Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Laihat ihmiset on nälkäisiä"

Lähettäjä: rewqa 
Päivämäärä:   19.4.26 11:21:15

Nyt on monta kertaa tullut somessa vastaan postauksia, joissa puhutaan kuinka laihuus trendaa taas. On ozempicilla itsensä luurangoiksi riuduttavia julkkiksia, skinny tok ja niin edelleen. Ja niissä jutuissa joku aina mainitsee, että "Naisten kehon kontrolloniti ja laihuuden ihannointi on myös osa fasismin nousua. Kun naiset ovat jatkuvasti nälkäisiä, heillä ei ole energiaa nousta vastustamaan sitä, mitä naisten oikeuksille ja asemalle halutaan tehdä".

Muuten ihan kiva, mutta miksi ajatellaan, että laihat/hoikat/ei-lihavat olisivat kamalan nälkäisiä?

Eikö se nimenomaan mene niin, että lihavat ovat niitä, joilla on ehtymätön nälkä ja eivät ole koskaan kylläisiä?

"Lihavat ajattelevat pelkkää ruokaa, ruokamelu täyttää ajatukset niin, ettei päähän ja päiviin mitään muuta mahdu ja kestonälkä pakottaa käden käymään suussa koko hereilläoloajan ja keskellä yötäkin noustaan napostelemaan." Ja juuri tämän takia ihmiset ovat lihavia ja laihtuminen on mahdotonta, koska lihavan kroppa huutaa sitä nälkää ja ruokaa.

Sen sijaan hoikista/laihoista/ei-lihavista sanotaan, että "heillä ei vain ole nälkä, pärjäävät syömättä, on hyvä itsekuri", jne.

Eli mistä tulee tuo ajatus, että hoikat ovat nälkäisiä ja riutuneita, kun hehän nimenomaan pysyvät hoikkana sillä, että heillä EI OLE KOKO AJAN nälkä? Ja nämä nykyiset lihavuuslääkkeet ja -leikkauksetkin tekevät sen, ettei lihavalla ihmisellä ole ENÄÄ KOKO AJAN NÄLKÄ ja käsi suussa, ja sen vuoksi painonhallinta alkaa VIHDOIN onnistua.

Olen aina ollut normaalipainoinen. Olen ollut myös laiha, alipainon rajoilla muutaman vuoden ajan vielä muutama vuosi sitten. Minulla on aina ollut ruokamelu päässä, mutten siltikään ole aina nälkäinen. Ymmärrän siis sen, miten joillakin suuhun menee ruokaa koko ajan ja päässä ei muuta pyöri kuin ruoka, koska itsekin voin syödä vaikka koko ajan ja kolmen litran kattilallisen ruokaa kerralla. Mutta toisaalta ymmärrän niitäkin, joilla painonhallinta on vaivatonta, koska ei ole pakottavaa tarvetta syödä. Joudun tekemään töitä sen eteen, etten liho, mutta olen siis sen verran onnellisessa asemassa, ettei ole koko aikaa nälkä ja pakottavaa tarvetta syödä.

Mutta mistä siis tulee tuo ajatus, että hoikat ovat voimattomia ja riutuneita ja tällä "laihuuden trendaamisella koetetaan vain saada naisista voimattomia"? Eihän kaikki lihavatkaan ole energisiä ja jaksavia, muttei todellakaan kaikki hoikat riutuneita ja väsyneitä.

Sitäpaitsi ulkonäkötrendit muuttuu. Olen teini kun laihuus trendasi, sitten kun aloin olla parikymppinen, ihannoitiinkin timmiä, lihaksikasta kroppaa ja silloista Halle Berryn vartaloa Bond-elokuvassa. Sitten tuli Kardashianit isoine takamuksineen, ja nyt taas ollaan menossa hoikempaan puoleen. Kaikkea mahdollista poikamaisen laihasta reisivakoon ja uhkeuteen ja muodokkuuteen. Mutta edelleen tuntuu, että terveys ja lihakset ei ole menneet pois muodista, eikä ainakaan minun maailmassani olla siinä ajatuksessa, että pitäisi olla laiha. Eikä varmaankaan kukaan ympärilläni ajattele, että "pitäisi olla riutunut, jotta on oikeanlainen". Sitäpaitsi ulkonäkötrendi on aina ulkonäkötrendi. Muoti muuttuu, mitä sitten.

Re: "Laihat ihmiset on nälkäisiä"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.26 11:27:11

Kuulostaa vaan tyhmien ihmisten puheilta, ja valitettavasti niitä on tällä planeetalla paljon.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   19.4.26 11:47:05

Ei kun se liittyy siihen että jos koko ajan yrittää laihduttaa jollain hullulla kitudieetillä, epäonnistuu ja aloittaa uudestaan vielä hullummalla kitukuurilla, niin on todennäköisesti koko ajan a) nälkä b) paska olo c) ajatukset kiinni tässä pyörässä. Lisäksi haukkuu itsensä niin maan rakoon "itsekurin puutteesta" ja inhoaa omaa kroppaansa niin paljon ettei usko mitään parempaa ansaitsevansakaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.4.26 12:14:11

No mä kyllä kuulun just näihin koko ajan nälkäisiin hoikkiin, en ole siis luonnostani hoikka vaan pysyn sellaisena vain kontrolloimalla joka suupalaa. Ja olen todellakin antanut tasoitusta miehille koulutus-ja työelämässä ajattelemalla ruokaa ja syömistä joka hetki.

Lähettäjä: Sivuhuomiona vain 
Päivämäärä:   19.4.26 12:21:56

Kuulostaa, että sekoitat nyt selostuksessasi normaalin hoikkuuden ja sairaalloisen laihuuden. Nehän eivät ole sama asia. Ja moni ihan oikeasti tavoittelee sitä anorektista, hyvin epätervettä laihuutta, vaikket sitä siihen ole omassa lähipiirissäsi (onneksi) törmännyt. Se ei ole missään nimessä hyvä eikä siihen päädytä mitenkään tervein ja normaalein ruokailutavoin tai luonnostaan.

Päivämäärä:   19.4.26 12:31:32

"Kuulostaa, että sekoitat nyt selostuksessasi normaalin hoikkuuden ja sairaalloisen laihuuden. Nehän eivät ole sama asia."

Ei tuon asian hokijoille ole merkitystä, puhutaanko alipainoisista vai "normaalin hoikista" ihmisistä. Hokevat tuota "laihuustrendillä on tarkoitus vain tehdä naisista voimattomia" ihan kaikista itseään hoikemmista, eli voi olla vaikka ylipainoinenkin... Tai ainakin minulle on sellainen kuva tullut. Yksikään tuon asian hokijoista kun ei itse ole ollut laiha tai hoikka.

Lähipiirissäni on kyllä ollut anorektikoita, jopa osastohoidossa pitkään ja paljonkin olleita. Mutta eihän heillä ole tarkoitus olla mahdollisimman laiha ja kaunis, kyllä sen syömishäiriön taustalla on aivan muut syyt.

Kitudieetillä laihduttavia olen aina pitänyt vähän tyhminä, koska eihän pelkkää keitettyä kaalia syömällä saa kiloja pysyvästi pois vaan menettää ainoastaan lihasmassaa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   19.4.26 12:47:28

Onhan sekin yksi tapa selittää omaa ylipainoaan.

Päivämäärä:   19.4.26 13:53:19

"Kitudieetillä laihduttavia olen aina pitänyt vähän tyhminä"

Mä luulenkin, että tämä estää sinua ehkä ymmärtämästä mistä tässä "hokemassa" on kyse. Muiden tyhmyydellähän voi aina selittää monimutkaiset ongelmat yksinkertaisesti.

Päivämäärä:   19.4.26 14:46:54

"Mä luulenkin, että tämä estää sinua ehkä ymmärtämästä mistä tässä "hokemassa" on kyse. Muiden tyhmyydellähän voi aina selittää monimutkaiset ongelmat yksinkertaisesti."

En nyt ihan ymmärtänyt kommenttiasi.

Tarkoitin tuolla "pidän kitudieetillä laihduttavia vähän tyhminä" sitä, että he jostain syystä luulevat, että lyhyellä kitudieetillä voisi saavuttaa jotain pysyvää ja sen jälkeen voisi "palata normaaliin" eikä siltikään enää lihoisi takaisin.

Eri asia jotkut lääkärin valvonnassa tehtävät ene-dieetit. Mutta nämä onkin lääkärin määräyksestä ja valvonnassa, määrätyn ajan, ja tarkan ruokavalion mukaan esim. ennen lihavuusleikkausta.

Mutta kaikki "laihdu 5 kiloa viikossa tavalla X" (esim. syömällä pelkkää keitettyä kaalia), jota joku ajattelee noudattavansa kaksi viikkoa laihtuakseen 10 kg tai kaksi kuukautta laihtuakseen 40 kg, on täysin järjetöntä ja typerää. Eivät todellakaan ole mikään pysyvä, saati järkevä ratkaisu, eikä kukaan tuollaista dieettiä montaa päivää jaksaisi. * Toki niillä voi saada alkoholin, suolan ja höttöhiilareiden kerryttämät höttökilot pois, mutta samoin saa myös ravinnepuutteita aikaan ja lihasmassan katoamaan ja todennäköisesti vain ahmimishäiriön, jos joka viikko aloittaa kitudieetin, repsahtaa parin päivän päästä ja ahmii loppuviikon "kun nyt kerran repsahdin" ja taas seuraavalla viikolla sama kaava...

* (Joskus tein kaalikeittoa ja keittelin pelkkää kaalia ja maistoin sitten, miltä maistuu. No, en minä sitä ruuaksi kutsuisi :D Laitoin sitten sekaan höysteet ja tein siitä ihan oikean kaalikeiton mausteineen.)

Mutta aika osuva tuo "Onhan sekin yksi tapa selittää omaa ylipainoaan". Ehkä se tosiaan on noin, että kun ei viitsi muuttaa elintapojaan pitkäaikaisesti, niin halveksii muita, että "hoikat/laihat/laihduttavat ovat typeriä, kun suostuvat tuohon, kun minä en suostu". Vaikka todellisuudessa olisikin kateellinen niille, joilla painonhallinta onnistuu eivätkä ole ylipainoisia?

Painonhallintaahan minäkin harrastan. En syö mitä huvittaa, mutten myöskään ole ikilaihiksella, vaan pidän asiat tasapainossa, jolloin paino ei juurikaan jojoile. Ehkä sinä nimimerkki Riu olet siis vain kateellinen minulle, kun en ole lihava ja typeryyksissäni keottanut joka viikko uutta kitudieettiä? :)

Päivämäärä:   19.4.26 16:52:45

"Ehkä sinä nimimerkki Riu olet siis vain kateellinen minulle, kun en ole lihava ja typeryyksissäni keottanut joka viikko uutta kitudieettiä? :)"

Ilmeisesti oletat, että olen ylipainoinen ja dieettikierteessä, vai?

Yritän selittää pointtini uudestaan.

Tietenkään pika- ja kitudieetit eivät toimi eivätkä ole järkeviä, ja ne johtavat helposti kierteeseen. Totta kai. Mutta kun kysymys ei olekaan järjestä vaan tunteesta. Ihminen on saatu/päätynyt tuntemaan, että hän on vääränlainen ja hänen velvollisuutensa on muuttua. Hän saattaa tuntea itseinhoa, pettymystä ja huonommuutta. Hän tietää järjellä ettei ihmedieetti todennäköisesti auta, mutta hän toivoo, että se auttaisi. Ihan sama juttu kuin sairaalla, joka takertuu ihmelääkkeeseen, jonka tehosta ei ole mitään näyttöä. Se tunne, toivo ja ajatus paremmasta, on valopilkku negatiivisten ajatusten ja mahdollisesti jo monen epäonnistumisen jälkeen.

Älykäskin ihminen voi toimia tyhmästi, koska järki ei ole ainoa eikä välttämättä ensisijainen ratkaisija. Painoon, kehonkuvaan, identiteettiin ja itsetuntoon liittyvät asiat ovat monimutkaisia. Jos vain niputtaa ihmiset tyhmiksi, ei ehkä ole helppo ymmärtää miksi he toimivat niin kuin toimivat.

Mutta aika osuva tuo "Onhan sekin yksi tapa selittää omaa ylipainoaan". Ehkä se tosiaan on noin, että kun ei viitsi muuttaa elintapojaan pitkäaikaisesti, niin halveksii muita, että "hoikat/laihat/laihduttavat ovat typeriä, kun suostuvat tuohon, kun minä en suostu".

Nyt kyllä kuulostaa, että sinä suhtaudut ylipainoisiin aika tunteella, kun eivät vain viitsi. Eli ihmiset ovat tyhmiä tai laiskoja.

Ehkä tuota aloituksessa siteeraamaasi ajatusta kannattaa ajatella enemmän sen naisten kehon kontrolloinnin kautta kuin takertua siihen nälän tunteseen. Idea lienee, että naiset saadaan keskittymään muuttumiseen ja tuntemaan riittämättömyyttä. Kuten totesit, ihanne muuttuu koko ajan, ja sen takia kukaan ei voi olla tyytyväinen, jos lähtee niitä tavoittelemaan.

Päivämäärä:   19.4.26 18:52:04

"Nyt kyllä kuulostaa, että sinä suhtaudut ylipainoisiin aika tunteella, kun eivät vain viitsi. Eli ihmiset ovat tyhmiä tai laiskoja."

Kuulet väärin, eli oletat päin persettä :)

Minulle ei ole väliä, minkä kokoisia, muotoisia ja painoisia ihmiset ovat, kunhan kantavat kilonsa itse eivätkä valita omasta koostaan/ulkomuodostaan. Eli saavat olla lihavia tai laihoja, jos se ei heidän elämäänsä vaikeuta. Mutta jos joku valittaa koko ajan, ettei pysty jotain tekemään ja tarvitsee kaikkeen apua ja apuvälineitä (esim. lihavuuden vuoksi sukkien ja kenkien pukeminen tai riisuminen, tai kaikki pitää tuoda hänen luokseen, hän ei poistu kotoaan tai mihinkään ei saa joutua kävelemään kolmea metriä pidemmälle vaan joka paikkaan pitää päästä autolla kohdalle, kun ei vain jaksa liikkua), niin silloin he tarvitsevat ainoastaan apua painon pudotukseen. Ja jos tätä eivät huoli tai viitsi tehdä painolleen mitään, koska se vaatii muutoksia elintapoihin, niin silloin on mielestäni myöskään turha valittaa, kun ei yllä laittamaan sukkia tai jaksa kävellä 20 metriä.

Sama koskee myös sellaisia, jotka eivät ole lihavuuden vuoksi invalideja, mutta silti ihan joka kerta tekemisissä ollessa valittavat kun "ovat niin lihavia että ällöttää". Jos se sama valitus jatkuu jo kolmatta vuosikymmentä, eikä kilot edes hankaloita elämää ja vaatekokojakin kaupasta löytyy, niin sitten joko antaa kilojen olla ja lakkaa valittamasta, tai sitten pudottaa ne 10 liikakiloaan ja lakkaa valittamasta. Mutta ärsyttää se, että jatkuvasti valittaa asiasta, jolle ei kuitenkaan tee mitään. Ei minua siis ärsytä kenenkään ulkomuoto ja koko vaan se valitus asiasta, joka ei oikeasti edes haittaa ketään. Edes sitä valittajaa itseään niin paljon, että tekisi sille jotain.

Naisten kehon kontrolloinnista mussuttaminen on mielestäni myös turhaa, koska laihuutta vaativat ovat jotain vanhoja setämiehiä, jotka unelmoivat 17-vuotiaista korealaistytöistä ja heidän ainoa kosketuksensa pimppiin on ollut syntymänsä hetkellä. Sektiolla syntyneillä ei ole sitäkään.

Kauneusihanteet muuttuu jatkuvasti ja on ihan turhaa koettaa olla kaikkien trendien mukaisia. Ja jos hukkaa kaiken aikansa ja energiansa murehtien sitä, ettei ole ulkomuodoltaan milloin Twiggy ja milloin Kim Kardashian, niin kyllähän se tekee siitä murehtijasta typerän.

Sitäpaitsi niille "kontrolloijille" voi sanoa, että ole sinä rupumuna vain hiljaa. Ketään muita ei naisten vartalon kiinnosta niin paljon, kuin jotain rupumunaisia vanhoja miehiä. Eikä näiden rupumunien mielipiteet ainuttakaan naista kiinnosta. Ja tuo väite, että "naisen pitää olla laiha" on vain niiden vanhojen rupumunien hokemaa. Kontrollointiväitettä taas hokevat lähinnä aikuiset naiset.

Päivämäärä:   19.4.26 19:31:46

Okei, no nyt meni jo kielenkäyttö sellaiseksi, että antaa olla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.26 19:35:37

Aloittaja on ainakin uskonut sovinistien myyntipuheet täysillä ja närppii muita naisia sen sijaan että osoittaisi kiukkunsa naisia vihaavia miehiä kohtaan. Eli siltä osin hyvin näkyy toimivan.

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   19.4.26 20:28:35

Aloittaja näyttää olevan harvinaisen oikeassa :D Näytti osuvan Riu:hunkin niin hyvin, ettei hän keksinyt enää sanottavaa.

Olen itsekin miettinyt tuota että kuka näitä naisten vartaloita oikein kontrolloi ja ainakin omalla kohdallani ne on nimenomaan olleet jotain viisikymppisiä miehiä, joiden mielestä "yli 50-kiloinen nainen on lihava" vaikkei heillä ole edes mitään hajua siitä, minkä kokoinen on max 50-kiloinen nainen. Samoin "naisen pitää olla hoikka" on tullut esille usein, kun laitoin huvikseni nettiin deittiprofiilin jossa kerroin olevani 165 cm 54 kg. (Oikeasti olen 162 cm 56 kg) Viestiboksi täyttyi miesten viesteistä "Sulla on ihanat mitat" "Oot ihanan hoikka" "Mittojesi perusteella kiinnostuin sinusta" jne. Eipä ole naiset ympärilläni edes netissä anonyyminä vaatineet että minun pitää olla hoikka. Kyllä ne naisten muotoa ja kokoa kommentoivat ovat kaikkialla somessa miehiä, naisia ei paljon näy kommentoimassa. Tai jos näkyy, niin ei heillä ole kyllä varaa arvostella kun heidän profiileitaan vilkuilee :D

Minuakin on kehuttu vanhempien miesten taholta että olen niin kaunis, kun olen nuori ja hoikka. Ja sitten ne ilmeet kun kerron olevani 56-kiloinen päälle kolmekymppinen :DDD Minua siis on kai luultu max 50-kiloiseksi parikymppiseksi :D Vaikka en tietääkseni edes näytä mitenkään teiniltä, naama vain on säilynyt sileänä ja pukeutumistyyli on klassisen siisti ja hiukset luonnonväriset.

Minulla on tuttavapariskunta jossa naisella on uniapnea ja maski, miehelle tehty monta sydänoperaatiota ja laitettu stenttejä muistaakseni 8 kpl. Nainen alkoi kiinnittää elintapoihinsa huomiota diagnoosinsa myötä, mies lihoo entisestään hokien että laihdutus ei ole miesten hommaa ja kyllä aikuinen mies on ihan miehen kokoinen. Hän hankki sähkömopon ettei tarvitse itse kävellä. Kauhistuttaa tuo, että milloin se nainen jää leskeksi miehen elintapojen vuoksi :(

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.