Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Haluaisitko tietää nyt, jos kuolisit huomenna?

Lähettäjä: tuut 
Päivämäärä:   19.4.26 21:43:50

Tuli vaan mieleen, kun nyt on onnettomuuksia ja sairauskohtauksia osunut paljon aivan puskista perusterveille ihmisille.

Itse menen huomenna normaaliin tapaan töihin. En haluaisi nyt tänään tietää, mikäli huomenna olisin jo kylmiössä.

Huomanna tavismielellä töihin ja sieltä takaisin halimaan kissaa.

Re: Haluaisitko tietää nyt, jos kuolisit huomenna?

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   19.4.26 21:53:26

En haluaisi tietää. Menisi vain itkemiseen ja lasten suremiseen koko yö. En saisi mitään kuolinsiivoustakaan tehtyä ja tekemättömiä töitä loppuun, joten sekin alkaisi vaan ahdistaa lisää.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   19.4.26 21:54:41

Haluaisin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.26 22:03:56

Haluaisin. En miettisi itseä vaan kirjoittaisin äkkiä hoito-ohjeet ja neuvot lemmikkieni nykyhetkeä ja tulevaa varten. Sitten tyhjentäisin puhelimen ja poistaisin tunnukset. Kirjoittaisin muistiin toisille pankkitunnukset ja sulkisin niitä juttuja mitä pystyisin että asioiden hoito kuoleman jälkeen olisi helpompaa. Olen hätätilanteessa aika rationaalinen ja muutun "kylmäksi" niin uskon että tuo onnistuisi.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   19.4.26 22:11:22

En haluaisi, surisin liikaa ja varsinkin sitä, miten lapset siitä selviytyisi. Vuorokaudessa ajatukseen ei ehdi yhtään tottua, menisi niin shokissa. Toki saisi hyvästellä ja kertoa miten rakkaita kaikki ovat, mutta en haluaisi tietää

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.4.26 22:25:48

Haluaisin, läheisten vuoksi koska säästäisi heiltä hirveästi aikaa että ehtisin antaa ohjeet omaisuuden realisointiin yms. Ja ehtisin myös tehdä vähän tiliä itselleni ja ajatella asioita. Ja ennen kaikkea, ehtisin kertoa monille kuinka hyviä, tärkeitä ja rakastettavia ihmisiä he mielestäni olivat.

Päivämäärä:   19.4.26 22:28:12

En.

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   20.4.26 00:01:52

Haluaisin. Laittautuisin ja pukisin seksikkäät alusvaatteet päälle.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   20.4.26 04:27:10

Eipä se minua suuremmin kiinnostaisi. Jokainen kuolee joskus. Eiköhän ihmisille jää minusta sellaiset muistot, mitä haluaisin heille jättääkin.

Lähettäjä: lankamaaria 
Päivämäärä:   20.4.26 05:34:36

En haluaisi, koska alkaisin hätiköimään, ja mun tuurilla kuolema ei toteutuisikaan, joten kaikki hosuminen olisi ollut turhaa säätöä ja energian tuhlausta.

Päivämäärä:   20.4.26 06:06:25

Haluaisin. Vois kerrankin syödä ja juoda mitä haluaa seuraamuksitta - ja ehkä kertoa ihmisille, mitä todella heistä ajattelee.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   20.4.26 06:45:35

Haluaisin. Luonnollisesti käyttäisin jäljellä olevan ajan eri tavalla, jos mitään tulevaisuutta ei ole seuraavaa päivää pidemmälle. Töitä en tekisi enää minuuttiakaan ja mitään pyykkiä ei tervitsisi pestä, tiskejä ei tarvitsisi tiskata. Voisi kerrankin syödä miten lihottavasti ja epäterveellisesti tahansa. Jokapäiväinen arki on lopulta aika pitkälti sen varmistamista, että seuraavat päivät ei olisi mahdottoman epämukavia. Tieto kuolemasta vapauttaisi nautiskelemaan estoitta, ei olisi enää mitään huolehdittavaa.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   20.4.26 07:02:50

Haluaisin, juuri siksi että ehtisin järjestellä joitain käytännön asioita. En tiedä uskoisiko puolisoni jos kertoisin, että minä muuten kuolen huomenna. Mutta ainakin voisin yrittää järjestää asian hänelle vähemmän traumaattiseksi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.4.26 07:24:30

"Haluaisin. En miettisi itseä vaan kirjoittaisin äkkiä hoito-ohjeet ja neuvot lemmikkieni nykyhetkeä ja tulevaa varten. Sitten tyhjentäisin puhelimen ja poistaisin tunnukset. Kirjoittaisin muistiin toisille pankkitunnukset ja sulkisin niitä juttuja mitä pystyisin että asioiden hoito kuoleman jälkeen olisi helpompaa. Olen hätätilanteessa aika rationaalinen ja muutun "kylmäksi" niin uskon että tuo onnistuisi."

Sama. En kertoisi muille kuitenkaan. Tuohon ei kauaa minulla kuitenkaan menisi, niin sitten menisin kerrankin syömään hyvin ravintolaan, pitkän kaavan mukaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.4.26 09:04:55

Haluaisin ehdottomasti. En tosiaan menisi töihin, jättäisin lapset kotiin päiväkodista ja koulusta ja viettäisimme päivän tehden jotain todella kivaa ja erityistä lasten kanssa. Illalla lapset saisivat tulla nukkumaan meidän sänkyyn, ottaisin jokaisen kainaloon viimeisenä iltana.

En missään tapauksessa haluaisi viettää elämäni viimeistä päivää töissä ja ruuhkavuosistressissä.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   20.4.26 09:27:17

Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 20.4.26 07:24:30

"Haluaisin. En miettisi itseä vaan kirjoittaisin äkkiä hoito-ohjeet ja neuvot lemmikkieni nykyhetkeä ja tulevaa varten. Sitten tyhjentäisin puhelimen ja poistaisin tunnukset. Kirjoittaisin muistiin toisille pankkitunnukset ja sulkisin niitä juttuja mitä pystyisin että asioiden hoito kuoleman jälkeen olisi helpompaa. Olen hätätilanteessa aika rationaalinen ja muutun "kylmäksi" niin uskon että tuo onnistuisi."

Sama. En kertoisi muille kuitenkaan. Tuohon ei kauaa minulla kuitenkaan menisi, niin sitten menisin kerrankin syömään hyvin ravintolaan, pitkän kaavan mukaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.4.26 09:36:53

Haluaisin, en jaksa sheivata rehottavia tummia karvoja kuin harvoin mutta tuossa tilanteessa sheivaisin heti.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   20.4.26 13:35:55

Mielenkiintoinen kysymys... en osaa vastata. Tätä pitää tuumia hetki. Mut monta näkökulmaa asiassa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   20.4.26 15:33:04

Tottakai haluaisin tietää. Olen tällaisen kysymyksen kanssa elänyt aikanaan aika kauan oikeastikin, ja siinä tuli käsiteltyä kuolemaa ja elämää aika paljon. Ei se olisi uusi järkytys mulle ja siksi jotenkin halvcaannuttava katastrofi. Ei tosin kyllä toivekaan (siis kuolema ei ole).
Mutta jos tietäisin, niin minulla olisi mahdollisuus valita, miten jäljellä olevan aikani parhaalla mahdollisella tavalla käyttäisin. Sen sijaan että se kuluisi vaikkapa Kelan pakottamana harmaana säilykelihana kotona seinän tuijottamiseen se viimeinenkin vuorokausi.
Se olisi itseasiassa aikamoisen tärkeää mulle. Saisin sovituksi keskeneräisiä asioita, sanottua läheisille sen mitä koen tärkeäksi saada sanottua, järjestää sen mitä nyt siinä ajassa ehtii ehtii niin kuin sen tärkeänä koen. Halattua lapset, puhuttua heidänkin mielenpäältä painamasta sellaiset asiat jotka heille ovat tärkeitä.
Mutta jos mulla ei sitä tietoa ole, ja vaikkapa lääkärillä sen sijaan on mutta ei siitä kerro, hän varastaa koko elämänmatkan mittaisen closuren, rauhan ja tavallaan sovituksen potilaalta. Että voisi tavallaan rauhassa sitten kuolla, ja se olisi läheisillekin niin paljon helpompaa jatkaa elämässä eteenpäin sellaisessa tapauksessa, kuin jossain äkkirepäisytapauksessa.
Se jäljellä oleva aika kun on siinä kohtaa merkityksellisintä, ja jos sen joutuu vaikka kelalomakkeiden parissa tappelemiseen tuhlaamaan, tilanteessa jossa koko tappelu on älytöntä ja hyödytöntä koska kuolee huomenna, en todellakaan haluaisi sitä tärkeää jäljellä olevaa elämääni käyttää älyttömyyksiin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.4.26 16:04:21

Eli ihan yksiselitteisesti: Ehdottomasti haluaisin tietää. Ja aina kun mahdollista, mun mielestä se kuuluu potilaan perusoikeuksiin.

Tosin jotkut vähintään jumalanäiteinä itseään pitävät lääkärit omien ylimaallisten mieliensä syövereissä saattavat kuvitella tietävänsä senkin paremmin potilaan puolesta ja salata tiedon. Musta se on aivan täysin epäeettistä. Ehkä eniten se on sitä tapauksissa, joissa ne, joilta se closure varastetaan, on elämää vanhempansa kuoleman jälkeen uudelleen rakentavat alaikäiset lapset.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.