Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  vastuut avoimessa suhteessa

Lähettäjä: pimpula 
Päivämäärä:   24.4.26 09:18:33

Olemme kumppanini kanssa päätyneet tilanteeseen, jossa on sovittu, että kumpikin saa harrastaa seksiä muiden kanssa ja myös etsiä rinnalle toisia suhteita. En nyt avaa enempää syitä, joiden takia tähän tilanteeseen on päädytty, mutta järjestely on nyt näin molemminpuolisesta halusta, eikä siihen liity puoleltani mitään epäreiluuden tunnetta. Käytännön syistä ainakin tällä hetkellä homma menee nyt niin, että mies etsii uusia seksuaalisia kokemuksia ja uutta suhdetta, minä en. Edeleen, tämä ei ole ongelma ja hyvät syyt tälle on olemassa.

Kuten jokainen avoimeen suhteeseen ryhtyvä tietää (tai näins kuvittelin), niin asiasta kuitenkin väistämättä herää myös hankalia tunteita: mustasukkaisuutta, epävarmuutta jne. Mikä minua hiertää on se, että mies kokee näiden tunteiden käsittelyn kanssani liian rankaksi ja on ilmaissut, että tästä syntyy hänelle "tunnekuormaa" ja että toivoo minun välttävän tämän tunnekuorman aiheuttamista hänelle. Itse taas ajattelin, että tähän järjestelyyn mennään yhdessä ja tunnekuorma on tästä ensinnäkin vääjäämätön seuraus ja toiseksi se pitäisi käsitellä yhdessä. Vaikka minullakin on periaatteessa lupatehdä asioita, niin mies nyt kuitenkin tässä hetkessä on se, joka vaikka etsii seksiä muualta. Minusta olisi ihan reilua, että hän sitten vuorostaan auttaisi minua pärjäämään vaikeiden tunteiden kanssa.

Nyt tuntuu, että mies vaan haluaa pitää hauskaa ja vaikeiden tunteiden käsittely halutaan jättää ainoastaan minun tehtäväkseni.

Onko se tosiaan niin, että kun ollaan avoimessa suhteessa, niin pulinat pois ja jos tuntuu pahalta, niin toista ei saa "häiritä" niillä ikävillä tunteilla. Mitä tekisitte tilanteessani?

Re: vastuut avoimessa suhteessa

Lähettäjä: Äbx 
Päivämäärä:   24.4.26 09:23:53

Ei sen kyllä noin pitäisi mennä että se on toiselle vaan "lupa pitää hauskaa" vaan asioita - kielteisiäkin- pitäisi käsitellä ja kantaa yhdessä.

Lähettäjä: Kiperä 
Päivämäärä:   24.4.26 09:30:24

Kiperä kysymys, johon on helppo huudella täältä ruudun toiselta puolelta oikea vastaus, vaikka tosielämän toteutus ei niin helppoa olisikaan.

Kyllä, avoimessa suhteessa on pystyttävä puhumaan ilman leimaamista "tunnekuormasta". Kaikella hauskalla on elämässä hintansa, ja avoimen suhteen hinta on välilllä epämukavakin avoimuus ja aitous. Aitouteen ei kuulu, että toinen hymyilee hangon keksinä, vaikka itkeekin sisältä.

Miehet harvoin kuitenkaan uskoo puhetta, teot puree paremmin. Mitkä ovat ne käytännön syyt, ettet itse etsi seuraa? Voitko esim. perustaa Tinder-profiilin, ja näyttää miehellesi sen? Näytä hänelle käytännössä, mitä avoin suhde voi tarkoittaa myös sinun kannaltasi, tekstaile menemään ja anna puhelimen piipata. Nyt hän nyppii rusinat pullasta ja etsii aktiivisesti muita, samalla kun sinä maksat hintaa.

Opeta hänelle, mitä avoimeen suhteeseen liittyvä epävarmuus on.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   24.4.26 09:36:48

Tuo kertoo teidän parisuhteen tilasta ja miten mies sinua kunnioittaa ja arvostaa. Miettisin kyllä kovasti että onko puoliso poika vai mies. Kuulostaa tosiaan vähän sille, että mies haluaa huvitella ja sä oot se ikävä ihminen joka palauttaa fantasiasta todellisuuteen.

Mies ei kuulosta sellaiselle, joka osaa ja/tai haluaa kantaa vastuuta.

Lähettäjä: Niisku 
Päivämäärä:   24.4.26 09:39:26

Tunnistan tuon tilanteen siltäosin, että jos puhun miehelle näistä negatiivisista tunteista seuraa siitä miehen loukkaantuminen ja minun syyttely, kun pilaan kaiken. Mies ei osaa keskustella rakentavasti vaan ottaa heti kiivaan puolustuskannan ja marttyyrin roolin.
Olen koittanut vain painaa nagatiiviset ajatukset johonkin pois mielestä, mutta en tiedä onko tämäkään hyvä pidemmän päälle.
Miehelle seuraa myös välillä muatasukkaisuus puuskia eli ei nyt ole ihan näinkään, että vain minulla heräisi muita kuin positiivisia tunteita tästä järjästelystä.

Lähettäjä: Äbx 
Päivämäärä:   24.4.26 09:43:07

"Olen koittanut vain painaa nagatiiviset ajatukset johonkin pois mielestä, mutta en tiedä onko tämäkään hyvä pidemmän päälle."
Ei ole.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.4.26 09:49:30

Mies on epäkypsä. Tuossa tilanteessa ero voisi olla kaikille osapuolille paras vaihtoehto. Avoin suhde ei ole oikotie onneen, vaan vaatii nimenomaan avoimuutta, rehellisyyttä ja tunteiden käsittelyä tavallista enemmän. Jos ei ole kykenevä siihen, homma ei tule koskaan oikeasti toimimaan.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   24.4.26 10:03:55

Komps kysymysmerkki ! Tuon tietää jo nyt ettei tule toimimaan, nyt on oikeastaan omassa harkinnassa se, että tekeekö eron itse ja koska vai jääkö odottamaan koko katkeran, monimutkaisen kuvion loppuun.
Suhteenne ei ollut tarpeeksi vakaalla pohjalla tai yksistään mies on liian epäkypsä ja laiska lähtemään tuollaisiin kuvioihin. Tärkeimpiä asioita onnistumisen kannalta on luottamus ja keskustelu, se toisen tunteiden huomiointi ja hyväksyntä ja yhdess eteenpäin meneminen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.4.26 10:09:48

Sinun tunnereaktiosi ovat asia, jota ei voi erottaa avoimesta suhteesta. Mies voi siis valita haluaako hän että nämä tunteet ovat olemassa vai ei päättämällä haluaako hän jatkaa avointa suhdetta vai ei. Toki tilanne ei ole kestävä joka tapauksessa jos ette pääse yhdessäkään yli näistä sinun reaktioistasi, mutta sitähän ei voi tietää ennen kuin yrittää edes.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.26 10:15:00

tuo pätee ihan kaikkiin asioihin suhteessa. jos sulla on vaikka vaikeeta töissä, läheinen sairastuu yms todella kuormittavaa, saatko puhua niistä? avoimessa suhteessa on ihan samat pelisäännöt kuin "normaalissa" suhteessa. teidän avoinsuhde ei toimi oikein vaan mies tekee mitä haluaa eikä kunnioita sua. hänen ei ole pakko puhua, mutta silloin teidän on palattava suljettuun suhteeseen. onko se miehelle ok, vai haluaako mieluummin eron?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   24.4.26 10:35:21

Miksi lähdet avoimeen suhteeseen jos se, että mies sitten on muitten kanssa, aiheuttaa sinulle pahan olon? Ei kuulosta siltä että tuo tilanne olisi aidosti ok sinulle.

Ja kyllä, mies on innoissaan kun saa nyt ihan luvalla painaa muita minkä kerkiää eikä halua että pilaat hänen ilonsa. Joten syyllistää ja murjottaa ja haluaa vain oman kivansa. Mutta toki on mustasukkainen myös, jos sinulla on muita, eikä se sitten ole niin kivaa. Hänelle sopisi se, että katsot hymyten ja itse uskollisena pysyen vierestä hänen seikkailujaan, mutta tarjoat hänelle lämpimän kodin mihin palata latautumaan uusia menoja varten. Kunnes ehkä löytyykin se johon hän rakastuu.

Ei tuo ole mikään terve suhde ja vielä vähemmän pystytte mitään avointa suhdetta pitämään niin että molemmat olisivat onnellisia. Roiku nyt tuossa miten kauan roikut, mutta ero tuossa on ainoa fiksu teko.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.