Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jatkuvasti palveluksia pyytävät tallikaverit

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   21.4.26 08:43:23

Onko teillä muilla tallikavereita, jotka ovat jatkuvasti pyytämässä jotain palveluksia?
Minulla on pahimmillaan sellainen tilanne, että välillä on jono ihmisiä autoni luona kun menen tallille "minä olin tässä ensimmäisenä, minä kysyn ensin".
Olen ollut jämäkkä, kertonut, että olen harrastamassa ja hoidan vain oman hevoseni, silti näitä pyytelijöitä on kaiken aikaa.

Osaa ihmisistä en muista nähneeni koskaan, ilman, että he pyytäisivät jotain. Jos nämä ihmiset juttelevat "mukavia" niin oikein odotan milloin se pyyntö sieltä tulee. Ja aina tulee, saako lainata traileriani tms.

Yhtenä päivänä neuvoin tallikaveria, miten hänen kannattaisi tehdä. Seuraavana päivänä hän laittoi minulle viestin "muista nyt sitten tänään hoitaa se lupaamasi asia!". En siis missään vaiheessa ollut luvannut hoitaa hänen ongelmaansa, vain neuvonut miten hänen kannattaisi tehdä.

Alkaa olla ihan sietämätöntä tämä harrastus. Olen entinen ammattilainen ja oikeita ystäviä autan mielelläni. Mutta suoraan sanottuna monet nykyajan harrastajat ovat todella osaamattomia ja jotenkin kuvittelevat, että kun joku osaa, niin häntä saa vapaasti käyttää hyväkseen. Oli kyse sitten irtokengästä, satulan istuvuudesta, ruokinnasta tai mistä hyvänsä. Korostan vielä että voin kyllä neuvoa jne, mutta tuo, että auton luona on jono ja että aletaan vaatimaan, on jo naurettavaa.

Sanomattakin selvää, että nämä ihmiset eivät ole koskaan tehneet mitään hyväkseni. Silti he odottavat, että lähtisin mukaan ilmaiseksi jollekin 6 tuntia kestävään klinikkapäivään, ottaisin omista töistä vapaata, vetäisin omalla autolla, bensoill, lastaisin heidän lastausongelmaisen, "lainaisin" traileriani jne ihan siitä ilosta, että saan auttaa heitä. Mikä ihmisiä vaivaa? Ai niin, joskus olen saattanut saada palkaksi jonkun halvimman markettiskumpan, yleensä sitäkin kyllä vain lasillisen tai jaetun piccolopullon jonkun tallikaverin kanssa, jota olen auttanut jossain akuutissa hädässä yhteensä 15 tuntia ja hevonen on säilyttänyt henkensä. Sama toistuu persaukisten ja erittäin varakkaiden tallikavereiden kanssa.

Ehkä pitää vaan alkaa veemäiseksi eikä auttaa enää ketään..

Re: Jatkuvasti palveluksia pyytävät tallikaverit

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   21.4.26 09:05:38

No eihän ne pyytelisi elleivät saisi palveluksia. Opettele sanomaan ei.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.26 09:09:35

Jos joku haluaa lainata traileria, pyydä laittamaan ensin trailerin hinta pantiksi tilillesi. Eivät enää halua lainata.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   21.4.26 09:16:30

Lakkaa neuvomasta, se on se pikkusormi jonka perässä viedään koko käsi.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   21.4.26 09:17:02

Ongelma on varmaan se, että ystäviäni autan kyllä. Sen takia nämä muutkin ovat jatkuvasti mankumassa apua ja pyytämässä palveluksia. Ystävien kanssa apu on vastavuoroista.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   21.4.26 09:51:37

Tunnistan tuskasi ja itse olen alkanut itseasiassa todella tylyksi sekä sanonut suoraan olevani harrastamassa ja pitäväni työasiat erillään, mutta ilman muuta voidaan sopia maksusta - tai linjannut vain tylysti avunpyytäjille heidän kysyessä mitä tahansa etten ota uusia asiakkaita. Olen saanut olla rauhassa.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   21.4.26 10:17:20

Noita loisia hevosihmisissä riittää. Itse sanon yleensä, että en myy vapaa-aikaani mistään hinnasta. Joskus olen myös tällaiselle jatkuvasti kyselijälle hämmästellyt, että onpa härkiä kun minulta pyydettiin sitä ja tätä asiaa, että kukapa nyt antaisi juur esim 8 tuntiselle klinikkapäivälle vapaapäivänsä, autonsa, trailerinsa, bensansa, lastausapunsa jne.

Vielä yksi huomio on se, että jos noita erehtyy auttamaan niin lopussa ei seiso kiitos vaan paskaa. Lopetin joskus vuosia sitten tuollaisen loisen auttamisen. Kiitokseksi kaikkien vuosien antamani avun eteen hän teki minusta eläinsuojeluilmoituksen, yritti kiristää rahaa, haastoi oikeuteen jne Loppujen lopuksi joutui itse maksamaan oikeudenkäyntikulut ja korvauksia perättömistä ilmiannoista ym, mutta eipä mikään korvaa sitä menetettyä aikaa ja pahaa mieltä + stressiä siitä turhasta oikeuden ja viranomaisten ajan tuhlaamisesta...

Lähettäjä: Evil 
Päivämäärä:   21.4.26 10:20:09

Entinen ammattilainen voi aina kaivaa vanhan ammatin takataskusta. Sanot, että joo voin auttaa, mutta mun pitää miettiä hinta tälle, että teen vaan satunnaisia keikkoja tutuille enää koska päivätyö on muualla.

Kaikki toki tuossa kohtaa ovat "parhaita kavereitasi", mutta kun sanot suoraan, että hintalappu on tuossa jos alan tekemään, niin eivätköhän etsi apua muualta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.4.26 10:26:56

Ei kuulosta tutulta. Ovat oppineet että teet hommia ilmaiseksi kaikille jotka pyytää.

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   21.4.26 10:34:42

Sano, että et halua tehdä toiminimellä töitä kun olet ilmeisesti normihommissa.

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   21.4.26 10:35:21

En nyt kuitenkaan ihan usko tätä aloitusta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.4.26 10:46:06

Kylmää kalkkunaa. Pitää tehdä siten kuin järki sanoo.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.