Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko 1,5 tunnin työmatka kohtuullinen?

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   17.4.26 08:29:27

Työttömiä työnhakijoita kannustetaan entistä napakammin etsimään töitä kotipaikkakuntansa ulkopuolelta.

Työtarjous on otettava vastaan, jos päivittäinen työmatka yhteen suuntaan kestää enintään puolitoista tuntia.

Jos hakija kieltäytyy velvoittavana työtarjouksena annetusta työpaikasta, työttömyysturvan jatkumiseksi on vähintään vastattava selvityspyyntöön. Mahdollisesti tulee myös määräaika, jolta ei työttömyysturvaa makseta.

Lahtelainen työnhakija saattaa joutua ottamaan töitä vastaan esimerkiksi Vihdistä tai Jämsästä.

Alivaltiosihteerin mielestä työssäkäyntialue voisi olla laajempikin, mutta työmatkan pidentäminen 1,5 tunnista olisi yhteiskunnallisen keskustelun paikka. (Yle)

https://yle.fi/a/74-20220683

Ei ihmisille paljon aikaa työn ulkopuoliseen elämään jää jos tekee kahdeksan tunnin työpäivää (8h), ruokatunti ei kuulu työaikaan (0,5h), työmatkoihin kuluu yhteensä 3 tuntia (3h) ja joutuu odottamaan julkisia vaikka 15 minuuttia kummassakin päässä (0,5h). Yhteensä kuluu 12 tuntia siitä kun lähtee töihin, siihen kun palaa töistä.

Onko mielestänne kohtuullista?

Re: Onko 1,5 tunnin työmatka kohtuullinen?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   17.4.26 08:31:03

On. Kyllä mullakin julkisilla menee vähintään tuo 3h päivässä yhteensä työmatkoihin.

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   17.4.26 08:33:03

Se on ongelma omakotitalo-hulluuden vuoksi. Jos asuu vuokralla, pääsee muuttamaan sinne missä töitä. Moni on sitten työtön sen arvon pyhän okt:sa vuoksi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.26 08:33:29

Kuka/mikä estää työtöntä muuttamaan lähemmäksi työpaikkaa?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   17.4.26 08:34:58

Kaikkialla ei kulje julkisia. Ei ees joka päivä. Eikä todellakaan kaikille työpaikoille. Ja auton ostamiseen ei monella työttömällä ole varaa (eli ei voi hakea työtä ennen kuin on saanut palkkaa…) ja se auton osto + pitäminen tulee todella kalliiksi. Voi tosiaan olla jopa taloudellisesti mahdotonta. Varsinkin jos se halpakin auto hajoaa ja et pääsekään töihin.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   17.4.26 08:35:53

Ei ole kohtuullista. Työ on vain työtä, muu elämä on tärkeämpää ja sille pitää olla aikaa. Mielestäni kohtuullinen työmatka on max puoli tuntia.

Päivämäärä:   17.4.26 08:36:49

” Kaikkialla ei kulje julkisia. Ei ees joka päivä. Eikä todellakaan kaikille työpaikoille. ”

Sillon tuskin kukaan olettaa, että töihin kuljetaan julkisilla :D

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   17.4.26 08:37:57

Ja kai tajuatte, että toiset ei voi muuttaa, jos puolisolla on työt paikkakunnalla X ja työpaikka ois paikkakunnally Y? Tai jos on omaiset hoidettavana paikkakunnalla X? tai muita syitä.

Itse olen muuttanut elämässä paikkakunnalta toiselle, mutta osaan myös asettua muiden ihmisten asemaan. Muutto ei ole aina vaihtoehto.

Lähettäjä: .persu 
Päivämäärä:   17.4.26 08:41:44

Olen muuttanut tyln takia useita kertoja. Jopa ulkomaille. Olen työskennellyt eri aloilla elämäntilanteen mukaan. Olen valinnut ammattini työllistymistä ajatellen ( en täydellisesti onnistuen). En koskaan ole olollut tukien varassa.

Mielestäni täytyy tarkastella miksi kenenkään pitäisi olla työvoiman ulkopuolella, mutta velvoitteita pitää ollamyls yhteiskunnalla, ei vain yksilöllä. Työtä pitäisi olla tarjolla hajautetusti koko maassa. Työvoimaa ei pidä tuoda ulkomaikra ilman todellusta pakottavaa tarvetta jota ei ole niin kauan kun suomalaisia on työttöminä.

Tukia ei pitäisi naksaa senttiäkään muualta tulleille, vain ehkäisykapseli ja matkalippu kotimaahan.

Lähettäjä: gamalaa 
Päivämäärä:   17.4.26 08:41:56

Nykyään on vaan liikenne niin @!#$ kilpailuu ja tullaan roikkuun puskuriin, turvavälit? 50 % suoritteista on hylsyjä inssiajos. Varmast..onnex en aja päivittäin mitään 1+ tunti matkaa.

Lähettäjä: .persu 
Päivämäärä:   17.4.26 08:44:16

Ja tuo oli siis kärjistetty mielipide.
Puolitpidta tuntia on hankalaa ja samoin hankalaa kun asuu omistusasunnossa jota ei saa myytyä ja vaikkapa puolisoiden työt on ihan eri paikoissa. Talous pitäisi saada kuntoon niin että ihmisiä voitaisiin tukea näissä vaikeissa tilanteissa ja samoin tukea alueita jotka nyt on vaikeuksissa.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   17.4.26 08:44:52

Mielestäni kohtuutonta. Jos niitä työpaikkoja ei ole järkevän matkan päässä, pitää alkaa keksiä jotain muita ratkaisuja eikä usuttaa ihmisiä töihin noin kauas. Toki jos on sinkku lapseton ihminen jonka vanhemmat ovat hyvässä kunnossa, voi muuttaa työn perässä. Monella kuitenkin on puoliso jolla on työpaikka, on lapsia ja on huonokuntoisia vanhempia. Pitääkö ihmisen hylätä kaikki työn takia? No ei.

Lähettäjä: Voevoetätäajohommo 
Päivämäärä:   17.4.26 08:45:50

Liikkuvan poliisin lakkauttaminen oli tosi Iso Moka!

Lähettäjä: EH 
Päivämäärä:   17.4.26 08:45:57

Irtisanomista on helpotettu, koeaika pahimmillaan 6kk, työsuhteet ovat yhä useammin määräaikaisia. Ei muuttaminen ole aina läheskään kannattavaa, ellei sitten ole valmis muuttamaan hetken päästä uudelleen.

Vuokralta vielä jotenkin onnistuu lähteä, jos ei ole puolisoa tai lapsia. Puolison työpaikan sijaintikin kuitenkin pitää huomioida, lapsenkaan ei ole mukava vaihtaa koulua mahdollisesti lyhyeksi jäävät työsuhteen vuoksi. Ja sitten jos omistusasunto on, tilanne vielä pikkuisen hankalampi.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   17.4.26 08:46:18

Olisi itselle ainakin täysin kohtuuton vaatimus. Näillä dieselin hinnoilla entistä kojtuuttomampi. Toki en ole ko firman palveluja ikinä käyttänyt ja etsin kyllä itse työni jatkossakin enkä ala nouden kanssa millekään.

Lähettäjä: Plaah 
Päivämäärä:   17.4.26 08:48:30

3 tuntua päivässä, ei ole ainakaan pakotettuna.
Vapaaehtoisesti itsellä ollut kylläkin joskus.

Päivämäärä:   17.4.26 08:50:48

Oikeasti ihmiset tässä maailmassa voivat muuttaa erilleen työnsaannin takia. Ei sitä mikään estä. Se yksi ihmissuhde on vain yksi ihmissuhde jota ilman tuleetoimeen mutta rahatta ei tule toimeen. Ihmisiä piisaa eri paikkakunnilla eikä kukaan delaa sinkkuna olosta.

Päivämäärä:   17.4.26 08:52:39

1.5h työmatka yhteen suuntaan on järjetön sinällään, mutta kuten edellä sanoin: ei pidä kahlita itseään mihinkään okt-himmeleihin jollei ole sikarikas ja niin pois päin.

Lähettäjä: 50kmmaximii 
Päivämäärä:   17.4.26 08:54:14

Ei ole. Kaupparatsutkin ajaa kaksistaan, paitsi blondit..

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.4.26 08:56:21

puolisen tuntia on kipuraja, kaikki muu on liikaa..

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   17.4.26 08:56:46

Mulla on tuon verran kun lähden toimistolle, autolla ajaen. Julkisilla ei edes kotoa pääse kun asun ihan korvessa.

Mutta on mielestäni kohtuutonta. Teen paljon etätöitä, eli ne käynnit kyllä kestää jotenkin, mutta jos on pätkä jolloin on paljon läsnäolokokouksia ja joutuu käymään vaikka 2 kertaa viikossa niin olen täysin romuna.

Toinen vaihtoehto olisi ajaa lähimmälle rautatieasemalle, junalla, sitten bussilla. Helpompaa sikäli, että voi junassa syödä aamiaista, lukea tietokoneelta aamun lehden yms. Mutta tuohon komboon meneekin sitten yli 2 tuntia / suunta.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   17.4.26 08:59:42

Ei ole minusta kohtuullinen, toki itse valitsen asuinpaikkani sen mukaan että töitä on kohtuullisen matkan päässä.

Lähettäjä: --3 
Päivämäärä:   17.4.26 09:01:07

Tuo matka on pitkä, mutta kyllä ihmisen pitäisi kaikin tavoin pyrkiä itse elättämään itsensä. Vaikka se tarkoittaisi sitten pitkää työmatkaa.

Suomessa iso ongelma on nimenomaan se, että ihmiset on tottuneet liian hyvään. Täällä on rakennettu vahva hyvinvointiyhteiskunta ja nyt ollaan ongelmissa, kun ihmiset ovat siihen tottuneet, mutta ei ole rahaa ylläpitää tuota tasoa.

Ihmisten pitäisi siis alkaa hyväksyä ettei nykyistä tasoa vaan voida ylläpitää ja on pakko alkaa keksiä itse keinoja itsensä ja perheensä elättämiseen. Perseestä, tiedän. Mutta minkäs teet. Eli se tarkoittaa että pitää vaikka muuttaa tai käydä kauempana töissä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.4.26 09:02:01

Ei ole kohtuullinen. Kaikki raha menee matkakuluihin kun palkat ei ole kansanedustajien luokkaa vaan netto 1500-2000e pintaan ja kukas lapset hoitaa jos vanhempi on töissä klo 5-19.

Päiväkoti-ikäisen pitää olla nukkumassa klo 18 jos se viedään päiväkotiin viideksi.

Ja sittrn vielä sellanen että riittääkö kunnilla vuoropäiväkodissa paikkoja kun ei nytkään riitä.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   17.4.26 09:02:35

On kohtuuton, jos työ on sellaista että siellä pitää olla pääosin läsnä.

Päivämäärä:   17.4.26 09:11:13

Hyvä kysymys.

Suomessa on totuttu et jokainen säästää siihen omaan asuntoon ja nyt tämä jumittaa työvoiman liikkuvuutta.

Itse aikoinaan muutin runsaan tunnin päähän työpaikasta jotta sain sen oman hevostilan. Monta vuotta kulkemista kunnes tekniikka mahdollisti etätyön. Nyt en vsrmaan 15vuoteen ole
Konttorilla käynytkään. Eli tilanteet voi muuttua.

Vaikea uskoa et niihin tehtäviin joita ei pysty hoitamaan etänä , ei löytyisi tekijöitä kohtuu läheltä. Matalapalkkaisella pitkät työmatkat vie tuloista ison osan.

Mut vaikka sanon kuten edellä, niin olen sitä mieltä et itsekunkin pitää parhaansa mukaan pitää toimeentulostaan huolta. Mikä voi tarkoittaa vaikeita päätöksiä.

Päivämäärä:   17.4.26 09:12:24

Tuo 12 tunnin aika mikä matkoineen kuluu työpäivään on mielestäni kohtuuton koska vuorokaudessa on vain 24 tuntia.

Jos ajatellaan vaikka yksinhuoltajaa jonka pitää viedä lapsi hoitoon ennen työpäivää ja hakea sieltä työpäivän jälkeen, käydä kaupassa, tehdä ruokaa jne. ja nukkuakin pitäisi tunnit vuorokaudesta loppuvat kesken.

Päiväkoti-ikäisen lapsen unen tarve on yleisesti 11-13 tuntia unta vuorokaudessa. Aikuisen ihmisen tarvitsee unta noin 7–9 tuntia vuorokaudessa.

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   17.4.26 09:14:11

Tuo aika menee helposti pääkaupuniseudulla kun liikeneessä sattuu kolari ja jää jumiin ruuhkaan.

Pääkaupukiseudulla ihan normiaika on 1 h suuntaansa - kaikki ei voi asua työpaikan naapurissa. Sama matka muualla Suomessa taittuu 15 min -20 min mutta sen pääkaupunkiseudun ruuhkat.

Jos pysyt ruuhka-aikojen ulkopuolella siirtymään niin aikaa jää muuhun kun ruuhkassa istumiseen.

Itsellä jos kulkisin julkiseilla töihin, menisi ihan joka päivä se 1,5 h kun ei yhdellä kulkuvälineellä pääse ovelta ovelle.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   17.4.26 09:15:44

Monilta jäi huomaamatta se, että tuossa Lahden tapauksessa ihmisten haluttaisiin edelleen asuvan Lahdessa, vaikka työpaikka kauempaa löytyisikin. Kaupunki haluaa näistä muualla työskentelevistä edelleen verotulot itselleen.

Mitenköhän tuon lain säätäjät ovat ajatelleet ihmisten järjestävän muun elämänsä, kun suurin osa päivästä kuluu työhö ja työmatkoihin. Naisia syyllistetään osallistumaan synnytystalkoisiin, mutta kukas ne lapset hoitaa, jos molemmat vanhemmat ovat koko ajan töissä. Ja samaten omaisten pitäisi vanhuksetkin hoitaa itse, ollessaan samalla työhön sidottuna valtaosan hereilläoloajastaan.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   17.4.26 09:17:04

Joka päiväkö niitä kolareita on? On kohtuutonta jos joutuu käyttämään 3h työmatkoihin 5×viikossa.

Päivämäärä:   17.4.26 09:28:52

Nämä ylipitkät työpäivät ovat myös ristiriidassa sen kanssa, että samaan aikaan puhutaan työhyvinvoinnista, työurien pidentämisestä, eläkeiän nostamisesta ja työnteon jatkamisesta alimman eläkeiän jälkeen.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   17.4.26 09:35:42

En jaksaisi viikkoakaan.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   17.4.26 09:48:54

Jos autolla ajaa 1,5 tuntia niin kuukaudessa polttoaineeseen menee järkyttävä summa rahaa.

Päivämäärä:   17.4.26 09:50:28

On. Olen ajanut tuollaista työmatkaa kohta 20 vuotta, joista viimeiset 6 vuotta 3h suunta (käytännössä joudun lähtemään 3,5-4h aikaisemmin ajamaan.)

Päivämäärä:   17.4.26 09:54:20

Tarkoitin siis että on kohtuullinen, ei kohtuuton missään nimessä.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   17.4.26 10:04:02

Onhan se upeaa muuttaa esimerkiksi 6kk pätkätyön perässä, kun muuta ei saa. Sitten joko puoliso ja lapset muuttaa mukana, tai tulee ero sen pätkätyön takia. En tosin tiedä onko lapsille kovin hyvä muuttaa useamman kerran vuodessa. Tai miten käy puolison työmatkan? Onko matalapalkka-alalla järkevää esimerkiksi ajaa 200-300km työmatkoja joka päivä? Nykyisillä dieselin hinnoilla ja keskikulutuksen autolla 300km maksaa melkein 40€. Viikossa siis 200€, kuukaudessa 800€.

Päivämäärä:   17.4.26 10:04:27

Vitsihän on se et jos työtön pääsee töihin, se työpaikka kannattaa ottaa vastaan.

Sitkun on jalka ovenvälissä, aletaan tietysti hakea sopivampaa työpaikkaa, ehkä töitä voi järjestellä niin et kulkeminen vähenee, löytyykö työkaveri jonka kanssa voi kulkea, voiko muuttaa lähemmäksi, voiko tehtäviä kotona järjestellä, mitä ikinä jotta homma helpottuu.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   17.4.26 10:06:59

Piste ajaa joka ikinen päivä 6-8h työmatkoja? Eli jos menet töihin 7.00, lehdet aamulla kolmelta? Pääset neljältä, ja olet kotona ilta kahdeksalta? Ja kaikille on tosi hyvä ratkaisu?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.26 10:08:49

Itse asun Tampereen naapurikunnassa ja työpaikka Tampereen keskustassa. Julkisilla työmatkaan menee vähintää 1 h 15 min, joskus se puolitoista tuntia. Autolla menisi alta 30 minuuttia, mutta kun ei ole pysäköintipaikkaa. Onneksi teen pääosin etätyötä ja käyn toimistolla 1-2 krt vkossa.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   17.4.26 10:13:40

Kohtuuton.

Tosin näinhän isossa maailmassa mennään. Jos sulla on varaa tehdä lapsi, et nää sitä koskaan. Ja jos näät, elätte slummissa työttömänä nälissänne, eikä ulos pääsyä siinä sukuhaarassa. Taas on pakko hankkia elättäjä ja synnytyskone. Roundabout!

Omistusasunnot myyntiin. Onnea heille, jotka ehtii. Talokanta rapistuu. Vuokralla saat vielä tukia, mutta kohta loppuu sekin. Hyviä slummeja pakkasella. Maastamuutto kiihtyy varmasti. Lapset tosiaan kärsii, tai tuleehan heistä maailmankansalaisia!

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   17.4.26 10:16:41

Kohtuuton jos osa työpäivistä ei ole etätöitä.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   17.4.26 10:17:51

"Jos asuu vuokralla, pääsee muuttamaan sinne missä töitä."

Eli työttömällä ei saa olla perhettä? Puolison työ, lasten koulut ja kaverit, omat ikääntyvät omaiset ja muu lähipiiri on paikkakunnalla X, mutta työttömän pitää tietysti muuttaa paikkakunnalle Y, jos onnistuu saamaan jonkun määräaikaisen työsuhteen?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   17.4.26 10:18:07

Serkkulikka tykkää ajella töihin 3h suuntaansa. Saa hyvät kilometrikorvaukset ja matkakulut verotukseen. Ei tarvitse olla perheen kanssa ja päivät eivät veny liikaa kun opetustyötä on vain muutama tunti/ päivä.

Toinen serkkuni taas opiskeli tohtoriksi alalta, jolla työllisyys heikko. Muutti hevonkuuseen. Ja on siitä asti ollut työttömänä kun yllätys yllätys, keskellä ei mitään ei ole erikoisalan tohtorille töitä.

Itse olen aina miettinyt asuinpaikan sen mukaan että niitä työpaikkojakin olisi kohtuullisen matkan päässä.

Lähettäjä: gh 
Päivämäärä:   17.4.26 10:28:37

Onko Vihdissä ja Jämsässä hyvinkin paljon enemmän työpaikkoja tarjolla kuin Lahdessa?
Olen itse ollut töissä sellaisessa paikassa, että työmatka oli tuo. Hankin työasunnon siltä paikkakunnalta ja vain hyvin harvoin kesäkelillä ajoin sen päivittäin. Eri asia tietenkin, jos voi istua koko ajan junassa tai bussissa ilman vaihtoja ja vaikka nukkua.
Mutta onko homma työttömyysturvalain mukaisesti kannattavaa eli onko palkka työmatkakuluilla vähennettynä enemmän kuin työttömyyskorvaus?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   17.4.26 10:36:28

Vielä saa ryömatkavähennyksiä, niitä on toki leikattu. Työttömyyskorvauksia on leikattu reilusti jotta sellainen töiden harrastaminen taskurahalla tulisi kannattavaksi.

Lähettäjä: HOPPUNYSSITTE 
Päivämäärä:   17.4.26 10:50:11

Konsultteja sitä pompuutetaankin..ja teetetään ilmaista työtä jo rekryvaiheesa, eräs yrittäjä sano, että laskutettuna oot tehnyt tonnin setelin hommat, eli 2 krt 500 euroo vuoteen näitä xls-solvereita ja AI-sovelluksii..nyt pitää nostaa tasoo myös työkkäris, kun on tehty fekkiilmot ja muut applikaatiot. Niinku heti!

Lähettäjä: Ratintakaa 
Päivämäärä:   17.4.26 10:53:01

Kyl liikenne on eteläs aika "w to the J" nykyään..poliisin resursseja lisää lisäbudjettiin!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.4.26 10:55:44

Joskus ajelin reilun tunnin työmatkaa ja olin vuorotyössä. Iltavuorosta pääsi klo 22, kotona olin talviaikaan 23.15-23.30. Herätys aamuvuoroon klo 5. Jonkun puoli vuotta tuota jaksoin, mutta sitten kun en esim. yövuoron jälkeen muistanut kotimatkasta enää mitään niin päätin että etsin töitä lähempää. Onneksi en koskaan nukahtanut rattiin.

Lähettäjä: ......... 
Päivämäärä:   17.4.26 10:56:23

Ja pisteen sukunimi on varmaan Mao? Tai Jong Un? Kerro nyt vielä, että juokset sen 6-8 tunnin työmatkan kivireppu selässä päivittäin vuodesta toiseen, töissä käytät vaippoja maksimaalisen suorituksen ja panoksen antamiseksi isänmaalle, ilman vessataukoja. Eväänä on pala ruisleipää ja piimäpurkki ja nukut maksimissaan tunnin vuorokaudessa, kaiken "luppo" ajan opiskelet tohtorintutkintoa, hoidat viisi lasta, harrastat pienviljelyä siirtolapuutarhassa ja teet hyväntekeväisyystöitä ja ratsastat kolmella hevosella kv-tasolla?
Ja kaiken tämän lisäksi ehdit vielä kirjoittelemaan hötönettiin pitkin päivää :D

Lähettäjä: J* 
Päivämäärä:   17.4.26 10:57:15

"Kaikkialla ei kulje julkisia. Ei ees joka päivä. Eikä todellakaan kaikille työpaikoille. Ja auton ostamiseen ei monella työttömällä ole varaa (eli ei voi hakea työtä ennen kuin on saanut palkkaa…) ja se auton osto + pitäminen tulee todella kalliiksi. Voi tosiaan olla jopa taloudellisesti mahdotonta. Varsinkin jos se halpakin auto hajoaa ja et pääsekään töihin."

Yleistä täällä pohjanmaallakaan ettei kulje enää edes kouluautot kun liikennöitsijä päätti kesken lukukauden ettei kannata tarjota kyseistä palvelua. Siinä oli amilaisten vanhemmat ihmeissään kun koulu kyyditys loppui kuin seinään.

Eli suuressa osassa Suomea kaupunkien ulkopuolella ei ole minkäänlaista julkista liikennettä.

Jännää kuinka tietämättömiä kaupungeissa asuvat ihmiset voivat olla. Ennen oli edes pistiautot joilla pääsi liikkumaan maaseudullakin tai ne kouluautot. Nykyään nekin jos on niin ovat pikkuauto ja tai minibusseja eivätkä ota kyytiin ulkopuolisia. Posti autoja ei enää ole lainkaan.

Julkista liikennettä ei siis ole!

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   17.4.26 11:10:20

1.5 työmatka ei ole kohtuullinen. Tai on se sitten jos matkasta lasketaan tunti suuntaansa työajaksi täydellä palkalla ja saa täydet kilometrikorvaukset. Ja sen lisäksi ei ole velvoitettu saapumaan työpaikalle jos auto hajoaa ja julkisilla ei pääse.

Nämä työkkärin lähettämät työtarjoukset eivät ole mitään oikeita työtarjouksia. Ne ovat vain lisävelvoitteita hakea ehdotettuun paikkaan. Virkailija ei usein ole edes tietoinen riittääkö hakijan koulutus kyseiseen paikkaan. Se hakemus on sinne kuitenkin lykättävä. Ei ne työpaikat edes halua tällaisia turhia hakuja eikä niihin tule valituksi jos hakee vain pakon takia ja kertoo omat rajoitteet esim juuri tämän työmatkan suhteen.

Lähettäjä: Rahvahääl 
Päivämäärä:   17.4.26 11:14:17

Jorinat täältä:
https://verkkolahetys.eduskunta.fi/fi

Päivämäärä:   17.4.26 11:16:10

Jos se 1,5 h x 2 lasketaan työaikaan, siitä saa matkakorvaukset ja palkan, niin kyllä se sitten on kohtuullinen. Muuten turhaa kyykyttämistä. Mulla on muutakin tekemistä kuin istua tyhjän panttina autossa 3 h viitenä päivänä viikossa.

Päivämäärä:   17.4.26 11:20:07

"Kuka/mikä estää työtöntä muuttamaan lähemmäksi työpaikkaa?"

Helppohan se on parikymppisenä lapsettomana lainattomana vuokralaisena lähteä. Itsekin olen tehnyt niin, että jäin töihin opiskelupaikkakunnalle 1,5 h päähän kotiseudustani. Se oli ihan ok. Mutta nyt kun on talo, mies, miehen työ ja lapsi, niin kyllä se olisi kohtuutonta lähteä noin kauas töihin jos työttömäksi joutuisi.

Lähettäjä: Vauhtis 
Päivämäärä:   17.4.26 11:22:32

Porukalle pitäs myöntää ne TE tuet ja kurssit mitä ne on reilusti hakeneet! Ja niinku Heti, mikäli yritys, joka työllistäs on löytynyt. Outoo vatkaamist, ainaki etelän mail..

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   17.4.26 11:28:14

Se on silloin kohtuullinen, jos joko
a) joukkoliikenne kulkee ja vielä niin ettei tule esim. tunnin odotusta töitä ennen tai jälkeen ja palkalla voi maksaa lipun
b) jos tarvittaessa työnhakijaa tuetaan auton hommaamisessa, jos julkiset ei kulje.

ei voida olettaa, että pitkäaikaistyöttömällä tai ehkä jopa pitkältä sairaslomalta palautuneena on ollut rahaa autoon. Ekan kunnon palkankin voi saada vasta reilu kuukausi aloittamisen jälkeen ja auto olisi pitänyt voida jo ostaa, samoin bensat/dieselit tms. Milläs maksat kulkemiset, jos ei ole rahaa kuin just ja just ruokaan ja kattoon pään päällä?

On myös ihan älytöntä laittaa työnhakijat pakkohakemaan työpaikkoja, jos he eivät aidosti voi niihin mennä. Se on vaan ihan turhaa työtä sille palkkaavalle firmalle. Varsinkin kun tällä hetkellä hakemuksia tulee muutenkin järjetön määrä.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   17.4.26 11:29:07

P, niinpä. Ja mitä ilmastokin sanoo sellaisesta eestaas -ajelusta.

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   17.4.26 11:31:19

Ehdottomasti sitä mieltä että töihin vaan

Ilmaista rahaa ei olekaan. Kaikki keinot käyttöön

Eräskin isä neuvoi tytärtään hakemaan töitä vain kotinsa läheltä ettei kulu liikaa aikaa.
Asuu vielä sellaisella paikalla missä nyt työpaikkoja ei ole kauheesti...
Jestas mitä tyhmyyttä.
Nyt tyttö sitten elää tuilla, suoraan lukiosta.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   17.4.26 11:44:43

Mielestäni on kohtuuton, mutta tiedän ihmisiä jotka tuota ajavat. Kimppakyyteinä moni koittaa noita järjestää, mutta aina sekään ei onnistu. Oma kipuraja on tunnissa omalla autolla.

Itse en julkista liikennettä voi edes harkita, niitä ei kulje, kotoa lähimmälle pysäkille 10km ja työpaikalta 3km. Normaalisti 20km kokonaismatkasta julkisten osuus tekee 12km, tämä siis lähimmältä pysäkiltä, ja kellonajat ei sovi vuorotyötä tekevälle kun ensimmäinen menee klo 8. ja viimeinen klo 17.

Lähettäjä: Kokemuksia 
Päivämäärä:   17.4.26 12:10:11

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 17.4.26 11:20:07

"Kuka/mikä estää työtöntä muuttamaan lähemmäksi työpaikkaa?"

Helppohan se on parikymppisenä lapsettomana lainattomana vuokralaisena lähteä. Itsekin olen tehnyt niin, että jäin töihin opiskelupaikkakunnalle 1,5 h päähän kotiseudustani. Se oli ihan ok. Mutta nyt kun on talo, mies, miehen työ ja lapsi, niin kyllä se olisi kohtuutonta lähteä noin kauas töihin jos työttömäksi joutuisi."

Sama juttu. Miehellä kyllä hyväpalkkainen virka joten sinänsä työttömyys ei olisi ongelma, henkisellä puolella itselleni joo.

Päivämäärä:   17.4.26 12:18:50

Jos on pienipalkkainen työ ja täytyisi ajaa omalla autolla ja maksaa tämän hetken järjettömiä dieselin hintoja, niin silloin ei olisi ihan mitään järkeä.

Lähettäjä: $$ 
Päivämäärä:   17.4.26 12:20:29

Kuulostaa pahalta, mutta luulen, että tässä on takana se, että ihmisiä ohjataan näin muuttamaan herkemmin työn perässä. Suomessa on iso ongelma se, että työttömät ja työt ovat monesti eri puolella maata ja suomalaiset ovat kovin kotiseuturakkaita eli ovat monesti jopa enemmin työttöminä kotiseudulla, kuin lähtisivät työn perässä minnekään.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   17.4.26 12:23:08

Nykyajan itsekäs yksinäinen ja yksinkertainen ihminen voi toki näin ajatella;

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 17.4.26 11:20:07

"Kuka/mikä estää työtöntä muuttamaan lähemmäksi työpaikkaa?""

On silti hurjan paljon meitä jotka joutuvat ajattelemaan muitakin kuin itseään. On lapsia ja puoliso. Lisäksi osa meistä vielä välittää läheisistä eli on iäkkäitä autettavia sukulaisia ja vanhempia. Eli ei onnistu kaikilra tuosta vain muutella sinne sun tänne.

Päivämäärä:   17.4.26 12:24:52

Entä jos on koko elämänsä muuttanut töiden perässä, saanut aikoinaan töitä paikasta x, asettunut ja perustanut perheen sinne ja ajan kuluttua onkin tilanteessa että onkin työtön tahtomattaan. Hajoittaa perhe ja elämä ja muutella työn perässä taas ties minne?

Juu ei kiitos. Ihan omasta tilanteesta kirjoitin. En jaksa enää muuttaa töiden takia että olen taas ajan x töissä ja taas muutan jonnekin töiden takia. Ei siinä ole mitään järkeä eikä mieltä. Varsinkaan nykyisessä elämäntilanteessa.

Jos olisin lapseton ikisinkku, niin tilanne olisi toinen.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   17.4.26 12:29:12

Suomen hallitus: "Jatkossa ikääntyvien ihmisten hoito on enemmän omaisten vastuulla."
Myös Suomen hallitus: "Työttömän on jatkossa käytettävä 3 tuntia aikaa työmatkoihin päivässä."
Myös Suomen hallitus: "Omaishoitajilla on liian helppoa, leikataanpas vähän tukia."

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   17.4.26 12:30:43

"Kuulostaa pahalta, mutta luulen, että tässä on takana se, että ihmisiä ohjataan näin muuttamaan herkemmin työn perässä. Suomessa on iso ongelma se, että työttömät ja työt ovat monesti eri puolella maata"
Haittapuolena taas se että kaikki ajetaan ahtaasti asumaan isoissa kaupungeissa, pienet paikat näivettyy ja kuolee.
Miksi näin halutaan tehdä? Tehdäänkö tällä tilaa sitten kun ilmastopakolaiset ym. rynnii Eurooppaan?

Päivämäärä:   17.4.26 12:33:05

Ja edelleen tässä kaikessa on takana se, että rahat on loppu ja uutta velkaa ei voida enää surutta ottaa. Tästä voi ihan hyvällä omalla tunnolla syyttä useampaa edellistä hallitusta. On väärin syyttää nykyistä tai tulevaa hallitusta. Heidän aikana vaan tuli ns. "pää vetävän käteen"..

Tämä maa muuttuu hyvin paljon seuraavien vuosien aikana. Totuttuja etuisuuksia tullaan ajamaan alas urakalla. Se on vaan pakko näin toimia.

Lähettäjä: Tea 
Päivämäärä:   17.4.26 12:35:57

Vielä sellainen syy olla muuttamatta työn perässä, jos on ottanut lainaa ja ostanut talon/asunnon. Sitten sen talon arvo onkin romahtanut. Myytyä et saa, lainoista et pääse eroon, vuokraa työpaikkakunnalla et pysty enää lainojen lisäksi maksamaan.

Päivämäärä:   17.4.26 12:45:57

Ihmisillä on monia syitä, ihan ymmärrettäviäkin. Valtiolla on se syy, että ei ole varaa maksaa työttömyyskorvauksia jne. kotiin.

Päivämäärä:   17.4.26 13:10:09

"Onhan se upeaa muuttaa esimerkiksi 6kk pätkätyön perässä, kun muuta ei saa. Sitten joko puoliso ja lapset muuttaa mukana, tai tulee ero sen pätkätyön takia."

Silloin kannattaa vuokrata huone tai yksiö sieltä työpaikkakunnalta jossa käy nukkumassa työviikolla (eikös siitä saa kuluja vähentää verotuksessakin) ja palata kotiin viikonlopuiksi.

Päivämäärä:   17.4.26 13:14:36

Juu, parisuhde kukoistaa, kun toinen on jatkuvasti poissa kotoa ja kaikki arjen vastuut on toisen harteilla.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   17.4.26 13:15:12

Jos on ollut pidempään työttömänä eikä näköpiirissä ole kotipaikkakunnalla töiden saaminen, niin mikä olisi kohtuullinen vaihtoehto kummallekin osapuolelle? Työtön voi jatkaa kotona passivoitumista vapaasti ja tuet juoksee? Jotainhan siinä kohtaa pitää tehdä oli se muuttaminen sitten kuinka vaikeaa tahansa. Lähtökohtaisesti työssäkäynti on vaikeampaa ja vaivalloisempaa kuin kotona oleminen. Pakko on vahva motivaattori saada asioita tapahtumaan vaikka joutuisi tekemään ikäviä asioita. Ihmisellä on kuitenkin oltava jokin vastuu omasta toimeentulosta ja valinnoista. Se, että ottaa työpaikan kauempaa vastaan ja kärsii pitkien matkojen aiheuttamasta haitasta saattaa hyvinkin edesauttaa uuden työn löytymistä lähempää. Kotona oleminen ei varmasti tätä tee.

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   17.4.26 13:29:58

Mitenkäs luulette, onko pienpalkkaisia-alalla työskentelevällä varaa maksaa toista asuntoa työpaikkakunnalle? Tai ehkä juuri siihen riittää rahat, ei kauheasti muuhun.

Lähettäjä: Myssy 
Päivämäärä:   17.4.26 14:02:48

TYön perässä muuttamisesta: jos työttömällä ei ole muuta elämää, voi muuttaminen ollakin vaihtoehto, ja monelle onkin. Mutta jos on puoliso, puolison työt, lasten koulut ja ehkä vielä iäkkäitä omaisia, niin ei se lähteminen ole aina vaihtoehto. Plus tietenkin se, että erilaisena maailmanaikana hankittu omakotitalo voikin olla mahdoton myydä, jos työn perässä pitäisi muuttaa.

Justiinsahan sitä haluttiin lisätä omaisten vastuuta vanhusten hoidosta. Muuttaako iäkäs äitikin mukana?

Päivämäärä:   17.4.26 14:07:35

Tuossa Ylen jutussa ei ole kyse työn perässä muuttamisesta.

– Ei ole tarkoitus, että lahtelaiset muuttaisivat muualle, vaan pyritään löytämään työpaikkoja laajemmalta alueelta lahtelaisille. (Lahden työllisyysjohtaja Taisto Tuominen)

Kyse on siitä, että pidentyvät työttömyysjaksot tulevat kalliiksi, kun Kelalle maksettavat sakkomaksut kasvavat. Samalla veronmaksajista haluttaisiin pitää kiinni.

Jos tuo 1,5 tunnin matka (3 tuntia päivässä) on jonkun mielestä kohtuullinen, missä menee raja? 2 tunnin työmatka (4 tuntia päivässä) vai 2,5 tunnin työmatka (5 tuntia päivässä)?

Tämä on oleellinen asia koska Työ- ja elinkeinoministeriön alivaltiosihteeri Elina Pylkkänen sanoi, että työssäkäyntialue voisi olla laajempikin.

Etätyöt eivät varsinaisesti kuulu tähän, koska on aivan sama kuinka pitkä matka työpaikalle on jos sinne ei tarvitse mennä.

Päivämäärä:   17.4.26 14:08:14

Ei tarvi jos ei halua. Ehkä se iso suku sitten elättää kotona. Tai okt:n pihalle kun laittaa ryytimaan ja ottaa jokusen kanan , niin saa ruokaa.

Päivämäärä:   17.4.26 14:20:04

Joskus oli minullakin tuo 1,5h työmatka. Muutaman vuoden sitä jaksoin, mutta kyllä 3h meneminen hukkaan joka päivä alkaa jossain vaiheessa syömään. Nykyään selviän vartin työmatkalla. Palkka kuitenkin puolta huonompi, joten puolensa kaikessa.

Lähettäjä: Luu 
Päivämäärä:   17.4.26 14:44:40

Vuokraa koirankopin työpaikkakunnalta ja siellä ma aamusta pe iltaan. Perhettä ehtii nähdä viikonloppuisin. Työkokemusta saatuaan voi sitten alkaa ktselemaan ja saamaan töitä lähempää kotia tai vaikka etätyömahdollisuuksia. Ei näitä ole tarkoitettu 50 v.hommiksi vaan työttömät töihin ja saamaan kokemusta. Hetken nyt kestää vähän epämukavampaakin järjestelyä. Isä voi hoitaa lapset.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   17.4.26 15:01:38

^ nykyään on myös aika hankalaa löytää näitä vuokrattavia ja halpoja koirankoppeja. Niitä ei välttämättä yksinkertaisesti ole, kun niitä etsii esim. opiskelijatkin.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   17.4.26 15:22:03

Ö: niinpä. Kun niitä halpoja asuntoja on hyvin vähän ja niitä etsiviä paljon. Joskus oli toisaalla keskustelu kuinka ihmiset ei löydä tarpeeksi halpoja asuntoja paikkakunnalta X. Eikö kohta porukka linkitellyt Etuovesta hintahaarukkaan sopivia asuntoja mutta siinä ei ollut katsottu että ne oli järjestään liitoskunnissa sijaitsevia sähkölämmitteisiä rivitaloasuntoja, vain muutamaksi kuukaudeksi ennen putkirempan alkamista vuokrattavia ja vastaavia.

Mulla kaveri joutui muuttamaan pois asunnostaan kun talo meni perusteelliseen remonttiin, oli kunnan vuokra- asunto. Mm. asunnoista purettiin seiniä ja asuntojen kokoja muunneltiin, tehtiin saunat, ym... kun talo "ajanmukaistettiin". Olisi voinut muuttaa takaisin mutta vuokra olisi tuplaantunut yli 800€:n. Ei saanut uutta asuntoa kunnalta kun "kaikki" halusi halpoihin asuntoihin joihin sitten oli kauheat jonot. Tästä on jo monta vuotta. Olivat asuntotoimistossa ihmetelleet miksei kaverini ja suurin osa talon asukkaista halua takaisin vaikka talo laitetaan niin hienoksi ja miksi kaikki haluaa vanhoihin, remontoimattomiin taloihin. Jos olet pienipalkkainen joka ei saa asumistukea asunnon hinta on hyvin tärkeä valintaperuste.

Kyllähän moni pendelöi päivittäin esimerkiksi Lahdesta Helsinkiin ja täällä Kuopiossa porukka kulkee Iisalmesta ja Varkaudesta ja muista ympäristökunnista tänne töihin. Mutta Lahden ja Helsingin välillä kulkee julkiset kattavasti. Kuopioonkin pääsee kohtuuhyvin muualta julkisilla ja monelle esimerkiksi tuo Varkaus- Kuopio väli ei ole raskas omallakaan autolla, tosin nykyisillä polttoaineen hinnoilla ei mihinkään pienipalkkaiseen työhön tee takuulla mieli ajella. Lisäksi hommassa on sellainen muuttuja kuin työajat: jos työ ei ole maanantaista perjantaihin virka- aikaan pitäisi olla oma auto.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   17.4.26 15:29:30

Tuossa pitäisi myös ottaa työhistoria huomioon. Jos on kyseessä elämntapa työtön tai pitkä työttömyys voisi velvoittaa kulkemaan pidemmälle. Pienet lapset niin ei tarvitsisi lähteä (samalla poistuisi oikeus päivähoitoon). Samoin meitä joilla 30 vuoden aukoton työhistoria ei tulisi velvoittaa kulkemaan
Itse ainakin aion surutta työttömyyden kohdalle osuessa nauttia ansiosidonnaiset loppuun ja valitsen itse mihin haen töihin. Tekee pimeitä hommia sen että elää jos karenssia tulee.

Päivämäärä:   17.4.26 15:33:24

Eli kannustetaanko tässä keskustelussa elämään vuokralla ikisinkkuna, jolle ihmissuhteet ovat vain kertakäyttökamaa? Siltä osan vastaukset vaikuttaa.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   17.4.26 15:38:09

Työttömyydestä voi nauttia, mutta omilla rahoilla. Jos taas ruikuttaa ansiosidonnaista, niin tanssii työkkärin pillin mukaan.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   17.4.26 15:49:41

Pitäisi sen tulla kuin manulle illallisen, itse tienattua kuitenkin...

Lähettäjä: Sp 
Päivämäärä:   17.4.26 16:06:57

Pitäisi tehdä paljon lapsia, opiskella jatkuvasti, olla samaan aikaan valmis muuttamaan työn ja opiskelun perässä minne tahansa, ei kuitenkaan saisi pitää lapsia liikaa päivähoidossa, ja pitäisi vielä huolehtia iäkkäistä perheenjäsenistä samalla. Onneksi ei vaadita paljoa.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   17.4.26 16:08:26

Joo, ansiosidonnaisella ei ole varsinaista tekemistä työkkärin kanssa. Se on itse liitolle maksettua rahaa.

Päivämäärä:   17.4.26 16:13:53

Tai työttömyysvakuutusmaksuista jotka ei kuulu liitoille.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.26 16:27:45

Miksei Jämsään palkata jämsäläistä työtöntä ja Lahteen lahtelaista?

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   17.4.26 17:04:36

Meillä ainakin Keski-Suomessa ihan normaali työmatka.

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   17.4.26 18:08:37

Ei todellakaan ole kohtuullista. Ihmisellä ei kuulu mennä 5 pv viikosta KOKONAAN työntekoon, ellei näin välttämättä itse halua. 3h päivässä on sairasta työmatkoihin. Minä jouduin tekemään yhden kahden kuukauden harjoittelun, missä työmatkoihin meni juurikin tuo hieman yli 1,5h suuntaansa. Lisäksi tarvitsen 10h unet mikä on ihan normaalia. No lasketaanpa:

Aamuvuoro:
Herätys 04:00, lähtö 05:00. Töissä olet noin 06:40, käyt pitkällä pukuhuoneessa sekä työpäivä alkaa klo. 07:00. Pääset klo. 15, julkiset lähtevät klo. 15:30. Olet kotona klo. 17 jälkeen. Klo. 18 jälkeen, ihan Max klo. 20 (mikä ei riitä unen kannalta) pitää olla nukkumassa. Tässä meinaa ehtiä korkeintaan syödä sekä katsoa yhden jakson jotain sarjaa. Kaikki liikunta, harrastaminen, ystävien näkeminen jne jää. Ja ei, 6h yöunet eivät ole mahdollisia, koska olen jo nähnyt mitä huonoa se minulle aiheuttaa. Viikonloppuna pitäisi sitten ehtiä suorittamaan kaikki mitä viikolla ei ehtinyt.

Minulle puoli tuntia työmatkaan pyörällä on raja.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   17.4.26 18:14:27

Täysin kohtuuton. Normaaliin arjen pyörittämiseen ei jää aikaa, saati työstä palautumiseen.

"Työtä pitäisi olla tarjolla hajautetusti koko maassa."
-Tämä!

Ei ole realismia muuttaa työn perässä, jos palkalla ei pysty kustantamaan asuntoa työpaikkakunnalta. Jo pelkät matkakustannukset 1.5h /suunta voi viedä työn teon taloudellisen kannattavuuden.

On täysin poliittisista päätöksistä kiinni, että työpaikat on keskitetty niin harvoihin sijainteihin, ettei asumiskustannukset pysy realistisina suhteessa palkkatasoon. Samalla hiljenevien alueiden olematon asuntokysyntä jättää ihmisiä täysin mahdottomaan taloudelliseen asemaan, kun asunnosta ei pääse eroon.

Lapset ei ole este paikkakunnan vaihdokselle töitten perässä. Parisuhde ja perhe ei estä ihmisiä lähtemästä jopa ulkomaan komennuksille vuosiksi. Mutta jos työstä ei saa mitään vastineeksi etäisyyden aiheuttamalle epämukavuudelle vaan käteen jää jopa vähemmän kuin työttömänä, niin onhan se kohtuutonta yksilöä kohtaan.

Lähettäjä: Hui 
Päivämäärä:   17.4.26 19:06:36

Verottaja hyväksyy työmatka kilometri ajoja Max. 7000€/vuosi miinus omavastuu.
Laskin että noin 3000-4000€ menee ihan omilla kustannuksilla ilman verohyötyä. Näillä polttoaine hinnoilla vielä enemmän.
Ja työmatka yhteensä 106 km/ päivä ei julkista liikennettä.
Eli ihan työssäkäynti alueella ollaan.
Eli maksan suoraan noin 300€ kuussa et saan käydä töissä
Kertokaa että olen väärässä!

Päivämäärä:   17.4.26 19:50:46

Perheelliselle ei ole. Hoitoaikoja ei edes saa niin pitkiksi. Lapseton voi helposti muuttaa työn perässä lähemmäs, perheellisellä ei ole niin sanottua.

Eikä myöskään autoilevalle matalapalkka-alan työntekijälle. Jos käteen jää alle 1800e/kk ja siitä menee polttoaineisiin yli 600e/kk + auton, renkaiden ym. huomattava kuluminen, pelkästään töiden osalta, se on liikaa ja kohtuutonta.

Päivämäärä:   17.4.26 20:58:13

...aika monella lapsella on se toinenkin vanhempi, joka voi kuskata päiväkotiin ym.

Päivämäärä:   17.4.26 21:04:01

Luu, aika monella ei ole. Turha rakentaa systeemiä ydinperheajatukselle, kun sellaiset melko harvoin säilyvät ehjänä.

Lähettäjä: Jone 
Päivämäärä:   17.4.26 21:21:58

Taipuuko kunnallinen päivähoito tuohon vaatimukseen?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.4.26 21:36:54

Kohtuuton. Tunti on kipuraja. Vuoden sitä ajelin pk-seutu ja usein se venähti sinne 1,5h tai jopa 2h kun kehä 1 oli kolari tms. Kyllä vitutti istua siinä ruuhkassa ja olin aina väsynyt ja vihainen. Olis ehkä jotenkin päässyt autolla+julkisilla mutta matka olis kestänyt ainakin sen 1,5h ja vaihtoja monta.
Kunnat voisi työllistää ihmisiä niin niiden ei tarvitsisi maksaa sakkomaksuja. Ennen näin olikin mutta nykyisin ei kellään näytä olevan rahaa mihinkään kun hallitus hassaa loputkin rikkaimpien veronalennuksiin, tunnin leikkijunaan ja muihin idioottimaisuuksiin. Köyhempi kansa voi sitten kerätä mustikoita ja sieniä henkensä pitimiksi tai kuolla pois.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   17.4.26 21:45:31

"Verottaja hyväksyy työmatka kilometri ajoja Max. 7000€/vuosi miinus omavastuu."
-Eikä taida huomioida auton hankintaa, huoltoa ja korjaamista millään tavalla, vaikka auto olisi vain ja ainoastaan työssä käynnin takia.

"Taipuuko kunnallinen päivähoito tuohon vaatimukseen?"
-Eihän se mitenkään taivu. Yksi läheinen olisi ihan omasta halustaan muuttanut kauemmas työpaikasta saadakseen asumisväljyyttä perheen tarpeisiin, mutta ei voinut, koska päiväkodin aukioloaika ei riittänyt työmatkan + työpäivän vaatimaan tuntimäärään, vaikka työmatka oli tunnin suuntaansa, ei puoltatoista. Ei ollut toista vanhempaa auttamssa toisesta päästä päivää, joten asui sitten kolmen lapsen kanssa kaksiossa, kunnes nuorimmainenkin oli jo koulussa ja tarpeeksi iso tulemaan kotiin yksin iltapäiväksi.

Ei voi käsittää miten syvällä omassa persauksessaan on poliitikkojen päät. Kitistään talouskasvun ja syntyvyyden perään, mutta tehdään tahallaan molemmista silkkaa mahdottomuutta tekemällä ihmisten arjesta aivan liian hankalaa.

Päivämäärä:   17.4.26 21:50:44

Niin jos ei ole toista vanhempaa niin sittenhän voi muuttaa lasten kanssa lähemmäs. Jos taas se toinen vanhempi on niin hän voi hoitaa päiväkodin. Niin meilläkin tehdään että mies hoitaa päiväkodin kun olen töissä. Kolme kertaa olen tainnut lapsen päiväkodista hakea, vienyt en ole sinne koskaan syystä että töihin pitää lähteä ajamaan klo 3-3.30

Päivämäärä:   17.4.26 21:59:23

" sittenhän voi muuttaa "

Edelleen, ei ole kyse työn perässä muuttamisesta.

– Ei ole tarkoitus, että lahtelaiset muuttaisivat muualle, vaan pyritään löytämään työpaikkoja laajemmalta alueelta lahtelaisille. (Lahden työllisyysjohtaja Taisto Tuominen)

Kyse on siitä, että pidentyvät työttömyysjaksot tulevat kalliiksi, kun Kelalle maksettavat sakkomaksut kasvavat. Samalla veronmaksajista haluttaisiin pitää kiinni.

Työ- ja elinkeinoministeriön alivaltiosihteeri Elina Pylkkänen sanoi, että työssäkäyntialue voisi olla laajempikin. Se tarkoittaa, että työmatka on pidempi ei työn perässä muuttamista.

Päivämäärä:   17.4.26 22:04:48

...no antaa sen lapsen sitten arkipäiviksi sille toiselle vanhemmalle ja alkaa itse vkonloppumutsiksi.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.