Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  SSRI lääkkeet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.26 11:41:56

Aloitin SSRI lääkkeen käytön vajaa 4 vuotta asitten. Mulla käytössä Escitalopram. Sen jälkeen kun aloitin lääkkeen en ole kokenut ihastuksen tunteita, en saa orgasmia enää. En siis ole kiinnostunut kenestäkään koko aikana , libido on niin alhaalla ja olotila on rauhallinen mutta en siis vaan kiinnostu enää parisuhde mielessä kenestäkään. Seksuaalisuus kadonnut täysin.
Olen lukenut että tää on tosi yleistä ja vaikka lääkkeen lopettaisi voi nää oireet jäädä ikuisesti tai vuosikausiksi ainakin...

Re: SSRI lääkkeet

Päivämäärä:   19.4.26 11:42:52

"Masennuslääkkeiden vaietut haitat
Yhä useampi suomalainen käyttää masennuslääkkeitä. Ne aiheuttavat erittäin usein seksuaalisia haittavaikutuksia. Joillain ihmisillä karmivat haitat pysyvät, vaikka lääkkeen lopettaisi. Potilaat ovat järkyttyneitä: ”Elän koko loppuelämäni pelkkänä ihmiskuorena.”"

Päivämäärä:   19.4.26 11:45:04

"kuvailisin alapäätäni melkein halvaantuneeksi.

Näin kertoo Aurora, 23, joka on käyttänyt erilaisia SSRI- ja SNRI-lääkkeitä yläkouluikäisestä asti. Kyseisiä lääkkeitä käytetään esimerkiksi masennuksen ja ahdistuksen hoitoon.

Ensimmäinen SSRI-lääke määrättiin Auroralle ahdistukseen. Sen aloittamisen jälkeen hänen seksuaalinen kiinnostuksensa katosi. Se ei ole palannut."

Päivämäärä:   19.4.26 11:45:15

"Ihmiskuori
Helsingin Sanomat julkaisi PSSD:tä käsittelevän artikkelin vuonna 2023. Näin lukuisia PSSD-potilaita tavannut seksuaalilääketieteen asiantuntija ja erikoislääkäri Juhana Piha summasi jutussa:

– Post-SSRI vetää tunne-elämän kokonaan lukkoon. Ihminen ei ihastu, ei rakastu, ei tunne seksuaalista halua eikä nauti seksistä. Se vaikuttaa myös työkykyyn.

HS:n artikkeliin haastatellut suomalaiset ja ulkomaalaiset asiantuntijat olivat yhtä mieltä siitä, että SSRI-lääkkeen lopettamisen jälkeinen tunnottomuus on ensisijaisesti hermostollinen häiriö, ei psyykkinen masennuksesta johtuva tila."

Päivämäärä:   19.4.26 11:45:56

"Elina, 41, käytti SSRI-lääke sertraliinia 18 vuotta. Lääke määrättiin alun perin bulimian hoitoon. Elina yritti monta kertaa lopettaa lääkkeen, kunnes kaksi vuotta sitten, hitaan purun jälkeen onnistui.

Lääkityksen aikana Elina tunsi genitaalialueellaan jotain, mutta heikosti. Nyt hänen alapäänsä on kuin puudutettu. Yhdyntä ei tunnu miltään.

Limakalvot ovat kuivat. Orgasmi sattuu, ja klitoriksessa on ajoittain hermokipua. Lisäksi klitoris on pienentynyt.

– Se on melkein olematon.

Elinan ääni särkyy.

Joissain hetkissä hän saattaa tuntea pientä mielihyvää. Se menee nopeasti ohi. Jää vain kivulias, tunnoton alapää.

PSSD:n diagnostiset kriteerit julkaistiin vuonna 2022. Ainakaan vielä häiriö ei ole virallisessa tautiluokituksessa.

Sen oireena on muutos genitaalien tunnossa.

Genitaalit voivat tuntua kuin puudutetuilta tai niiden koskettaminen samalta kuin minkä tahansa muun kehonosan.

Muita oireita ovat muun muassa genitaalien kipu, seksuaalisen halun heikkeneminen, erektiohäiriö, orgasmikyvyttömyys tai vähentynyt nautinnon tunne orgasmissa.

PSSD:hen voi liittyä myös esimerkiksi erilaisia aistiongelmia ja emotionaalista turtumista. Oireet ja niiden vaikeusaste vaihtelevat."

Päivämäärä:   19.4.26 11:46:10

Joskus lääkkeet eivät ole sopivia yksilölle. Toisaalta, ehkä kannattaa punnita myös muuta kuin seksuaalisia juttuja. Onko lääke auttanut sinua? Voitko paremmin nyt kuin ennen sen aloitusta? Onko seksuaaliset tarpeet sinulle niin suuret että olet valmis ottamaan riskin olon romahduksesta saadaksesi niihin helpotusta?
Yhtään siis vähättelemättä miten kurjia sivuvaikutukset voivat olla, tietenkin tuo tuntuu sinusta pahalta.

Jos haluat vaihtaa sen toiseen, se varmasti onnistuu kun puhut lääkärille. Kiva prosessi se ei ole.

Jos sillä on väliä niin olen syönyt kymmeniä masennuslääkkeitä (ssri, snri, atyypilliset, trisykliset..) ja vain yhdestä tuli seksuaalisia sivuvaikutuksia, ja ne katosivat kun vaihdoin toiseen. En kyllä muista miten nopeasti, oli silloin vähän muitakin murheita. Eivät kuitenkaan olleet mitenkään pysyviä.

Päivämäärä:   19.4.26 12:21:18

Samat kokemukset kun olen syönyt noita mömmöjä masennuksen, bulimian ja jaksottaisesti vaikeiden pms oireiden takia.
Olenkin päättänyt etten enää koske noihin vaikka millainen olo olisi!

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   19.4.26 12:27:35

Jos syö näitä lääkkeitä teinistä asti, mistä tietää, että pitäisi himoita seksiä? Ei se ole kaikille normaali tila! Hyvänen aika. .

Lähettäjä: ei kiitos 
Päivämäärä:   19.4.26 12:32:45

Tuon takia en ole aloittanut SSRI-lääkkeitä. Seksuaalisuus on aivan liian tärkeä asia minulle ja on järkyttävä ajatus, että se voisi tuhoutua jopa lopullisesti.
Tarvitsisin lääkettä siis sos. tilanteiden pelkoon, mutta jotain yksinäistä siivoustyötä pystyn vielä tekemään, niin en pelkän työn takia halua lääkettä.

Lähettäjä: kfm 
Päivämäärä:   19.4.26 12:42:34

Ehkä annosta voisi pienentää? Että saat siitä hyötyä, mutta se ei tekisi elämästä ihan niin tasaisen harmaata?

Yleensähän pahasti masentuneilla on tarkoitus käyttää lääkkeitä esim. pari vuotta ja koetetaan tasoittaa olotilaa siksi, että saadaan ne huonot tunteet pois ja tosiaan elämää tasaisemmaksi. Mutta jos sekin tekee elämästä huonoa, niin silloin lasketaan annosta, jolloin ei ole ihan niin tasaista ja impotenttia, jolloin kokee tunteitakin.

Lähettäjä: EheäHoito Ketju 
Päivämäärä:   19.4.26 12:47:31

Poliisi haluu nkäjään tietää kuka käy missäkin lääkärissä ja mihin aikaan..kute Lääkärilehti sanoo, se usein paljastaisi pollareille mt ongelmat jne. lievemmätkin caset...WTF..Mitä @!#$ se niille kuuluu? "Tämä ei ole poliisiasia" sanoo LL ! Niinpä ! Justni.

Lähettäjä: Nohnoh 
Päivämäärä:   19.4.26 12:50:31

Jeparit on olluna monessa mukana, mm.rosvoomassa ja kaikennäköisellä selityksellä..kameraan jäi ykski, "en olluna siellä".

Pääosin 99% sinivuokoista on kuitenkaan järkevää porukkaa. Onko tää persujen avaus paljastaa käynti ja hoitotietoja? Surkeeta. Eiiii. Nejjjj.

Päivämäärä:   19.4.26 12:53:27

Siinä pari jotka hyötyisivät jonkinlaisesta lääkityksestä, vei se seksihalut tai ei.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.4.26 12:57:35

Pisteelle tarvitaan vahva psykoosilääkitys.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   19.4.26 13:46:57

Olin 29v kun alotin venlafaxinin 150mg/vrk eikä se oo millään tavalla vaikuttanut mun seksuaalisuuteen. Olen erittäin herkkä ja saan helposti useita orgasmeja.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.4.26 14:10:12

Mulla venlafaxin vei kyvyn orgasmiin täysin mut onneks palautu kun lopetti lääkkeen. Kiinnostus miehiin ja parisuhteisiin kyllä jäi pysyvästi pois, mut ehkä se ei niin voimakas ollut ennenkään.

Päivämäärä:   19.4.26 16:43:54

ähettäjäAidan

Päivämäärä19.4.26 12:27:35

Jos syö näitä lääkkeitä teinistä asti, mistä tietää, että pitäisi himoita seksiä? Ei se ole kaikille normaali tila! Hyvänen aika. .

// Itse olen 32v nyt joten kyllä mulla aiemmin oli 4 v sitten kun lääkkeen aloitin seksihaluja jonkin verran. Lääkkeen aloituksen jälkeen täysi nolla

Lähettäjä: Öbvx 
Päivämäärä:   19.4.26 18:16:02

Masennus itsessäänkin voi viedä halut ja tunnon.

Mä aloitin just lääkityksen. Mietin pitkään mutta kun mitään ei jaksa tehdä. Ei kerta kaikkiaan yhtään mitään.
Jos tässä sen takia menee halut niin ei haittaa, mieluummin se kuin olla sohvan vankina lopun elämäänsä.
Ja kun on sinkkuna niin siihen päälle vielä ettei ihastu, kaikkihan on hyvin siis!
Jos, siis lääkkeestä tuollaisia sivuvaikutuksia tulee.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   19.4.26 18:26:38

Minulta sertralin vei jo pienellä annoksella tunnon alapäästä. En voinut enää saada orgasmia yksin, enkä kaksin. Onneksi vaiva loppui kun lopetin lääkkeen. Oli minulle liian iso haitta ja lääkäri ymmärsi.

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   19.4.26 18:28:30

"Jos tässä sen takia menee halut niin ei haittaa, mieluummin se kuin olla sohvan vankina lopun elämäänsä."

No se olisi vielä inhimmillistä, jos menisi pelkästään halut. Mutta kun menee tunto...

Päivämäärä:   19.4.26 19:49:11

"Jos tässä sen takia menee halut niin ei haittaa, mieluummin se kuin olla sohvan vankina lopun elämäänsä."

No se olisi vielä inhimmillistä, jos menisi pelkästään halut. Mutta kun menee tunto..."

Edelleen, jos joudun valitsemaan seksin ja jaksamisen välillä niin valitsen jaksamisen.

Lähettäjä: Lumossa 
Päivämäärä:   19.4.26 19:51:54

Mitä väliä et on pimppi kuin jalka/käsi? Se on vain pimppi. Mä olisin tod.näk. ilman Escitalopramia haudassa. Se että pimppi on turta, on merkityksetöntä mulle.

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   19.4.26 19:55:47

"Mitä väliä et on pimppi kuin jalka/käsi? Se on vain pimppi. Mä olisin tod.näk. ilman Escitalopramia haudassa. Se että pimppi on turta, on merkityksetöntä mulle."

Eipä mitään, jos sattuu olemaan a-seksuaali.

Lähettäjä: Lumossa 
Päivämäärä:   19.4.26 19:58:15

En ole a-seksuaali. Olen vaan niin rikkinäinen ihminen, etten koskaan saanut kokemuksia. Kyllä pimppini välillä turpoaa. Liioittelin siis hieman. Kyllä se viikoittain turpoaa mielikuville, joista ei koskaan tullut totta.

Päivämäärä:   19.4.26 20:07:45

Mulla lääkkeet ei valitettavasti vieneet haluja tai edes tuntoa, mutta orgasmikyvyn täysin. Se se kuulkaas oli kauheinta ikinä, kun meinasi seota panetukseen vailla laukeamismahdollisuutta. Saattaa kuulostaa liioittelulta, mutta oli pakko lopettaa lääkitys kun en tilannetta kestänyt.

Lähettäjä: ssri 
Päivämäärä:   19.4.26 22:05:43

"Mulla lääkkeet ei valitettavasti vieneet haluja tai edes tuntoa, mutta orgasmikyvyn täysin. Se se kuulkaas oli kauheinta ikinä, kun meinasi seota panetukseen vailla laukeamismahdollisuutta. Saattaa kuulostaa liioittelulta, mutta oli pakko lopettaa lääkitys kun en tilannetta kestänyt."

No nimenomaan, kun yleensä vievät juuri tunnon, eikä haluja.

Päivämäärä:   20.4.26 07:45:04

Elämä on valintoja täynnä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.4.26 16:08:15

Joo toi taitaa olla hyvinkin yleinen escitalopramista jäävä haitta. Eikä välttämättä palaudu lääkkeen käytön lopetuksen jälkeen, eli sanoisiko sitä sellaisessa tapauksessa sitten vammaksi.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   20.4.26 17:13:39

Hyvin monelta SSRI viivästyttää orgasmia tai vaikeuttaa sitä. Silloin yleensä vaihdetaan lääkettä. On hyvin harvinaista, ettei seksuaalihaitta helpottaisi lääkkeen lopettamisen jälkeen. Kaikilla ei vaikuta mitään.

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   20.4.26 17:24:43

Syön paroksetiinia ja vaikuttaa kyllä orgasmin saantiin. Palautui kyllä kun olin syömättä, mutta aloitin uudelleen kun ne muut vaivat (pelot, ajdistus) kasvoivat liian suureksi ilman lääkitystä.

Valintojen maailma tosiaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.