|
Lähettäjä: --
Päivämäärä: 20.4.26 21:58:10
Liikut väärässä porukassa. Ollaan puolin ja toisin talkooapuna (myös toisen harrastsuksissa jos niin sattuu) ja apuna muutenkin. Esimerkiksi jos ystävä sairaana niin kysytään, tarvitseeko apua, ja oltu apuna vaikka lastensaannissa. Ystävä kuvasi, että muut käy heillä kylässä ja ehkä jotakin tuovat, kun vauva syntyi. Itse menin kylään sopivassa hetkessä kun tungokkaimmat ensin käyneet, vietiin lounasta ja valmiiksi kaappiin seuraava ruoka ja kahvitarjottavaa pakastimeen. Olen ollut vahtina että ystävä saa nukkua jos miehensä ollut työmatkalla, ja hissukseen käydessä olen tyhjännyt roskikset, kantanut puut, tiskannut, tehnyt lumitöitä. Pientä huomaamatonta ja helppoa, mutta ystävä todennut, että ei muut tee, ja ollut pienestäkin avusta hyvillään.
Tiedän, että on myös paljon ihmisiä, jotka ei tätä ymmärrä tai odottavat vaivoistaan korvausta. En aktiivisesti ole näiden kanssa tekemisissä. Ajattelen, että ystävyydessä autetaan ja tehdään yhteisöissä myös parempaa yhteiskuntaa. Moni yhteiskunnallinen hyvä perustuu pyytettömään auttamiseen ja yhteiseen hyvään.
Ajattelen myös, että sen hyvän ei tarvitse tulla takaisin juuri siltä ihmiseltä, jota itse olen auttanut. Itse autan paljon ystävääni, ja toisaalta saan apua takaisin vaikkapa yhdeltä sukulaiseltani. Jokainen elämäntilanteensa mukaan.
|