Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi kukaan ei enää auta ilmaiseksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.26 21:39:46

Kaikesta ollaan kärkkymässä rahaa, ei puhettakaan, että ystävät tekisi toisilleen palveluksia. Liikunko vaan väärässä porukassa vai onko kaikki tällaisia nykyään?

Re: Miksi kukaan ei enää auta ilmaiseksi?

Päivämäärä:   20.4.26 21:42:21

Liikut väärässä porukassa

Lähettäjä: ei 
Päivämäärä:   20.4.26 21:44:42

No kun ne palveluksien vinkujat yleensä on niitä, joilla ei oo aikomustakaan millään muotoa auttaa takaisin, vaikka olisit millaisessa hädässä.

Itselläni on läheisten ihmisten joukko, joiden vuoksi olen valmis antamaan vaatteet päältäni, mutta muut todellakin maksavat avustani. Jos eivät rahalla, niin jollain muulla hyödykkeellä.

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   20.4.26 21:57:29

No ei ne ystäviä silloin ole vaan palvelun tarjoajia ja sinä olet ostaja.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.4.26 21:58:10

Liikut väärässä porukassa. Ollaan puolin ja toisin talkooapuna (myös toisen harrastsuksissa jos niin sattuu) ja apuna muutenkin. Esimerkiksi jos ystävä sairaana niin kysytään, tarvitseeko apua, ja oltu apuna vaikka lastensaannissa. Ystävä kuvasi, että muut käy heillä kylässä ja ehkä jotakin tuovat, kun vauva syntyi. Itse menin kylään sopivassa hetkessä kun tungokkaimmat ensin käyneet, vietiin lounasta ja valmiiksi kaappiin seuraava ruoka ja kahvitarjottavaa pakastimeen. Olen ollut vahtina että ystävä saa nukkua jos miehensä ollut työmatkalla, ja hissukseen käydessä olen tyhjännyt roskikset, kantanut puut, tiskannut, tehnyt lumitöitä. Pientä huomaamatonta ja helppoa, mutta ystävä todennut, että ei muut tee, ja ollut pienestäkin avusta hyvillään.

Tiedän, että on myös paljon ihmisiä, jotka ei tätä ymmärrä tai odottavat vaivoistaan korvausta. En aktiivisesti ole näiden kanssa tekemisissä. Ajattelen, että ystävyydessä autetaan ja tehdään yhteisöissä myös parempaa yhteiskuntaa. Moni yhteiskunnallinen hyvä perustuu pyytettömään auttamiseen ja yhteiseen hyvään.

Ajattelen myös, että sen hyvän ei tarvitse tulla takaisin juuri siltä ihmiseltä, jota itse olen auttanut. Itse autan paljon ystävääni, ja toisaalta saan apua takaisin vaikkapa yhdeltä sukulaiseltani. Jokainen elämäntilanteensa mukaan.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   20.4.26 22:02:18

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 20.4.26 21:42:21

Lähettäjä: Pötypuhetta 
Päivämäärä:   20.4.26 22:12:45

Kyl auttaa kirkon diakonia ja Viadia kiertää stadia leipäkassiautollaan ja tarjoo kahvii ja pullaa. Soppakirkkokin on. Hursti on. Myllypuron liikuntamyllyn leipäjakelu on. Jos oot eronnu kirkosta, ni oma vika..palaa ! Tee comeback. Jeesus K. odottaa Sua. Joh.316.

Lähettäjä: iei 
Päivämäärä:   20.4.26 22:25:50

"No kun ne palveluksien vinkujat yleensä on niitä, joilla ei oo aikomustakaan millään muotoa auttaa takaisin, vaikka olisit millaisessa hädässä."

Tämä. ^

Jos vastavuoroisuus toimisi, niin silloin autettaisi ilmaiseksi. Mutta kun harva viitsii tehdä mitään vastavuoroisesti takaisin, niin eipä heille enää ilmaiseksi apua heru.

Lähettäjä: Tinja 
Päivämäärä:   21.4.26 05:02:08

Lähettäjä.
Päivämäärä20.4.26 21:42:21

Tämä!

Paitsi jos olet tällainen tyyppi, eikä sinua siksi haluta auttaa:
"No kun ne palveluksien vinkujat yleensä on niitä, joilla ei oo aikomustakaan millään muotoa auttaa takaisin, vaikka olisit millaisessa hädässä."

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   21.4.26 06:42:18

Oot joko liian usein pyytänyt palveluksia, tai olet ollut itse auttamatta, tai sun kaverit/tutut ei vaan tykkää susta, tai liikut väärässä porukassa.

Lähettäjä: Siksi 
Päivämäärä:   21.4.26 06:57:51

Palveluksen vinkujat ovat juuri niitä jotka passauttavat ilmaiseksi niin paljon kuin kehtaavat.

Lähettäjä: Komppi 
Päivämäärä:   21.4.26 06:59:14

Lähettäjä: **
Päivämäärä: 21.4.26 06:42:18

Oot joko liian usein pyytänyt palveluksia, tai olet ollut itse auttamatta, tai sun kaverit/tutut ei vaan tykkää susta, tai liikut väärässä porukassa.

Tämä

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   21.4.26 07:16:02

""No kun ne palveluksien vinkujat yleensä on niitä, joilla ei oo aikomustakaan millään muotoa auttaa takaisin, vaikka olisit millaisessa hädässä."

Tämä. ^

Jos vastavuoroisuus toimisi, niin silloin autettaisi ilmaiseksi. Mutta kun harva viitsii tehdä mitään vastavuoroisesti takaisin, niin eipä heille enää ilmaiseksi apua heru."

-Nämä.

Osa ihmisistä jopa rakentaa koko arkensa sen varaan, että joku aina auttaa. Valitaan työ, harrastus, lemmikkien määrä ja lapsiluku-yhdistelmä, joka ei ole ratkaistavissa ilman ulkopuolista palkatonta apua. Ja luonnollisesti ollaan niin kiireisiä vähintään seuraavat 30v, ettei mitään vastavuoroisuutta ole tiedossa. Jossain kohtaa ei ole enää kyse auttamisesta, vaan epäterveen käyttäytymisen mahdollistamisesta.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.4.26 07:45:02

Hyviä vastauksia täällä.

Itsekin autan kyllä, enkä oleta että saan apua juuri samalta henkilöltä takaisin. Seuraan kuitenkin vähän myös sitä, auttaako avunsaanut koskaan minua tai muita. Jos hän on aina vain vaatimassa apua, mutta ei muka koskaan voi itse auttaa, niin lopetan itsekin auttamisen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.4.26 08:41:02

Kristinuskon oppien mukaan ihmisen tehtävä on palvella muita :)

Vaikkei olisi uskonnollista vakaumusta, tätä voi silti toteuttaa vaikka niin, että toivoo muille hyvää, auttaa missä pystyy ja on ennemmin osa ratkaisua kuin ongelmaa. Ylempänä mainittu hyvän kierre lähtee aina jostain. Olen tosi kiitollinen kaikesta saamastani avusta ja tuesta, ja pyrin omien voimavarojen mukaan auttamaan ja tukemaan muita kun se vaan on mahdollista.

Tämän päivän yksi iso ongelma on minusta se, että kaikkea mitataan rahassa, vaikka raha on huono ja väärillä tavoilla arvolatautunut mittari monille asioille.

Lähettäjä: Fhg 
Päivämäärä:   21.4.26 09:51:14

Riippuu pyydätkö kaveriksi muuttohommiin vai haluatko kaverin yrityksen palveluja ilmaiseksi. Itse lähden auttamaan tallille/pihalle/muuttohommiin, mutta yritykseni palveluja en tarjoa ilmaiseksi vaan niistä haluan rahani.

Lähettäjä: Fhg 
Päivämäärä:   21.4.26 09:53:25

Ja se vielä, että kos tarvitset kyydin jonnekin toisel autolla ja polttoaineilla niin tottakai siitä korvataan vähintään polttoaineet. Polttoaineet maksavat nykyään melko paljon.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   21.4.26 10:18:21

Oikeat ystävät auttavat eivätkä pyri hyötymään auttamisella.

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   21.4.26 10:20:20

Nauratti tuplaviivan olleen apuna lapsensaannissa. Tuli ekana joku kälyinen spermanluovuttaja mieleen. :D

Lähettäjä: Kio 
Päivämäärä:   21.4.26 10:37:59

Tykkään auttaa, jos olen vaikka työttömänä. Aikaa on tehdä hyvää. Esim ruokajonot, spr, tukiryhmät. En osaa luokitella ihmisiä ammatin mukaan. Onhan se totta että voi manifestoida (muotisana) itsensä piireihin, mutta ennen niitä kutsuttiin pyrkyreiksi.

Ihan häkellyin, kun rikas ystäväni kysyi, et mitä sä saat noiden kanssa hengailusta, mitä se yhteisö sulle antaa?
Yksikin vähän vammaisten harrasteryhmä, jossa on niiin positiivisia ihmisiä ja huomioivat kaikki tasapuolisesti.

Tämä samainen ystävä tulee aina käymään herkkujen ja lahjojen kanssa, kun on tulossa talkoita. Ehkä autan, ehkä en. Onneksi voin itse päättää haluanko kohottaa kuntoani vai onko jotain kivempaa, koska hänellä ei ole ollut koskaan aikaa auttaa minua. Hän yrittää ostaa ystävyytemme, mutta ei tämä minusta ole oikeaa ystävyyttä.

Päivämäärä:   21.4.26 11:35:19

Lähinnä siis sellaista, mitä itsekin olen tutuille tehnyt. Auttanut jossain pihahommissa, käynyt ruokkimassa eläimet, jos on matkoilla jne. En tarvitse kyytejä, kun on se oma auto. Nykyään ei jaksa edes pyytää enää apua keltään, kun ei sitä saa. Joskus tuntuu rankalta pärjätä kaikessa yksin, kun ei parisuhde kiinnosta.

Lähettäjä: kerma 
Päivämäärä:   21.4.26 15:11:09

Ei sperman luovuttamisessa mitään "kälyistä" mielestäni ole.

Lähettäjä: kek 
Päivämäärä:   21.4.26 18:08:52

Minä lopetin ilmaisen auttamisen, koska en koskaan saanut mitään vastineeksi. Parikymmentä vuotta autoin aina muita, laitoin jopa omat aikatauluni uusiksi voidakseni olla avuksi. Maksoin omista rahoistani ollakseni avuksi ja niin edelleen. Mutta kun itse olisin tarvinnut apua, niin en saanut.
"Kysy joltain muulta."
"Voithan sä ostaa sen palvelun."
"Osaathan sä yksinkin."
"En mä viitsi tulla auttaan."
ja niin edelleen.

Muutaman kerran olin ihan monttu auki ja kulmat koholla siitä, miten muut kehtasivat minua kohdella, joten loppui auttaminen sitten siihen.

Ne asiat, joissa minä pyysin apua ei edes olleet mitään mahdottomia. Sen sijaan minä olin lukuisia kertoja auttanut vaikka ketä ties missä.

Eli enää ei ole ketään, jota auttaisin ilmaiseksi, kun muut eivät auttaneet minua.

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   21.4.26 19:30:59

Minulla oli yksi ystävä, jota jeesasin. Järkkäsin auton korjauksen kun oli ihan pulassa ( jätti maksamatta sen pikkusumman, mitä korjaaja olis jarrurempasta ja mätäpaikasta ottanut), jeesasin yhden hevosjutun kanssa useamman kerran. No sen yhden kerran, kun olisi tarvinnut apua ja korvannut avun ihan rahallisesti (olin tätä jo useasti auttanut) niin tämä sankari teki viimehetken oharit. Jessus että otti tyyppi päähän. Jännästi jatkossa on ollut tarjolla pelkkää eioota..
Tämmösten ihmisten jälkeen mun auttamiset ovat rajoittuneet lähipiiriin. Ja heistäkin niihin, joista kuuluu muutoinkin kuin vain sillloin kun tarvitsevat apua. Ihmiset tuntuvat nykyään tuijottavan pelkästään omaa napaansa..

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.4.26 19:39:49

Riippuu vähän. En odota rahaa, mutta vastavuoroisuutta kyllä. Jos autan ystävää ilmaiseksi, niin odotan kyllä, että hän sitten vastavuoroisesti joskus itsekin auttaa minua.

Lähettäjä: Manna 
Päivämäärä:   21.4.26 19:57:24

Olen huomannut, että ne jotka vinkuvat, ettei kukaan auta, eivät ilmeisesti noteeraa saamaansa apua. Vastavuoroisuudesta paasaavat muistavat kaiken mitä ikinä ovat tehneet, mutta eivät muiden tekemiä.

Ei ehkä aina näin, mutta yllättävän usein. Eli ne valittaa, joiden en ole huomannut olevan itse avuliaita.

Päivämäärä:   21.4.26 20:39:49

"Olen huomannut, että ne jotka vinkuvat, ettei kukaan auta, eivät ilmeisesti noteeraa saamaansa apua. Vastavuoroisuudesta paasaavat muistavat kaiken mitä ikinä ovat tehneet, mutta eivät muiden tekemiä."

Kyllä kai vastavuoroisuudesta paasaavat muistavat sen, mitä ovat itse muiden eteen tehneet, mutta eivät sitten saaneetkaan mitään vastineeksi. Mitä ihmeellistä siinä on?

Eikä nuo lokit osaa itsekään luetella, missä asioissa he ovat minua auttaneet, joten sekin kertoo sen, että ei ole heiltä apua herunut.

Esim. itse majoitin yhtä kaveria luonani toistuvasti, koska tarvitsi majapaikkaa tällä paikkakunnalla. 4 päivästä kahteen viikkoon kerrallaan, yhteensä 7 reissua 2 viikon aikana josita yksi niin, etten ollut edes kotona vaan hän oli viikon luonani yksinään. Mutta kun itse olisin tarvinnut yhden yön majapaikan hänen asuinpaikkakunnallaan, niin vastaus oli "No emmä viitti. Mee hotelliin?".

Tai kun eräs kaveri muutti vuosien aikana toistuvasti ja olin pakkaamassa, siivoamassa, kantamassa tavaraa autoon ja autosta ulos yli 10 eri muutossa, jopa vuokrasin pakun hänen puolestaan ja kulutin koko viikonlopun, kun haimme hänen muuttokuormansa toiselta paikkakunnalta, niin hänpä ei sitten auttanut minua muutossa yhtään, ei pakannut, siivonnut, kantanut kamaa, mitään. Syynä oli "Maksa muuttofirmalle".

Tai kun minä autoin yhtä kaveria korjaamaan polkupyörää. Ostin osat, käytin kolmena päivänä tunteja pyörän korjaamiseen ja osien hankkimiseen sieltä sun täältä, ja monta kertaa autoin häntä vaihtamaan renkaat. Kun olisin halunnut, että hän kerran tulee auttamaan renkaiden vaihdossa yhden kerran, hän sanoi "Emmä viitsi, osaathan sä yksinkin".

Tai kun eräs kaveri oli luvannut tulla kanssani huonekalukauppaan, kun en itse saa kannettua pitkää ja kevyttä pakettia autoon, hän sanoi "Emminä jaksa lähteä. Paljonkohan siellä maksaa kotiinkuljetus?". Soitin sitten hänen miehelleen, joka lähti mielellään. Kun kävin hakemassa tuon miehen, kipitti kaverinikin reippaana autoon. Sanoin, että jaksoit näköjään sittenkin lähteä. Tuo sama kaveri kuitenkin joka kerta, kun menin hänen luokseen kylään, pyysi hakemaan kaupasta tai toiselta puolelta kaupunkia ties mitä, muttei koskaan tuonut minulle yhtään mitään, vaikka oli jo valmiiksi kaupassa eikä tietenkään maksanut minulle mitään hänelle ostamiani asioita.

Yhdelle kaverille piti aina olla lainaamassa autoa tai kuskaamassa ties minne. Ei koskaan maksanut bensoja ja sanoi aina, että tarjoaa kahvit, muttei sitten koskaan käynyt se, että käytäisiin kahvilassa tai tulisin kylään kahville. Kun sitten hän joskus hankki auton ja kuljimme hänen autollaan, hän ilmoitti välittömästi, että minun pitää maksaa bensoista 60 euroa, kun kuitenkin käymme 30 km päässä eli hän kuskaa minua 60 kilometriä. Okei... Vaikka syynä sille, että ylipäätään lähdimme oli se, että kaveri tarvitsi minua mukaansa kun ei pärjännyt yksin.

Kummasti nuo vain jää mieleen, kun on luvattu jotain vastavuoroisesti, muttei sitten tehdäkään mitään. Vaikka minä autan jotakuta 20 kertaa, hän ei auta minua kertaakaan vaan sanoo, että osta se palvelu. No, jatkossa hekin saa sitten ne apunsa ostaa.

Vastavuoroisuus ei siis tarkoita sitä, että pitää auttaa täysin samassa asiassa. Eli jos mä kannan sun sohvaa niin sun pitää tulla kantaan mun sohvaa. Vaan sitä, että autetaan asiassa, jossa toinen tarvitsee apua. Se voi olla vaikka "auta mua kantaan tää hylly autosta hissiin ja kotiin" ja toinen sitten auttaa toista laatimaan jonkun virallisen asiakirjan tai käy viemässä hänen puolestaan roskat, kun hällä on jalka paketissa.

Päivämäärä:   21.4.26 21:00:09

"yhteensä 7 reissua 2 viikon aikana"

Siis kahden VUODEN aikana :D

Lyhin oli sen muutaman yön ja enimmäkseen viikon tai melkein mittaisia ja yksi kaksi viikkoa kestänyt. Minä maksoin ruuatkin, tuo kaveri ei viitsinyt käydä edes kaupassa, vaikka oli ihan työssäkäyvä ihminen.

Päivämäärä:   21.4.26 22:41:19

Riippuu tilanteesta. Jos on aidosti tilanne että toinen on hädässä niin autan, mutta jos kyse on pelkästä suunnittelemattomuudesta ja muiden varaan laskemisesta, niin en auta.

Esim. kaverin vien kyllä yölläkin päivystykseen jos tarvitsee, tai vien sairaalle ruokaa. Tai käytän koiran ulkona jos työpäivä venyy.

Sen sijaan esim. kerran olisi pitänyt mennä päiväksi auttamaan muutossa miljonääripariskuntaa kun vaihtoivat kartanonsa pienempään eivätkä olleet saaneet kuukausien kuluessakaan aikaiseksi palkata muuttofirmaa ja olisi kuulemma sunnuntaina ollut muutenkin niin kallista. Kyseessä siis ihan verokoneen listoilla joka vuosi kiikkuvat ihmiset. Tai jos joku hankkii koiran tietäen ettei se sovi omaan elämäntyyliin ja on jatkuvasti pyytelemässä muita sitä ulkoiluttamaan. Tällaisia en auta kuin korkeintaan maksusta. Ei ole suoraan sanottuna minun ongelmani.

Lähettäjä: hups 
Päivämäärä:   22.4.26 10:48:23

Minua pisti kyy tässä pari viikkoa sitten ja sairaalasta tuli käsky näytille ja sitten vielä yöksi seurantaan.

Kaveri kuskasi ja maksoin tälle polttoainerahaa minkä verran oli vailla, kun hinnat pilvissä ja kela-taksille olisi mennyt varmaan yli kaksi kertaa isompi summa. Lisäksi minusta oli mukavampi saada kyyti tutulta ihmiseltä kuka sitten myös piti puhelimen välityksellä seuraa melkein pitkin yötä. Oli hereillä muutenkin seuratessaan sitä avaruusraketin laukaisuhommaa.

Lähettäjä: Päivi 
Päivämäärä:   22.4.26 11:13:33

Minä taasen olen saanut apua niin paljon että ihmetyttää....

Lähettäjä: kerka 
Päivämäärä:   22.4.26 15:43:17

Kyllä minäkin saan apua ilmaiseksi ihmisiltä, joita itse autan. Mutten auta enää niitä, jotka eivät minua auta. Enkä varsinkaan ilmaiseksi, jos itse ovat minulta kaikesta maksua vailla.

Minulla tuli joskus mitta täyteen ja joillekin sanon, etten pysty auttaa, sori.

Eli jos apua ei heru, on vika yleensä teissä itsessänne. Tai sitten kaverinne ovat ihan perseestä, mutta silloin teidänkään ei kannata auttaa heitä.

Lähettäjä: Xssa 
Päivämäärä:   17.9.26 14:37:24

"Eli jos apua ei heru, on vika yleensä teissä itsessänne. Tai sitten kaverinne ovat ihan perseestä, mutta silloin teidänkään ei kannata auttaa heitä."

Tämä.

Päivämäärä:   17.9.26 17:23:37

Kysyin että ketä näitä vanhoja toppia nostelee ja tais löytyä syyllinen

Lähettäjä: mitä ihmettä 
Päivämäärä:   17.9.26 17:37:39

Mitä sitten tehdään kun pyydestystä avusta olet maksanut pyydetyn rahan,mutta silti sitten oletetaan olevan kiinnostunut suhteeseen,tai ainakin panemaan?
No tässä tilanteessa tosi hankala kun karsi huomattavasti yli puoleen sen mistä apua voisi pyytää/ostaa.
Mutta ehdoton ei! koitetaan pärjätä sitten muuten.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.9.26 22:57:00

Aina ajankohtainen aihe. Siivelläeläjille on opittava sanomaan ei.

Lähettäjä: auttaja 
Päivämäärä:   20.9.26 00:17:16

Kyllä minä ainakin autan, juuri muutama päivä sitten lainasin työkalua miehelle joka oli vahingossa lukinnut itsensä ulos autostaan. Se ei kylläkään auttanut, mutta viereisen huoltoaseman myöskin täysin ilmaiseksi lainaama työkalu toimi.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   20.9.26 00:20:55

Sanoisin, että aloittajalla on outo kaveripiiri. Olen aina tarjoutunut auttamaan kavreiden juhliin ruokatarjoiluiden laitoissa ja niin hekin minun, samoin esim vuokratilojen siivouksessa yms. Hoidan mielelläni myös muiden lemmikkejä/lapsia tms jos on tarpeen, autan muutoissa jne jos vaan päivä sopii.

Toisaalta koen, että tämän avun tulisi olla vastavuoroista. Jos toinen ei koskaan tule vastaan tai auta, niin en minäkään vuosikausia auta.

Lähettäjä: Oa 
Päivämäärä:   20.9.26 00:38:46

Minulta ei kukaan ole paljoa mitään vailla, paitsi yks tyyppi joka aina keuhkoaa ettei tarvitse autoa mihinkään. No enpä häntä tai hänen roippeitaan enää kuskaile.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.9.26 00:46:08

Tykkään auttaa mutta en tykkää.jos minua määräillään tak käytetään hyväksi.

Vihaan yli kaiken rajat ylittäviä naapureita ja kaveriksi ryhtyviä asiakkaita joille tämä ns kaveruus on keino yrittää saada ekstrapalvelua aikatauluista piittaamatta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.