Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Enpä ole aiemmin ajatellut"

Lähettäjä: hss 
Päivämäärä:   19.4.26 10:03:15

Mitä sellaisia asioita teille on tullut vastaan, että toisille se on pyhä asia, todella tärkeä, tai itsestäänselvyys, mutta teille ei ole tullut tämä asia mielen viereenkään?

Vähän aikaa sitten luin somessa keskustelun, jossa joku höyrysi siitä, että joku oli sekoittanut ämpärissä olevaa turkkilaista jugusttia ennen kuin otti sitä omaan kulhoonsa. Kaveri tai kumppani, en muista. Tämä oli raivostunut siitä, kun "turkkilaisen jugurtin idea on se koostumus, josta lohkaistaan palasia ja SITÄ EI SAA SEKOITTAA!!! Jos haluaan mössöjugurttia niin ostakoot kreikaalaista. Mun turkkilaista jugurttia ei saa sekoittaa, ostakoot oman ämpärin tai sekoittakoot omassa kulhossaan!!".

Postaus oli siis tuon tyylinen ja todella moni kommentoijakin tuli sanomaan ihan samaa.

Täytyy myöntää, etten ole IKINÄ ajatellut asiaa. Saatan sekoittaa turkkilaisen jugurtin ämpärissä jolloin se "mössööntyy". Mutten ole KOSKAAN ajatellut, että sillä olisi jotain väliä! Toivottavasti en ole kenekään muun luona sekoittanut jugurttia!

Mikä teille on ollut sellainen asia, jota ette ole ajatellutkaan, ja sitten tulee ilmi, että tämä asia on joillekin, siis ehkä todella monille, todella tärkeä asia?

Tämä ei sitten ole haukkumisketju, vaan ihan vilpitön "Opin jotain uutta kun tämän kuulin" -ketju. Ei siis halveksita toisten tapoja, jaetaan vain niitä hetkiä, jolloin opimme uutta.

Re: "Enpä ole aiemmin ajatellut"

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   19.4.26 10:32:30

Ajattelin jo, että onpa mukava päästä pohtimaan omia kokemuksia tänne. Sitten oli pakko myöntää, että olen todella monista asioista raivostuttavuuteen asti pikkutarkka. Eli yleensä olen juuri se toinen osapuoli tällaisissa kohtaamisissa. :'D

Asiaa sivuten:
Turkkilaisesta jogurtista tulee sekoitettaessa ihan limaa. Sen rakenne ei ole samanlainen kuin tavallisella jogurtilla. En itsekään haluaisi syödä sitä sekoitettuna.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   19.4.26 10:34:35

Meneehän se mahassakin sekaisin, joten mitä v..itun väliä?

Lähettäjä: hss 
Päivämäärä:   19.4.26 10:36:21

Tavis:
Saat sinäkin kokemuksiasi kertoa. Ei haittaa yhtään, jos sitä kautta oppii uutta!

Minä en ole kovin tarkka ihminen, niin mielelläni opin uutta, että mistä asioista jotkut ovat tarkkoja. En nimittän halua loukata ketään sillä, että minulla ei ole mitään väliä ja sitten teen jotain väärin.

En ole huomannut, että turkkilaisesta jugurtista tulee sekoittaessa limaa, siksi tämä asia onkin minulle täysin uusi, että joku huomaa tuollaisenkin asian.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   19.4.26 10:40:22

Pussilakanan laitto niin, että menee itse sinne sisälle. Tosin mua varoitettiin etukäteen, enkä saanut kommentoida, vaikka väkisin meinasin.
Yleensä olen joustava, joten en kiinnitä huomiota. Vai välinpitämätön?

Ja turkkilaiseen: sinnehän kertyy nestettä ni miten te sen hoitelette? Annatte olla lohkeavana ja vesi jää lillumaan?

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   19.4.26 10:42:07

Noh, se on se suutuntuma, joka menee pilalle. Kaikki ruoka menee mahassa mössöksi, mutta en minä ainakaan halua syödä sitä sellaisena mössönä.

Minä olen tarkka oivariinirasiasta. Siitä otetaan veitsellä sivellen eikä siihen saa leikata koloja.

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   19.4.26 10:53:12

Minä paritan sukat tarkasti. Vaikka ostaisin paketin jossa on 5 paria samanlaisia sukkia, niin haluan että tietyt sukat on aina keskenään pari. Minulla on ihan käsittämättömän tarkka värinäkö ja erotan kyllä, että onko joku sukka enemmän kulunut tai haalistunut kuin joku toinen, joten saan paritettua sukat hyvin. Moni muu taas ei välitä tästä pätkääkään ja heille riittää, että on kaksi samanväristä sukkaa, eikä haittaa vaikka toinen on varreton ja toinen pitkävartinen.

Kaverini eivät erota sävyjä toisistaan ja eivät kykene erottamaan, mitkä näistä sukista on pari keskenään. Ovat usein ihmetelleet, miten minä näen eroja eri sukkien välillä.

Haluan kuitenkin, että sukat kuluvat ja ovat käytössä tasaisesti, eli ei niin, että joku sukka jää aina kaappiin puhtaana ja toinen sukka pyörii joka pesukoneellisessa.

Olen nyt helpottanut tuota syynäämistä sillä, että aina kun ostan sukkia, niin laitan niihin ompelulangalla jonkun värimerkin resorin sisäpuolelle niin ne on helppo parittaa ilman sen kummempaa syynäämistä.

Aika monilta olen kuullut, että "Mitä väliä?". Muille on ihan se ja sama, onko toisessa jalassa upouusi sukka ja toisessa ihan haalistunut ja puhkikulunut :D

Käytän vain mustia ja valkoisia sukkia.

Lähettäjä: kdda 
Päivämäärä:   19.4.26 15:26:05

Tuo turkkilainen jugurtti tuli minullekin yllätyksenä. En ole ikinä ajatellut, että sillä olisi väliä.

Tiedän myös ihmisiä, jotka ostavat kreikkalaista nimenomaan siksi, etteivät pidä siitä että turkkilainen on sellaisia palasia. Jos siitä ottaa paloja, sinne jää kuoppa, johon kertyy nestettä. Annatteko sen siis olla vai kaadatteko nesteen pois?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.4.26 15:45:47

jos minä teen jukurttia tai juustoa. saan raivarin jos joku koskee ennen kuin valmis.
jos nikkaroin omiani. saan raivarin jos joku muu tekee sen loppuun tai muuten käy modifioimassa. tuore maalipinta, älä koske. silti miljoona sormenjälkeä ja oikein tuupittu ja rutattu. oli niin jännää miten puolikuiva maali rullautuu.
mikä hiton pakko käydä sörkkimässsä kun toinen koittaa jotain tehdä? pääasia että saa pilattua ja pahan mielen? mitä nautintoa siitä saat?

Päivämäärä:   19.4.26 15:54:14

ei se pinnalle jäävä ole vettä vaan heraa joka erottuu sieltä jos turhia härkitään. terveellisempää kuin jugu itte.
koostumus vain kärsii.
se lohkeava herkku kun irrottaa heran, niin tulee se liisterimäinen koostumus. ei se syömäkelvotontonta ole mutta ei sitä mitä piti olla. sellaista mitä kukaan ei huvikseen syö. en ole vielä keksinyt mihin tuota käyttää. ei kelpaa edes majoneesiin tai kastikkeeseen.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   19.4.26 15:55:51

Tajusin etten ole koskaan syönyt turkkilaista jugurttia. Parasta pysytellä kreikkalaisessa.

Margariinirasiasta olen myös tarkka, että siitä otetaan sileästi eikä veitsestä pyyhitä ylimääräisiä reunoihin. Viimeinkin mieskin on oppinut (meni siihen opetteluun muutama vuosikymmen)! Huomaan, miten ärsyttää, kun kaverin lapset käy sotkemassa mun siistin margariinin :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.26 19:52:02

Olen tarkka siitä, että uuniruokaa ei saa paiston jälkeen tai paiston loppuvaiheessa yhtään sekoittaa vuoassa, vaan ruoka nostellaan vuoasta palasina lautaselle niin, että paistopinta säilyy ehjänä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   19.4.26 19:58:43

Sukat nostetaan aina kuivumaan niin, että pari on vieressä. Siitä ne on nopea yhdistää ja laittaa laatikkoon. Tämä oli miehelle ihan uusi juttu, kun tavattiin ja tekee samoin nykyään.

Lähettäjä: Evy 
Päivämäärä:   19.4.26 20:16:39

Margariini otetaan pieninä nokareina lyhyen sivun reunasta alkaen. Kun kaveri tulee kylään niin silpaisee koko rasian leveydeltä niin että se hieno siisti pinta menee rikki. Miten se ei huomaa mitä metodia pitää käyttää!!?

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   19.4.26 20:54:46

"Olen tarkka siitä, että uuniruokaa ei saa paiston jälkeen tai paiston loppuvaiheessa yhtään sekoittaa vuoassa, vaan ruoka nostellaan vuoasta palasina lautaselle niin, että paistopinta säilyy ehjänä."

Okei, järkytyin tästä. Tuo jugurtin sekoittaminen on minullekin ihan se ja sama, mutta siis ei kai kukaan sekoita uuniruokaa?? Siis sekoittaa sen paistopinnan ruuan sekaan? Mää kualen... Tai siis se sekoittaja saattaisi ehkä saada turpaan :D

Lähettäjä: Äly 
Päivämäärä:   19.4.26 21:14:22

Mulla noita juttuja on paljon
Tiskikoneessa astiat tietyssä järjestyksessä
Kaapeissa (jääkaapissa, vastekaspissa ym.) kaikki järjestyksessä.
Puut pinossa.
Hevosten harjat puhtaina omissa lokeroissaan.
Kaappien ovet aina kiinni.
Tiedän misdä mikäkin tavara, toisin kuin puoliso, jolla aina kaikki hävyksissä
eikä järjestyksellä ole mitään väliä tai miten mikäkin asia tehdään
(Kunhan tehdään just hänen tavallaan )

Lähettäjä: Leipä 
Päivämäärä:   19.4.26 21:26:35

Tällä viikolla on instassa ollut joku postaussarja voileivistä. Yhdessä postauksessa otettiin kantaa siihen, että jos voileivän päällä on juustoa ja kinkkua, kumpi tulee alle ja kumpi päällä. Omalta kohdaltani kuuluu kategoriaan ”ihan sama”. Näillä sometyypeillä taas oli vahvat mielipiteet siitä, kumpi on oikein.

Päivämäärä:   19.4.26 21:28:22

>juusto alle
<kinkku päälle

Lähettäjä: Roosa 
Päivämäärä:   19.4.26 21:30:17

Tässä ketjussa näkyy se, miten monella ihmisellä ei mitään oikeita murheita ole niin paremman puuttessa niitä sitten revitään vaikka pyllystä.

Toisaalta moni kaipais kipeesti nuppihoitolaa.

Päivämäärä:   19.4.26 21:36:27

Mun äidillä on näitä todella paljon. Esim. Kirjaston kirjoja sai lukea vain kirjoituspöydän edessä istuen etteivät kirjat vain koske muualle puhtaaseen kotiin. Aina kun koski kirjaston kirjaan, piti pestä kädet kuin olisi koskenut johonkin todella saastaiseen.

Lapsena näitä juttuja oli niin valtavasti joita itse en ollut todellakaan tullut ajatelleeksi enkä usko että monissa muissakaan kodeissa samanlaista oli.

Ystävän luona kävin hiljattain pitkästä aikaa, tultiin alkuillasta asuntoonsa ja painoin valot päälle. Kaveri oli häkeltynyt ja oudon oloinen kunnes sai sanottua että hänellä on tapana pitää asunnossa päällä vain television valoa sillä kattovalot ovat laitosmaisia ja liian kirkkaita. Enpä ollut tullut tuollaista ajatelleeksi mutta hän kokee asian noin. Istuttiin siellä pimeässä se ilta.

Seurustelin joskus miehen kanssa jolla oli astioille ja aterimille todella tarkka järjestys. Niitä ei saanut laittaa kuivauskaappiin miten vain vaan niin, että pienet lautaset ensin ja ne koon mukaan sitten kasvoivat vasemmalta oikealle. Mukit saivat mennä vain oikealle puolelle ja lasit vasemmalle koska vasemmalla olivat pienemmät jutut. En saanut tiskata koska laitoin astiat sekaisin kuivauskaappiin mutta hän kuitenkin kantoi minulle kaunaa koska en tiskannut. Jos yritin tiskata, oli aivan tuskissaan ja hyppeli takana jalalta toiselle vartioimassa että noudatan kunnollista lautasenasettelujärjestystä. En tätä pelleilyä kauan katsellut.

Lähettäjä: O.o 
Päivämäärä:   19.4.26 21:46:24

Tulen hulluksi kun luen näitä. Ja ei tietenkään asunnossa pidetä valoja päällä jos katsoo telkkaria, on puhelimella tms. jos se tekeminen isessään ei vaadi kirkkaampaa valaistusta. Luonnonvalo on ok.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   19.4.26 22:11:02

Ihmettelen miten moni tässä ketjussa puhuu vain itsestään. Käsittääkseni aloittaja ei sitä kysynyt, vaan oletko hoksannut jotain toisen käytöksen perusteella.

Voin ottamisesta. Työkaveri lähes suuttei, kun aloitin voin lyhyestä päädystä. "Ethän sä noin kaiva kotonakaan". No kaivan, kun se voi säilyy parempana pidempään, kun siinä on kannet päällä.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   19.4.26 23:14:46

Tottakai astiat täytyy olla järjestyksessä kuivauskaapissa, sehän on ihan itsestään selvä asia!!

Lähettäjä: Jodelina 
Päivämäärä:   19.4.26 23:25:18

En nyt ymmärrä tuota turkkilaista jogurttia. Sitähän käytetään mm. Tsatsikin tekoon, jolloin se nimenomaan sekoitetaan?!

Lähettäjä: heem 
Päivämäärä:   19.4.26 23:40:26

"Tottakai astiat täytyy olla järjestyksessä kuivauskaapissa, sehän on ihan itsestään selvä asia!!"

No tietenkin samanlaiset pitää laittaa vierekkäin, että vievät mahdollisimman vähän tilaa, mutta onko sillä oikeasti väliä, alkaako kaappia täyttää oikeasta vai vasemmasta reunasta tai onko lasit tai mukit oikeassa vai vasemmassa reunassa?

Minä laitan niin, että ensin syvät lautaset, sitten matalat lautaset, sitten pienet lautaset. En siis laita lautasia sekaisin syvä, matala, syvä, pieni, syvä, pieni, pieni, syvä, syvä, matala.

Mutta AIVAN SAMA, laittaako ne syvät vasempaan vai oikeaan reunaan. Kunhan vain laittaa samanlaiset vierekkäin.

Joskus ihmettelen täällä keskustelevien lukutaitoa...

LähettäjäSanna 
Päivämäärä:   20.4.26 00:34:41

Pyykit pitää oikoa, kun ne ottaa "märkänä" pesukoneesta
Sukatkin pitää oikoa, niin ne on kiva laittaa roikkumaan sukkatelineeseen ja siitä kuivana kaappiin

Astioilla on tietty järjestys astianpesukoneessa, jos ruokailuvälineet on laitettu miten sattuu, niin tyhjennän sen ja laitan joka lokerikkoon ensin yhden ja sitten toisen jne..

Lautaset on kaapissa niin, että syvät on omassa pinossa ja matalat omassa pinossa jne..

"Seurustelin joskus miehen kanssa jolla oli astioille ja aterimille todella tarkka järjestys. Niitä ei saanut laittaa kuivauskaappiin miten vain vaan niin, että pienet lautaset ensin ja ne koon mukaan sitten kasvoivat vasemmalta oikealle." Jes, olen samanalainen :)

Päivämäärä:   20.4.26 00:39:28

Mikä se päivämääräjuttu on?

Lähettäjä: Nam 
Päivämäärä:   20.4.26 06:14:54

Eikö Sanna sun pitänyt poistua täältä?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.4.26 06:37:25

Kotona piti aina olla hiljaa jos joku puhui puhelimessa (lankapuhelinaikaa). Vanhemmat eivät tainneet tässä olla niin tarkkoja, mutta isosisko oli heti suhisemassa jos jotain ylimääräistä ääntä kuulu. Sai joskus raivarit kun äiti oli sille huoneen ovelle mennyt huikkaamaan että ruoka olis valmis tms. Ja sisko olikin puhelimessa omassa huoneessa (tällä oli oma puhelin siellä). Puhelun jälkeen valitti äidille että mitä tulee häiritsemään kun toinen on puhelimessa (äiti ei tiennyt että puhuu puhelimessa). Olikin sitten outoa kun myöhemmällä iällä kaverit saatto siinä puhelun aikana keskustella jonkun muun kanssa samalla tai käydä vessassa tai olla suihkussa/saunassa tai tehdä jotain muuta että kaikenlaista hälyä siellä taustalla.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   20.4.26 06:43:36

Keksin vihdoin yhden. Työkaveri joskus mainitsi, että ryhmittelee aterimet tiskikoneeseen jo konetta täyttäessä. En ollut aiemmin tullut edes ajatelleeksi tehdä näin, mutta onhan se todella kätevää. Saa konetta tyhjentäessä kaikki lusikat sieltä kerralla, kaikki haarukat kerralla, jne. Ei tarvitse yksittäin lajitella. Otin tavan itselleni käyttöön.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   20.4.26 07:48:01

Olen aika monessa asiassa ihan sama-tyyppiä. Ei kiinnosta meneekö voileipään juusto vai kinkku ensiksi (kylläkin miehen tyyli laittaa juusto vasta kasvisten päälle kummastuttaa), miten päin vessapaperirulla on tai muut vastaavat.

Sitten taas en kestä sitä jos voiveitasi jätetään pöydälle ja sitä meinataan käyttää uudestaan. En voi olla ajattelematta bakteerien muodostumista. Pesen myös varmasti kokin koulutuksen takia keittiössä käsiä enemmän kun monet.

Lähettäjä: ------- 
Päivämäärä:   20.4.26 08:11:47

"En nyt ymmärrä tuota turkkilaista jogurttia. Sitähän käytetään mm. Tsatsikin tekoon, jolloin se nimenomaan sekoitetaan?!"

Tzatziki tehdään kreikkalaisesta jogurtista, ei turkkilaisesta.

Mä olen aina tykännyt syödä kevytviiliä jonkun granolan kanssa. Viili on tarkka käsittelystä, siitä alkaa erottua nestettä jos sitä heiluttelee. Muutamille kassoille vakikaupassa olen aikanaan huomauttanut siitä kun vatkasivat purkkia koodinlukijan edessä ja heittivät hihnalle. Suuri helpotus oli aikanaan kun itsepalvelukassat tulivat ja saan piipata viilini itse ja kotiin hyvässä kunnossa.

Lähettäjä: Jodelina 
Päivämäärä:   20.4.26 08:23:38

"Tzatziki tehdään kreikkalaisesta jogurtista, ei turkkilaisesta."

No eikä tehdä, kun turkkilaisesta!

LähettäjäSanna 
Päivämäärä:   20.4.26 11:06:35

Anteeksi kaikkille, mutta google kertoo Tzatzikista näin : Tzatziki on kreikkalainen, raikas kurkku-jogurttikastike, joka valmistetaan kiinteästä kreikkalaisesta tai turkkilaisesta jogurtista, raastetusta kurkusta, valkosipulista, oliiviöljystä ja suolasta. Yleisiä lisämausteita ovat minttu, tilli tai etikka. Avainasemassa on kurkun nesteen valuttaminen pois.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   20.4.26 11:40:52

Nämä jotka ei välitä ruokien sekoittumisesta, syöttekö oksennusta?

Koska sitähän se mahalaukku on pullollaan, sekoittunutta ruokaa.

Lähettäjä: Mörrimöykky 
Päivämäärä:   20.4.26 11:46:51

MITEN päin vessapaperirulla menee telineeseen. En ole koskaan ajatellut eikä ikinä tule mieleen uutta rullaa vaihtaessa. En ymmärrä ihmisiä keille tällä on väliä :D

Itse kanssa möhnötän kesät talvet ilman valoja kotona, koska en tykkää lamppujen luonnottamasta valosta. Kesällä tämä ei toki ole ongelma. Talvella on :D moni tätä ihmettelee.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   20.4.26 11:54:44

Siis tottakai vessapaperirullalla on isosti väliä, miten päin sen laittaa :D :D

Mulla on paljon näitä. Yks meinasi saada mut hulluuden partaalle - meillä ei oo tiskikonetta. Aterimille on oma kuivaustelineensä, ja minä laitan tarkkaan järjestykseen siihen kaikki - veitsillä oma lokero, haarukoilla oma jne. On niiiiin paljon helpompi tällä tavalla ottaa ne siitä nipussa ja laittaa laatikkoon! No, olin 2,5 vuotta vuodepotilaana ja osan siitä ajasta mulla oli henkilökohtaiset avustajat, jotka mm teki ruokaa ja tiskasi. Arvatkaa vaan, oliko itselle tuskaa kun ei ne ollu koskaan oikein ;D Eikä oikein tällaisesta voinut sanoakaan. Mutta siitä yritin sanoa, että pieni, terävä veitsi laitetaan IHAN AINA kärki alaspäin sinne telineeseen, ettei siihen satuta itseään. Ei onnistunut.

Toinen mikä ärsytti avustajien kanssa, mulla oli aika monta tyynyjä sängyssä, koska pystyin olemaan vain sängyssä ja puolimakuulla oloon tarvi kasan tyynyjä. Joka tyynyllä oma tarkoituksensa, ja käytin niihin sitten tiettyjä tyynynliinoja että oli helppo erottaa mikä kuuluu mihin. Oli muuten MAHDOTON tehtävä näille avustajille vaihtaa samanlaiset tyynynliinat!!! Yritin monta kertaa sanoa, että älä revi kaikkia kerralla pois, vaan vaihda aina yhteen tyynyyn kerrallaan niin pysyt kartalla. EI, ei onnistunut. Eikä mulla riittänyt silloin kunto vaihtaan niitä edes ite takaisin.

Voin kertoa, että oli erittäin iso helpotus, kun lopulta kuntouduin riittävästi ja pystyin luopumaan avustajista. Arvostan erittäin suuresti toimintakykyäni, vaikka se ei normaalin ihmisen tasolla varmaan koskaan tulekaan olemaan!!

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   20.4.26 12:15:58

Luojan kiitos asun yksin. :D

Turkkilaista jogua EI sekoiteta (ellei se tule tsatsikiin tai vastaavaan mössöön), astiat on tietenkin kokojärjestyksessä astiakaapissa vasemmalta oikealle eikä miten sattuu, vessapaperirulla on telineessä niin päin kuin se on patentissa suunniteltu (paperi tulee päältä), sukat kuivuvat pareittain jne.

Kirjat on kirjahyllyssä luokittain kirjailijan mukaan (tietenkin, päivänselvää) ja kirjasarjat ilmestymisjärjestyksessä. Pussilakanan sisään viikataan siihen kuuluva tyynyliina, vie vähemmän tilaa, pysyy järjestyksessä ja tietää missä on sopiva liina. Keittiön kaapeissa on selvät paikat mausteille, pastoille, jauhoille, säilykkeille, kuivaproteiineille (linssit, soijarouhe, hernis jne) myös oma hyllynsä.

Ettekä varmaan halua, että aloitan siitä kuinka tallissa toimitaan, mutta VITPERKSAAT jos työvälineet eivät ole piikit/terät seinään päin, silloin kuuluu huuto napapiirille asti.

Päivämäärä:   20.4.26 12:16:05

”jos minä teen jukurttia tai juustoa. saan raivarin jos joku koskee ennen kuin valmis.
jos nikkaroin omiani. saan raivarin jos joku muu tekee sen loppuun tai muuten käy modifioimassa. tuore maalipinta, älä koske. silti miljoona sormenjälkeä ja oikein tuupittu ja rutattu. oli niin jännää miten puolikuiva maali rullautuu.
mikä hiton pakko käydä sörkkimässsä kun toinen koittaa jotain tehdä? pääasia että saa pilattua ja pahan mielen? mitä nautintoa siitä saat?”

Siis oikeestikko aikuinen ihminen saa raivareita? Toki ymmärrän, että sapettaa, mutta ihan raivari? Kannattanee opetella hieman tunnetaitoja.

On mullakin asioita, jotka haluan tehdä tietyllä tavalla tai koen parhaaksi, että asiat on tietyssä järjestyksessä. Mutta en mä nyt siitä ahdistu tai raivostu, jos joku tekee eri tavalla. Topikin ”enpä ole aiemmin ajatellut” on musta hienosti sanottu, mutta oon kyllä yllättynyt, miten monella täällä menee isostikin tunteisiin, jos joku tekee asioita eri tavalla kuin itse.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   20.4.26 12:39:54

"Siis oikeestikko aikuinen ihminen saa raivareita? Toki ymmärrän, että sapettaa, mutta ihan raivari? Kannattanee opetella hieman tunnetaitoja.

On mullakin asioita, jotka haluan tehdä tietyllä tavalla tai koen parhaaksi, että asiat on tietyssä järjestyksessä. Mutta en mä nyt siitä ahdistu tai raivostu, jos joku tekee eri tavalla. Topikin ”enpä ole aiemmin ajatellut” on musta hienosti sanottu, mutta oon kyllä yllättynyt, miten monella täällä menee isostikin tunteisiin, jos joku tekee asioita eri tavalla kuin itse."

Tätä mäkin mietin.

Itselle uus juttu oli kans toi että jogurttia ei sais sekottaa. Itse inhoan sitä lilluvaa heraa! En mä nyt jogurtteja muutenkaan tykkää syödä. Itselle on kans yllätys, että osa tarkoituksella kaivelee sitä rasvarasiaa. Mut on lapsena opetettu niin kotona kuin koulussa, että nimenomaan ei saa kaivella, vaan nätisti kerros aina pois. Tää selittää, miksi osa kavereista tekee niitä ärsyttäviä koloja meillä rasiaan :D Itse toki yritän ottaa aina samalla tavalla, kun muutkin talossa tekee, enkä ala vieraisilla tehdä omalla tavallani.

Meillä kotona on esim. muovipussit taiteltu vaan silleen neliöksi ja kaappiin. Puoliso taas aina taittelee ne sellaiseksi kolmioksi. Opettelin sen ja onpa näppärä, kun pysyvät nätisti nipussa :)

Samoin kaverin luona opin sen, että hän aina jättää pussilakanat ns. väärinpäin pesun jälkeen. Sitten silleen hassusti kiepauttaa pussilakanan peiton päälle. Näyttää ihan näppärälle. Ei ollut tullut mieleenkään tuo asia, kun itselle tarkkaa, että lakanat on aina ns. oikeinpäin ja sitten viikataan. Pitäis kokeilla joskus itsekin.

Päivämäärä:   20.4.26 14:15:00

"Tää selittää, miksi osa kavereista tekee niitä ärsyttäviä koloja meillä rasiaan"

Olen aina pitänyt huonotapaisina noita kolonkaivajia. Epäsiisteimmät jättävät vielä folionkin siihen roikkumaan.

Rasiaa täytyy käyttää siististi, eli ensin folio pois ja sen jälkeen tasaisia pitkiä siivuja, niin että pinta pysyy koko ajan siistinä ja tasaisena.

Lähettäjä: O.o 
Päivämäärä:   20.4.26 14:20:31

"Pussilakanan sisään viikataan siihen kuuluva tyynyliina"

Okei tämmöstä en ole koskaan tullut ajatelleeksi. En tosin ota tätä tyyliä käyttöön.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.4.26 14:38:15

Miehellä on bokserit ja t-paidat (ja sukatkin jossain tietyssä järjestyksessä..) kaapissa siistissä pinkassa ja laittaa aina pyykistä tulleet alimmaiseksi ja käyttää ylimmäiset, ihan sama millainen paita tai bokseri, seuraavana vuorossa olevan laittaa päällensä :D
Oispa ihanan helppoa..

Lähettäjä: ovv 
Päivämäärä:   20.4.26 14:38:38

Minä olen tarkka siitä, että kädet pestään. Tämä on monille ihan uusi asia, kun "ei mun tarvi" ja "ei mun kädet oo likaiset". Ja monille käsien pesu on sitä, että käyttää sormenpäitä sekunnin ajan hanan alla ja pyyhkii ne sormenpäät pyyhkeeseen. Nam...

Kädet pitää pestä, kun tulee kotiin. Ihan sama, kävitkö vain viemässä roskat vai Prismassa viikon ostokset hakemassa. Kädet pestään, kun saa ulkovaatteet ja kengät riisuttua ennen kuin lähtee lähmimään kotona mitään muuta.

Kädet pestään kun alkaa tyhjentää tiskikonetta. Tätä ei kai kovin moni tee, kun tästä oli joskus somessakin äläkkä, että "Siis peseekö joku kädet kun alkaa tyhjentää tiskikonetta???" vs. "Siis onko muka ihmisiä,jotka EI PESE käsiä kun alkavat tyhjentää tiskikonetta??".
Ette kai te halua, että astiat ja paskaisia siksi, kun olette niitä lähmineet paskaisilla käsillä? Yäk :O

Kädet pestään, ennen kuin alkaa tehdä ruokaa ja aina välissä, jos kädet ovat likaantuneet. Helpompaa pestä kädet kuin kuurata koko keittiö, jota on likaisilla käsillä lähminyt.

Kädet pestään, kun tullaan ruokapöytään.

Keittiöönkin voi laittaa käsisaippuan ja käsipyyhkeen, niin kädet on helppo pestä myös keittiössä.

Tulen hulluksi, kun ihmiset tulevat luokseni kylään eivätkä pese käsiään. Eivät välttämättä edes vessassa käydessään! Hyi :/

Lähettäjä: jjww 
Päivämäärä:   20.4.26 14:58:13

"Tzatziki tehdään kreikkalaisesta jogurtista, ei turkkilaisesta."

Miksi kaikissa ohjeissa sitten käsketään käyttää turkkilaista?

Äidilleni kaikki menee niin, että vain hänen tapansa on oikea. Kaikki muut tekevät kaiken väärin.

"Ei se siihen kuulu, se kuuluu kolme millimetriä vasemmalle. Miksi sinä olet laittanut tämän tähän? Tämä kuuluu sentin verran oikealle".

Eli kaikki on siellä missä pitääkin, mutta ehkä sentin sivummalla, mitä hän haluaisi. Eikä hän todellakaan ole mitenkään järjestelmällinen ihminen, jolla on kaikki järjestyksessä, päinvastoin. Kaikki tasot, pöydät ja muut on ihan täynnä tavaraa. Hain kaupasta irtokarkkilaatikoita ja pesin ne ja sanoin, että lajittele näihin lootiin ne tavarasi niin ei kaikki koko ajan tipu lattialle. Teki niin, ja hänen elämänsä helpottui.

Ihan sama mitä kotona yrittää tehdä, äiti on joka asiassa sanomassa "Ei noin, väärin". Kun sanon, että tee itse, niin ei tee. Ei myöskään jatka jankutusta "ei noin, väärin, ei se sinne kuulu", mutta huokailee, pyörittelee silmiään ja sihisee hampaiden välistä.

Olin joskus täyttänyt koko tiskikoneen aivan väärin. Ja kun kysyin, että mikä siinä oli vikana, niin olin laittanut pienen vihannesveitsen väärään kohtaan aterinlaatikkoa. Sen kuuluisi olla etummaisena, että hän läytää sen. Olin laittanut sen vasta kolmanneksi edestä laskettuna. Eli koko tiskikone täytetty AIVAN VÄÄRIN. Voitte arvata, etten täytä tiskikonettta :D

Äidillä ei ole huono näkö, hänellä on todella hyvä näkö, käynyt optikolla viimeksi tammikuussa.

Ja ongelma ei ole se, että tunkisin sakset kuiva-ainekaappiin (kuuluu ylimpään vetolaatikkoon), vaan se, että laitoin jonkun tavaran kaksi millimetriä väärään kohtaan.

Äiti itse sen sijaan tunkee mitä tahansa mihin sattuu, eikä sitten löydä mitään. Spagettipakkaus on yleiskoneen kulhossa (eri kaapissa), jääkaappi ihan sekaisin ja mitään ei löydä ja kaappiin ei myöskään mitään mahdu. Väittää, ettei siellä ole rahkaa, vaikka siellä on kuusi purkkia rahkaa, joista vanhimmat on vanhentuneet muutama vuosi aiemmin. Otin tavaksi tyhjentää jääkaapin äidin luona käydessä noin kerran vuodessa. Vanhentuneet ja homeiset pois ja loput järjestykseen. Minä ojentelen, äiti latoo niitä takaisin. Menee tuon yhden kerran järjestykseen, mutta kun kaupasta tulee viikon ostokset, se järjestys unohtuu ja taas tunkee maitopurkkeja kolmelle eri hyllylle ja kaikkea mihin sattuu. Huoh....

Jossain vaiheessa kyllästyin ja en enää laita mitään mihinkään, vaan sanoin äidille, että laita itse, kun minä laitan sen kuitenkin melkein senttimetrin ihan vinoon.

LähettäjäSanna 
Päivämäärä:   20.4.26 14:59:08

" Minä olen tarkka siitä, että kädet pestään. Tämä on monille ihan uusi asia, kun "ei mun tarvi" ja "ei mun kädet oo likaiset". Ja monille käsien pesu on sitä, että käyttää sormenpäitä sekunnin ajan hanan alla ja pyyhkii ne sormenpäät pyyhkeeseen. Nam...

Kädet pitää pestä, kun tulee kotiin. Ihan sama, kävitkö vain viemässä roskat vai Prismassa viikon ostokset hakemassa. Kädet pestään, kun saa ulkovaatteet ja kengät riisuttua ennen kuin lähtee lähmimään kotona mitään muuta.

Kädet pestään kun alkaa tyhjentää tiskikonetta. Tätä ei kai kovin moni tee, kun tästä oli joskus somessakin äläkkä, että "Siis peseekö joku kädet kun alkaa tyhjentää tiskikonetta???" vs. "Siis onko muka ihmisiä,jotka EI PESE käsiä kun alkavat tyhjentää tiskikonetta??".
Ette kai te halua, että astiat ja paskaisia siksi, kun olette niitä lähmineet paskaisilla käsillä? Yäk :O

Kädet pestään, ennen kuin alkaa tehdä ruokaa ja aina välissä, jos kädet ovat likaantuneet. Helpompaa pestä kädet kuin kuurata koko keittiö, jota on likaisilla käsillä lähminyt.

Kädet pestään, kun tullaan ruokapöytään.

Keittiöönkin voi laittaa käsisaippuan ja käsipyyhkeen, niin kädet on helppo pestä myös keittiössä.

Tulen hulluksi, kun ihmiset tulevat luokseni kylään eivätkä pese käsiään. Eivät välttämättä edes vessassa käydessään! Hyi :/"

Yhdyn tähän. Ainoa mitä en itse tee, on se, että pesisin joka välissä käsiä. Minulla on tällä hetkellä pyykkikone päällä ja kun se lopettaa, en pese käsiä, jos en ennen sitä ole joutunut tekemisiin jonkun likaisen asian kanssa. Jos nyt laittaisin astiat astianpesukoneesta kaappiin (tällä hetkellä en sitä tee, kun astiat kuumat, kun juuri lopetti asianpesukone), niin en pese käsiä.

Ulkoa tultaessa pestään aina kädet saippualla, oli asiointi roskien vienti / tupakalla käyminen / kaupassa käyminen. Itse en siis polta tupakkaa, mutta sulhanen poltaa ja aina pesee kädet saippualla ja hyvin, kun tulee tupakilta. Kaupassa kun käydään ja tullaan kotia, kädet pestään aina saippuan kanssa.

Vessassa asioiden päättyessä kädet pestään aina ja saippuan kanssa.

Talvisinkin kädet pestään saippuan kanssa, vaikka hanskat on olleet käsissä.

Jos menen jonkun luo kylää, kädet pestään aina saippuan kanssa.

Lähettäjä: .h, 
Päivämäärä:   20.4.26 15:03:46

Kerron jotain ketjun aiheeseen liittyvää. Näitä minä nimittäin en käsitä, mutta monille nämä on tärkeitä ja itsestäänselviä asioita, eikä voi tehdä toisin:

- Voiveitsi säilytetään jääkaapissa voirasian päällä. Parhaimmillaan kannessa on kolo, että veitsen saa tungettua voirasiaan. Yäk.

- Juustohöylä säilytetään jääkaapissa juuston päällä.

- Voiveitsi säilytetään pöydällä lämpimässä ihan voisena ja sotkuisena ja sillä sitten kaivetaan voirasiasta lisää voita.

- Juustosta höylätään vain keskeltä niin, että siihen tulee kuoppa. Sitten itketään, kun "ei tästä saa enää höylättyä mitään". Sanon, että saa kyllä, jos ottaisit reunoiltakin. Mutta kun ei voi, kuin vain keskeltä....

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   20.4.26 15:09:18

"MITEN päin vessapaperirulla menee telineeseen. En ole koskaan ajatellut eikä ikinä tule mieleen uutta rullaa vaihtaessa. En ymmärrä ihmisiä keille tällä on väliä :D"

Ei minullekaan muuten ole väliä, paitsi silloin, jos pytty on kylppärissä, jossa suihkussa käydessä voi seinät kastua ihan likomäriksi. Seiniin siis kertyy kosteutta ihan kunnolla ja jos rulla on niin päin, että paperi tulee seinän puolelta rullasta, se liimaantuu märkään seinään ja on ällöttävää. Tuolloin on tärkeää, että rulla on niin päin, että paperi tulee seinästä pois päin. Muuten on minulle aivan sama enkä todellakaan kääntele rullia kenenkään kotona.

Mutta minulla on kerrostalokämpässä vain kylppäri, jolloin hiuksia pestessä = pidempään lämpimässä suihkussa ollessa koko kylppärin seiniin kertyy ihan kunnolla kosteutta, joten minun luonani se rulla pitää olla niin, että paperi tulee rullasta vapaasti, ei liimaannu seinään.

Lähettäjä: Vihi 
Päivämäärä:   20.4.26 15:30:34

Eniten minua ihmetytti, että kuka menee sörkkimään ruokaa jota ei juuri sillä hetkellä syö)joka on tarkoitettu muille syötäväksi. Siis hyi! Kuten tuo aloituksen jogurtin sekoittaja. Astiasta, josta on tarkoitus useamman ottaa, otetaan oma osuus lautaselle. Jäljellejäävään ei kosketa/sitä ei sotketa. Jokainen voi sen oman annoksensa hämmentää omalla lautasella jos tahtoo. Mutta muille syötäväksi tarkoitettuun ei kosketa.

Lähettäjä: reppe 
Päivämäärä:   20.4.26 17:24:42

Tuo voirasian kaivaminen on tosiaan asia, jonka jotkut tekevät eri tavalla.

Tiedän ihmisiä, joilla on ihan sääntö, että foliosta poistetaan puolet ja rasian tyhjentäminen aloitetaan lyhyestä päädystä niin, että se kaivetaan pohjia myöten ja siitä sitten edetään vähitellen toiseen päätyyn. Tämä tapa opetetaan myös lapsille.

Ja toisilla taas on ehdoton sääntö, että folio poistetaan kokonaan ja voita otetaan pitkillä sipaisuilla pintaa myöten.

Ja sitten kun nämä lapset vierailevat toistensa kotona ja tekevät välipalaleipiä, niin ihmettelevät toistensa tapaa ja haukkuvat toista, kun toinen tekee väärin. Ja se väärin tehnyt on ihmeissään, kun hänelle nimenomaan on kotonaan opetettu se päinvastainen tapa.

Voin tilalla on siis se levite, mitä rasiasta otetaan. Olkoot se siis voita, tuorejuustoa, sulatejuusta, margariinia, mitä vain. Ei aleta kinastella siitä, oliko se nyt margariinia vai jotain muuta.

Ja sama pätee ihan joka asiaan, joka toiselle on opetettu kotonaan eri tavalla kuin toiselle. Esim. "pussilakana otetaan peiton päältä pois niin, että se menee nurin päin. Se pestään ja kuivataan nurin päin ja sitten on helppo vain pyöräyttää peiton päälle oikein päin", kun toiselle on opetettu, että pussilakana jätetään oikein päin eikä sitä käännellä peiton päälle pukiessa. Tai että tyynyliina laitetaan kaappiin pussilakanan sisälle/samaan rullaan/pakettiin vs. erikseen. Tai joku rullaa pussilakanat kaappiin, toinen taittelee. Tai joku taittaa pyyhkeet kolmeen osaan ja siitä taas kolmeen osaan, toinen taittelee kahtia ja kahtia ja sitten haukutaan sitä toista, kun se toinen tekee väärin.

Ja syynä on siis se, että toiselle on vain opetettu eri tapa ja nimenomaan niin, että "tämä on oikea tapa".

Muistan itse lapsena ja nuorena niin monta tilannetta, jotka tuli kavereiden kanssa vastaan. Minulle opetettu kotona tapa A ja kaverille tapa B, ja sain sitten haukut siitä, kun teen väärin. Ja se meni aina niin, että minun tapani on väärä ja meidän kotonakin kaveri haukkui sitä tapaa, jonka olen vanhemmiltani oppinut. Se ei tuntunut kovin kivalta.

Minulla oli myös joskus opiskeluaikana kesätöissä kollegana muutaman vuoden nuorempi nainen, joka oli kotonaan oppinut tiettyjä tapoja, ja oli niistä ihan neuroottisen tarkka. Niitä ei voinut tehdä eri tavalla eikä joustaa yhtään. Monta kertaa ihan oikeasti ihmettelin hänen tapaansa, kun kiukutteli ja kitisi kaikesta. Oli vanhempiensa ainoa lapsi, vanhana saatu, ihan prinsessa, jonka ei oltu annettu itsenäistyä ollenkaan eikä hänelle oltu opetettu kotona esim. kotitöitä, kun vanhemmat tekivät kaiken. Vanhemmat soittivat joka ilta 2 h videopuhelun ja kysyivät, miten menee ja miten pärjää kun on pois kotoa. Jossain vaiheessa tämä kollega onneksi kyllästyi siihen itse. Asuimme siis viikot työpaikkakunnalla ja kävimme välillä lomalla muualla, eli asuimme kämppiksinä suurimman osan kesästä. Tämä asui myös opiskeuaikana kotonaan, kun vanhemmat asuivat 2 km päässä yliopistolta, joten ei päässyt edes opintojen aikana itsenäistymään.

Tämä oli vähän raskas tapaus, kun ihan panikoi jostain tiskiharjasta, että eihän se oli koskenut tiskipöytään tai altaaseen eikä voinut esim. pestä mukia, joka oli ollut tiskialtaassa. Onneksi meillä oli tiskikone, mutta senkin kanssa hän veti niitä neuroosejaan millintarkasta asettelusta, jonka oli kotonaan oppinut. Oli muutenkin vähän hygieniafriikki. Imurointi piti tehdä tietyssä järjestyksessä aloittaen ovelta ja siitä edeten tietyllä tavalla huoneessa, muuten oli väärä tapa ja taas pääkoppa sekaisin. Ja kaupassa piti ostaa vain tiettyä levitettä ja leipää, sitä samaa mitä heillä kotona aina ollut, ei voinut ostaa oivariinia kun on tottunut keijuun. Kaikki astiatkin piti latoa kaapeihin hänen tavallaan ja hänen sanelemassa järjestyksessä, koska muuten hän sai hermoromahduksen. Kun kotona on näin opittu, niin ei voi tehdä eri tavalla. 22-vuotias ihminen, joka siis oikeasti itki, jos kaapissa oli mukin korva väärään suuntaan, kun kotonaan on aina mukit niin, että korva on oikealle, kun mukit otetaan kaapista oikealla kädellä, kun kaikki perheenjäsenet ovat oikeakätisiä. Auta luoja auta, kun jonkun mukin korva olikin eteenpäin tai varsinkin vasemmalle, kuten minä niitä kotonani ladon, kun minulle se on ihan sama onko ne korvat tähän vai tohon suuntaan, saan ne mukit kaapista joka tapauksessa.

Tuon ihmisen kanssa huomasin olevani monessa asiassa "ihan sama", varsinkin, kun minun piti luopua jokaisesta omasta tavastani ja tehdä kaikki hänen tavallaan, joten aika monesta asiasta tuli sitten minulle ihan sama, kun en voinut tehdä sitä omalla tavallani, ellen halunnut kuunnella kollegakämppiksen valitusta ja itkua siitä, _miten_tämäkin_on_väärin..._. Esim. olin tyhjentänyt tiskikoneesta aterimet niin, että joidenkin ruokailuveitsien terä osoitti oikealle, kun niiden olisi kaikkien pitänyt olla samoin päin ja osoittaa vasemmalle. Pilalla.

Lähettäjä: Pinna 
Päivämäärä:   20.4.26 19:05:47

Joustamattomuus toimintatavoissa voi olla merkki autismista.

Lähettäjä: rkmr 
Päivämäärä:   21.4.26 00:33:54

Minulle on itsestäänselvää, että eteisen väliovi laitetaan kiinni. Samoin vetolaatikot ja kaapinovet.

WC-pytyn kansi laitetaan kiinni ennen kuin pytyn vetää ja kädet pestään saippualla, vaikka olisikin käynyt vain pissalla.

Roskat laitetaan roskikseen, ei heitetä maahan. Jos roskista ei ole lähellä, otetaan roskat mukaan ja laitetaan roskikseen sitten, kun sellaiseen törmää. Ei, vieläkään ei roskia heitetä maahan.

Ympäriinsä ei räitä. Jos on pakko syljeskellä, se räkäpallo syljetään ojaan, ei keskelle kulkuväylää. Joskus olin juna-asemalla ja laiturilla seisoi teinijoukko, jotka räkivät ympärilleen koko ajan niin, etten meinannut ohi uskaltaa mennä, kun meinasi rä'ät tulla päälle.

Kahvinkeittimen vesisäiliöön ei kaadeta vettä kahvipannulla, siihen on ihan oma kannu olemassa.

Tiskirätin tai tiskiharjan jättäminen tiskialtaaseen lojumaan. Varsinkin, jos ne heittää johonkin kattilaan, joka on likoamassa...

Ei ole ihan yhtä itsestäänselviä muille... Olen saanut kuulla noista aika paljon, että ei voi olla noin tarkkaa ja onko tolla muka jotain väliä.

Päivämäärä:   21.4.26 01:08:53

"Pussilakanan sisään viikataan siihen kuuluva tyynyliina, vie vähemmän tilaa, pysyy järjestyksessä ja tietää missä on sopiva liina."

Minä taas viikkaan tyynyliinan sisälle sekä pussilakanan että lakanan. Mielestäni näyttää kaapissa siistiltä ja on kätevää, kun petivaatteiden vaihdon yhteydessä tarvitsee napata mukaan vain yksi tyynyliinapaketti.

Päivämäärä:   21.4.26 05:58:45

Tavarat normaalisti pidetään ylipäätään yleensä tavallisesti jossain omilla paikoillaan, laitetaan takaisin käytön jälkeen eikä jätetä ties mihin. Ruoat laitetaan takaisin ruokakaappeihin eikä niitä lojuteta lämpimässä. Pöytätasoja pyyhitään sitä mukaa kuin nähdään mitään tarvetta. Ulko-ovet suljetaan niistä kuljettua, laatikot ja kaapit suljetaan ja kädet opetellaan pesemään jo lapsena. Poistuttaessa huoneesta jossa ei aiota oleskellä sen jälkeen vähään aikaan ainakaan sammutetaan sieltä mennessä valot. Siis jos menet voileipiesi kanssa olkkariin töllölle, keittiöstä kattolampusta valot pois siksi aikaa kunnes keittiössä ei olla. Jos lähdet kotoa, valot pois. Tyhjä asunto tai huone jossa ei oleskella ei tarvitse valaistusta kuluttamaan sähköä. On täysin turhaa pitää koko asunnossa valot päällä koko ajan kuin asuttaisiin joulukuusessa ikään, jollei joka huoneessa oikeasti olla yhtä aikaa. Jos telkkaria ei katso, telkkari pois päältä. Kahvinkeitintä ei lojuteta päällä. Sähkön tuhlaus maksaa rahaa ja kuluttaa luonnonvaroja sekä vaikuttaa sähkön hintoihin.

Asukkaiden tai kävijöiden ulkovaatteet eteisen hengareihin, ei mihinkään pitkin lattioita tai ulko-oven kädensijoihin. Roskat laitetaan roskiin. Ne eivät loju tasoilla, lattioilla, maassa. Kaapit ylipäätään tarkistetaan ennen kuin käydään kaupassa tai tilataan ruokakaupasta jotta ei osteta pilaantuvia turhaan tai jätetä ostamatta ja jäädä ilman. Eikä pidä koko ajan ostaa siksi, ettei hoksattu katsoa mitä on ja mitä ei.

Jos tiskaa jonkun muun kotona, tulee toki kysyä mihin tarkoitukseen eri tiskijutut on ja onko jotain koska talossa talon tavalla, jotta esimerkiksi ei saastuta kenenkään tiskiharjoja niin että se pitää sitten vaihtaa uuteen. Terävät tavarat toki asetetaan terät alspäin tai poispäin niin, ettei ketään voi sattua. Mutta on jo ihan epänormaalin ja sairaan puolella tulla hysteeriseksi tai suuttua siitä, miten päin mukien korvat sojottavat ... minua kiukuttanut tasan se, muka tiskataan mutta jätetään pohja likaiseksi vaikka käytetään tiskiainetta tyyliin puoli pulloa ja astiat sitten vielä huuhtomatta jopa kun ei viitsitä vaikka piti mennä muka avuksi tiskaamaan. Kai nyt aikuinen ihminen näkee koska jokin pohja on puhdas tai tajuaa miten astiat huuhdotaan tarpeeksi asti, eikä kukaan tolkku käytä mitään pesuaineita siihen tyyliin. Ja siihen on aivan järkevät syynsä. Jäin ällistelemään, nähtävästi nykyään on aikuisia joille ei ole opetettu kotona yhtään mitään!

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.4.26 07:25:23

” Poistuttaessa huoneesta jossa ei aiota oleskellä sen jälkeen vähään aikaan ainakaan sammutetaan sieltä mennessä valot.”
Tää on niin rasittava tapa! Miksi ihmeessä niitä valoja pitää rämpätä? Ledit ei vie about mitään sähköä, joten se valojen sammuttelu on vaan rasittavaa. Mun äiti juoksi aina sammuttamassa perässä. Eikä ees ennen vanhaan ollu järkevää joka välissä sammuttaa, kun se sytyttäminen vei energiaa enemmän, kuin se että ne ois pitänyt päällä. Ja energiansäästölamput vielä syttyi hitaasti.

Onneksi omassa kotona saa pitää valoja päällä miten haluaa :)

Päivämäärä:   21.4.26 11:23:11

Kukaan ei mistään tiedä millaiset lamput muiden kotona valaisimissa on.
On täyttä tuhlausta pitää tyhjissä huoneissa valoja. Itse sen laskun maksaa, mutta sähkön kulutuksen määrä vie luonnonvaroja ja vaikuttaa sen hintaan.

Äidit ravaavat sammuttelemassa ihan siksi, että jälkikasvu ei ymmärrä totella.
Äidit ne kun taistelevat joka päivä arjessa rahan riittämisen kanssa.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   21.4.26 11:57:36

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 21.4.26 11:23:11

Kukaan ei mistään tiedä millaiset lamput muiden kotona valaisimissa on.
On täyttä tuhlausta pitää tyhjissä huoneissa valoja. Itse sen laskun maksaa, mutta sähkön kulutuksen määrä vie luonnonvaroja ja vaikuttaa sen hintaan.

Äidit ravaavat sammuttelemassa ihan siksi, että jälkikasvu ei ymmärrä totella.
Äidit ne kun taistelevat joka päivä arjessa rahan riittämisen kanssa.

Tämä. Ihan yhtä typerää kuin hengata suihkussa tuntitolkulla - se lämmin vesi MAKSAA. Paljon. Okt:ssa sen näkee suoraan sähkölaskusta, yhtiömuotoisissa vastikkeen jatkuvasti nousevista vesimaksuista.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.4.26 12:02:51

Kyllä ne valaisimien valonlähteet voi jo päätellä. Se virrankulutus on oikeasti niin vähäistä.

Ja miksi se äidin mielipide ois aina parempi kuin isän? Meilläkin isä (sähköalan ihminen) perusteli sen turhan valojen poisräpsyttelyn olevan huono idea, silti äiti niitä sammutteli. Ei se äiteys tee kenestäkään kaikkitietävää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.