Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi meikkaaminen on niin pyhä asia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.4.26 11:20:22

Jos kukaan uskaltaa puhua mitään meikkaamiseen haitoista, kyseenalaistaa meikkien tarpeellisuuden tai vaikkapa miettiä mahdollisia vaikutuksista esimerkiksi sikiöön, niin ryntää heti valtava lauma ihmisiä puolustamaan meikkaamista hyvin aggressiivisesti. Tai ollaan suurin piirtein, että hys hys, meikkaaminen on hyvä asia ja meikki hoitaa ihoa.

Tai jos kyseenalaistaa vaikkapa sen, että onko tämä nykypäivän meikkaamiskulttuuri ylipäätään jo vähän aikansa elänyttä. Naisilta saatetaan edelleen odottaa, etenkin tietyillä aloilla, töihin meikkaamista, mutta miehillä saa kyllä vaikka näpyt ja tummat silmänalusetkin paistaa tilanteessa kuin tilanteessa. Vaikka nykyään ollaan kyllä muuten monissa asioissa feministejä, niin naisten meikkaamispakko on asia, jossa ei nähdä ongelmaa.

Ja kyllä meikata saa jos haluaa, mutta kyllä meikkibisnekseen liittyy myös paljon aivopesua. Täysin turha kulutushyödyke, jota naisille mainostetaan tarpeellisena tai jopa pakollisena. Näin se vaan on.

Re: Miksi meikkaaminen on niin pyhä asia?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   18.4.26 11:28:08

"Täysin turha kulutushyödyke, jota naisille mainostetaan tarpeellisena tai jopa pakollisena."

Näin 50+ ikäisenä näen tämän ihan toisesta äärilaidasta. Vielä minun nuoruudessani meikkaamista paheksuttiin. Minusta on hienoa, että nykyisin vihdoin SAA meikata vapaasti.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   18.4.26 11:29:59

En ole meikannut arkisin enää vuosiin. Kukaan ei ole ihmetellyt, vaikka ihmisten kanssa jouduinkin välillä olemaan tekemisissä.

Lähettäjä: Zxc 
Päivämäärä:   18.4.26 11:32:40

Jaa. Meillä päin ketään ei kiinnosta, meikkaako joku vai ei. Tosin jos joku, joka ei yleensä meikkaa, yhtäkkiä ilmestyy johonkin meikki naamassa, niin kysytään että onko joku juhla tms.

Lähettäjä: dk 
Päivämäärä:   18.4.26 11:34:39

Jos meikki hoitaisi ihoa, niin miksi meikkaajat tekevät aamuin illoin 7-vaiheisen ihonhoitorutiinin ja pesevät meikkejään pois ties millä ja pohjustavat vaikka millä? :DDD Ja miksi meikkaavilla on aina niin kauhean väsynyt, elähtänyt ja vanhan näköinen naama? Kuluttaako ja venyttääkö meikkaaminen ihoa niin, että naama vanhenee nopeammin?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.4.26 11:41:13

"Ja miksi meikkaavilla on aina niin kauhean väsynyt, elähtänyt ja vanhan näköinen naama?"
Ihan samanlainen lärvi kuin sellaisella joka ei meikkaa. Kontrasti vain on suurempi jolloin se meikitön naama vaikuttaa erilaiselta.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   18.4.26 11:47:10

dk: ihmiset, jotka meikkaavat, ovat kiinnostuneempia ihonsa kunnosta kuin muut, koska tarkkailevat sitä enemmän peilistä. Ja ehkäpä ikäistään vanhemman näköiset ihmiset päätyvät useammin meikkaamaan kuin nuoren näköiset. Meikkivoide saattaa myöskin korostaa ryppyjä, jos ei ole taitava meikkaaja.

Miksi ihmiset, jotka eivät itse meikkaa (heidän oma, ihan hyvä valintansa), kiljuvat kemikaalikuormasta (joka ei ole omalla iholla), vaikutuksista sikiöön (suurin osa naisista ei ole raskaana) ja naisten alistamisesta? Miksi ylipäätään arvostella jonkun toisen ihmisen valintoja, jos on tyytyväinen omaansa? Kyllähän meikkaamaton näyttää vähän valjulta meikatun rinnalla, mutta toisten valintoja arvostelemalla ette saa kaikkia maailman muita naisia lopettamaan meikkaamista.

Itse käytän arjessa vain rajauksia ja ripsiväriä. Tiedostan, että pohjameikin kanssa olisin huolitellumman näköinen, mutta ei huvita käyttää sen enempää aikaa. En silti arvostele sellaisia, jotka ovat valinneet käyttää enemmän aikaa. Ihailen vain, jos on taitavasti tehty meikki.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   18.4.26 11:47:49

En meikkaa, turhaa kulutusta ja kemikaaleja. Ja rumia on kamalat meikki määrät naamassa. Ihan vähän hillitysti on yleensä ihan siisti.

Päivämäärä:   18.4.26 11:54:51

"Kyllähän meikkaamaton näyttää vähän valjulta meikatun rinnalla."

Entä meikattu mies vs. meikkaamaton mies?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.26 11:59:57

Jaa-a, en ole huomannut samaa, mutta ehkä en vain ole kiinnittänyt huomiota, kun skippaan kaikki meikkiin liittyvät asiat. Ei kiinnosta oma naama niin paljon, että jaksaisin meikata ja vielä vähemmän kiinnostaa muiden naamat ja meikit/meikittömyydet. No okei, jos joku tehnyt itsestään pellen tai hirviön (joskin ilmeisesti omasta mielestään "kauniin"), niin sitten saatan miettiä, että onpa ruma meikki. Mutta ohitan sen sekunnissa, enkä jää pohtimaan asiaa. Kukaan ei ole minulle päin naamaa tullut marmattamaan meikittömyydestä ja jos tulisi, niin varmasti vain ignoraisin sen.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   18.4.26 12:14:13

Näin 50+ ikäisenä näen tämän ihan toisesta äärilaidasta. Vielä minun nuoruudessani meikkaamista paheksuttiin. Minusta on hienoa, että nykyisin vihdoin SAA meikata vapaasti.

Lapsi pieni, 50+ ikäiset ovat syntyneet noin vuonn 1975. Ja olleet nuoria ysärin alussa.
Googlaa 90-luvun meikki.

Mä olen 60+, eikä edes minun nuoruudessani meikkaamista paheksuttu.

Veikkaan, että, keiden meikkaamista on nuoruudessa paheksuttu, ovat tänä päivänä 90+

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.26 12:20:57

"Miksi ihmiset, jotka eivät itse meikkaa (heidän oma, ihan hyvä valintansa), kiljuvat kemikaalikuormasta (joka ei ole omalla iholla), vaikutuksista sikiöön (suurin osa naisista ei ole raskaana) ja naisten alistamisesta? Miksi ylipäätään arvostella jonkun toisen ihmisen valintoja, jos on tyytyväinen omaansa?"

Harvoin näkee sitäkään että ryyppäävät alkoholistit kritisoisivat alkoholinkäyttöä ja olisivat siitä huolissaan... Kärjistettyä mutta saat ehkä pointista kiinni.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   18.4.26 12:24:18

Mukava kuulla, että 50+ on vielä nuori lapsonen. :)
Ysärin teinit joivat rajusti, mutta meikki oli kevyttä.

Noiden 90+ nuoruudessa ei juuri meikkejä edes ollut.

Lähettäjä: dk 
Päivämäärä:   18.4.26 12:24:40

"Ihan samanlainen lärvi kuin sellaisella joka ei meikkaa. Kontrasti vain on suurempi jolloin se meikitön naama vaikuttaa erilaiselta."

Mikä hemmetin kontrasti? Ihan yhtä venynyt ja ryppyinen se naama on meikittäkin.

Joten jos meikki hoitaa ihoa, niin miksi paljon meikkaavien naama sitten on niin vanhan ja elähtäneen näköinen myös ilman meikkiä?

Päivämäärä:   18.4.26 12:30:44

Haluaisin kuulla näistä väitetyistä meikkaamisen haitoista, etenkin sikiöön asti ulottuvista. Minkälaista tutkimustietoa aiheesta on?

Minulle on se ja sama vaikka joku random hötönetissä kokisi meikit tarpeettomiksi, se ei meikeistä tee tarpeettomia yleisellä tasolla kun moni niitä haluaa käyttää. Minulla ei iho kärsi meikistä, kun olen löytänyt omalle iholleni sopivat meikit.

En kuitenkaan hyssyttele yhtään ketään, kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu. Aloittaja vaan kuulostaa vähän siltä, että hänen mielipiteensä on ainoa oikea, muut hys ;)

Lähettäjä: Tuplapiste 
Päivämäärä:   18.4.26 12:33:37

"Näin 50+ ikäisenä näen tämän ihan toisesta äärilaidasta. Vielä minun nuoruudessani meikkaamista paheksuttiin. Minusta on hienoa, että nykyisin vihdoin SAA meikata vapaasti.

Lapsi pieni, 50+ ikäiset ovat syntyneet noin vuonn 1975. Ja olleet nuoria ysärin alussa.
Googlaa 90-luvun meikki.

Mä olen 60+, eikä edes minun nuoruudessani meikkaamista paheksuttu."

Niin paheksuttiin vai ei? Vai menikö niin kuin minun aikuisuudessa, että äiti ja sisko paheksui mun meikkaamista, mikä oli tietenkin todella hillittyä verrattuna kasarin punkkarimeikkaihin. Nelikymppisenäkin sain näiltä kuulla "naaman maalaamisesta" jos jonnekin lähtiessä laitoin vähän ripsiväriä.

Lähettäjä: Rem 
Päivämäärä:   18.4.26 12:51:31

"Joten jos meikki hoitaa ihoa, niin miksi paljon meikkaavien naama sitten on niin vanhan ja elähtäneen näköinen myös ilman meikkiä?"

Varmaan samasta syystä kun vähän/ei ollenkaan meikkaavien naama on vanhan ja elähtäneen näköinen. Eipä se meikkaamattomuuskaan sitä ihoa hoida.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   18.4.26 13:24:07

Meikit pitäisi kieltää lailla.

Lähettäjä: Juupajuu 
Päivämäärä:   18.4.26 13:31:55

Varmaan jossain raamattuvyöhykkeellä paheksuttiin meikkausta kasarilla tai ysärillä. Meilläpäin pojatkin meikkas :).

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   18.4.26 14:03:09

Hmm, ysärillä ei todellakaan paheksuttu meikkaamista. Eikä ollut nuorten meikki mitenkään kevyttä.
Suomessa ei ole meikkaamista paheksuttu 40-luvun jälkeen. Ja nelkytluvun nuoret ovat nyt satavuotiaita.

Ihmiset ovat meikanneet aina. Kleopatra rajasi silmänsä hiilellä, Ludvig XIV:n hovissa vedettiin puuteria niin että pölisi, ja kasvoja kuorittiin urealla.

Mua huvittaa, kun te 2000-luvulla syntyneet luulette keksineenne kaiken.
Esim. me 60-luvulla syntyneet emme luulleet keksineemme maailmaa, koska me luimme historiaa koulussa.
Nykynuoret luulevat keksineensä, jos eivät ole googlettaneet.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.4.26 14:12:19

Sk: olet jo vanhus etkä vielä oppinut alkeellisimpiakaan käytöstapoja. Hyi!

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   18.4.26 14:42:15

Enpä ole samaan ilmiöön törmännyt.

Omasta ystäväpiiristä ja työkavereista osa meikkaa, osa ei. Osa meikkaa joskus ja osa ei koskaan. Itse meikkaan töihin ja "menoihin", mutta perus vapaa-ajalla en.

En ole huomannut, että kukaan kommentoisi kenenkään meikkaamattomuutta. Joskus töissä saanut kehuja, kun "jaksan" aina meikata. Tykkään meikkaamisesta, mutta näen sen järjettömönä, jos ohjelmassa on lenkkeilyä ja tallilla käymistä, ym hikoilua aiheuttavaa.

Inhonhoitooni ei kuulu kuin kasvojen pesu + rasvaus aamuin illoin. Iho ollut aina hyvässä kunnossa.

Päivämäärä:   18.4.26 14:53:00

No mulle meikkaus on etuoikeus, en todellakaan feministinä pidä siitä saati kuvittele sen olevan terveydelle hyväksi, mutta tyypillisenä suomalaisena, jonka naku iho on kuin nöttköttiä, ripset ja kulmat olemattomat, ja hemmetin rumat kasvonpiirteet, kiitän luojaa meikkausmahdollisuudesta. Yksikään ihminen ei ole nähnyt naamaani meikittä sen jälkeen kun akne puhkesi 10-vuotiaana, eikä näe (ennen patologin pöytää).

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.