Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko puhelinriippuvuudesta mennä lääkäriin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.26 09:06:44

Mitähän lääkäri sanoisi, jos menisin sinne sanomaan, että haluan eroon puhelinriippuvuudesta. Että se haittaa joka päiväistä elämää kun jää asioita hoitamatta ja aiheutttaa stressiä

Re: Voiko puhelinriippuvuudesta mennä lääkäriin

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   17.4.26 09:13:23

Sanoisi, että vaihda Doroon. Sillä voi soittaa ja muuta et puhelimelta tarvitse.

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   17.4.26 09:15:56

Tuohon auttaa se, että suljet sen puhelimen. Sitten lähdet ulos kävelylle ja tätä sitten toistat aina kun tule tarve tarrata siihen luuriin.

Sen verran pitää ihmisellä olla selkärankaa, että pystyy rajoittamaan tyhmiä tekemisiä.

Mitähän se lääkäri tuohon voi tehdä ?
Ei ole pilleriä, joka poistaisi riippuvuutta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.26 09:16:47

Nokia 3310 käyttöön

Päivämäärä:   17.4.26 09:23:15

"Sen verran pitää ihmisellä olla selkärankaa, että pystyy rajoittamaan tyhmiä tekemisiä."

Tää on kyllä niin mistään mitään tietämättömän kommentti. Tiesitkö, että näitä puhelimia ja sovelluksia kehittelee sen verran aivokemioista tietävä jengi, et yksittäisellä ihmisellä on aika pienet mahdollisuudet taistella riippuvuutta vastaan. Olen tehnyt jo hyvin paljon vähentääkseni, en ole instassa tai tiktokissa facebookissa on vähän pakko olla jos haluaa mihinkään tapahtumaan ikinä löytää. Muuten selaiden iltalehteä ja tätä. Tälle tullaan selaimen kautta, mutta selainta ei voi poistaa, sillä google on toisinaan aika välttämätön, jos esim. Tarvii löytää jokin osoite.

Päivämäärä:   17.4.26 09:24:13

"Mitähän se lääkäri tuohon voi tehdä ?
Ei ole pilleriä, joka poistaisi riippuvuutta."

Oletko sitä mieltä että alkoholiriippuvaisen tai huumeriippuvaisenkaan ei kannata hakeutua lääkärille? minnekään?

Päivämäärä:   17.4.26 09:30:04

” Oletko sitä mieltä että alkoholiriippuvaisen tai huumeriippuvaisenkaan ei kannata hakeutua lääkärille?”

Näissä on vähän se ero, että meillä on olemassa päihderiippuvaiselle katkaisuhoitoja ja lääkityksiä (antabus, korvaushoito).

Puhelinriippuvaiselle ei ole olemassa katkoa tai lääkettä. Täytyy vain tehdä se työ.

Päivämäärä:   17.4.26 09:30:35

Sen verran yleistä tuntuu kännyriippuvuus olevan, että luulisi perusterveydenhuollosta löytyvän jotkut vakiohjeet mistä aloittaa

Päivämäärä:   17.4.26 09:35:22

” Olen tehnyt jo hyvin paljon vähentääkseni, en ole instassa tai tiktokissa facebookissa on vähän pakko olla jos haluaa mihinkään tapahtumaan ikinä löytää. Muuten selaiden iltalehteä ja tätä. ”

Niin paljonko sä iltalehteä ja hötölää selaat?
Jääkö sulla asioita tekemättä iltalehden vuoksi? Jos jää, mitä? Kuinka usein?

Päivämäärä:   17.4.26 09:39:55

Juutube ja tosiaan face myös. Faceen tullut lyhytvideot ja koukutuin niihin. En mennyt tiktokkiin syystä mutta niin ne vaan luikerteli elämään. Niihin ja tähän palstaan menee eniten aikaa. Ja sit luen facesta iltalehden kommenttikenttiä, koska en ole kirjautunut iltalehden sivuille

Päivämäärä:   17.4.26 09:41:09

"Näissä on vähän se ero, että meillä on olemassa päihderiippuvaiselle katkaisuhoitoja ja lääkityksiä"

Juuri siksi pitäisi ihmisten enemmän mennä sinne, ettö asiaan havahduittaisiin laajemmin.

Päivämäärä:   17.4.26 09:42:50

"Jos jää, mitä? Kuinka usein?"

En saa tehtyä elämässä muuta kuin velvollisuudet. Kännykkä syrjäyttänyt esim. Lukemisen, leffat, vähentänyt sosiaalia tilanteita yms yms

Päivämäärä:   17.4.26 09:43:27

” Juuri siksi pitäisi ihmisten enemmän mennä sinne, ettö asiaan havahduittaisiin laajemmin.”

Jos ei nyt kumminkaan lähdettäisi tuhlaamaan hyvin vähäisiä resursseja. Tilanne voisi olla toinen, JOS niitä resursseja olisi.

Päivämäärä:   17.4.26 09:45:13

” En saa tehtyä elämässä muuta kuin velvollisuudet. Kännykkä syrjäyttänyt esim. Lukemisen, leffat, vähentänyt sosiaalia tilanteita yms yms”

Eli se riittää, kyse ei varsinaisesti ole riippuvuudesta. Miksi leffan katsominen olisi jotenkin parempi kuin facen lyhytvideoiden?

Päivämäärä:   17.4.26 09:49:26

Ai jos sosiaaliset tilanteet vähentyy ja en pysty lopettamaan yrityksistä huolimatta selailua ja pitkäjänteisyys on kadonnut kun ei pysty kesiittymään kuin muutaman sekunnin, niin se ei ole ongelma??
Eikö ongelma ole silloin jos kokee sen haittaavan elämää? Itse koen tämä riippuvuuden haittaavan ja yrityksistä huolimatta en ole onmistunut lopettamaan. Eikö silloin saa hakea apua?

Päivämäärä:   17.4.26 09:49:39

Hoitomuotonahan tuohon on aktiivisesti riippuvuutta aiheuttavan asian vältteleminen. Pistät nyt tämän hötölän kiinni ja lähdet kävelylle. Illalla katsot sitten vaikka sen leffan, fb:n selailun sijaan. Laitat kännykän vaikka kiinni tai sellaiseen tilaan, että ainoastaan soitot tulee läpi.

Kännykkäriippuvuus on riippuvuutena sellainen, että on aivan mahdoton olla kokonaan käyttämättä puhelinta. Teet itsellesi rajat (mikä on kohtuukäyttöä ja mikä ei jne), laitat puhelimeesi ruutuaikarajoitukset ja aktiivisesti hakeudut muiden aktiviteettien pariin.

Ihan turhaan sä lekurille menisit kuuntelemaan nämä samat asiat.

Päivämäärä:   17.4.26 09:50:29

Saako alkoholiriippuvainen hakea apua, jos kuiternkin hoitas työnsä ja kotinsa?

Päivämäärä:   17.4.26 09:51:30

Minulla on myös uniongelmia, ja tiedän että puhelimen käytön vähentäminen auttaisi, sillä lyhytvideoiden selailu piristää ja lisää ylivreyttä.

Päivämäärä:   17.4.26 09:52:05

"Saako alkoholiriippuvainen hakea apua, jos kuiternkin hoitas työnsä ja kotinsa?"

Tuollaisessa tilanteessa ei saa antabus-lääkehoitoa kummempaa hoitoa. Kännykkäriippuvuudelle ei ole olemassa antabusta.

Päivämäärä:   17.4.26 09:52:37

Noni aloittaja, nyt se puhelin kiinni ja ulos.

Päivämäärä:   17.4.26 09:52:47

Olen ainakin kaksi kertaa yrittänyt lopettaa käyttöä. Google ja whats appi on olleet sallittuja silloin. Ei auttanut. Kuukauden tauon jälkeen palasin normaaliin

Päivämäärä:   17.4.26 09:53:28

"Noni aloittaja, nyt se puhelin kiinni ja ulos."

Itseasiassa olen töissä ja pitäisi tehdä töitä, et näköjään haittaa työntekoakin jo

Lähettäjä: Sol Angelica 
Päivämäärä:   17.4.26 09:53:29

En tiiä miten luotettava tää sivusto on mutta ajastettu kaappi / rasia puhelimelle. Saat pidettyy ittes vaikka 10 minuuttia kerrallaan irti puhelimesta.

https://tinyurl.com/bp5x73ha

Päivämäärä:   17.4.26 09:54:17

Retkahtaminen kuuluu lopetusprosessiin.

Tällä hetkellä sä et kumminkaan edes yritä, kun jatkuvasti uutta viestiä pukkaa. Puhelin pois NYT.

Päivämäärä:   17.4.26 09:57:59

Jos ei älypuhelimessa rajoitukset auta, niin sitten ei auta, kuin hankkiutua koukutusta aiheuttavasta asiasta eroon. Eli älyluuri ja tietokone pois ja se nokia tilalle. Wifin katkaiset niin ei telkkarilla pääse youtubeen. Joko nämä äärikeinot tai sitten tottelet niitä rajoituksia mitä asetat. Tahtoa riippuvuudesta irtautuminen myös vaatii. Jos ei ihminen oikeasti halua riippuvuudestaan (oli se ihan mikä vaan) eroon, niin ei siihen mitkään lääkitykset tai katkot auta. Sun on haluttava sitä

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   17.4.26 10:06:54

Riippuu lääkäristä, mutta kyllä heillä pitäisi olla tietoa riippuvuudesta. Varmaan neuvot on samoja kuin täällä ja joudut oikeasti vaatimaan yli omien tapojesi.

Keskeiset auttavat tahot ja keinot:
Peluuri (Auttava puhelin 0800 100 101): Ma-pe klo 12–18. Myös chat ja vertaistukea.

Peli poikki -ohjelma: Maksuton ja anonyymi verkkoterapiaohjelma.
Vertaistuki: Pelirajaton-ryhmät ja Nimettömät Pelurit (GA).
Tekniset estot: Betblocker, Gamban tai Betfilter -ohjelmat, jotka estävät pääsyn pelisivustoille.

Lähettäjä: Ymmällä 
Päivämäärä:   17.4.26 10:13:49

Joskus ihmettelee mikä teitä luurin käytössä niin häiritsee. Olisi kiva ymmärtää.

Itse käytännössä 24/7 luurilla mitä välillä unettomuudelta ja krooniselta kivulta yritän olla välillä silmät kiinni teeskennellen muka jotain. Yleensä pakko olla musa korvissa kun ei sitä kumminkin valvomista jaksa olla ilmankaan. Lopun aikaa katselen ja luen luurilla. Kai minuakin voisi sitten sanoa riippuvaiseksi? Mutta ei se ainakaan minua häiritse. Asun yksin. Olen neljän seinän sisässä terveystilanteeni vuoksi. Ei ole edes toimivaa telkkaa. Ei ole mitään muuta kuin luurilta avautuva maailma.

Mikä teidän luurin käytössänne aiheuttaa stressiä ja negaa? Ei mulla näet tee, edes näillä spekseillä ' joten mitä te sillä teette sellaista? Tehkää jotain muuta?

Minä olen ennen mobiililla tehnyt paljon palapelejä musa korvissa nyt esimerkiksi enkä ole kokenut stressaavaksi vaan päinvastoin. Niitä saitteja löytyy jos googlaa jigsawpuzzle. Tykkäsin ennen. Ei pitäisi stressata vaan destressata.

Musiikkiappeja riittää valita asti nykyään moniakin, minulla on pari kk-maksullista. Koko ajan päällä silloin kun en katsele jotain sarjoja eri apeista. Lukemisiin on pari appia. Somenkäyttö on harrastusintresseihin liittyvää seuraamista kaikki. Ei ole mitään tiktokkia eikä tule, en katsele sitä, enkä kissavideoita.

Mikä teitä stressaa? Jos se appi ja sen sisältö stressaa sinua, poista se appi. Eise luurin vika ole. Minäkin irtisanoin sanomalehden kun sen sisältö ja tyyli ärsytti joka aamu, eikä se stressaa minua sen jälkeen yhtään. Ei se luurin vika ole mitä minä siltä menin lukemaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.4.26 10:24:06

Ymmällä, aloittajalla on ehkä vähän eri tilanne kuin sinulla. Sinulla on hyvät ja perustellut syyt käyttää puhelinta 24/7, aloittajalla käsittääkseni ei.

Päivämäärä:   17.4.26 11:08:33

Hoh hoijaa. Lääkäri aikoja ei saa edes sairaat ja aloittaja haluaa uhriutumaan lääkäriin. Poistat kaikki sovellukset paitsi tekstiviestit, sähköposti, kalenteri. Poistat kaikki sosiaalisen median tilit ja sovellukset niin et voi niihin mennä. Jos itsekuri ei riitä niin ostat sen Doron. Ihme pulla perse sukupolvi kun ei saa naamaa irti ruudusta. Hanki oikeita ongelmia niin ei ole aikaa töllöttää tiktokkia.

Päivämäärä:   17.4.26 11:40:22

Nykypäivänä kun ei vaan enää selviä ilman älyluuria. Bussilippu ostetaan puhelimella, junalippu samoin, pankkiasiat ja sosiaaliset kontaktit plus nuo kaikki tapahtumat jotka julkaistaan vain sosiaalisessa mediassa. Miten osaan mennä lempibändin keikalle jos en tiedä missä ja koska ne keikkailee? Tai siinä vaiheessa kun tieto tavoittaa, liput on loppuunmyydyt. Ei niitä radiossa tai telkkarissa mainosteta

Päivämäärä:   17.4.26 11:41:35

Suunnistaminen vieraissa kaupungeissa tapagtuu puhelimella. Työssä tarvin puhelinta myös, koska en ole koneella. Tuntikortti on puhelimessa

Lähettäjä: Ymmällä 
Päivämäärä:   17.4.26 13:12:32

Mä en tajua monia asioita ja yksi on se, miksi normaalisti kykenevät ihmiset ei keksi tekemistä. Olen sitten kategorioinut sen ennen niin täydelliseen älyn puutteeseen että se vaikuttaa normaalin mielikuvituksen puutteen kautta että lopputulema on ikävystyneet kyllästyneet emmä keksi eikä huvita. Jos se ei ole ongelma ja olet toimintakykyinen, miksi et sitten mieluummin tee mitä tahansa muuta kuin tiktokkaat ja pelaat? Laiskuusko? Toki lukeminen ja draaman katseluja sekä musakin ovat koukuttavia mutta harvempi kai energiajuomien voimalla valvoo niistä syistä kuten klassikko syrjäytynyt hupparin hupun alla lymyävä peliaddikti energydrinkki kännyssä?

Miksei just sinua kiinnosta leipoa, laittaa ruokaaja kokeilla reseptejä, kirjoittaa, lukea, kuunnella musaa, katsella oikeita sarjoja tiktokin sijasta, piirtää, maalata, tehdä käsitöitä, askarrella, tehdä ristisanoja, harrastaa kuivakukkajuttuja, lintubongausta, hoitaa huonekasveja, olla lemmikkien kanssa, liikkua luonnossa, joogata, voikata, uida, pyöräillä, olla kuntosalilla, extroverttien pelata korista tai lentistä, harrastaa itse musisointia, tehdä kotiremppaa, suunnitella istutuksia ja hoitaa pihaa, tehdä vapaaehtoistöitä, nuorisotöitä, järjestää teidän kortteliinne pihakirppistä, kevätsiivota teidän lähiössä, tehdä pönttöjä linnuille ...
Ja luurin kanssa voi tehdä paljon ainakin tällainen lukutoukkaintroverttinörttilö muutakin kuin vain jotain "lyhytvideoita".

Ja auta armias jos olisin johonkin päin taiteellisesti lahjakas .... oliskin. Mutta, ihan syrjäytyneenä köyhänä lahjatonna ei missään ihmeellisenä alisuoriutuja-introverttinäkään mä en ole milloinkaan kokenut mitään kyllästymistä. En edes nyt kun ei enää ole edes koiranpitoa, käsillä tehtäviä harrasteita, ei ulkoilua, ei luontoa jne. Jos pystyisi edelleen käsitöihin, olisin nenääni myöden niissä. Käsitöitä on vaikka millaisia laidasta laitaan. Kirjominenkin on hirmu hauskaa. Mitään ei tietysti osaa heti. Minusta on kiva opetella ja tutustua. Ihmisen pitää ymmärtää arvostaa hidasta oppimista eikä olla niin sairaan kärsimätön. Eikä missään tarvitse tulla joksikin ihmeen hyväksi, expertiksi tai täydelliseksi. Riittää se että sulla on kivaa.

Netistä saa nykyaikana hurjat määrät ideoita ja tietoa. Se luuri on niin monikäyttöinen.

En yleensä kadehdi mutta ajatellessa mitä kaikkea minäkin voisin tänäänkin tehdä jos olisi toimintakyky --- silloin tulee kyllä itku. Yleensä ei parane ajatella. Parempi tehdä mitä tahansa muuta. Ihminen ei yleensä ajattele onneansa ja äly arvostaa sitä silloin kun se toimintakyky on tallella. Mulla on jopa tykkäyssormi niin pahalla mallilla nyt, ettei voisi edes tykkäillä mistä pitäisi ja tänne kirjoittelukin kipeyttää. Näkö pee, kädet peet, jalat ei kanna jne. Jos uisin rahassa, lähtisin yksityispuolelle koettamaan onneani. Ei ole kuin takuueläke eikä ole mitään sadun haltijoita sen paremmin, joten tässä ollaan ja kuunnellaan ja otetaan ruoka uunista, syödään sekä jatketaan viikonloppua eli uusien jaksojen ja jonkin hyvän lempisarjan uudelleen tölläystä luurilta sen sijasta, tehtäisiin kaikenlaista perus kotihommista ja koira- ja kukkajutuista hardangeriin ...

Pointti on, että tuolla ulkona olisi koko maailma auki oikeasti enkä nyt tarkoita ulkoilmaa.

Yhden asian riippuvuus on vaikea aikaansaada jos on uteluas kurkkimaan joka nurkkaan ja niiden nurkkien taakse uteliaana siitä mitähän sieltä löytyy. Kehitä se uteliaisuus ja kokeilunhalu. Kurkistele niihin nurkkiin ja katso mitä niistä löytyvällä voisi tehdä ja olisko se sulle = kehitä paljon uusia mielenkiintoja.

Päivämäärä:   17.4.26 13:28:55

No itse olen helposti yhteen asiaan fiksoituva. Kyllä minä teen asioita, ruokaa, siivoan jne. Mutta JOKA IKISEN tyhjän hetken kaivan puhelimen esiin. Ja koska keskittymiskyky on heikentynyt niin paljon, leffa ei enää mun aivoille anna tyydytystä. Kyllä minä keksin asioita, mutta mun aivot katkaisee kiinnostuksen hyvin nopeasti. Aivot on oppineet nopeisiin dopamiinipurskeisiin ja joku kutominen tai leipominen ei niitä tuota.
Kyseenalaistan myös sen, että 24/7 pakko toohottaa jotain ettei alkaisi selata puhelinta. Puhelimen selaus ei palauta, eli ne pienien tyhjien hetkien pitäisi oikeasti nollata aivoja, mitä nyt ei tapahdu.

Päivämäärä:   17.4.26 13:29:40

Sitä myös jää katsomaan netistä kun muut tekee, koska se on helpompaa ja siitä saa nopeammin dopamiinia

Päivämäärä:   17.4.26 13:33:55

Lukeminen kiinnostaa, mutta keskittyminen vaikeaaa. Selailen sivuja ja käsi hamuaa kännykkää. Remppaa yms. En jaksa tehdä, koska tenäen sitä työkseni. Puutarhan tonkiminen ei kuulosta kovin järkevältä kaupasta saa helpommalla ja halvemmalta.
Hevoshommat kiinnostaa, mutta ei sitä voi tallillakaan 24/7 olla

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   17.4.26 15:45:01

Varmaan huokailisi ja pyörittelisi silmiään, että eikö ihmiset nykyään itse viitsi mitään ja pitääkö tähänkin tuhlata resursseja...

Toki jos menet yksityiselle lääkärille, joka veloittaa 400 e/h eikä hänellä ole tunkua potilaista, niin varmaan ihan mielellään kuuntelee vinkumistasi ja hymistelee.

Suosittelen kuitenkin ihan itse hankkiutumaan eroon puhelinriippuvuudesta. Aloita vaikka poistamalla puhelimesta kaikki sovellukset, joissa roikut. Eli kaikki instat, tiktokit, snäpit, pelit ja muut.

Sitten alat keksiä elämään muuta sisältöä. Käy esim. kaikki kaapit läpi. Siivoa, karsi, järjestele. Tee viimein kaikki rästihommat ja ala harrastaa vaikka jotain liikuntalajia. Korjaa se polkupyöräsi, tuunaa se lipasto, pese ne ryöttäiset ikkunat, jne.

Päivämäärä:   17.4.26 17:08:35

Et vissii sit lukenut ketjua. Teen jo kaikenlaista. Mutt ongelma on siinä, että kun tulee tylsä hetki/olen vähän väsynyt otan puhelimen käteen ja alan selata. Ja hups, mennyt 2-3 tuntia.
Toinen on, että leffaa katsoessa esim. Ajatus harhautuu tosi usein puhelimeen, keskeytän leffan ja vaan nopeesto vilkasen. Ja taas menee se tunti että hups vaan

Päivämäärä:   17.4.26 17:09:54

Mulla ei ole snäppejä, tiktokeja, pelejä tms. Mutta aina kensin jotain selattavaa. Esim. Zalandon sivuja voin selata tuntikausia tai etuovea tai toria, luen keskustelupalstoja tai kirjoitan sinne.

O

Lähettäjä: cf 
Päivämäärä:   17.4.26 17:39:13

No poista puhelimesta kaikki loputkin sovellukset ja laita estot niille nettisivuille joissa roikut turhaan ja aseta puhelimelle käyttöraja vaikka tunti per päivä, ettet voi käyttää sitä turhaan selailuun. Tai pidä puhelin eri huoneessa, älä pidä sitä käden ulottuvilla leffaa katsoessa. Monilla on puhelin eteisessä ja jos haluaa puhelinta selata, niin pitää mennä sinne eteiseen seisomaan.

Esitätkö vain tyhmää vai oletko oikeasti niin yksinkertainen, ettet kykene itse keksimään ratkaisuja siihen, miten et saisi puhelinta käteen joka välissä tai viettäisi nettisivuilla tuntikausia päivässä?

Päivämäärä:   17.4.26 17:56:18

Kiva hei haukkua yksinkertaiseksi riippuvuudesta kärsivää ihmistä. Luuletko etten ole kokeillu puhelimen piilottamista, pois vientiä?!?!? Uutisotsikot nyt olisi kiva nähdä kerran päivässä, niin iltalehteä en oikein voi kieltää. Siellä tosin hyvin vähän vietän aikaa, mutta seuraan sitten taas facen keskustelupalstaa senkin edestä. Ja kuten sanoin facea en voi poistaa, koska siellä on kaikko keikat ja tapahtumailmoitukset yms. Missä tykkään köydä. Juuri bongasin kesälle itselleni uuden tapahtuman minne aion mennä.

Päivämäärä:   17.4.26 17:57:16

Ratkaisuja on miljoona, mutt aivot huutaa dopamiinia. Ja kyllä äklpuhelinkoukussa on monia muitakin, hyvin fiksuja ihmisiä, senhän takia ne lapsiltakin ollaan kieltämässä

Päivämäärä:   17.4.26 17:58:54

Tottakai voit hakeutua lääkäriin ja ihan mihin tahansa elämänhallintaongelmaan on saatavilla apua, vaikka jäärät täällä änkyttää että "kännykkäriippuvuuteen ei ole lääkettä".

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.26 19:56:51

pitääpä työkaverille ehdottää. jos sain kaheksan tunin työpäivästä edes vartiksi irrotettua siitä hiton luurista. vois tulla valmistakin josskus.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.