|
Lähettäjä: kdda
Päivämäärä: 19.4.26 15:11:50
Riippuu asiasta ja neuvojasta.
Jos tulee pätemään tietämättä mitään, niin neuvot on turhia, eikä silloin kannata neuvoa. Yleensä nämä neuvojat eivät myöskään kuuntele, kun heille sanoo, ettei tuosta ole kyse ja tuo neuvosi ei minua auta.
Esimerkkejä:
1) Kerron jollekin isäni olleen ihan karsea ihminen, enkä enää halunnut olla hänen kanssaan tekemisissä. Joku tulee neuvomaan, kuinka jatkossa minun pitää isäni kanssa toimia ja jäkäti jäkäti. Vastaan, etten enää ole isäni kanssa tekemisissä, koska olen jo katkaisuut hänet välit tai koska hän kuoli yli 5 vuotta sitten, joten en tarvitse neuvoja hänen kanssaan toimimiseen, koska en ollut hänen kanssaan yhtään missään tekemisissä hänen viimeisinä 5 elinvuotena ja 10 sitä edellistäkin vuotta olin tekemisissä hyvin vähän. Yleensä nämä neuvojat eivät kuuntele yhtään vaan alkavat puhua päälle ja jatkavat neuvomista, kuinka jatkossa minun pitää isäni kanssa toimia tai jopa katkaista häneen välit kokonaan.
2) Minulla on veren hyytymistekijöissä ongelmia ja nenästä tulee usein verta sen vuoksi, kun olen syönyt esim. pähkinöitä. Joku alkaa neuvoa, kuinka minun pitää ostaa apteekista nenäsuihketta, joka kosteuttaa nenän limakalvoja. Ei kuuntele ollenkaan, ettei syynä ole nenän kuivat limakalvot vaan reaktio siihen, että olen syönyt jotain E-vitamiinipitoista = verta ohentavaa. Jatkaa vain neuvomista ja hokemista, että hänellä nenäsuihke kyllä auttoi ja nenäsuihke kyllä auttaa.
3) Fyysisen vamman vuoksi äänialani on rajoittunut ja puhuminen raskasta. Sitten joku tulee neuvomaan, miten minun pitäisi mennä laulutunneille ja opetella käyttämään ääntäni oikein. Ja vaikka sanoin, ettei laulutunnit tai puheterapia auta, kun syy on ihan fyysinen ja tämän parempaan ei pystytä, niin silti tämä hapannokka jatkaa selostamista, kuinka hän on laulunopettaja ja voi kyllä opettaa minulle, kuinka oppisin käyttämään ääntäni oikein. Ei kuuntele, kun sanon, että ei tämä ole tekniikasta kiinni, kun on ihan kuvattu, että äänihuuleni ei toimi oikealla tavalla ja se ei millään laulu- tai hengitystekniikalla parane.
4) Minulla on koko ikäni ollut ongelmia unettomuuden kanssa. Olen siis jostain syystä viallinen yksilö. En nuku, en pysy unessa, en herää virkeänä. Sitten aletaan neuvoa, kuinka pitäisi kokeilla melatoniinia tai pitää aina sama vuorokausirytmi tai mennä aina samaan aikaan nukkumaan tai nousta aina samaan aikaan. Eikä kuunnella yhtään kun sanon, että kaikki lääkkeettömät keinot on jo käytössä ja kaikki lääkkeetkin jo kokeiltu. Mutta silti jankutetaan, että kyllä se uni tulee kun laittaa vain pään tyynyyn ja heräät vai joka päivä seitsemältä. Voi kun nukkuisinkin sinne asti!! Tai olisin ylipäätään edes nukahtanut siihen mennessä :D Toissayön valvoin kokonaan ja tänään heräsin jo ennen kuutta... :D
Neuvojien pitäisikin joko pitää päänsä kiinni, tai edes kysyä, että "onko tutkittu, mistä tuo johtuu?" tai "oletko kokeillut *jotain itsestäänselvää keinoa, joka toimii normaaleille ihmisille, muttei sinulle*?". Ihan varmasti olen, eikä se siis toiminut.
|