|
Lähettäjä: rewqa
Päivämäärä: 19.4.26 11:21:15
Nyt on monta kertaa tullut somessa vastaan postauksia, joissa puhutaan kuinka laihuus trendaa taas. On ozempicilla itsensä luurangoiksi riuduttavia julkkiksia, skinny tok ja niin edelleen. Ja niissä jutuissa joku aina mainitsee, että "Naisten kehon kontrolloniti ja laihuuden ihannointi on myös osa fasismin nousua. Kun naiset ovat jatkuvasti nälkäisiä, heillä ei ole energiaa nousta vastustamaan sitä, mitä naisten oikeuksille ja asemalle halutaan tehdä".
Muuten ihan kiva, mutta miksi ajatellaan, että laihat/hoikat/ei-lihavat olisivat kamalan nälkäisiä?
Eikö se nimenomaan mene niin, että lihavat ovat niitä, joilla on ehtymätön nälkä ja eivät ole koskaan kylläisiä?
"Lihavat ajattelevat pelkkää ruokaa, ruokamelu täyttää ajatukset niin, ettei päähän ja päiviin mitään muuta mahdu ja kestonälkä pakottaa käden käymään suussa koko hereilläoloajan ja keskellä yötäkin noustaan napostelemaan." Ja juuri tämän takia ihmiset ovat lihavia ja laihtuminen on mahdotonta, koska lihavan kroppa huutaa sitä nälkää ja ruokaa.
Sen sijaan hoikista/laihoista/ei-lihavista sanotaan, että "heillä ei vain ole nälkä, pärjäävät syömättä, on hyvä itsekuri", jne.
Eli mistä tulee tuo ajatus, että hoikat ovat nälkäisiä ja riutuneita, kun hehän nimenomaan pysyvät hoikkana sillä, että heillä EI OLE KOKO AJAN nälkä? Ja nämä nykyiset lihavuuslääkkeet ja -leikkauksetkin tekevät sen, ettei lihavalla ihmisellä ole ENÄÄ KOKO AJAN NÄLKÄ ja käsi suussa, ja sen vuoksi painonhallinta alkaa VIHDOIN onnistua.
Olen aina ollut normaalipainoinen. Olen ollut myös laiha, alipainon rajoilla muutaman vuoden ajan vielä muutama vuosi sitten. Minulla on aina ollut ruokamelu päässä, mutten siltikään ole aina nälkäinen. Ymmärrän siis sen, miten joillakin suuhun menee ruokaa koko ajan ja päässä ei muuta pyöri kuin ruoka, koska itsekin voin syödä vaikka koko ajan ja kolmen litran kattilallisen ruokaa kerralla. Mutta toisaalta ymmärrän niitäkin, joilla painonhallinta on vaivatonta, koska ei ole pakottavaa tarvetta syödä. Joudun tekemään töitä sen eteen, etten liho, mutta olen siis sen verran onnellisessa asemassa, ettei ole koko aikaa nälkä ja pakottavaa tarvetta syödä.
Mutta mistä siis tulee tuo ajatus, että hoikat ovat voimattomia ja riutuneita ja tällä "laihuuden trendaamisella koetetaan vain saada naisista voimattomia"? Eihän kaikki lihavatkaan ole energisiä ja jaksavia, muttei todellakaan kaikki hoikat riutuneita ja väsyneitä.
Sitäpaitsi ulkonäkötrendit muuttuu. Olen teini kun laihuus trendasi, sitten kun aloin olla parikymppinen, ihannoitiinkin timmiä, lihaksikasta kroppaa ja silloista Halle Berryn vartaloa Bond-elokuvassa. Sitten tuli Kardashianit isoine takamuksineen, ja nyt taas ollaan menossa hoikempaan puoleen. Kaikkea mahdollista poikamaisen laihasta reisivakoon ja uhkeuteen ja muodokkuuteen. Mutta edelleen tuntuu, että terveys ja lihakset ei ole menneet pois muodista, eikä ainakaan minun maailmassani olla siinä ajatuksessa, että pitäisi olla laiha. Eikä varmaankaan kukaan ympärilläni ajattele, että "pitäisi olla riutunut, jotta on oikeanlainen". Sitäpaitsi ulkonäkötrendi on aina ulkonäkötrendi. Muoti muuttuu, mitä sitten.
|