Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten purevaa koiraa koulutetaan pehmeästi

Lähettäjä: 567 
Päivämäärä:   21.4.26 20:01:45

Minulla on helppo ja lempeä koira. Jos kuitenkin uusi koira alkaisi purra, miten sitä kuuluisi kouluttaa ns.pehmeästi. itse olen koiran saanut lopettamaan puremisen sillä että olen välittömästi laittanut selälleen maahan ja komentanut. Ilmeisesti tämä liian raju tapa?

Re: Miten purevaa koiraa koulutetaan pehmeästi

Lähettäjä: Meh 
Päivämäärä:   21.4.26 20:02:41

Eka pitää tietää miksi se puree. Kipua? Turhaumaa?

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   21.4.26 20:05:07

Ensin pitää löytää syy puremiseen. Kivusta purevaa eläintä on turha kouluttaa yhtään millään, jos kipua ei saada pois.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.4.26 20:05:44

Siis tarkoitatko, että pentukoira tekee mikä on pennulle ihan normaalia eli puree, vai että aikuinen koira puree?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.26 20:06:58

Selvitä syy. Jos koira puree, sitä on seurannut jo ainakin 10 asian ketju. Pura ketju, esim kouluttajan kanssa ja mieti sitten tarkemmin.

Nykytieteen valossa koiraa ei missään nimessä "laiteta selälleen maahan ja komenneta"

Päivämäärä:   21.4.26 20:20:22

Miten oot päätynyt tilanteeseen jossa koiran ainoa vaihtoehto on purra? Olettaen että on omasi.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   21.4.26 20:32:57

Minkä ikäinen koira? Missä tilanteissa puree, ja miten puree? Ketä puree?

Selätys on huono tapa. On paljon rotuja, ja yksilöitä, joiden pureminen ja hyökkiminen vain yltyy tuosta. Ja sitten ollaankin isoissa ongelmissa.

Pennulle tarjoa vaihtoehtoisia puremisleluja, muuta aktiviteettia, ja älä päästä sitä yliväsyneeksi.

Jos aikuinen koira puree, niin syy siihen pitää selvittää. Yleensä syy on pelko/kipu tai molemmat. Selätys ja komentaminen ei poista pelkoa, eikä kipua. Se vain kasvattaa niitä. Lisäksi ihmisen ja koiran suhde on huono ja ihmisen toiminnasta se vain huononee

Selättäjät usein kuvittelevat, että koira alistuu. Mutta ei, koira ei alistu, se alistetaan. Alistaminen kasvattaa vastarintaa, tai jäädyttää koiran.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   21.4.26 20:51:10

Ensin selvitetään miksi koira puree. Sitten pyritään poistamaan syy miksi koira puree. Kun nämä on tehty niin pureminen voi loppua jo siihen. Se mikä aiheuttaa puremista vaikuttaa miten sitä lähteä kouluttamaan pois, yksinkertaisin tapa on tarjota sallittua puremista ja siitä hiljalleen sammuttaa koko toiminta huomioimatta jättämisellä.

Mulla oli nyt viimeisin pentu sellainen että se otti hampailla kädestä kiinni. Tuuppasin lelun suuhun ja lähdin vetoleikkiin, tarkoituksena vahvistaa purua. No, lopputulos on ettei koira muuta kuin ota patukan suuhun ja pudottaa sen heti, kättä edelleenkin innostuessaan tökkää kirsulla, mutta hampaita ei käytä.

Toinen koira puree vierasta ihmistä, kiertää seläntaakse ja nappaa pohkeesta kiinni. Kuonokopan kanssa moneen kertaan kokeiltu ja aina sama toistuu. Jos tuon koiran heittäisi selälle ja koittaisi kovin ottein niin se tulisi silmille, kyseessä on todella pehmeä ja arka mutta erittäin reaktiivinen ja itsenäinen koira. Tämän koiran kanssa on koulutettu siedättämällä, luomalla neutraaleja tilanteita missä koiraa ei paineisteta kuin juuri sen verta kuin se kestää.

LähettäjäSanna 
Päivämäärä:   21.4.26 20:55:11

Ei ainakaan selättämällä ja komentamalla

Päivämäärä:   21.4.26 21:14:25

"itse olen koiran saanut lopettamaan puremisen sillä että olen välittömästi laittanut selälleen maahan ja komentanut. Ilmeisesti tämä liian raju tapa?"

Ottamatta kantaa siihen, onko tapa liian raju vai ei, mutta se ei ole varsinaisesti kyllä myöskään kouluttamista. Kouluttaminen on tietoinen prosessi, jonka tavoitteena on opettaa koiralle jokin käytös ja se tapahtuu toistojen myötä.

Riippuu tosi paljon puremisen syistä ja muista taustatekijöistä, miten asiaa kannattaa lähteä ratkaisemaan. Okei, selätit ja komensit. No, onko koira toistanut käytöstä yhtään kertaan uudelleen? Helppo koira voi periaatteessa lopettaa käytöksen X jo yhdestä ikävästä kokemuksesta tai vaikka siitä komentamisesta, mikäli käytöksen taustalla ei ole jotakin isompaa tekijää. Mutta aika harvoin näin kuitenkaan tapahtuu.

Ongelmana tuossa selättämisessä ja komentamisessa on, että se ei muuta tai muokkaa niitä taustatekijöitä, mikä puremiseen johti - ja näin ollen käytös saattaa hyvinkin toistua, jos samanlainen tilanne tulee eteen. Lisäksi tuo ei varsinaisesti anna koiralle mitään muuta toimintatapaa tilalle eikä kerro, miten koiran tulisi toimia. Ja jos pureminen on johtunut koiran isosta tarpeesta puolustaa itseään, niin sen tarve puolustautumiseen tuskin aina vähenee sillä, että ns. sen kimppuun käydään. Siksi se voi olla pahimmillaan purevan kanssa jopa aika riskialtis keino.

Pennut purevat tyypillisesti siksi, että ne tutkivat asioita siten ja koska hampaat saattavat kutista ja myös, koska eivät välttämättä osaa vielä mitään keinoa rauhoittua joutuessaan ylikierroksille. Teinikoirat purevat tyypillisesti turhautumisen, ylikuormituksen tai joskus myös epävarmuuden takia. Ne eivät välttämättä vielä osaa säädellä tunteitaan fiksummin. Aikuinen koira puree tyypillisesti joko kokiessaan uhkaa taikka kipua, puolustaessaan tai puolustautuessaan - joskus toki myös saalisvietin vuoksi ja/tai kiihtyessään. Pelkäävä ja/tai epävarma koira puree todennäköisemmin kuin hyvin itsevarma ja tasapainoinen.

Yleensä puremisen kitkemiseen ei riitä pelkkä kouluttaminen eli käytöksen muokkaaminen tietoisella opettamisella, vaan joudutaan pureutumaan ja puuttumaan myös juurisyihin. Onko taustalla epäluottamusta ihmiseen? Kipua? Isoa stressiä? Turhaumaa?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.