Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Milloin oli "ennen vanhaan"?

Lähettäjä: Pohti 
Päivämäärä:   22.4.26 15:05:16

Muuan heppa-aiheisen julkaisun kommenttikentässä joku valitti, että julkaisussa käytetty "ennen vanhaan" ei ole oikein, kun julkaisu koskee 80- ja 90-lukuja. Liian uutta tuo aikakausi siis ilmeisesti.

Tästäpä tuli sitten mieleeni aloittaa ihan keskustelu aiheesta. Milloin sinusta oli "ennen vanhaan"?

Re: Milloin oli "ennen vanhaan"?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   22.4.26 15:10:20

Lapsena ennen vanhaan oli n. 30 vuotta aiemmin eletty aika, nyt se olisi se sama aikakausi, mutta sehän on jo 70 vuotta aiemmin.

Nykynuorelle se aika 30 vuotta sitten voi olla kuitenkin aika, jolloin ei ollut vielä syntynytkään, eli onhan sekin "ennen vanhaan". Riippuu henkilöstä.

Lähettäjä: Asiayhteys 
Päivämäärä:   22.4.26 15:15:34

Riippuu asiayhteydestä.

”Ennen vanhaan mentiin hevosella kirkkoon” viittaa mielestäni aikaan ennen sotia tai sota-aikaan. Joskus 50-luvulla alkoivat autot yleistyä.

Sitten taas ”ennen vanhaan soitettiin kaverille lankapuhelimella” viittaa juurikin jonnekin 80-90 luvuille, jolloin lähes kaikilla oli oma lankapuhelin.

Aloitin peruskoulun kasarin lopussa ja muistan kuinka ekalla luokalla yksi luokan poika oli ollut pitempään sairaana ja kun hän tuli takaisin, opettaja raivosi, kun poika ei ollut tehnyt läksyjä. Opettajan mukaan, jos on poissa, pitää soittaa kaverille ja kysyä läksyt tai jos ei ole kavweria, pitää soittaa opettajalle. Itkua sopertaen poika selitti, ettei heillä ole kotona puhelinta.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   22.4.26 15:16:36

Ihan ok käyttää viime vuosituhannesta "ennen vanhaan" termiä, tietty vähäm asiayhteys huomioiden. Niin paljon on kyllä joka saralla muuttunut, etten tiedä mihin toi EI kävisi.

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   22.4.26 15:18:40

Riippuu asiasta.

Esimerkiksi juuri tuo mainittu julkaisu on aivan ok "ennen vanhaan" koska siinä verrataan hevosalan tai lähinnä ratsastuskoulujen kulttuuria ennen ja nyt. Siinähän on tapahtunut iso muutos ja suht pienessä ajassa.

Yleensä ottaen joku 10 vuotta ei ole mun mielestä riittävä aika että voi olla "ennen vanhaan", mutta kyllä nyt jo voi ysäristä sellaisena puhua.

Lähettäjä: Tina 
Päivämäärä:   22.4.26 15:48:27

Se oli silloin kun sanontaa käyttävän vanhemmat oli vielä lapsia.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   22.4.26 15:51:58

Olen ite jo vanhempi sennu ja puhun ennenvanhaan kun itse olin lapsi. Tai kun nuorena hevostelin- Ypäjän koulun käynnistäkin jo hieman yli 42 v niin onhan sekin jo ennenvanhaan kun nuorisolle puhuu hevosjuttuja :D

Lähettäjä: ltl 
Päivämäärä:   22.4.26 15:54:23

Riippuu ihan aiheesta mistä puhutaan. Yleensä se koskee yleisesti jotain mennyttä aikaa, josta asiat on muuttuneet.

Ihan jo netin tulo koteihin on asia, josta voidaan puhua "ennenvanhaan". Eli ysärin lopullakaan ei kaikilla ollut nettiä kotona tai omaa kännykkää.

Tai sitten se voi koskea vaikka vanhempieni lapsuutta, 50-lukua.

Tai vaikka muutaman sadan vuoden takaisia tapahtumia.

Riippuuu niin aiheesta josta puhutaan, onko se 20 vai 200 v takaista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.26 16:42:50

Ennen vanhaan asunnot oli hirmu kalliita eikä siitä ole kuin kuusi vuotta..

Lähettäjä: se oli 
Päivämäärä:   22.4.26 17:02:40

Silloin kun omat vanhempani olivat lapsia, eli 40-50-luvulla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.