|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 21.4.26 21:14:25
"itse olen koiran saanut lopettamaan puremisen sillä että olen välittömästi laittanut selälleen maahan ja komentanut. Ilmeisesti tämä liian raju tapa?"
Ottamatta kantaa siihen, onko tapa liian raju vai ei, mutta se ei ole varsinaisesti kyllä myöskään kouluttamista. Kouluttaminen on tietoinen prosessi, jonka tavoitteena on opettaa koiralle jokin käytös ja se tapahtuu toistojen myötä.
Riippuu tosi paljon puremisen syistä ja muista taustatekijöistä, miten asiaa kannattaa lähteä ratkaisemaan. Okei, selätit ja komensit. No, onko koira toistanut käytöstä yhtään kertaan uudelleen? Helppo koira voi periaatteessa lopettaa käytöksen X jo yhdestä ikävästä kokemuksesta tai vaikka siitä komentamisesta, mikäli käytöksen taustalla ei ole jotakin isompaa tekijää. Mutta aika harvoin näin kuitenkaan tapahtuu.
Ongelmana tuossa selättämisessä ja komentamisessa on, että se ei muuta tai muokkaa niitä taustatekijöitä, mikä puremiseen johti - ja näin ollen käytös saattaa hyvinkin toistua, jos samanlainen tilanne tulee eteen. Lisäksi tuo ei varsinaisesti anna koiralle mitään muuta toimintatapaa tilalle eikä kerro, miten koiran tulisi toimia. Ja jos pureminen on johtunut koiran isosta tarpeesta puolustaa itseään, niin sen tarve puolustautumiseen tuskin aina vähenee sillä, että ns. sen kimppuun käydään. Siksi se voi olla pahimmillaan purevan kanssa jopa aika riskialtis keino.
Pennut purevat tyypillisesti siksi, että ne tutkivat asioita siten ja koska hampaat saattavat kutista ja myös, koska eivät välttämättä osaa vielä mitään keinoa rauhoittua joutuessaan ylikierroksille. Teinikoirat purevat tyypillisesti turhautumisen, ylikuormituksen tai joskus myös epävarmuuden takia. Ne eivät välttämättä vielä osaa säädellä tunteitaan fiksummin. Aikuinen koira puree tyypillisesti joko kokiessaan uhkaa taikka kipua, puolustaessaan tai puolustautuessaan - joskus toki myös saalisvietin vuoksi ja/tai kiihtyessään. Pelkäävä ja/tai epävarma koira puree todennäköisemmin kuin hyvin itsevarma ja tasapainoinen.
Yleensä puremisen kitkemiseen ei riitä pelkkä kouluttaminen eli käytöksen muokkaaminen tietoisella opettamisella, vaan joudutaan pureutumaan ja puuttumaan myös juurisyihin. Onko taustalla epäluottamusta ihmiseen? Kipua? Isoa stressiä? Turhaumaa?
|