Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  11 v tytöt ja nykyaika

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   15.4.26 11:42:14

Miten teidän n.11-v tai sitä luokkaa olevat tytöt viettää aikaansa? Onko vapaa-ajalla kavereiden kanssa? Bonusäitinä ihmettelen tätä nykyaikaa. Itse vietin kaiken aikani kavereiden kanssa milloin missäkin mennen tai vaikka yksin pyöräillen. Toki sillon ei ollut älykännykkä aikaa se on selvä. Nämä vaan tuntuu mieluummin olevan kotona tai jopa vanhempien kanssa. Kavereita kyllä on mutta tuntuu kaikki olevan samanlaisia. Emme asu keskustassa, mutta kyllä täältäkin liikkumaan pääsee.

Re: 11 v tytöt ja nykyaika

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.4.26 11:46:51

Nyt 35v mutta tuossa iässä itsekin olon mieluummin kotona ja omat kaverit oli samanlaisia, siksipä se toimi hyvin

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   15.4.26 11:47:55

Minäkin olin joko tallilla tai kotona. En kaivannut kavereita koko aikaa, näin heitä tarpeeksi koulussa ja tallilla. Olen myös introvertti.

Päivämäärä:   15.4.26 11:54:27

Riippuu täysin lapsesta

Lähettäjä: Of 
Päivämäärä:   15.4.26 12:01:46

O ollut kausia kun on ollut paljon kotona, nyt taas mennä viipottaa kaverien kanssa.

Jos taustalla ei vaikuta olevan kiusaamista tms.niin hyvähän se vaan on jos viihtyy kotonakin.

Päivämäärä:   15.4.26 12:10:23

Meillä 11v (ihan just 12v) viihtyy vielä kotona. Käy ehkä kerran viikossa koulun jälkeen kaverilla ja sitten yökyilee kerran pari kuukaudessa kaverilla tai kaveri meillä. Saattavat muuten vaikka jutella puhelimessa. On vielä sen verran lapsi, että haluaa olla kotona vanhempien kanssa. Ei ole mitään teinipiirteitä vielä. Lukee, pirtää, on ulkona yms eli ei ole nenä kiinni ruudussa koko aikaa. 13v isosiskonsa oli samanlainen siinä iässä. Nykyään viihtyy kavereiden kanssa paljon

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.4.26 12:18:58

Kylläpäs bonusäitiä riepoo kun ei saa isää 100% itselleen. Kiva et tytöllä on kavereita ja kiva että koti ja vamhemmat on turvallisia ja joiden seurassa viihtyy.

Lähettäjä: __ 
Päivämäärä:   15.4.26 12:32:28

Eikö lapset käy enää harrastuksissa?

Lähettäjä: ......... 
Päivämäärä:   15.4.26 12:42:58

"Lähettäjä: __
Päivämäärä: 15.4.26 12:32:28

Eikö lapset käy enää harrastuksissa?"

Kävisi varmaankin, jos vanhemmilla olisi varaa kustantaa harrastuksia. Jokainen askartele munakennoista-kerho ja pallon huvikseen potkiminenkin tuntuu maksavan. Ja siihen kävelyynkin tarvitaan ainakin kengät ja vaatteet talvella. Fillaritkaan eivät ole ihan halpoja.
Passivoi varmasti ja erakoituttaa ruudun äärelle, jos kaikki mikä kiinnostaisi ja ryhmäyttäisi, on mahdotonta maksullisuuden vuoksi.

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   15.4.26 12:53:48

* : no ei riepo.

Niin siis meillä on muutamana päivässä viikkoa harrastukset ja niissä käy, mutta tätä muuta aikaa mietin. Ilmeisesti siis yleistä nykyään. Peilaan vain omaan lapsuuteen, mutta ajat onkin eri.

Päivämäärä:   15.4.26 13:10:22

Meidän tyttö täytti helmikuussa 12, on vitosluokalla.
Hänellä on sydänystävänsä kanssa päivittäin. Ja monta kertaa viikossa isommalla porukalla pelaavat/leikkivät pihalla. Talvella luistelivat ja pulkkailivat ym.
Harrastuksessa käy kerran viikossa, ja tallilla minun kanssani kerran pari viikossa.

Viettää tietysti paljon aikaa meidän vanhempien kanssa, ja vaarinkin luona käy viikoittain.
Meillä sellainen ekstratilanne, että ovat sydänystävänsä kanssa yhdessä melkein 24/7, yökyläily on jatkuvaa. Ollut jo monta vuotta. Ystävä asuu naapurissa, ja ovat joko meillä tai naapurissa. Yleensä meillä.
Koulun jälkeen tekevät läksyt ja välipalaa. Lukevat paljon, pelaavat lautapelejä, ja nyt ovat hurahtaneet kokoamaan Legokukkia.

Älykännykkä on, mutta puhelinta käyttää oikeastaan vain soittamiseen. Ei pelaa mitään puhelinpelejä. Ja tämä ihan omasta tahdostaan. Ei ole ikinä tarvinnut edes keskustella ruutuajasta.
Puhelin on yleensä kotona, ja lapsi ulkona.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   15.4.26 13:18:27

"Ja siihen kävelyynkin tarvitaan ainakin kengät ja vaatteet talvella."

Oletettavasti lapsella on kesät talvet kengät ja vaatteita.

Lähettäjä: Lalla 
Päivämäärä:   15.4.26 13:19:35

Meillä 12 v. Aikaisemmin oli kavereita joiden kanssa vietti paljon aikaa. Vuosi sitten oli kiusaamista ja lisäksi lapsen nepsy piirteet tuntuvat korostuvan. Muut ikäiset alkavat tulla murrosikään ja kasvavat isomman oloisiski. Omaa lasta on taas aina kuvattu ikäistään paljon nuoremman oloiseksi (jo päiväkoti ikäisenä), tämä korostuu kun muilla tuntuu olevan henkisessä kehityksessä pyrähdyksiä. Lapsi jää tällöin aina kaveriporukasta ulkopuolelle muiden toimesta. Nyt vielä jouluna tuli koulun vaihto kaiken päälle eikä ole saanut uudesta koulusta kavereita.

Harrastuksessa käy 2 x viikko, mutta muuten viettää aikaa meidän vanhempien kanssa. Minua tilanne surettaa ja olen karsinut kaikki sellaiset ”ei pakolliset” omat menot pois jolloin lapsi joutuisi olemaan yksin. Yksinoloa tulee jo iltapäiviin, kun me vanhemmat olemme töissä ja lapsi selvästi kaipaa seuraa. Toivon, että löytäisi kavereita joiden kanssa viettää aikaa tai vanhat kaverit taas kelpuuttaisivat porukoihin. Lapsi itsekin suree kun ei ole kavereita joita nähdä.

Lähettäjä: ......... 
Päivämäärä:   15.4.26 13:29:57

"Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 15.4.26 13:18:27

"Ja siihen kävelyynkin tarvitaan ainakin kengät ja vaatteet talvella."

Oletettavasti lapsella on kesät talvet kengät ja vaatteita."

Tarkennetaan hölmöille; säänmukaiset ja mukavat ja sopivat vaatteet, sellaiset vielä mielellään, joiden vuoksi ei kiusata.
Voihan sitä euron kirpparilenkkareissa yrittää juoksua harrastaa tai hengailla talvella liian ohuessa talvitakissa pihalla, mutta ei se varmaan sen lapsen mielestä kauhean motivoiva harrastus ole.
Usko tai älä ällö, niin suomessa on niin köyhiä lapsiperheitä, että ehjät kengät tai säähän aina sopiva takki ei ole itsestään selvyys.

Päivämäärä:   15.4.26 13:34:22

Viivarivi, jos lapsella ei ole oikea varustus talvella, niin kyllä se on lasun paikka. Kerrospukeutuminen on täysin ok, mutta ilman muuta vaatteet on oltava sään mukaan. Jos näin ei ole, ei lapsen perustarpeista ole huolehdittu riittävällä tavalla.

Päivämäärä:   15.4.26 13:38:01

Siis täh. Kyseessä on siis ongelmaton helppo pentu ja siitä pitää tehdä valitusketju???

Päivämäärä:   15.4.26 13:38:23

Pisterivi, se on lasu-ilmon paikka, jos lapsella ei ole säänmukaisia vaatteita. Silloin on vanhemmuudessa aivan kaikki pielessä.

Kirpparit ovat täynnä käytettyjä, ihan "muodinmukaisia" lastenvaatteita. Jos niihin ei ole varaa, niin sossu aivan varmasti auttaa.

Päivämäärä:   15.4.26 13:42:11

Ai, ongelma on näemmä että hänet pitäisi saada kodista ulos pois jaloista vaikka olisi miten hajuton, mauton ja hiljaa. Oi ku kivoja aikuisia ympärillä!

Potkaiskaa nyt ulos trumppilan tyyliin kun ei miellytä? Huoh.

Päivämäärä:   15.4.26 13:54:58

Ja pisterivi, lasta voidaan kiusata ihan mistä syystä vaan. Riittää vaikka se, että on "väärä" harrastus, vanhemmat eronneet tai silmälasit. Vaatteita löytyy kyllä, kuten nimimerkki * totesi, eikä niiden ole pakko olla mitään erityisiä merkkivaatteita.

Ilmaisia harrastuksiakin lapsille ja nuorille löytyy. Esimerkiksi partioon voi anoa maksuvapautusta vähävaraisena. Kunnat järjestävät erilaista toimintaa, joista useat ovat ilmaisia, nuorisotaloilla on jos jonkinlaista kerhoa yms. Tämä siis ei nyt ollut erityisesti aloittajalle suunnattu, vaan yleisesti jollekin, joka valitti, että kaikki harrastukset maksaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.4.26 14:00:19

Oma tyttö on täyttämässä 10v. Viihtyy erittäin hyvin kotona, mutta nyt kun naapuriin on muuttanut ikäisensä lapsi, viettää erittäin hyvin hänenkin kanssaan, enimmäkseen ulkona. Tämä 10v ja myös nuorempi siskonsa harrastavat tanssia ja uintia, ja sen lisäksi retkeillään, leivotaan ja askarrellaan yhdessä. Arki on aika hektistä, joten harrastusten ja kouluhommien ohella muu ohjelma keskittyy lähinnä viikonloppuihin.

Koulukavereiden kanssa on ongelmana se, että siellä on omaa klikkiytymistä (jep, jo nyt) ja ihme skismaa siitä, kuka saa olla kenenkin kanssa. Heitä ei siis erityisen mielellään tapaa koulun ulkopuolella. Tähän on yritetty puuttua sekä koulun että vanhempien puolella, mutta siellä on yksi tyyppi joka yrittää "omia" kaveriporukasta paria tyyppiä, ja suuttuu kun muut viettävät heidän kanssaan aikaa.

Päivämäärä:   15.4.26 14:03:05

Myös näemmä VPK:sta ja 4H:sta voi hakea maksuvapautusta. Varmasti myös muista tämän tyyppisistä yleishyödyllisistä harrastuksista.

Päivämäärä:   15.4.26 14:06:09

Minä mielestäni lapsena harrastin / oli harrastuksia vaikka mikään ei tarkoittanut muiden kanssa tehtäviä asioita. Nykyään on omituisen kapea ja elitistinen käsitys siitä sanasta vallalla. Olisi varmaan pitänyt "käydä jossain" jotta se laskettaisiin

Me kaikki emme ole sellaisia ihmisiä, meillä olisi se toisten pakonomainen tarve päästä johonkin, käydä jossain ja niin edelleen. Osa meistä haluaa kotiin omiin oloihinsa ja asioihinsa. Toiset kärsivät eristyksessä olosta niin että ovat seota kuten muutamia vuosia sitten tuli ilmi kun taas toiset eivät ole millälläänkään sen ollessa täysin tavis perussettiä oleva normaaliasetus omassa päässä. Meikäläiset kärsivät kovin siitä väkisin ties mihin väkisin lykkimisestä, vetämisestä, painostuksesta ja nalkutuksesta miten pitäisi. Entäs jos me alkaisimme vangita väkisin kotiin niitä, jotka ovat toista ääripäätä?halooo.

Antakaa ihmisten olla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.4.26 20:17:58

Siis lapsi viihtyy kotonaan eikä ole jatkuvasti viilettämässä ympäriinsä, mikä ongelma? Ei kaikki ole sellaisia jotka jatkuvasti kaipaisivat muiden ihmisten seuraa ja olisi pakko päästä pois kotoa. Olisin erittäin tyytyväinen jos lapseni tykkäisi olla seurassani ja viihtyisi kotonaan. Jos on näkee kavereita koulussa ja silloin tällöin vapaalla ja on harrastus kerran tai pari viikossa, en näe mitään ongelmaa. Voittehan perheenä ottaa tavaksi käydä vaikka kerran viikossa kirjastossa tai jossain luontopolulla.

Itse olin tuossa iässä joka päivä tallilla, se oli pakollista oman ponin takia. Muuten olinkin kotona. Mutta muistan kyllä nekin lapset joilla oli pakko olla koko ajan seuraa ja tekemistä, heti kun yksi kaveri joutui lähtemään kotiin niin alettiin soittelemaan muita läpi että voitko tulla meille, tms. Lapsetkin on yksilöitä, en itse olisi sellaista jaksanut.

Päivämäärä:   15.4.26 20:47:19

Kun olin 11, tosi olemattomasti vietin aikaa kaverien kanssa. Ei mun asuinalueella ollut muita saman ikäisiä ja jos halusi koulun jälkeen tavata kaveria, se oli ison organisoinnin ja järjestelyn takana. Piti pyytää kyytiä vanhemmilta ja ei useinkaan sopinut.

Vasta teininä alkoi nuo kaverien kanssa itse sovitut menot kun osasi paremmin vaihtaa julkisten eri vuoroja. 11v on vielä tosi pieni.

Mutta siis meillä 11v sosialisoi koulussa kaveriensa kanssa, koulun jälkeen leikkii hahmoilla ja rakentelee niille maailmoja, pelailee, piirtää, viestittelee kavereille, lukee kirjaa ja tietenkin minä ja hän vitsaillaan, pelleillään ja keskustellaan. Olen halunnut olla parempi kuin oma äitini. Mun äitiä ei kiinnostanut yhtään mitä lapsensa ajattelivat, mistä tykkäsivät eikä kiinnostanut yhtään meidän persoonat. Itse olen lapsesta ja ajatuksistaan kiinnostunut ja tehdään asioita yhdessä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   15.4.26 21:23:02

Lapsetkin ovat erilaisia, toiset viettävät paljon aikaa kavereiden kanssa, toiset viihtyvät omassa rauhassa kotona. En minäkään käynyt lapsena muuta kuin harrastuksissa, muuten oli kiva olla kotona.

Päivämäärä:   15.4.26 22:24:36

Oma lapsi täyttää juuri 11. On aika väsynyt, omien sanojensa mukaan ei jaksa tehdä koulun jälkeen mitään ja siltä nyt vaikuttaakin :/. Lukee, piirtää, järjestelee huonettaan ym, tekee koulutehtäviä. Kännykkäaikaa on 1 h päivässä. Mutta ei jaksa tavata ketään. Harrasti ratsastusta, mutta halusi lopettaa sen. Teatterikerhossa käy kerran viikossa ja tykkää kyllä siitä.

Koulussa tuntuu olevan pari kaveria kyllä, ja viikonloppuisin usein näkee paria koulun ulkopuolista kaveria. Mutta arki-illat on enimmäkseen kotona ja valittelee tylsyyttä, ja kaikkiin ehdotuksiin "ei jaksa mitään". Asutaan ihab kaupungissa kyllä ja tekemistä ja kavereita olisi kilometrin säteellä. Vähän kyllä huolettaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.