|
Lähettäjä: Orwell 1982
Päivämäärä: 23.4.26 09:29:20
Tämä uusin vakoilulakiehdotus on kylmäävä. Katsokaa HS järjestökritiikkiartikkeli!
Jotta sensortin välineistöä lanseeraamassa, käytettävissä sitten jatkossa myös vaikkapa toisinajattelijoiden institutionaaliseen vainoon. Autoritäärisen kontrolliyhteiskunnan perus keinopakkia pöydällä. Ainahan nämä keinot esitellään hyveellisissä käärepapereissa, mutta sama väline käy moneen myös ajan mittaan myöhemmin.
Eikai tosissaan tätä kansalaisten perusoikeuksien poistamista anneta noinvaan tarjottimella silmät sinisinä? Koska minä luotan, muuta ei tarvita, sillä on myös tulevaisuuden vaihtelevissa tilanteissa hyvä tahto ja turvallisuus taattu? Isämeidän...
Mua hirvittää nämä kaikki kehityskulut mitä nyt on käynnissä.
Jos mun pitäisi nimetä yksi kulttuurinen sokeapiste suomalaisuudesta, se olisi naiivi usko, että jos Minä Uskon vain hyvää ja herttaista, se myös suojelee ja koko maailma todellisuudessa myös on herttainen nyt ja aina jatkossa. Siinä voi sattua vielä pahasti. Ei niitä perusoikeuksia raivolla vetämällä noin vaan irroteta, siinähän sitä herää ja tarttuu pitämään kiinni. Mutta kauniisti ja kohteliaasti pyytämällä ei tajuta olla antamatta yhtä kohteliaasti noin vaan pois näin perustavaa asiaa.
Ilmanalat ja tilanteet vaihtelee, suomalainen yhteiskunta ei ole immuuni jollain toisella tavalla kuin muut yhteiskunnat erilaisille murroskehityksille. Päinvastoin, demokratian ja kansalaisyhteiskunnan ja perusoikeuksien säilyminen on sitä huterammalla pohjalla, mitä heppoisemmin sen säilymisen perään katsotaan. Pelkkä tämän päivän herttainen luottamus ei toisena päivänä mitään varjele.
Eikö riitä arvostus täällä vallitseviin kansalaisoikeuksiin? Itsestäänselvyyksinäkö niitä pidetään, annettuina noinvaan, jotka oletetaan säilyvän yllä hamaan ikuisuuteen vaikka niitä ylläpitävät raamit annetaan pois? Entä vaikkapa Unkarin tapahtumaketjut viime vuosilta, lähiesimerkkinä?
|