|
Lähettäjä: -
Päivämäärä: 21.4.26 13:34:55
Aivan järjetöntä tosiaan perheellisen ihmisen opiskella tänä päivänä yhtään mitään. Hallitus haluaa köyhien pysyvän köyhinä. Matalapalkkaisten tulisi pysyä lestissään, sitähän tuo oikeistohallitus haluaa. Nehän haluaa luoja paratkoon korkeakoulutuksesta maksullistakin!! Jotta ei vaan kenenkään duunarin lapsi sattuisi edes vahingossa pärjäämään elämässä.
Itsellä kolme lasta. Aloitin kolme vuotta sitten korkeakouluopinnot innolla. Olin ollut vanhempainvapaalla ennen sitä ja satuin saamaan myös osa-aikatyöpaikan opintojen oheen. Siinä sitten pyöritin sitä sirkusta vähän yli vuoden, venytin penniä ja venytin henkistä lankaa, kunnes napsahti. Ja napsahti lujaa. Jouduin lopettamaan työt ja opinnot molemmat ja jäin sairaspäivärahalle. Sen kautta kuntoutustuelle (määräaikainen työkyvyttömyyseläke), jolla nyt sitten olen ollut puolisen vuotta. Juuri myönnettiin jatko loppuvuodeksi.
Nyt mietin koko ajan, mitä ihmettä teen opintojen kanssa. Puolet on jo suoritettu, joten kesken ei tietenkään voi jättää. Haluaisin tehdä niitä opintoja tässä pikkuhiljaa, nimenomaan jotta voisin kuntoutua takaisin kohti työelämää. Opintopisteitä käytännössä saa tulla kuntoutustuella niin paljon kuin jaksaa tehdä, mutta tiedossa jo on, että työkykyä ei ole vielä seuraavan vuoden alussakaan. Joten nyt pelkään, että jos teenkin "liikaa", niin sanotaanko mulle sitten, että no sinähän olet jo tuolla tavoin pärjännyt niin et ole enää työkyvytön, byebye.
Sitten olisin tilanteessa, jossa en voisi tehdä työtä ja opintoja pitäisi edistää, mutta lainaa en enää voi ottaa. Pelottaa miten työeläkelaitos ja kela reagoi mihinkin. Lainaa kertynyt opinnoista jo 16 000e eikä edes tietoa, kuntoudunko koskaan tästä täyteen työkykyyn. Siksi enempää ei voi missään nimessä ottaa. En tiedä mikä neuvoksi, jotta saisi opinnot loppuun, mutta silti kuntoutusta siihen asti, että todellinen työkyky palaisi.. :( Vaativa lääkinnällinen kuntoutus myös pääsi alkamaan viime vuoden lopussa.
Ei musta nyt mitään apua ollut, mutta ehkä vertaistukea. Tää on aivan kamalaa.
|