Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko opetellut aikuisena uuden kielen? Miten?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.4.26 06:34:12

Jos olet opetellut uuden kielen, tai saanut esim. kökköenglannista sujuvan, mikä oli metodisi? Äänikirjat, Duolingo, työväenopiston kurssit, aikuislukio vai mikä?

Re: Oletko opetellut aikuisena uuden kielen? Miten?

Lähettäjä: Viikuna 
Päivämäärä:   22.4.26 07:15:11

Olen opetellut italiaa, koska menin rakastumaan italialaiseen mieheen. Eli motivaatio ja suuri osa opeista on tullut siis rakkaudesta :D Mies puhuu kyllä englantiakin (vahvalla aksentilla), mutta luonnollisesti halusin myös ottaa haltuun hänen äidinkieltään, vaikka se olikin aivan vieras minulle. Kävin yhden kansalaisopiston kielikurssin, mutta alkeiden jälkeen sitä isommassa roolissa oppimisessa minulle on ollut italialaiset sarjat ja podcastit. Myös toki mies on opettanut paljon ja opettaa minulle uusia sanoja jatkuvasti arjen lomassa. En ole mikään mestari, mutta pystyn sujuvasti kommunikoimaan esim mieheni englantia osaamattomien vanhempien ja sukulaisten kanssa italiaksi. Eli sellaista käytännön arkikieltä osaan ihan ok.
Minulle esim englannin oppiminen on aina ollut tosi helppoa ja tullut ikään kuin luonnostaan (ja tarpeen, koska nykyään töissä tulee englantia paljon käytettyä). Mutta taas toisaalta ruotsin kieli (lähinnä kielioppi) on ollut minulle jo koulussa todella vaikeaa, takkuilin sen kanssa vielä yliopistossakin eikä se vaan suju vieläkään. Joten en nyt tiedä onko minulla ns kielipäätä. Mutta tuon italian kielen suhteen motivaattori oli sen verran kohdallaan, että se ei ole tuntunut edes niin kovin vaikealta.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   22.4.26 08:03:39

Espanjaa opiskelin duolingon kanssa, sekä "pakon" edestä kun asuin espanjassa pari vuotta.

Nyt opiskelen venäjää, käytössä maksullinen sovellus. Työpaikka sponssasi kurssin ja valittavista kielistä venäjä kiinnosti eniten. Sovellus on huomattavaati parempi kuin ilmainen duolingo. Oppiminen tapahtuu suomenkielen kautta, toisin kuin duolingolla.
Samalla kun aloitin tuon kurssin niin jätin puolan opiskelun toistaiseksi, sitä opiskelin isoilta osin äänikirjan kautta.

Nyt on ihan sekaisin kun osaa hieman kahta saman tyyppistä kieltä. Ja sit kummittelee espanja joka alkaa olemaan ruostessa. Olen pääasiassa opiskellut englannin kauta, tarjonta on laajempi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.4.26 08:05:52

>nyt opiskelen venäjää

Ohops.

Lähettäjä: Lumia 
Päivämäärä:   22.4.26 08:22:27

”Nyt on ihan sekaisin kun osaa hieman kahta saman tyyppistä kieltä. ”

Minulla on vähän saman tyylinen ongelma, mutta sekoitan päässäni ruotsin ja saksan. Lukiossa noita opetti vielä sama opettaja, joka ei yhtään auttanut tätä tilannetta. Iloisesti sekoittelen kirjoittaessa ja puhuessa noita kahta keskenään, enkä pirulainen vie aina edes itse huomaa tekeväni niin :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.