Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minua on alkanut jännittää sukulaisten näkeminen

Lähettäjä: Epämukavaa 
Päivämäärä:   18.4.26 14:20:37

Äitini kanssa minulla on ollut aina ihan ok välit. Ei kuitenkaan koskaan sellaiset, että voisin kertoa ikävistä asioista tai sanoa mielipiteeni miettimättä ensin minkälaisen mielipiteen äitini haluaa kuulla. Jätän kertomatta ja ”piilottelen” harrastuksistani (jumpassa käyminen ja kutominen), koska epäilen äitini auhtautuvan siihen, että minä teen tällaisia ehkä normaaleilta kuulostavia asioita minulle outona. Samoin minua edelleen jännittää ihan älyttömästi puhua muille jos äitini on kuulemassa. Ei hän kommentoi ivalliseen sävyyn tai muuta vastaavaa, mutta tuijottaa minua sen näköisenä, että minulle tulee hyvin kiusallinen olo. Tästä syystä ahdistaa aina sukujuhlat ymv, kun olisi kiva jutella muiden kanssa, mutta koko aika menee siihen, että mietin mitä minun on sopivaa sanoa tai kommentoida. Emme siis ole ikinä riidelleet ymv äitini kanssa, mutta sikti jännitän hänen seuraansa todella paljon ja vaatii kamalasti energiaa miettiä mitä voin puhua.

Ikää on jo 44 vuotta eli luulisi ettei ole enää mitään tarvetta miellyttää äitiäni ja olisin päässyt jo yli siitä lapsuuden aikaisesta roolista jolloin kaiken piti olla hyvin ja kaiken kivaa. Näin jälkikäteen ajateltuna tuntuu, että minsta tuli lapsena aika kova näyttelemään. Olin koulukiusattu eikä minulla oikein ollut kavereita, mutta kotona piti näytellä, että olisi kavereita ja koulussa on kivaa. Sanoin usein meneväni kavereiden kanssa johonkin ja haahuilin yksin lähimetsissä tai ajoitin keksityn näkemisen niin, että äitini oli töissä jolloin voin olla kotona. Samoin harrastuksissa joissa en viihtynyt piti käydä vuodesta toiseen etten olisi vaikuttanut oudolta tai lähinnä en kehdannut sanoa etten enää viihtynyt harrastuksessa jonka aloitin vuosia aikaisemmin.

Nyt on taas äitienpäivä lähellä ja se erityisesti aina stressaa. Tapana on ollut, että olemme kokoontuneet mummilleni ja sinne tulevat kaikki hänen lapsensa ja lapsen lapsensa perheineen. Minulla on lapsesta asti ollut olo, että mummini inhoaa minua. Tajusin aikuisena, että hänen kommenttinsa minulle olivat todella ilkeitä silloin kun olin lapsi. Hän ei ikinä ottanut minua yökylään luokseen vaikka sisarukseni ja serkkuni kävivät usein, minä olin aina se joka ei mahtunut mukaan. Jostain syystä lapsena olisin halunnut hänen luokseen yökylään, kun muutkin kävivät. Nyt aikuisena kun tilannetta on miettimyt tuntuu hyvin ahdistavalta mennä mummini luo kylään, leikkiä, että viihdyn siellä ja niellä edelleen hymyssä suin mummini minulle sanomat ilkeät kommentit. Yleensä koitan aina keksiä jonkun syyn, että ei tarvitse mennä, mutta en aina voi olla kipeä ymv

Tuntuu, että mitä enemmän tulee ikää sitä enemmän minua ahdistaa ja jännittää nähdä sukulaisia. Kuitenkin minun oletetaan käyvän sukujuhlissa ymv niin tulee olo, että pakko on välillä mennä.
Onko joku päässyt tällaisesta tilanteesta yli tai mitkä ovat teidän selviytymiskeinot?
Nykyään minulla on kavereita, viihdyn työkavereiden kanssa rupatellen ymv, mutta sukulaisten näkeminen on edelleen yhtä painajaista kun en tiedä miten minun kuuluisi käyttäytyä ja pelkään antavani itsestäni oudon kuvan.

Re: Minua on alkanut jännittää sukulaisten näkeminen

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   18.4.26 14:26:04

Kokeile olla oma itsesi? Vuosien teeskentelyn jälkeen ei kyllä varmasti ole helppoa. Mutta miksi ihmeessä luulet, että äitisi ja mummosi pitäisivät sinua jotenkin outona?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   18.4.26 14:26:51

Enkä mä nyt tiedä onko nuo "ok" välit, jos et voi olla oma itsesi ja kaikki sanomiset pitää miettiä.

Oletteko Pohjanmaalta? :D

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   18.4.26 14:32:55

Kuulostaa siltä, että ihan oikeasti kannattaisi käydä juttelemassa vaikka oma sote-aseman mt-hoitajalle.
Jotainhan on mennyt pieleen jo ihan varhaislapsuudessa, ja se painaa nyt mieltäsi. On taakkana.

Päivämäärä:   18.4.26 14:39:01

En oikein osaa suhtautua niihin esimerkiksi ”sinäkö muka käyt jumpassa, sen kun näkisi” tai ”ooo, joko olet oppinut tekemään ketjusilmukoita” tyylisiin kommentteihin joista seuraa tekonaurua ja sitten katsotaan kaikkia muita ja odotetaan, että he yhtyvät mukaan nauruun. Mummoni harrastaa enemmän tämän tyylistä kommentointia, äitini vain jää tuijottamaan minua outo ilme kasvoillaan.
Minusta tämä on jostain syystä hyvin kiusallista, kun kaikki kääntyvät tuojottamaan minua vaikka olisin keskustellut jonkun kanssa kahden kesken. Menen jotenkin lukkoon ja alan miettiä entistä enemmän mitä voin sanoa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.4.26 14:55:20

Miksi siis hakeudut vapaaehtoisesti noihin tilanteisiin? Itse en ole hetkeäkään sellaisten ihmisten seurassa, jotka saavat oloni epämukavaksi, oli sitten sukulainen tai ei.

Päivämäärä:   18.4.26 14:57:48

En vapaaehtoisesti hankiudukkaan ja jätän sukujuhlat ymv niin usein välistä kuin vain ikinä kehtaan. Kuitenkin odotetaan osallistumista niin en voi aina jättää väliin.

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   18.4.26 14:59:08

Aikuisena olossa on se hyvä puoli, ettei tuollaisiin tilaisuuksiin tarvitse mennä, jos ei halua.

Lähettäjä: Kami 
Päivämäärä:   18.4.26 15:00:53

Tottakai voi jättää väliin. Ilmoitat vaan, ettet ole tulossa.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   18.4.26 15:01:29

Mä jättäisin ihan kylmästi menemättä mihinkään tapaamisiin, ei sun ole mikään pakko.

Päivämäärä:   18.4.26 15:06:08

Mitä te sanotte syyksi, että ei voi tulla? Äitini etenkin on sellainen, että alkaa vänkäämään, että enkä nyt mitenkään voisi tulla. Jos sanon olevani kipeä alkaa vääntö siitä olenko oikeasti niin kipeä etten voi tulla ja kaikkihan ovat aina välillä vähän kipeitä eikä sen takia peruta menoja. Jos on jotain muuta menoa esim töitä niin kyseenalaistaa, että eikä sitä voisi siirtää tai vuoroa vaihtaa kun on niin kivaa kun mahdollisimman moni pääsee paikalle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.26 15:09:56

En selitä mitenkään. Puhelun voi lopettaa, aihetta voi vaihtaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.26 15:30:55

Miksi alistut tuollaiseen kiusaamiseen?

Ilmoita "En tule. En halua tulla teidän kiusattavaksi."

Päivämäärä:   18.4.26 15:54:29

"Mitä te sanotte syyksi, että ei voi tulla? Äitini etenkin on sellainen, että alkaa vänkäämään, että enkä nyt mitenkään voisi tulla. "

En ole äitini kanssa missään tekemisissä. Muuten se ei ole hänellekään ongelma, mutta sukujuhlat sit tietysti häntä nolottaa kun joutuu selittelemään puolestani. Kas näin se menee: "Kai olet kuitenkin tulossa enosi 80-vuotissynttäreille?" "En ole."

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   18.4.26 16:04:32

"En oikein osaa suhtautua niihin esimerkiksi ”sinäkö muka käyt jumpassa, sen kun näkisi” tai ”ooo, joko olet oppinut tekemään ketjusilmukoita” tyylisiin kommentteihin joista seuraa tekonaurua ja sitten katsotaan kaikkia muita ja odotetaan, että he yhtyvät mukaan nauruun. Mummoni harrastaa enemmän tämän tyylistä kommentointia, äitini vain jää tuijottamaan minua outo ilme kasvoillaan."

No nyt on kyllä aika myrkyllistä menoa. Onko teillä suvussa/perheessä yleisesti tällainen vinoileva ja kettuileva kulttuuri, vai kohdistuuko tämä vain sinuun?

"Sinäkö muka käyt jumpassa" - siihen voisi tietysti tokaista, että tervetuloa mukaan katsomaan, tai jos olisi oikein kova pokka, pysäyttää tilanne ja kysyä ihan suoraan, että miksi epäilet sanomisiani. Mutta ymmärrän, että hankalia tilanteita ja on erityisen hankalaa irrottautua vanhasta käytösmallista yksipuolisesti.

Aika rankkaa sinulla on kyllä ollut lapaena, jos olet joutunut esittämään äidillesi, että kaikki on koko ajan hyvin ja jopa lavastamaan tapahtumia. Huh.

Päivämäärä:   18.4.26 16:24:19

"Aika rankkaa sinulla on kyllä ollut lapaena, jos olet joutunut esittämään äidillesi, että kaikki on koko ajan hyvin ja jopa lavastamaan tapahtumia. Huh"

No siis tää on ihan perus. Jotta vanhemmat ei suutu, pitää a) teeskennellä ettei mitään ongelmia koskaan ole, b) teeskennellä että kaikki on "normaalisti", ja c) teeskennellä ettei missään myöskään mene liian hyvin koska sekin on noloa koska joku voi olla kateellinen ja mitä naapurit sitten sanovat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.