|
Lähettäjä: Vanna
Päivämäärä: 19.4.26 14:18:39
Olen itse katkaissut välit äitiini, koska jokainen yhteys ja tapaaminen aiheuttaa minulle vain itkua ja surua. Äitini on loukannut sanoillaan (ja lapsena myös fyysisestikin saanut osani) minua niin monin tavoin, ja erityisen kivuliaasti viimeisellä tapaamisellamme, että totesin etten enää koskaan aio asettaa itseäni vapaaehtoisesti solvattavaksi ja haukuttavaksi niin. Suojelen itseäni.
Äitini ei ole koskaan ollut sellainen lämmin, äidillinen, turvallinen tai rakastava. Vahvasti myös uskon, että hän on jollain kirjolla. Olen aina ollut äidilleni vääränlainen ja huono lapsi, kaikin tavoin, alkaen ihan ulkonäöstä, luonteesta, uravalinnoista, miehestäni jne. Ja olen aina saanut myös hyvin selkeästi kuulla sen. Olen yrittänyt parhaani, mutta mikään ei vaan koskaan riitä hänelle.
Ja ihan myös oman terveyteni takia minulle kaikista parasta on pysyä äidistä kokonaan erossa. Yksi iso välejämme hiertävä asia oli se, kuinka hän nuorena yritti estää minulta syömishäiriöhoidot, vaikka olin anoreksian takia hengenvaarallisessa kunnossa. Vain sen takia, että äiti pelkäsi että mitä jos hänen lapsestaan tuleekin lihava, jos hoidoissa opetetaan syömään enemmän (äidin silmissä normaalipainoinen=lihava), sehän olisi kamalan noloa hänelle. Ja kun sitten pääsin fyysisesti suht hyväään kuntoon painoni kanssa, niin sehän on ollut täydellinen syy äidilleni mollata ja ilkkua kehoani aina kun näimme. Ja tuo kehoni ilkkuminen on ollut minulle henkilökohtaisesti sairaustaustani takia sitä ihan kaikista kivuliainta kaikista haukuista. En halua antaa enää äidin ruokkia syömishäiriötäni, vaan haluan rauhan taistella itseni niin fyysisesti kuin henkisesti aivan terveeksi, jotta voisin saada oman lapsen. Ja jos se onni kohdalle osuu, niin en todellakaan anna äitini myrkyttää minun lastani.
Tulipas katkeran kuuloinen kirjoitus, mutta siinäpä ne syyt tiivistettynä. Autan äitiäni kyllä edelleen aina tarvittaessa esim taloudellisesti puhtaasti tyttären velvollisuudesta, mutta mitään välejä meillä ei ole. Enkä usko että tulee. Tietyllä tavalla suren sitä, koska oikeasti yritin niitä todella pitkään ja sitkeästi kaikesta huolimatta rakentaa. Mutta ketään ei voi pakottaa rakastamaan itseään, ei edes omaa äitiä.
(sanottakoon vielä, että isääni välit olivat erittäin läheiset ja lämpimät, mutta hän on ollut jo pitkään pilvien päällä)
|