Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsen eka passi - kysytäänkö kysymyksiä?

Lähettäjä: Tunnistaminen 
Päivämäärä:   20.4.26 11:32:47

10v. lapselle pitäisi hankkia ensimmäinen passi. Poliisin sivuilla lukee seuraavaa:

” Lapsen henkilöllisyyden todistaminen: Lapsen henkilöllisyys todistetaan lähtökohtaisesti passilla tai henkilökortilla. Jos niitä ei ole, hänet pyritään tunnistamaan muilla keinoin. Tarvittaessa alaikäinen voidaan tunnistaa huoltajan tunnistamisen kautta.”

Koska aikaisempaa passia/henkilökorttia ei ole, niin mitähän nuo ”muut keinot” ovat? 70v. sukulainen hankki ensimmäisen henkilökortin silloin, kun pankki ei enää hyväksynyt ajokorttia henkkarina. Tuolta sukulaiselta oli tunnistamisessa kyselty mm. aikaisempia kotiosoitteitta, lastensa ja puolisonsa syntymäaikoja jne.

Pitääkö lapselle alkaa opettaa vanhoja kotiosoitteita ja vanhempien syntymäajat? Mitä muuta siellä voidaan kysyä?

Re: Lapsen eka passi - kysytäänkö kysymyksiä?

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   20.4.26 11:41:39

Just hain eikä kysytty yhtään mitään. Minulla vanhempana oli tietysti oma passi ja sillä tunnistivat minut. Eli minun tunnistus riitti lapselle. Eivät edes halunneet katsoa lapsen toisen maan passia kun ei sillä kuulemma mitään tee. Toki meillä lapsi nuorempi niin eipä kyselystä juuri mitään olisi tullutkaan.

Sinun sukulaisellasi oletettavasti ei ollut ketään mukana vaan meni ihan yksinään, silloin toki on kysymyksiä kysyttävä.

Lähettäjä: Tunnistaminen 
Päivämäärä:   20.4.26 11:45:52

^ Sukulaisella oli mukana hänen aikuinen lapsensa. Sukulaisen liikkuminen sen verran huonoa, että tarvitsi apua. Aikuisella lapsella oli henkilökortti mukana ja oli koko tilaisuuden ajan samassa huoneessa ja kuuli kysymykset.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.4.26 11:46:18

Minulta kysyttiin mm. että milloin vanhempani ovat menneet naimisiin. Ennen syntymääni, ja eronneet kun olin tyyliin 3v.. Ei mitään käryä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.26 12:06:56

Multa kysyttiin aikoinaan, en kyllä valitettavasti muista mitä ne oli kun muistan vaan tilanteen. Olisikohan ollut just vanhemmista ja edellisistä asuinkunnista

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   20.4.26 12:15:17

Tuskin lapselta mitään kummempaa kysytään jos huoltaja mukana. Itseltä kysyttiin mm exän syntymäaikaa yms.

Lähettäjä: Kpl 
Päivämäärä:   20.4.26 12:15:40

Ei lapselta kysellä jos vanhempi on mukana ja vanhemman pystyy tunnistamaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.26 12:28:51

Jep. Alaikäinen tunnistetaan huoltajan vakuutuksella, jos lapsella ei ole henkkareita ja huoltajalla on.

Lähettäjä: Vihi 
Päivämäärä:   20.4.26 13:49:35

Meillä muutama vuosi sitten kysyttiin lapselta tunnistuskysymyksiä. Molemmat vanhemmat oli mukana. Toisella oli voimassa oleva passi ja toinen vanhemmista haki samalla passia ja kävi hänkin tentattavana. Meidän 4 v. ei osannut vastata yhteenkään kysymykseen oikein. Ei muistanut tien nimeä, jolla asuu ja sukunimeä kysyttäessä kertoi toise nimensä. Sai silti passin.

Lähettäjä: ei 
Päivämäärä:   20.4.26 14:29:10

Meillä kysyttiin pikkulapselta koko nimi ja paikka jossa asuu. Niihin osasi vastata.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.4.26 14:41:05

Kyllä kysytään kysymyksiä.
Esim. mitä koulua käyt, millä luokalla olet, open nimi, oma kotiosoite, mummin nimi, ukin nimi...
Siis ikätason mukaisia kysymyksiä.

Jos vanhempi on blondi ja lapsi tummaihoinen, niin kysymykset ovat vaativampia, mutta kuitenkin ikätasoisia.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   20.4.26 15:04:24

Ei meillä 5v kysytty mitään. Tunnistettiin mun passin kautta ja ei olla isän kanssa naimisissa, niin täytti valmiiksi luvan.

Lähettäjä: ovv 
Päivämäärä:   20.4.26 15:34:47

Jos ei johonkin osaa vastata, niin sitten kysytään jotain muuta. Ei se siihen tyssää, jos ei jotain asiaa muista tai tiedä.

Minulta kysyttiin osoitteet, joissa olen elämäni aikana asunut. Muistin kaikki suurin piirtein, ja se riitti. Jos en olisi muistanut, olisi kysytty jotain muuta.

Ei sitä tarvitse panikoida eikä passi jää saamatta siksi, että jotain ei tiedä.

Lähettäjä: jd 
Päivämäärä:   20.4.26 15:52:14

Muistakaa sitten, että jos olette jonkun mukana tuollaisessa tilanteessa, että pidätte turpanne kiinni ja annatte sen tentattavan ihan itse vastata.

On ihan hemmetin rasittavaa, että joku on koko ajan silittelemässä ja lässyttämässä ja vastaamassa toisen puolesta kysymyksiin. Ihan sama onko vanhuksen vai lapsen seurana, niin virallista asiakirjaa ei vain voida myöntää, jos joku muu sössöttää koko ajan vieressä. Eli jääkää mieluummin huoneen ulkopuolelle siksi aikaa, jos reikä ei pysy ummessa.

Ja tämä koskee kyllä ihan kaikkia tilanteita, joissa joltain kysytään jotain. Kun ihan tuijotetaan kohti ja sanotaan nimi "Kerrotko Eino-Marjukka IHAN ITSE, millaisia oireita sinulla on ollut" ja siellä on sitten Pillu-Äityliini selostamassa "Meidän Eino-Marjukalla on tällaisia oireita" ja E-M ei saa puheenvuoroa ollenkaan. Pitää ihan sanoa sille P-Ä:lle, että ole hyvä ja mene ulos, kun nyt pitäisi saada kuulla ihan tältä potilaalta itseltään eikä sinun oletuksiasi tarvita yhtään mihinkään.

Nämä Eino-Marjukat voivat kyllä ihan vapaasti kävellä myös ovesta ulos ja sanoa sille äityliinille, että "Jos sinä olet se Eino-Marjukka, niin mitä hemmettiä minä sitten täällä teen" ja ovesta pihalle. Maksakoot se äityliini sen 75 euron erikoislääkärimaksun (tai yksityisellä 350 e) niin monta kertaa, että potilas saa ihan itse kertoa asiansa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   20.4.26 16:06:06

"Minulta kysyttiin mm. että milloin vanhempani ovat menneet naimisiin."
Minulta kysyttiin äidin syntymäkuntaa josta ei kyllä ollut mitään hajua. Haastattelija kauhisteli että miten en tiedä. No, ei ole tullut koskaan puheeksi.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   20.4.26 16:45:51

Minulta virkailija kyseli isääni liittyviä kysymyksiä, vaikka sanoin heti etten tiedä. En ole koskaan ollut tekemisissä isäni kanssa. Isän nimen tiedän ja sen että kuoli kun olin 10, mutta siinäpä se. En tiedä eikä kiinnosta. Tämän myös kerroin virkailijalle. Siitä huolimatta tuli isä kysymys toisensa perään. Isän synnyinvuosi, isän äidin nimi, isän syntymäkunta jne. Meinasin jo hermostua. Lopulta suostui kysymään pari muutakin kysymystä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   20.4.26 17:21:29

Jd: sinulla on iljettävä äityli. Mutta ilmeisesti ei lainkaan pimppi-ispyliiniä?

Lähettäjä: jd 
Päivämäärä:   20.4.26 17:37:23

Zäkä:
Isäni on jo kuollut. Mutta hän osasi olla puuttumatta asioihin ja antoi toisen tehdä ja vastata itse. Äitini taas... No, kuten kuvasin :D Ja tuollaisia äityliinin kaltaisia näkee työelämässä ja arjessakin aika paljon, valitettavasti. Tuollaiset pilluäityliinit tuppaavat olemaan yleisempiä kuin ne, jotka antavat toisen puhua ja tehdä itse. Hankaloittavat ja hidastavat asioita hyvinkin paljon.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.4.26 18:56:11

Ihan ohi aloituksen ahern, mutta keskusteluun liittyen.

Tässä joku vuosi sitten meidän sairaalahuoltaja tuli pyytämään minulta voisinko kysellä uudelta potilaalta tiedot ruokakorttiin.
Homma kuuluu laikkareille, ja ihmettelin mikä siinä nyt niin vaikeaa oli, mutta toki lähdin kyselemään.
Potilas oli kuuskymppinen mies, ja vaimonsa siinä mukana saattelemassa.
Keskustelu meni suurinpiirtein näin;
Onko ruoka-aineallergioita?
Potilas, e
Vaimo, laktoosi-intoleranssi.

Mitä juot ruoan kanssa?
Potilas, ve
Vaimo, rasvatonta maitoa.

Onko tapana syödä leipää ruoan kanssa?
Potilas, e
Vaimo, kyllä.

Minä, ahaa, anteeksi, mutta onkin nyt mentävä. Täytetäänkin tämä kortti myöhemmin.
Mitä juot ruoan kanssa?

Lähettäjä: Ei kysytty 
Päivämäärä:   20.4.26 19:06:29

Käytiin vuosi sitten koko perhe hankkimassa passit. Minulla ja miehellä oli passit menneet vanhaksi joten uusittiin passit ja lapsille hankittiin ensimmäiset passit (6 v ja 8 v). Ei meiltä kyselty yhtään mitään, kun käytiin tunnistautumassa. Koko prosessi oli ylipäätänsä tosi helppo ja nopea ja ihan turhaa oltiin vetkuteltu asian kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.