Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lääketutkimus, naisten terveys

Lähettäjä: Ei tutkita 
Päivämäärä:   16.4.26 12:26:21

Mirena -hormonikierukkaa asennetaan paljon Suomessa, halusi potilas sen tai ei, potilaita painostamalla ja ihan pakottamallakin tahdonvastaisesti.
Moni raportoi raskaista fyysisistä ja psyykkisistä sivuvaikutuksista, jotka vievät elämänhalun pahimmillaan kokonaan ja romuttavat yleisen elämänlaadun. Näitä lääkärit vähättelevät ja ohittavat suvereenisti edelleen.

Luin Bayerin omilta sivuilta Mirenan tuotetiedot. Siellä ajantasaisena kerrottiin, että mitään tutkimusta ei ole tehty Mirenan ja minkään muun lääkkeen mahdollisesta yhteisvaikutuksesta. Sama koskee yrttejä.

Sen verran laajalti käytössä olevasta lääkevalmisteesta on kyse, että on kyseenalaista, miksei yhteisvaikutuksista ole minkäänsortin tutkimusta tehty. Naisten terveydestä kun on kyse, niin mitäpä siitä?

Re: Lääketutkimus, naisten terveys

Päivämäärä:   16.4.26 12:33:09

Usein kuultu väite lääkkeen vain paikallisesta vaikutuksesta ei pidä paikkaansa, eikä päde siksi myöskään perusteluksi.

Lähettäjä: mun juttu 
Päivämäärä:   16.4.26 12:35:50

Täällä ensimmäinen Mirenan "uhri"ilmoittautuu!
Tosin et saa komppausta aloitiuksellesi.
Mulle on laitettu mirenan kierukka lasten syntymän jälkeen ja en kiitollisempi voisi olla.
Sain käytännössä elämäni takaisin joka hävisi kuukautisten alettua n. 12v. ja endometrioosin hiljalleen pahentuessa siitä lähtien.
Nyt on vuodot olleet poissa,eikä ole tarvinnut olla pois töistä,eikä syödä koura kaupalla särkylääkkeitä. Siis oikeasti kierukasta alkoi oikea elämä!
Nyt alan olla vaihdevuosi ikäinen,mutta (ehkä) kierukan ansiosta ei oireita sellaisistakaan ole.
Vaihdon aika kyllä olisi oikeastaan ollut jo ,ja ilman muuta otan sellaisen uuden,jos vaan suostuvat sellaisen uuden asentamaan :)

Päivämäärä:   16.4.26 12:43:04

No onneksi jollekulle siitä on apua. Mutta ei se ole todellakaan jokanaisen kokemus. Mulle se Mirenan haittalista on painoluokkaa myllynkivi kaulassa joessa.

Lähettäjä: Hormonex 
Päivämäärä:   16.4.26 12:50:26

Heti tulee joku jota tämä keskustelu ei koske pätkääkään :D No ole onnellinen sen kierukkasi kanssa sitten vaan kun se sulle sopii. Ja sopii joillekin muillekin, jotka varmaan ovat yhtä onnellisia.

Tässä vissiin on tarkoitus puhua siitä kun jos se ei sovi ja mitä sitten kun lääkäri ei kuuntele.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.4.26 12:53:23

Suomessa ei ikävä kyllä laiteta yhtään mitään ehkäisyä tahdonvastaisesti. Ei edes sitä Mirena kierukkaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.26 12:57:02

Pakottamalla tahdonvastaisesti? Kerro ihmeessä lisää.

Päivämäärä:   16.4.26 12:57:51

Ymmärrän kyllä. Toisille eivät sovi ja uskon että tuputusta tapahtuu ja sitten kun on asennettu jo,niin sen pois ottamista puoltavia asioita ei oteta todesta.
Joten liityn myös ajatukseen,ettei naisen terveyttä oteta tarpeeksi vakavasti. Tai ei ole otettu!
Mulla endometrioosi diaknoosin saamiseen meni yli 15 vuotta. Ja kun yhdistyksen sivuja joskus jälkikäteen lueskelin,niin totesin olevani ihan esimerkki potilas oireideni kanssa,mutta niin vaan ei lääkärit koskaan ottaneet todesta. Todettiin vain,että sellaista se naisen elämä on!

Päivämäärä:   16.4.26 13:00:58

Tähti ei taida tietää, miten täällä ihmisiä tahdonvastaisesti "hoidetaan". Tahdosta riippumatta laitettu kierukka kuuluu siihen listaan, ikävä kyllä. Mikälie naisvihamielinen jäänneasenne jostain historiasta. Minkähänlainen psykiatrinen vaiva todellisuudessa hoituu asentamalla kierukka kohtuun? Tuollainenkin hegemonia on kuin jostain hysteriauskomuksen ajalta! Ja yhä elää ja voi hyvin, siellä hiljennettyjen ihmisten hoidossa nimittäin.

Tämä muuten myös luki Bayerin omilla sivuilla haittavaikutuksista:
"Psychiatric
Individuals with a history of emotional disturbances, especially the depressive type, may be more prone
to have a recurrence of depression while using MIRENA. In cases of a serious recurrence, consideration
should be given to removing MIRENA, since the depression may be drug-related. "

Päivämäärä:   16.4.26 13:04:02

Hormonex,ei ollut tarkoitus suututtaa. Halusin kei sanoa asian toisenkin puolen.
Ja ei kannata olla kateellinen,olen kärsinyt sen endometrioosini kanssa ilman apua sen 20 vuotta,ennen kierukkaa. Päivystyksiä myöten.
Voihan olla, että topan avaa sattumalta sellainen jolle kierukkaa tarjottu ja miettii asiaa?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   16.4.26 13:10:41

Sellaiset kotisohvan diaKnoosit sieltä :-D
Nyt on niin pätevää kokemista ja tekemistä että ei ole lääkäreillä mitään jakoja!

Kenenkään ei ole pakko mitään ehkäisyä käyttää, eikä ihan varmasti pakoteta käyttämään. Muu on kyllä kukkupuhetta.

Mutta muistakaa toki hormonipeloissanne että raskaaksi ei ainakaan voi sitten hankkiutua. Hormoniehkäisyssä on vain pieni kourallinen juuri niitä samoja hormoneja, joita keho tuottaa verenkiertoon raskaana ollessa ämpärikaupalla. Puhumattakaan siitä että ihminen on yksi nisäkäslajien huonoimmista synnyttäjistä.

Onnea matkaan, oman elämänne Maria Nordinit!

Lähettäjä: Hormonex 
Päivämäärä:   16.4.26 13:11:04

En minä suuttunut mutta kuitenkin. Enkä toki ole kateellinen endostasi, mutta siitähän en tietäisi mitään ellet itse olisi sanonut.

Päivämäärä:   16.4.26 13:11:34

Ei tutkita, miten täällä hoidetaan tahdonvastaisesti? Mulla kokemusta lähinnä siitä,että ei hoideta vaikka kuinka pyytäisit?
Miten se tapahtuu,onko tavallaan kiristystä? Koska eihän kierukkaa sinuun väkisin tungeta.
Ymmärrän sen,jos jo saatu suostuteltua laittoon ja tullut ongelmia,niin niitä ei uskota ja suostuta piostoon.
Mutta kyllähän viimeisessä hädässä yksityinen gyne sen hoitaa pois.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   16.4.26 13:12:29

Varmasti ns. normijärjissään olevaa, oman päänsä pitävää naista ei voidakaan pakottaa ottamaan kierukkaa, jos nyt ei käydä fyysisesti käsiksi ja sidota potilassänkyyn. Enkä pidä kovin todennäköisenä, että sellaista tapahtuu. Mutta jos nainen on jollain tavalla haavoittuvaisemmassa asemassa, niin varmasti on mahdollista painostaa ottamaan kierukka vastoin omaa tahtoakin.

Päivämäärä:   16.4.26 13:17:04

Onko lääkäri silloin syyllistynyt murhaan, jos asentaa hormonikierukan potilaalle tahdosta riippumatta ja potilaan tietämättä, tapauksessa, jossa masennustausta on lääkärin tiedossa? Jos lääkäri ei kerro asentaneensa kierukkaa ja potilaan yleisvointi romahtaa ja johtaa potilaan itsemurhaan? Potilaalle kierukasta kertomatta jättäminenhän on potilasta kohtaan väkivaltaa sekin, psyykkistä (gaslighting, potilaan todelliset ongelmalliset kokemukset haitoista väitetään ei-todellisiksi tai vähintään ei-merkittäviksi ohittamalla) ja fyysistä (kaikki tuotettu kipu ja fyysiset vaivat) ja yleistä psykososiaalista elämänlaatua heikentävää väkivaltaa.

Kaikenlaista sitä täällä kehdataankin.

Lähettäjä: heppatäti 
Päivämäärä:   16.4.26 13:17:17

Kyllä mut aikoinaan lähes painostettiin kierukkaan, kun hain apua kuukautiskipuihin. Kipua ei haluttu poistaa, vaan joko pillerit (ei toimineet,kokeilin monet), rengas (vielä pahempi...) tai se kierukka.

Kierukka sitten laitettiin, kun olin kipujen kanssa epätoivoinen. Se vaan pahensi ennestään kipua. Nyt kipu vain oli jatkuvaa sekä seisominen ja ertyisesti istuminen sattui. En voinut kuvitellakaan ratsastavani enää sen kanssa! Kävin kertomassa kivuista, käskettiin vain ottaa lisää buranaa ja "kyllä se kipu siitä helpottaa!". Söinkin sen n. 10 buranaa päivässä eikä kukaan viitsinyt edes muuten vinkata, että ois hyvä syödä vatsansuojalääkkeitä samalla. 3kk menin tuolla ja vatsa oli ihan rikki ja sattui. Menin kiukkuisena poistattamaan kierukkaa ja poistava sairaanhoitaja kehtas vielä kuittailla että "mitäs jos sä tuut nyt sit raskaaksi, ootko sitä miettinyt?"... no h*lvetti oon! Mut se ei ole syy miksi kierukka laitettiin, joten ottakaa se nyt pois, kun sattuu. Oli kyllä niin hapan hoitaja sen jälkeen.

Muutenkin ehkäisystä puhutaan minusta tosi paljon liian "kukkaisesti". Se on hienoa, että osalla se tekee juuri sen mitä pitää, mutta pitäisi puhua myös mahdollisista sivuvaikutuksista ihan suoraan ja ymmärtää, jos ihminen kertoo, ettei se toimi tai aiheuttaa jopa todella ikäviä sivuvaikutuksia ja kipua.

Päivämäärä:   16.4.26 13:20:28

KYllä niitä ihan oikeasti asennetaan tahdosta riippumatta. Eikä siinä ole mitään kaunista ajatusta potilaan edun ja terveyden suojelemisesta, lähempänä eugeniikkaa se on.

Päivämäärä:   16.4.26 13:24:28

Minä tiedän tasan tarkkaan miten Suomen terveydenhoito toimii.
Ja miten yksilön oikeudet menevät kaiken yli.

Somaattisella puolella ainoat tahdonvastaiset hoidot ovat hoidon ajaksi huostaanotetut alaikäiset verensiirtopotilaat ja koko suun hoidot, kun kaikki hampaat mätänevät suuhun.
Näissäkin tapauksissa varmasti 90 % on hoitoa vastoin vanhempien tahtoa. Se itse lapsi hoitoa kyllä haluaa.

Psykiatrisen M1-lähetteen tahdonvastaiseen hoitoon saadakseen pitää melkein tappaa joku, ja laittaa paikkoja huolella paskaksi. Lähetekin arvioidaan joka vuorokausi uusiksi.

Jos minä saisin päättää, niin niitä kierukoita todellakin laitettaisiin tahdonvastaisesti kaikille nepsy-näpsyille, mt-ongelmaisille, narkeille ja alkkiksille.

Lähettäjä: Mona 
Päivämäärä:   16.4.26 13:48:55

Kiitos *, näin mielenterveyshaasteista kärsineenä nepsy-nuoren äitinä lämmittää tuollainen suhtautumistapa. Kukaan ei s*atana tällaisia haasteita itselleen valitse! Voi kunpa pääsisikin niin helpolla, että olisi ns. "normaali". Vaan tässä porskutetaan tuottavina yhteiskunnan jäseninä kaikenlaisten tähtien kiusana. Itse keski-ikäisenä koko elämäni töitä tehneenä ja nuori lukiota käyvänä, sekä opettajien että kavereiden rakastamana.

Kierukan väkisin asentamista en usko kenellekään tehtävän, eipä ole aloittajalta niitä esimerkkejä vielä tullut. Itselleni on useaan kertaan sitä tarjottu, vaihdevuosienkin (osa)hoidoksi, mutten ole halunnut. Aina on löytynyt vaihtoehtoja, eikä kukaan ole kiukutellut.

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   16.4.26 13:52:01

Minun oli vaikea saada poisto aikanaan. Lääkäri nihkeili ja nihkeili ja sanoi, että "niille tulee aina pahimmat sivuoireet, jotka suhtautuvat negatiivisesti kierukkaan alun alkaenkin" ihan kuin jatkuva hiivatulehduskierre, voimakkaat vuotohäiriöt, mielialamuutokset ja alavatsakivut olisivat vain korvieni välissä. Otti hän sen lopulta pois, mutta hyvin myrtsillä naamalla.

Oli sattumoisin noin 70-vuotias mieslääkäri.

Päivämäärä:   16.4.26 13:54:39

Mona: sinä valitsit lapsellesi ne ongelmat, kun lisäännyit vaikka olit itse mt-ongelmainen.

Miten ihmiset on näin tyhmiä?

Lähettäjä: Kriselda 
Päivämäärä:   16.4.26 13:55:32

Surullista, mutta ei yllätä :/
Tuo pirun kierukka saa kyllä edelleen minulle kylmät väreet. Siihen suostuminen oli yksi elämäni karseimpia kokemuksia ja romutti elämäni sisälläni ollessaan. Joo laitto ja poisto oli tuskaisia, mutta pahinta oli ne kaikki rajut fyysiset oireet, kivut + mielialan oireet jne mitä tuo kapistus minulle aiheutti. Hrr! Siksi todellakin olisin toivonut, että edes vähän noista mahdollisista haitoista ja kivustakin olisi kerrottu etukäteen, minulle kun sitä mainostettiin vain kivuttomana, sivuoireettomana ja helppona asiana josta vain typerät naiset kieltäytyy eikä haittoja todellisuudessa ole, rehellisesti sitä kyllä ihan tuputettiin. Ja minä tyhmä uskoin.
Ymmärrän tietenkin, että se sopii joillekin erinomaisesti, mutta ei kaikille. Ja asioita pitäisi tutkia enemmän.

Päivämäärä:   16.4.26 13:56:33

En koe koskaan saaneeni ehkäisytuputusta, vaikka olen juuri sitä ihmisryhmää jolle sitä pakotettaisiin. Jopa hormonihäiriöitä valittaessani tarjottiin suoraan lähetettä erikoissairaanhoitoon jos en halua hormonaalista lääkettä, mutta valitsin kokeilla sitä alkuun koska ihan syystä niitä kuitenkin määrätään tällaisten hoitoon.

Voihan se toki olla että tämä on joku tuore muutos.

Päivämäärä:   16.4.26 14:01:50

No, nimimerkillä * ainakin näkyy virtaavan puhdas rodunjalostajan kuohu teksteissään. Terveydenhuoltoalalla? Ei yllätä.

Päivämäärä:   16.4.26 14:19:07

Ja usko pois *, et sinä todellakaan "tiedä tasan tarkkaan" miten koko Suomen terveydenhoito toimii, saati kaikki toimijat alan piirissä. Oman tunnelatauksesi potilaita kohtaan kuvasitkin jo aika tarkkaan.

Terveydenhuollossa ei todellakaan mene potilaan oikeudet kaiken edelle. Kyllä se on lääkärin tahto joka menee kaiken edelle. Siinä ajurina sitten voi olla milloin ammattitaito ja lääkärinetiikka, milloin joku oma, toisenlainen intressi ja henkilökohtainen eettinen koodisto tai sellaisen puute, kulloinenkin tahtotila, ja aina taustalla raha. Toisinaan kaiken edelle menee, jos ei ole muita todistamassa, kenen hyvänsä terveydenhuollossa toimivan ihmisen intressi ja tahto. Ja ratkaisevaa on dokumentointi: mitä ja miten potilasasiakirjoihin kirjoitetaan, ja kirjoitetaanko yhtään mitään.

Sen tekstin varassa sitten tekee ratkaisunsa tuomioistuinkin, jos ja kun siellä potilasasiakirjoja käytetään. Ne ovat siellä silloin asiakirjoja ja todisteita. Oli alkuperäinen kirjoittelija minkäsortin intressiristiriidassa hyvänsä potilaan asian suhteen.

Ja ennen kaikkea mielenterveyspotilailta ja vammaisilta se potilaan ääni vaiennetaan. Terveydenhuollossa ja sieltä kirjoitettujen kirjausten varassa sitten tuomioistuimissa: siellä ollaan pelkkinä byrokraattisina kumileimasimina lääkärien tahtojen toteuttamiseen/toimien validoimiseen.

Päivämäärä:   16.4.26 14:21:19

Olen mielenterveyspotilas, täysin syrjäytynyt ja autistinen, ja silti minun annettiin päättää kokeilenko hormonaalista valmistetta oireisiini vai mennäänkö suoraan erikoissairaanhoitoon isompiin tutkimuksiin. Mihinkään ei painostettu, vaikka luulen toki että lääkäri oli tyytyväinen kun suostuin kokeilemaan pilleriä ensialkuun.

Miten tämä sopii maailmankuvaasi, Ei tutkita?

Päivämäärä:   16.4.26 14:31:23

Miten sulle ,"ei tutkita" sitten on kierukka laitettu vasten tahtoasi? Oletko ollut nukutettuna,muuten tiedottomana?
Jos sinulla on noin huonot kokemukset lääkärissä käynneistä,niin voisit kertoa seuraavan kerran lääkärissä,että haluat nauhoittaa keskustelun. Se on käsittääkseni sallittua.
Älä tee salaa,vaan laita puhelin pöydälle nauhoittamaan käyntisi ajaksi.
Syyksi voit kertoa,ettei mielestäsi asioita kirjata tietoihisi oikein.

Päivämäärä:   16.4.26 14:32:28

Selvää lienee, että esimerkiksi tekemiään laiminlyöntejä, hoitovirheitä, vammantuottamuksia jne lääkäri ei halua tuoda kirjauksissaan esille. Näissä tilanteissa intressiristiriita on ilmeinen: potilaan etu vaatisi todenmukaisia kirjauksia lääkäriltä, lääkärin oma intressi on kirjoittaa muunneltua totuutta. Kukaan ja mikään taho ei myöskään potilastietojen kirjauksia ja niiden todenmukaisuutta valvo. Mutta niillä pedataan myös jatkohoitopäätösten ratkaisut, jotka sitten (esim. mielenterveyshoidossa) periaatteessa tekee toinen lääkäri, lukemansa tekstin pohjalta ja toisinaan myös potilasta kuulematta.

Ja näitä tekstituotoksia sitten käytellään pohjana tehtyjä ratkaisuja (esim. tahdonvastaisista toimista) juridisesti validoitaessa tuomioistuimissa. Jotta squiikpomm vaan kun kumileimasin ponnahtaa.

Jätä nimimerkki * vaan se kokemuksesi potilaan oman tahdon ja äänen liian kantavasta kuulumisesta sinne oman mielesi syövereihin. Voit vaikka kokeilla stressinhallintaan potilaan entistä suuremman itsemääräämisoikeuksien kaventamisfantasioiden sijaan vaikka jotain värityskirjaa.

Päivämäärä:   16.4.26 14:32:29

^ Voit myös ottaa tukihenkilön mukaasi lääkäriin vahtimaan.

Lähettäjä: heppatäti 
Päivämäärä:   16.4.26 14:37:20

"Voihan se toki olla että tämä on joku tuore muutos."

Mulle kyllä tuputettiin jo 90-luvulla. Ei minusta siis ihan mikään tuorejuttu.

Päivämäärä:   16.4.26 14:39:31

Suomessa nyt ei satavarmasti kenellekään laiteta kierukka tahdonvastaisesti.

Jos netissä joku mt-ongelmainen niin väittää, niin ei kannata uskoa kaikkea lukemaansa.

Lähettäjä: Okei 
Päivämäärä:   16.4.26 14:39:36

Tuputusta tapahtui kyllä, mutta ei sitä nyt ilman lupaa kumminkaan laitettu ja ilmainenkin oli. Oli mulla sisuksissa 7 vuotta ja uutta ei tule. Mua vähän ihmetyttää miksi näitä kierukoita nykyään tosiaan tuputetaan kun niiden laitto ja poisto ei ole aivan siimppeleitä. Alkuun sain kohtutulehduksen ja loppuvaiheessa kierukka aiheutti kipuja jotka onneksi tosiaan loppuivat kun se oli poistettu. Gynen mielestä sitä ei olisi tarvinnut vielä 7 vuoden kohdalla poistaa vaikka oli kipuja ja uusia vuotoja :D

Lähettäjä: Mona 
Päivämäärä:   16.4.26 14:44:12

Mistähän pisterivi päätteli minun mt-haasteideni alkaneen ennen lapsen syntymää? Tiedoksesi, että jos sairastuu vaikkapa masennukseen tai saa burnoutin, niistäkin voi parantua? Tiesitkö, että niitä voi olla vaikkapa jonkin jakson verran elämästä? Mutta joo, sinun kaltaistesi kanssa on turha vääntää edes siitä kuuluisasta rautalangasta. Kun ei riitä älliä niin ei riitä. Tyhjät ämpärit kolisee eniten. Tuollainen ihmisviha kumpuaa jostain käsittelemättömästä, eikä ole normaalia, kannattaisi ehkä tehdä asialle jotakin.

Päivämäärä:   16.4.26 14:46:08

Mulla on jo kolmas menossa ja neljäskin tulee varmasti.

Elämä alkoi kierukasta!!

Ei menkkoja, ei pms oireita, akne katosi, kivut katosivat…ihanaa <3

Päivämäärä:   16.4.26 14:50:31

Mona: hyvä kutsua muita tyhjiksi ämpäreiksi ja samalla äimistellä huuli pyöreänä selvää asiaa. Miksi lapsi on soikiapää, kun molemmat vanhemmat on soikiapäitä :-D
Ei me tätä valittu!

Päivämäärä:   16.4.26 14:58:33

Nyt mieti hetki *. Ihan oikeastiko...? Noinko sinisilmäisesti uskot täydelliseen läpinäkyvyyteen, puhtoisuuteen ja hyveellisyyteen koko terveydenhuollossa? Ja vieläpä jokikisen alalla toimijan osalta? Huhhuh. Tuo maailma on ehkä sinulle siinä mielessä helppo olla, että aina tietää "satavarmasti" että asiat hoidetaan oikein, ihan jo fyysinen rakennus kertoo sen (esim. sairaalaympäristön seinät ja katto). Ihmiset vaan on ihmisiä sielläkin ollessaan, vaikka olisivat töissä siellä. Ja meitä on moneen junaan, ja on monenlaista tapaa katsoa maailmaa ja tehdä valintoja, myös ihmisillä jotka ovat töissä terveydenhuollossa. Oli sinun * näkemyksesi oikeasta ja väärästä tai yleisestä käytännöstä ihan mitä tahansa.

Noin ajattelevat terveydenhuollon ammattilaiset ovat kuolemanvaarallisia potilaalle, tuo kun sokeuttaa epäkohtien ja poikkeustilanteiden havaitsemiselta täysin.

Lähettäjä: greek 
Päivämäärä:   16.4.26 15:11:02

Olen myös yksi niistä, jolle kierukka ei sopinut, vaan teki elämästä yhtä helkuttia. Helpoista ja niukoista menkoista tuli kivuliaat ja vuosin paljon ja usein. Jatkuvia vatsakipuja. Tulehduksia ja ongelmia alakerrassa. Ennen hyvä ihoni alkoi oireilla. Hiukset reagoi negatiivisesti. Minusta tuli aivan väsynyt ja surullinen zombi, menetin elämäniloni ja oma persoonani katosi ikään kuin surulliseen sumuun. Myös halut katosi tyystin. Olin kuin joku muu ihminen. Myös kierukan asennus oli aivan kammottava kokemus (helkutin kivuliasta ja se kipu kesti kauan!). Ja pois ottamista sai anella, lopulta menin yksityiselle. Onneksi kierukan poisto vei mukanaan myös oireet ja sain itseni ja elämäni takaisin.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   16.4.26 15:12:09

"Mona: hyvä kutsua muita tyhjiksi ämpäreiksi ja samalla äimistellä huuli pyöreänä selvää asiaa. Miksi lapsi on soikiapää, kun molemmat vanhemmat on soikiapäitä :-D
Ei me tätä valittu!"

Oletettavasti tämän tekstin kirjoittaja on sitten ymmärtänyt olla lisääntymättä, vaikuttaa siltä että pää on vähän hassussa muodossa.

Päivämäärä:   16.4.26 15:17:48

Siis sellainen sokea ja kritiikitön Usko siihen, että sairaalan seinät takaavat, että asiat ovat, ne on aina tehty, ja ne myös nyt tehdään aina oikein. Siinä on potilaan henkipolo heikoilla jäillä noin vankassa ja kritiikittömässä uskossa olevan työntekijän hoidossa ollessaan.

Päivämäärä:   16.4.26 15:24:26

Kaikessa ankeudessaan silti kyllä helpottaa kuulla tasan samanlaisia kokemuksia kierukan haitoista muiltakin. Hyvä kun olette saaneet tilanteenne paremmaksi ja kierukat pois.

Ja tuolle omanelämänsäsiirinordineita hurraavalle kommenttina, että kyllä se raskaus ja hormonikierukka on kaksi kovin erilaista asiakokonaisuutta kaikkine mukanaan tuomine oireineen.

Ja logiikastasi iso sapiska: Se, että nainen ei halua kohtuunsa hormonikierukkaa, ei johda mitenkään siihen päätelmään, ettäkö nainen ei saisi haluta raskaaksi ja lasta, nyt tai myöhemmin.

Päivämäärä:   16.4.26 16:06:50

eikun oman elämänsä Maria Nordineja huudelleelle siis

Päivämäärä:   16.4.26 16:10:32

"Ei tutkita", kierukan laitto tahdonvastaisesti vaatisi fyysistä väkivaltaa ja vähintään kaksi ihmistä sitä kierukkaa laittamaan.
Tai sitten anestesian, jossa jo pelkän kanyylin laitto väkisin tarvitsisi vähintään kolme ihmistä.
Ja näin ei todellakaan Suomessa tapahdu, se on sula mahdottomuus.

Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko kaikkea mitä sekopäät teille kertovat. Ei Suomessa mitään sairaaloiden salaliittoja ole.

Päivämäärä:   16.4.26 16:36:25

Kuule onnistuu se uskottelemalla että tässä tehdään sisätutkimusta,. laittamalla geelipuudutteet ja mittaamalla kohtu käsin sisäkautta ja samaan tapaan silmämääräisesti päältäpäin kuin raskauden aikana tehdään, samalla kun puudutteet vaikuttaa. Sitten vaan selitellään että nyt tutkin näillä intrumenteilla, puudutuspiikit kohdunkaulaan, siitä hätkähtäessä sen seitsemän selitystä taas. Sitten taas tsuppiduppaillaan, ja lopulta kun se kierukka sinne kohtuun asti runtataan, siitä kivusta räpsähtäessä onkin jo sukkelasti valmista. Ja sitten vaan selitellään naama peruslukemilla että näytti olevan kaikki kunnossa jne.

Mutta ne puudutteet kyllä lakkaa ja tapahtunut valkenee sen jälkeen. Vaikka Tanskassa tosin moni nainen ei tiennyt vuosikausiin, että oli asennettu. Osataan sitä täälläkin puuduttaa, vaikka moni nainen ei ole puudutusta saanut kun on kierukan asentamista tietoisesti ja vapaaehtoisesti halunnut. Kai siinä on taas sitä naisten kivulla jalostamista mentaliteettina, kun taas vastentahtoisesti asentaessa motiivina on olla jäämättä kiinni siitä, mitä puuhaa.

Päivämäärä:   16.4.26 16:38:07

Siis jos sinulle, ja tuntemillesi ihmisille, on tapahtunut tällaista niin ota nyt hyvä ihminen yhteyttä vaikka Ylen MOTiin.

Päivämäärä:   16.4.26 16:43:13

Tällainenkin tuli vastaan hormonaalisen ehkäisyn psyykkisistä riskeistä naisille:

"In a recent study in the American Journal of Psychiatry, Skovlund and colleagues provide an elegant and eye-opening report of their finding that hormonal contraception use doubles the risk of suicide attempt, and triples the risk of suicide." Tutkimusaineistona 475 802 tanskalaisnaista, tutkimusjakso 8,2 vuotta. Noin puolet aineiston naisista käytti hormoniehkäisyä jakson aikana. Lukekaa itse te jotka vähättelette, että tämä on joillekin naisille todellinen riski. Löytyy Google SAcholarilla, on Open Access -julkaisu.

Lähde: Skovlund CW, Mørch LS, Kessing LV, et al. (2018) Association of hormonal contraception with suicide attempts and suicides. Am J Psychiatry 175(4):336–342.

Päivämäärä:   16.4.26 16:50:08

Ja tossa aiemmassa kommentissani että Tanskassa ei monet naiset vuosikausiin tienneet en viittaa tuohon tanskalaistutkimukseen, vaan useiden grönlantilaisnaisten nyt viimeaikoina julkisuuteen kertomiin kokemuskuvauksiin.

Päivämäärä:   16.4.26 16:58:30

Ja lisäkommenttina tuosta tanskalaistutkimuksesta, että siinä oli tuosta tutkimusaineistosta poistettu jo kaikki naiset, joilla oli ennestään tiedossa aiempaa psykiatrista oireilua. Lisäksi aineistosta poistettiin raskausajan+6kk synnytyksen jälkeiseltä ajalta kaikkien naisten tiedot, jotta tuloksia ei sekoita raskauteen ja synnytykseen liittyvä psyykkinen oireilu. Ja siis näin rankatulla aineistolla löydettiin tällaista assosiaatiota hormonaalisen ehkäisyn ja itsemurhayritysten tai toteutuneiden itsemurhien välillä.

Päivämäärä:   16.4.26 16:58:31

Juu, aloittaja onkin foliohattuineen ihan kirkkain kynttilä :-D kiesus Maaria mitä sontaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.4.26 17:08:07

Ai Grönlanti on Suomessa nykyään. Laittaa ihan uuteen valoon siitä viime aikoina käydyn keskustelun.

Päivämäärä:   16.4.26 17:13:24

Mitä ihmettä - höpsit? Ei sellaista ole kukaan väittänyt. (Jätä olkiukkosi kaappiin vaan.)

Mikä ihme sinulla on sitä vastaan, että näin olennaisesta ja monen naisen terveyttä ja hyvinvointia koskevasta aiheesta herätellään kriittistä keskustelua? Hormonaalinen ehkäisy ei ole harvojen arkea. Kovin on ollut mielestäni liiaksi yksisävyistä hyötyjen suitsutusta tämän aiheen ympärillä julkinen keskustelu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.