaisella, kun asia selvästi sinua vaivaa.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   24.4.26 22:13:07

Tuossa ei oikeasti tapahtunut muuta pahaa, kun se, ettei sairaalan psykologi tullut sun kanssa juttelemaan.
Nyt jälkeenpäin voit traumaa käsitellä terapiassa, synnytystraumat on hyvin yleisiä, toki ne on yleensä sieltä synnytyksestä. Mutta sulla hormonit heitteli pitkin poikin synnytyksen jälkeen, ja vauvakin piti vielä pitää osastolla. Psykologinen trauma. Jos on rahaa, etsi traumaterapeutti, jos ei, ni terveysaseman psyk.sairaanhoitajalle varaa aika. PTSD ei ole leikin asia, ja tuppaa pahentumaan vuosien mittaan, nimimerkillä "kokemusta on". Eli sinne terveysasemalle ajanvarausta mt-puolelle.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   24.4.26 22:20:18

Sanon samaa kuin Tiina ja <3 sinulle

Päivämäärä:   24.4.26 22:40:15

Ruossa tuli lyhyen ajan sisällä tosi monenlaista uutta tilannetta vastaan, yksinolo sairaalassa, synnytyksen käynnistäminen, sektio, vauva, imetyksen aloittaminen ja sen alkuhaasteet joita on monella, sinivalohoito, verenpaineet ylhäällä, oma toipuminen ja unettomuus. Sairaala ei kaiken jälkeen varmasti tunnu houkuttelevalta paikalta. Toisaalta olet saanut apua ja olette nyt turvassa, ainoa jota ihmettelen on, ettet osastolla aiemmin saanut nukkua väsymystäsi pois rauhassa, sinnittelit siellä väsyneenä unenpuutteesta ja koitoksesta. Tarvitsemme unta jotta parannumme ja palaudumme. Ihana että sinä ja vauva selvisitte fyysisesti kaikesta, juttelisin vaikka neuvolassa mahdollisuudesta käydä läpi sairaalassaolon aikaisia tapahtumia jonkun kanssa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   24.4.26 22:46:14

Totta, itse sairaalaan "joutuminen" oli minullekin ensimmäinen kerta kun esikoisen kanssa menin itse sairaalaan synnyttämään. Muistan kun terkkari ihmetteli tätä neuvolassa. Itse synnyttäminen ja imetys eivät aiheuttaneet ihmetystä juuri minun kohdallani mutta se sairaalaympäristö ja vauvan joutuminen teholle siinä hormonihöyryissä olivat aivan kamalia kokemuksia.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   24.4.26 22:56:18

Zäkä, osaan kuvitella. Miten muuten muka on kummallista, jos aikuinen ei ole sairaalassa ollut yötä? Mä olen 42, yhtään yötä en ole sairaalassa viettänyt (paitsi synnyttyäni..) ja ymmärrän hyvin, että sellainen ympäristö kaiken muun ohella voi olla traumaattinen.

Päivämäärä:   24.4.26 23:12:26

"Koen että perus turvallisuuden tunteeni on rikki koska jouduin pakotettuna olemaan siellä osastolla vasten tahtoa. Tiedän järjellä että se oli minun oma etuni mutta silti tunnen näin enkä pääse tästä yli."

Ammattiapua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.