Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako sua neuvoa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.26 14:49:05

Vai saatko p@skahalvauksen?

Re: Saako sua neuvoa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.4.26 14:52:14

Ei.

Päivämäärä:   19.4.26 14:52:23

Riippuu asiasta tietenkin. Anna esimerkkitilanne :)

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   19.4.26 14:53:34

Riippuu aika lailla aihepiiristä ja neuvojasta. Mieluusti myös kysyn neuvoja ystäviltä tai vaikkapa kollegoilta. Sen sijaan se ärsyttää/huvittaa, kun joku, jonka kokemus on hyvinkin ohutta tulee selostamaan jotakin itsestään selvyyttä tai neuvomaan asiassa, jota ei itsekään todistettavasti hallitse.

Esim eräs entinen koulukaverimme koki aina tarpeelliseksi neuvoa ystävääni koirien kasvatuksessa, vaikka omaansa ei edes voinut pitää vapaana, kun se olisi ottanut hatkat ja ystäväni koirat eivät minnekään vapaanakaan lähde.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.4.26 15:04:56

Riippuu minullakin asiasta ja tilanteesta. Ja sanon kyllä nätisti ensimmäisellä kerralla, etten halua neuvoja nyt tässä asiassa. Jos neuvoja jatkaa ja jatkaa huonojen vinkkien antamista, sanon niin, että uskoo.

Lähettäjä: kdda 
Päivämäärä:   19.4.26 15:11:50

Riippuu asiasta ja neuvojasta.

Jos tulee pätemään tietämättä mitään, niin neuvot on turhia, eikä silloin kannata neuvoa. Yleensä nämä neuvojat eivät myöskään kuuntele, kun heille sanoo, ettei tuosta ole kyse ja tuo neuvosi ei minua auta.

Esimerkkejä:

1) Kerron jollekin isäni olleen ihan karsea ihminen, enkä enää halunnut olla hänen kanssaan tekemisissä. Joku tulee neuvomaan, kuinka jatkossa minun pitää isäni kanssa toimia ja jäkäti jäkäti. Vastaan, etten enää ole isäni kanssa tekemisissä, koska olen jo katkaisuut hänet välit tai koska hän kuoli yli 5 vuotta sitten, joten en tarvitse neuvoja hänen kanssaan toimimiseen, koska en ollut hänen kanssaan yhtään missään tekemisissä hänen viimeisinä 5 elinvuotena ja 10 sitä edellistäkin vuotta olin tekemisissä hyvin vähän. Yleensä nämä neuvojat eivät kuuntele yhtään vaan alkavat puhua päälle ja jatkavat neuvomista, kuinka jatkossa minun pitää isäni kanssa toimia tai jopa katkaista häneen välit kokonaan.

2) Minulla on veren hyytymistekijöissä ongelmia ja nenästä tulee usein verta sen vuoksi, kun olen syönyt esim. pähkinöitä. Joku alkaa neuvoa, kuinka minun pitää ostaa apteekista nenäsuihketta, joka kosteuttaa nenän limakalvoja. Ei kuuntele ollenkaan, ettei syynä ole nenän kuivat limakalvot vaan reaktio siihen, että olen syönyt jotain E-vitamiinipitoista = verta ohentavaa. Jatkaa vain neuvomista ja hokemista, että hänellä nenäsuihke kyllä auttoi ja nenäsuihke kyllä auttaa.

3) Fyysisen vamman vuoksi äänialani on rajoittunut ja puhuminen raskasta. Sitten joku tulee neuvomaan, miten minun pitäisi mennä laulutunneille ja opetella käyttämään ääntäni oikein. Ja vaikka sanoin, ettei laulutunnit tai puheterapia auta, kun syy on ihan fyysinen ja tämän parempaan ei pystytä, niin silti tämä hapannokka jatkaa selostamista, kuinka hän on laulunopettaja ja voi kyllä opettaa minulle, kuinka oppisin käyttämään ääntäni oikein. Ei kuuntele, kun sanon, että ei tämä ole tekniikasta kiinni, kun on ihan kuvattu, että äänihuuleni ei toimi oikealla tavalla ja se ei millään laulu- tai hengitystekniikalla parane.

4) Minulla on koko ikäni ollut ongelmia unettomuuden kanssa. Olen siis jostain syystä viallinen yksilö. En nuku, en pysy unessa, en herää virkeänä. Sitten aletaan neuvoa, kuinka pitäisi kokeilla melatoniinia tai pitää aina sama vuorokausirytmi tai mennä aina samaan aikaan nukkumaan tai nousta aina samaan aikaan. Eikä kuunnella yhtään kun sanon, että kaikki lääkkeettömät keinot on jo käytössä ja kaikki lääkkeetkin jo kokeiltu. Mutta silti jankutetaan, että kyllä se uni tulee kun laittaa vain pään tyynyyn ja heräät vai joka päivä seitsemältä. Voi kun nukkuisinkin sinne asti!! Tai olisin ylipäätään edes nukahtanut siihen mennessä :D Toissayön valvoin kokonaan ja tänään heräsin jo ennen kuutta... :D

Neuvojien pitäisikin joko pitää päänsä kiinni, tai edes kysyä, että "onko tutkittu, mistä tuo johtuu?" tai "oletko kokeillut *jotain itsestäänselvää keinoa, joka toimii normaaleille ihmisille, muttei sinulle*?". Ihan varmasti olen, eikä se siis toiminut.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   19.4.26 15:19:20

No riippuu tilanteesta. Noin yleensä jos mutuilija tulee neuvomaan asiassa, johon itselläni on selkeästi osaamista, jätän neuvot kuuntelematta. On nimittäin ihan totta että tyhjät tynnyrit kolisee eniten.
Toisaalta olen saanut itseäni taitavammilta hirveästi ohjausta ja apua vuosien varrella,mistä olen valtavan kiitollinen!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.26 15:25:39

Riippuu hyvin paljon tilanteesta ja aiheesta.

Koirien ruokinta ja koulutus on asioita, joissa en jaksa ottaa amatööreiltä ja sunnuntaiharrastelijoilta mitään ohjeita vastaan. Itse olen niissä jonkin verran kouluttautunut ja muutoinkin asiaan perehtynyt, joten neuvot idiooteilta vaan lähinnä ärsyttää.

Muut aiheet eivät laukaise samanlaista ärsytystä ja hyväntahtoiset ja järkevästi ilmaistut neuvot esim. autojen jne kanssa ovat ihan tervetulleita.

LähettäjäSanna 
Päivämäärä:   19.4.26 16:06:19

Ei saa

En todellakaan tykkää siitä, että minua joku neuvoo ja osa on neuvonut, vaikka en olekaan neuvoja kaivannut ja nekin vain pätemällä

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   19.4.26 16:21:03

Saa jos on järkevä neuvo ja neuvoja viisaampi kuin minä. Turhat pätemiset mitä neuvoniset usein on niin ottaa päähän.

Päivämäärä:   19.4.26 16:22:19

Sanna sinun piti häipyä täältä

Päivämäärä:   19.4.26 17:17:55

Esim. jos olet kokemattomuuttasi laittanut vaikka kannukset väärinpäin. Ja joku sinua kokeneempi ystävällisesti huomauttaa asiasta.
Onko tämä sellainen tilanne, että minuahan ei neuvota ja osaan kyllä itsekin (vaikka et todellisuussa osaa)?

Lähettäjä: Tilda 
Päivämäärä:   19.4.26 17:28:05

Saa neuvoa, jos pyydän neuvoja. Pyytämättä annettuja neuvoja ei halua kukaan.

Päivämäärä:   19.4.26 17:48:27

Saa jos neuvoja oikeesti tietää aiheesta. Silloin imen kaiken tiedon vastaan onnesta.

Päivämäärä:   19.4.26 17:55:48

Pyytämättä annettu neuvo on moite. Toki on tilanteita, joissa pitää neuvoa (esimerkiksi ajakaa kiertotietä, tie on poikki) tai vaikka jos työkaveri tekee jonkun tehtävän väärin. Esimerkiksi pesee 95 asteessa pestäväksi tarkoitetun pyykin kuudessa kympissä.

Päivämäärä:   19.4.26 18:04:01

"Pyytämättä annettu neuvo on moite."

En ole samaa mieltä. Esim itse kippasin jogurttiin kerran myslin lisäksi seesamin- ja auringonkukansiemeniä. Kaveri kysyi varovasti että enkö tiedä että ne kannattaa liottaa ensin. Syynkin selitti ja siitä asti olen liottanut.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   19.4.26 18:16:13

Pyytämättä annettu neuvo voi olla hyväkin. Mä olen saanut hyviä vinkkejä kaupan tuoretiskillä. :D

Päivämäärä:   19.4.26 18:17:51

No en nyt tarkoittanut ihan ruokavinkkejä tai jotain uuden hiuslakan suosittelemista.

Päivämäärä:   19.4.26 19:43:06

Tietysti saa.

Päivämäärä:   19.4.26 22:53:51

Tapoja ja motivaatioita voi olla niin monenlaisia. Parasta olisi kysyä ensin tahtoisiko toinen henkilö neuvoa ja tuputusta. Uskomatonta mutta totta, ihmiset voi kokea toisen henkilön maun halveerauksen vain joksikin ihmeen "hyväätarkoittavaksi" "neuvomiseksi". Minua ei kiinnosta piiruakaan kuulla "neuvoja" siitä, ettei minun tuisi harrastaa jotain tai millä tavalla, tai en saisi, saisin ja pitäisi se tehdä tai mistä laidasta siinä harrastuksessa saisi tykätä koska joku Hänen Majesteettinsa ei välitä siitä mistä minä.

Neuvoisin itse miettimään mihin kaikkeen puuttuu pääasiassa tasan päteäkseen miettimättä yhtään tuntuuko se vastapuolesta hyvältä.

Päivämäärä:   20.4.26 13:29:38

Saako sua neuvoa ystävällisesti, jos TEET VÄÄRIN jotain? Siis selkeästi väärin. Ei mikään mielipide asia.

Päivämäärä:   20.4.26 13:33:41

Hrrrrr vihaan sitä kun joku tulee neuvomaan jotain tyyliin "saanko neuvoa hieman" ja sitten ennen kuin vastaan niin alkaa neuvominen :D Pari kertaa käynyt salilla. Mulla on erittäin pitkät reisiluut ja en pysty tekemään kyykkyä samalla mekaniikalla kuin ne, joilla on lyhyt reisiluu. Silloin koetaan, että pitää tulla "korjaamaan väärä vaarallinen tekniikka". Vihaan :D Minua ei saa neuvoa.

Päivämäärä:   20.4.26 13:50:47

Tietty saa. Osa neuvoista vaan menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Päivämäärä:   20.4.26 13:53:50

Asiasta riippuu. Jos kyse hevosista niin en kaipaa neuvoja. Jos kyse rehunteosta niin vinkit ja konesuositukset tervetulleita

Lähettäjä: O.o 
Päivämäärä:   20.4.26 14:05:20

Kotona ja töissä otan mielellään vastaan kehitysehdotuksia. Muualla en.

Päivämäärä:   20.4.26 14:19:14

Saa neuvoa, kiitos.

Arvostan jos joku haluaa jakaa vinkkejä ja neuvoja. Kuuntelen, harkitsen ja otan parhaat käyttöön. Joskus joltain aloittelijaltakin tulee hyviä näkemyksiä.

Lähettäjä: Kiira 
Päivämäärä:   20.4.26 14:54:16

Saa neuvoa. Arvioin kyllä itse onko neuvojalla oikeasti mitään annettavaa. Spontaanisti muita neuvovilla harvoin on, parhaat neuvot olen saanut kysymällä.

Innokkain tapaamani neuvoja on miehen serkku. Joka kerta käydessään neuvoo kuinka pitäisi hevosia pitää ja hoitaa, kyselee ruokinnat ja kaikki yksityiskohtaisesti jotta voi sitten sanoa mikä on väärin. Eihän siinä muuten mitään, mutta kun hällä on 0 päivää kokemusta hevosista, toki on tiktok videoita katsonut niin tietää paremmin.
Toinen melkein yhtä hyvä asuu naapurissa, hänkin tietää paremmin miten hevosia kuuluu reenata, kun on ajanut joskus koiravaljakolla Lapissa nuorena.

Alkuun jaksoin tosissani keskustella näiden kanssa, nykyään vaan vaihdan puheenaihetta.

Toisaalta, joskus raveissa varikolla tuli joku sanomaan että meidän hevosella on varuste X sääntöjen vastaisesti, että kannattaa korjata ennen starttia niin ei tule sakkoja. Kiitin neuvosta ja korjasin asian.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.4.26 15:05:48

"Toisaalta, joskus raveissa varikolla tuli joku sanomaan että meidän hevosella on varuste X sääntöjen vastaisesti, että kannattaa korjata ennen starttia niin ei tule sakkoja. Kiitin neuvosta ja korjasin asian."

Tätä minä hain aloituksellani. Että suuttuuko joku hyödyllisestä neuvosta.

T. Aloittaja

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.