Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten kuulit Titanicin uppoamisesta?

Lähettäjä: laiva 
Päivämäärä:   16.4.26 13:19:55

Ky

Re: Miten kuulit Titanicin uppoamisesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.26 13:23:01

Sanomalehdestä luin pari päivää uppoamisen jälkeen. Uutiset tulivat tuolloin hieman viiveellä.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   16.4.26 13:23:09

Luin jo pikkupenskana historiankirjoista että tämmöinen Titanic oli ja upposi.

Lähettäjä: muistelija 
Päivämäärä:   16.4.26 13:37:16

Muistan, että ala-asteella luin jostain lapsille suunnatusta historian kuvakirjasta Titanicista ja sen uppoamisesta. Muistan, että myöskin Twilight Zonessa tuli samoihin aikoihin jakso, jossa Titanicin sisällä asui eloonjääneitä ilmataskussa tjsp.

En muista, kumpi näistä tuli ensin, vai olenko kuullut siitä vieläkin aiemmin jollakin toisella tavalla, mikä on sekin hyvinkin mahdollista.

Lähettäjä: Elviira 
Päivämäärä:   16.4.26 13:41:13

Oltiin koulussa kun opettaja tuli kertomaan että no nyt se uppos.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   16.4.26 13:52:44

Katsoimme televisiosta mustavalkoista filmiä, jossa käveli viiksekäs mies knalli päässään hyvin nopeasti. Taisi siinä olla muitakin ihmisiä ja luultavasti laivakin. Isäni kertoi, että "tuo on nyt se Titanic ja se upposi...". Tämä on minun muistikuvani. Olin kuitenkin hyvin pieni, enkä ymmärtänyt Titanicin olleen laiva, vaan muistin vain sen viiksekkään miehen. Sitten kun näin Charlie Chaplinin liikkumassa hassusti, muistin isäni kertomuksen ja ajattelin että tuo setä oli se titanikki ja se on hukkunut.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   16.4.26 14:11:55

Radiosta

Lähettäjä: *-* 
Päivämäärä:   16.4.26 15:03:16

Muistan sen kuin eilisen päivän. Olin noin kymmenvuotias ja olin koulussa, kun siitä kerrottiin. Olen nyt siis 124-vuotias.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   16.4.26 15:09:30

Selailin Tiktokkia ja joku laittoi sieltä liven päälle vähän ennen kuin hyppäsi mereen ja kadotti puhelimen

Lähettäjä: Muumi-lehti 
Päivämäärä:   16.4.26 15:13:53

Ysärin alussa ilmestyi Muumi-lehti. Siinä oli sarjiksia, tehtäviä, kysymyspalsta ja sitten oli sellainen pieni tietoiskuruutu. Jos en väärin muista, jossain tietoiskuruudussa kerrottiin Titanicista.

Don Rosan tekemässä Roope Ankan elämänkerta -sarjiksessa Roope on myös Titanicilla, joka uppoaa. Sarjis taisi ilmestyä myös ysärin alkupuolella. Sarjiksesta ei toki käynyt (pienelle lapselle) ilmi, että Titanic ei ollut vain joku sarjakuvassa oleva laiva, joka upposi. Äiti tai isä, joka on sarjiksen minulle lukenut, ei kertonut, että sarjis ”perustuu tositapahtumiin”.

Lähettäjä: Terve 
Päivämäärä:   16.4.26 15:14:39

Tuli viesti ei puhelimeen

Lähettäjä: Tuplapiste 
Päivämäärä:   16.4.26 15:35:34

Todennäköisintä että olen lukenut jotain vanhoista lehdistä; näin mulle tuli hyvin varhain tutuiksi esim Bodom, Tulilahti ja Kyllikki Saari.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.4.26 15:37:25

Mikä juuri tässä kysymyksessä aiheuttaa suuren puujalkavitsailun tarpeen? Joka kerta sama juttu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.4.26 15:42:20

Joku kuiva zäkäläppä.

Päivämäärä:   16.4.26 15:42:42

Olimme börjen kanssa Bodomilla homostelemassa, Börjellä oli Titanicin pienoismalli jota käytimme yöllä seksileluna. Aamulla Börje rupesi pesemään Titanicia järvessä ja pienoismallilaiva irtosi Börjen otteesta, sitten kuului kiroilua ja sen jälkeen Börje huusi "Titanic on uponnut"

Päivämäärä:   16.4.26 15:43:17

Hauskuus olevinaan siinä ettei ketään meistä ollut 1912.

Päivämäärä:   16.4.26 15:44:36

Myös väännös Estonian uppoamisesta.

Päivämäärä:   16.4.26 15:46:22

Junnut, tiesittekö mitään Lapuan patruunatehtaan räjähdyksestä ennen sitä elokuvaa? Mun ensimmäinen ajallisesti varma muistikuva on patruunatehtaan uhrien hautajaiset, kun niitä näytettiin telkkarissa.

Päivämäärä:   16.4.26 15:47:29

"Mikä juuri tässä kysymyksessä aiheuttaa suuren puujalkavitsailun tarpeen? Joka kerta sama juttu."

Joidenkin mielestä nyt mistään asiasta ei saisi vitsailla..

Päivämäärä:   16.4.26 15:47:50

Kyllä – tiedän kaiken kaikesta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.4.26 15:50:39

Mun 1885 syntynyt mummoni tunsi kaksi Titanicilla hukkunutta, ja yhden sieltä pelastuneen.
Mummon valokuva-albumeissa oli valokuvia, jotka kiehtoivat minua kovasti. Kuvissa oli mielestäni hienoja, pitkiin mekkoihin pukeutuneita naisia ja silinteripäisiä miehiä. Jostakin syystä mummo oli jokaisen kuolleen kuvaan piirtänyt heidän päänsä päälle ristin.
Nämä ristitkin kiehtoivat minua kovasti, ja aina kyselin, mihin tämä tai tuo on kuollut, ja mummo kertoi.
Kuulin siis Titanicin uppoamisesta noin kolmivuotiaana.

Päivämäärä:   16.4.26 15:50:52

Saako teistä vitsailla holokaustista?

Päivämäärä:   16.4.26 15:55:12

Kyllä holokaustistakin löytyy aika monia vitsejä. Ei se vähennä asian kauheutta.

Päivämäärä:   16.4.26 15:58:04

Miksi se sitten on laitonta?

Päivämäärä:   16.4.26 16:01:37

Holokaustia ei edes tapahtunut.
Bibi tekee nyt kansanmurhaa.

Päivämäärä:   16.4.26 16:04:39

Holokausti tapahtui – on antisemitismiä verrata nykytapahtumia siihen.

Päivämäärä:   16.4.26 16:08:30

Ei ole näyttöä.

Päivämäärä:   16.4.26 16:09:16

"Mummon valokuva-albumeissa oli valokuvia, jotka kiehtoivat minua kovasti. Kuvissa oli mielestäni hienoja, pitkiin mekkoihin pukeutuneita naisia ja silinteripäisiä miehiä. Jostakin syystä mummo oli jokaisen kuolleen kuvaan piirtänyt heidän päänsä päälle ristin.
Nämä ristitkin kiehtoivat minua kovasti, ja aina kyselin, mihin tämä tai tuo on kuollut, ja mummo kertoi."

Meilläkin oli peltirasiassa vanhoja valokuvia, ja henkensä menettäneet oli merkitty ristillä. Heidän elämät ja kuolemat kiinnosti kaikista eniten, äiti niistä sitten kertoi. Hän on syntynyt -42, itsellään ei ehkä ollut enää tapana ristejä piirtää, vaan edellisellä sukupolvella.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.