Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ihmisen aiheuttama aggressiivisuus koiralla?

Lähettäjä: koira 
Päivämäärä:   24.4.26 17:45:01

Monesti kuulee puhuttavan esim resurssiaggren ollessa kyseessä sen olevan ihmisen aiheuttamaa. Miten se aiheutetaan? jotta osaa olla aiheuttamatta sitten

Re: Ihmisen aiheuttama aggressiivisuus koiralla?

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   24.4.26 17:54:06

Jos koiralla on yhtään sellaisia taipumuksia, niin ne vahvistuvat äkkiä sillä, että koiralta otetaan väkisin pois asioita. Resurssiaggression taustalla on usein pelko asian menettämisestä.

Toisin sanoen koiralle kannattaa jo pentuna opettaa, että asioista luopuminen on kiva leikki, josta se itsekin saa jotain hyötyä: esimerkiksi jotain muuta yhtä kivaa tilalle.

Joskus aikanaan koiria jopa opetettiin simputtamaan ottamalla huviksi ruoka kesken kaiken pois - mutta juuri tällä saa koiran varmemmin pelkäämään esim. ruuan menettämistä ja kokemaan tarvetta pitää siitä kiinni, jos sillä yhtään sellaisia taipumuksia on.

Lopulta tuo on kyllä tosi paljon geeneissä ja rodustakin kiinni. Joskin esim. ruuastaan kilpailemaan joutuneilla tarha- ja rescuekoirilla tosi yleistä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.26 18:11:16

Ei saisi liikaa inhimillistää, mutta tässä tapauksessa voi koiraa verrata vaikka itseesi. Jos sinulta toistuvasti otetaan väkisin pois sinulle tärkeä asia, pidätkö siitä jatkossa tiukemmin kiinni vai luovutatko sen iloisena poisottajalle? Veikkaan, että aika moni pitäisi tiukemmin kiinni. Ehkä jossain kohtaa jopa suuttuisi sille, joka aina vie sen suklaalevyn tai muun tärkeän asian pois.

Mutta jos saatkin vaikka satasen rahaa siitä, että annat suklaalevyn pois, ehkä otat sen satasen iloisena vastaan ja menet ostamaan uusia suklaalevyjä tai jotain muuta vielä parempaa :D

Kun koiraa kohtelee reilusti, ei siitä aggressiivista helpolla saa mikäli se on terve niin fyysisesti kuin henkisesti. Toki perinnöllisyys jonkun verran vaikuttaa myös, mutta rehellinen kasvattajahan sen kertoo onko suvussa taipumusta vaikka siihen resurssiaggressioon.

Lähettäjä: koira 
Päivämäärä:   24.4.26 18:33:37

Minulla ei ole nyt koiraa, mutta muistan että vuosia takaperin pidettiin tärkeänä että koiralta sai ottaa pois ihan mitä vaan. Toki esim sillä tavoin että kehuttiin että onpa sinulla hieno luu ja annettiin se silti takaisin. Näinkö ei enää siis saa tehdä? Ei ainakaan meidän koirista tuolla tavoin tullut vihaisia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.4.26 18:38:17

koira, siis nimenomaan luopumisen opettaminen positiivisella tavalla on tärkeää turvallisuuden ja kaiken kannalta ja se on se tapa, millä orastava resurssaiggressiivisuus saadaan sammutettua. Miten ihmeessä sait luettua tästä ketjusta, että sitä ei saisi tehdä?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   24.4.26 18:58:12

Minä en ole ikinä ymmärtänyt tuota koiran mainitsemaa tapaa enkä ole ikinä omille koirilleni noin tehnyt. En edes sillon ysärillä. En oikein ymmärrä, mitä tuossa ajatellaan koiran oppivan? Parhaimmillaan se oppii ihmettelemään, että on tuo luuta edestakaisin siirtelevät ihminen kummallinen otus. Pahimmillaan sitä alkaa moinen syömisen häirintä ketuttamaan.

Itse olen halunnut huolehtia siitä, että koira oppii yhdistämään minun läheisyyteni resurssin yhteydessä johonkin positiiviseen. Vaikkapa niin, että sen syödessä kupista ruokaa, menen lisäämään sinne jotain parempaa ruokaa. Luun kanssa saatan tarjoutua pitelemään sitä kädessäni niin, että koiran on helpompi sitä purra. Lelun jos ne tuovat minulle, niin palkaksi tulee leikkiä. Aina siis niin, että tuon niille tilanteeseen jotakin hyvää lisää. Itse tosin uskon resurssiaggren olevan pitkälti luonteenpiirre ja vain osittain koulutuksella muokattavissa. Mutta pahemmaksi sitä saa kovin helposti ja nopeasti muokattua kyllä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   24.4.26 19:04:03

Missä kuulee, että aggressiivisuus olisi ihmisen aiheuttamaa ? Vai onko mutkat suoriksi vedetty siinä, että kun kerrotaan miten asiaa olisi pitänyt hoitaa tai ongelmien alettua pitäisi jatkossa hoitaa niin nämä neuvot tai jälkiviisastelut ovat muka syytöksiä itse aiheutetuista ongelmista ?
Totta kai ihminen voi toiminnallaan lisätä ongelmia ihan kuin voi kouluttaa pois ongelmia, yksin ei resurssiaggreilun takana ihmisen tekeminen ole vaan ainakin taipumus sellaiseen pitää koirasta löytyä.

Lähettäjä: :- 
Päivämäärä:   24.4.26 19:11:42

"Ei ainakaan meidän koirista tuolla tavoin tullut vihaisia."

Ei kaikista tulekaan! Koiran perusluonne ratkaisee ja paljonhan (seura)koirissa on rotuja, joille on jalostettu pieni taipumus aggressioon. Tällöin voi olla, että epäluottamus ei ilmene vihaisuutena, vaan niin, että koira pakoilee omistajaa (jos se vaikka löytää ulkona jonkin superaarteen, jota ei halua luovuttaa).

Mulla on ollut monta pentuna resurssiaggressiota ilmentävää koiraa, mutta luottamusta rakentamalla jokainen on oppinut siihen, että mun uskaltaa ja kannattaakin antaa koskea ruokaan tai luihin, jos niin pyydän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.