Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaihdevuodet, Diane Nova vs. Qlaira

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.26 08:31:57

Söin aikoinaan parikymmentä vuotta Diane Novaa ja se sopi hyvin. Lopetin, kun pääsin steriin. Aika pian alkoi väsymys ja epämääräiset kivut (nelikymppisenä).

Nyt viisikymppisenä kärsin väsymyksen ja kipujen lisäksi hikoilu-/palelupuuskista ja rytmihäiriöistä. Gyne määräsi Qlairan esivaihdevuosioireiluun, koska Diane Novakin oli sopinut. Qlaira kuitenkin vain pahensi hikoilua ja aiheutti jatkuvan päänsäryn (samanlaisen kuin aikaisemmin oli 1-2 päivää ennen menkkoja, pillereillä ja ilman).

Mitä tuo kertoo? Ilmeisesti Qlairan vaihtuva-annoksiset pillerit eivät sovi. Diane Novassa oli joka pillerissä samat määrät vaikuttavaa ainetta. Mutta onko hormoneita liikaa vai liian vähän?

Re: Vaihdevuodet, Diane Nova vs. Qlaira

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   19.4.26 08:41:08

Miksi aloitettiin ehkäisypilleri, eikä hormonihoitoa, kun ikääkin on 50?
Jos e-pillereissä haluaa pysyä, myös zoelyssä on luonnollista estrogeenia, mutta annos pysyy vakiona. Itse tosin sain siitä jatkuvan päänsäryn, Qlaira sopi.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   19.4.26 08:46:07

Mulla pienikin ylimäärä keltarauhashormonia moninkertaistaa vaihdevuosioireet. Ehkä estrogeeni ja keltarauhashormoni on pillerissä väärässä suhteessa nykyiseen estrogeenitasoosi verrattuna. Mulla ei ole enää kohtua, joten ei tarvita kuin estrogeeni ja se pitää oireet hyvin kurissa.

Päivämäärä:   19.4.26 08:54:42

Gynen mielestä olen liian nuori varsinaiseen korvaushoitoon. Varsinkin, kun oireita on ollut vaihtelevasti jo kymmenen vuotta.

Ja, kyllä. Gyne oli yksityisen lääkäriaseman vaihdevuosioireiluun erikoistunut gyne.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   19.4.26 08:56:06

Vaihda nyt vaan sitä lääkäriä.

Päivämäärä:   19.4.26 09:38:02

Kahdella gynellä olen käynyt omalla kustannuksella ja köyhtynyt viitisensataa. Työterveyden kautta työnantaja on pulittanut kolmatta tonnia yksityiselle lääkäriasemalle tämän asian tiimoilta, kun olen työterveyslääkärille vaivoista valittanut. Ei tässä lähistöllä taida enää muita vaihtoehtoja olla.

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   19.4.26 09:43:53

Sitten ei auta muu kuin kärsiä hyvästä hoidosta.

Päivämäärä:   19.4.26 09:51:26

Itsekö ei koskaan kannata ajatella ja ottaa asioista selvää? Pitää vain juosta kylvämässä rahaa lääkärille toisensa jälkeen ja toivoa joskus osuvansa oikealle tai parantuvansa itsekseen prosessin aikana?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   19.4.26 09:52:05

Nyt on kyllä harvinaisen pazka gyne, kuulostaa että on jollain tavalla vinoutuneen ideologinen?

Nyky ymmärtämyksen mukaan vaihdevuodet alkaa jo paaaaljon ennen varsinaisia räikeitä oireita (hikoilu, palelu, menkkojen loppuminen) ja estrogeeni hoidot on hyvä aloittaa ajoissa. Itsekin aloitin aivosumun, väsymyksen ja huimauksen vuoksi 44v.

Estrogeeni suojaa sydäntä, niveliä ja parantaa elämänlaatua. Naisten yleisin kuolinsyy on sydänkohtaus ja nimenomaan sepelvaltimotauti, jolta estrogeeni suojaa.

Vaihda gyne, varsinkin jos itse maksat niin on erikoisen huonoa hoitoa. Jos mölöttää jotain rintasyövästä niin se vanha tutkimus on ymmärretty väärin. Itse tutkijatkin on julkisesti harmitelleet miten heidän tutkimus vei naisten vaihdevuosihoitoja vuosikymmeniä takapakkia, se ei ollut heidän tarkoitus. Vain, jos on jo ollut rintasyöpä tai on rintasyöpägeeni niin silloin ei estrogeenia suositella.
Muuten edut on haittoja paljon suuremmat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.