Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko huono käsiala piittaamattomuutta muista

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   14.4.26 20:26:30

Minulla on epäselvä käsiala. Itsellänikin on välillä vaikea lukea omaa tekstiä. Mietin välillä kun kirjoitan muistiinpanoa jollekin muulle, että enkö vaan välitä meneekö viesti perille, kun teen säheröäni vai missä vika. Pystyn halutessani kyllä kirjoittamaan selvemminkin, mutta yleensä kirjaimia on vaikea erottaa toisistaan. Ehkä en siis halua?

Toisaalta ihmettelen ihmisiä, joilla on täydellinen käsiala. Mitä se kertoo luonteesta. Minä epäilen, että ei pelkästään hyvää sekään.

Re: Onko huono käsiala piittaamattomuutta muista

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.4.26 20:41:00

Ainakin tekstarit täynnä kirjoitusvirheitä on piittaamattomuutta vastaanottajaa kohtaan.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   14.4.26 20:45:19

Huono käsiala voi johtua aivoista. Oletteko joskus kirjoittanut kun olette ollut perseet olalla meiningillä. Selvänä kun lukee itsekkin niin ei mitään hajua mitä siinä lukee. Toisaalta vaikka alkoholi ei olisikaan syynä voi olla että lääkkeet voi olla syy.

Päivämäärä:   14.4.26 20:47:54

Selkeämpi kirjoittaminen vaatii enemmän vaivaa kuin tuherrus. Jos on itse ainoa joka lukee sen, mitä väliä? Tai jos tekee jotain mikä vaatii itsessään paljon keskittymistä, ei välttämättä muista keskittyä käsialaan, tai se hidastaa sitä tärkeämpää prosessia joka on tekstin tuottaminen.

Toki siitä paremmasta käsialasta saa luonnollisen sitkeällä treenillä, ja sitten sitä kirjoittaa helpommin aina. Mutta se vaatii myös työtä, koska pitää opetella uusia, hyvin pieniä liikeratoja.

En tekisi suurta persoonallisuusanalyysiä siitä, millä käsialalla joku tekee kauppalistansa tai jotain matematiikan harjoitustehtäviä.

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   14.4.26 20:51:19

Minulla on nivelrikkoa käsissä. Etenkin kylmällä ei vaan sormet taivu niin, että saisi kirjoitettua selvää käsialaa. Lisäksi olen huomannut, että aamuisin ja päivisin käsiala on paljon parempaa, huononee iltaa kohden. Välillä käsiala on pientä ja siistiä, välillä isoa ja epäselvempää eikä sille voi mitään.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   14.4.26 21:09:42

"Pystyn halutessani kyllä kirjoittamaan selvemminkin, mutta yleensä kirjaimia on vaikea erottaa toisistaan. Ehkä en siis halua?"

No jos kerran pystyt mutta et tee, niin tarvitseeko tuota ihmetellä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.4.26 21:10:05

Kirjoittamaan siististi oppii vain kirjoittamalla. Minä saan usein palautetta käsialastani, kun se on monen silmään tasaista ja siistiä. Eipä tuo minusta kerro ihmisenä oikeastaan muuta kuin sen, että olen kirjoittanut elämäni aikana käsin PALJON.

Päivämäärä:   14.4.26 21:17:29

-, kirjoittaminen on yksi niitä harvoja asioita, joissa olen hyvä. Ja kyllä, tiedostan vahvuuteni. Käsiala on asia, josta saan varsin säännöllisesti palautetta ja käsialan takia nakitetaan asioita kirjoittamaan.

Päivämäärä:   14.4.26 21:18:03

Jaahas, ylisviivan kommentti läksikin jo bittiavaruuteen.

Lähettäjä: Kummitus 
Päivämäärä:   14.4.26 21:19:19

Oma käsialani on muuttunut huonommaksi, koska en ole vuosiin kirjoittanut enää kynällä. Kaikki viestintäni ja kalenterit/muistiinpanot ovat sähköisiä. Havahduin tähän kun kävin laskemassa ajokorttiluokkaa ja piti täyttää kaavake käsin, että onpas harakanvarpaita… kyllä se nyt luettavaa vielä oli vaikka omaan silmään ei kaunista. ;)

Lähettäjä: Seikku 
Päivämäärä:   14.4.26 22:01:07

Työkaverini kirjoittaa yhteiseen kalenteriin todella epäselvää tekstiä. On aika tylsää kysyä aina, että mitä tässä mahtaa lukea.
Myös ilmoitustaulun kirjoittaa tosi epäselvästi.
Selitys on, että mä nyt oon vaan tällainen ja niin kovin taiteellinen.
Aika rasittavaa...

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   14.4.26 22:16:16

Ei onneksi tarvi muiden mun tekstiä lukea. Pää räjähti kun piti joskus kirjoittaa siististi.

Lähettäjä: kiehtova aihe 
Päivämäärä:   14.4.26 22:42:45

Jos käsialat kiinnostaa, niin kannattaa lukea grafologia aiheesta kirjoja.

Esum kirjastostakin niitä löytyy.

Olen oppinut itsestä ja muista paljon uutta.

Älykkäät ihmiset kirjoittaa monesti epäselvää käsialaa, ns lääkärin sellaista.
Ennenjän tuo oli käsin kirjoitettujen reseptien kanssa ihan käsite Aapteekeissa :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.4.26 23:23:46

Itselläni on hyvä käsiala ja huono käsiala. Jos oon väsynyt tai kirjota todella nopeasti niin käsiala on huonompi. Jos keskityn hieman enemmän niin se on tosi nättiä, yleensä tyydyn siihen ei niin nättiin mutta kuitenkin saa hyvin selvää.

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   14.4.26 23:44:53

Mulla on nimmarin kirjoittamisessa ongelmana että jos yritän oikein selkeästi ajatuksella sen kirjoittaa, niin aivot meinaa mennä oikosulkuun kun en enää muista miten ne ysärin alussa opitut kaunokirjaimet meni ja yhdisty toisiinsa. Sitten se näyttääkin just joltain ala-asteelaisen kirjoittamalta nimmarilta. Joten pitää vaan mitään ajattelematta sutaista nimmari ihme töherryksenä. Voi olla että tulee jotain ylimääräisiä kirjaimien tapaisia jos tarkasti katsoo. Sukunimi kaksi osainen ja sen yleensä lyhennän vaan X-X niin helpompaa. Sisko mua joskus pilkannutkin tuosta mun rumasta nimmarista. Se kun muinoin harjoittelemalla harjoitteli kirjoittamaan nimensä kauniisti ja muutenkin fiksasi käsialaansa. :D

Päivämäärä:   15.4.26 07:16:03

Mulla on dysgraphia. Jos skarppaan oikein kovin niin saan selkeämpää tekstiä aikaiseksi mutta se on todella hidasta ja saatan silti jättää sanoja välistä, käsin kirjottaessa saatan yhdistää kirjaimia toisiinsa enkä edes huomaa. Lukihäiriötä ei ole

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   15.4.26 07:42:10

Minulla ollut aina huono käsiala, vaikka kuinka yrittäisin rauhassa ja huolellisesti kirjoittaa. Onneksi nykyään voi myös kirjoittaa tekstaamalla.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   15.4.26 07:43:28

Jos kirjoittaa jollekin muulle muistiinpanoja käsialalla, josta tietää, ettei siitä saa kukaan mitään selvää, ja pystyisi kirjoittamaan siistimmin, on se piittaamattomuutta. Ei ole kiva kysyä jatkuvasti, että mitä tuossa lukee.

Oma käsialani on välillä mitä sattuu, mutta saan siitä ite selvää ihan hyvin. Muut välttämättä ei saa, ja jos kirjoitan jotain, jota muutkin lukee, kirjoitan aina siistimmällä käsialalla, josta varmasti saa selvää. Onhan se vähän hitaampaa, mutta vielä hitaampaa on se, että lukee sille toiselle (tai niille toisille) joka sanan ääneen, kun ei kukaan ota kirjoituksista mitään selvää.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   15.4.26 08:08:57

Treeniä se vaatii ja nykyään kun kynää ei ota käteen välttämättä edes kuukausittain, niin huomaa kyllä käsialan huonontumisen

Lähettäjä: Tee jotain jos.. 
Päivämäärä:   15.4.26 08:12:26

Voihan se niinkin olla että et halua keskittyä selkeyteen. Olet kuitenkin tiedostanut ongelman jos et itsekään saa selvää kirjoituksestasi.Hienomotoriikkaa voi harjoitella jos se todella kiinnostaa. Kiinnostuksesta kaikki lähtee. Eihän tämä nykyinen paperittomuuteen pyrkivä yhteiskunta tue kenenkään halua kynällä kirjoittamiseen.
Tuossa kirjoituksessasi tuli esiin että kyllä kynää vielä tarvitaan. Tarvitaan myös kaunokirjoitustaitoa sillä nimikirjoitus on todellakin paljon helpompi silloin tehdä persoonallisesti ja hyvin. Tekstaamalla ei oikein onnistu kuin tyyliin etukirjaimet.

Kirjakauppa on kuitenkin vielä olemassa ja sieltä voi löytyä apua.
Tällainen kirja esim:
Kaunis käsiala
-Käsialaasi harjoittamalla selkeytät arkea ja ilahdutat ystäviä
Kirjan helpoilla harjoituksilla jokainen onnistuu parantamaan käsialaansa menettämättä persoonallista jälkeään.
Innostavien vinkkien avulla teet arjen muistilapuista pieniä taideteoksia.

-Niinpä, lue tuo viimeinen lause!

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   15.4.26 08:24:17

Mulla on hermovaurio kädessä ja se vaikuttaa käsialaan. Jos kirjoitan kiireessä esim.muistiinpanoja, käsiala on melko suttuista. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, huomioinko muita, koska en vaan voi asialle mitään kun hienosäätö kädestä on osin menetetty.

Päivämäärä:   15.4.26 08:49:46

Omalla kohdalla runsas ja kiireinen muistiinpanojen tekeminen heikensi käsialan lukioaikana. Samalla käsialan koko myös pieneni. Paperitenttiin vastatessa tai muille käsin kirjoittaessa osaan kyllä edelleen kirjoittaa suurempaa ja selkeämpää käsialaa, mutta se vie selvästi pidemmän aikaa eikä käsiala ole enää sittenkään yhtä kaunista kuin vaikkapa ala-asteella oli.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.4.26 08:54:24

Minulla on ranteessa jonkinlaista kulumaa tai vastaavaa ja joudun kirjoittamaan todella hitaasti, jotta käsiala on siistiä (luettavaa). Jos teen vaan omia muistiinpanoja, on se melkoista suttua, mutta toki itse saan siitä selvää. Nykyään ei onneksi tarvitse käsin kirjoittaa oikeastaan mitään, sekin toki osaltaan huonontaa käsialaa, kun rutiini puuttuu.

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   15.4.26 09:07:26

"Älykkäät ihmiset kirjoittaa monesti epäselvää käsialaa, ns lääkärin sellaista."

Onko se silloin myös ylimielisyyttä, jos kirjoittaa tekstiä toisten luettavaksi, mutta ei kiinnosta saavatko nämä siitä edes selvää? Että ihmetelkööt ja selvitelkööt. Muuten luulisi älykkään ihmisen osaavan ajatella asioita myös muiden ihmisten näkökulmasta.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   15.4.26 09:29:37

Kiire on usein syy huonoon käsialaan. Ja se, että käsi väsyy jos pidempi teksti pitää kirjoittaa.

Lähettäjä: jäljet näkyy 
Päivämäärä:   15.4.26 09:52:50

Käsiala on projektio itsestä.
Olen perehtynyt aiheeseen, jokaisen käsiala on omanlailaisensa. Vaikka tietoisesti pyrkisikin kirjoittamaan selkeästi, ne pienet nyanssit jäävät silloinkin paperille näkyville, ovat vaikka suirennuslasilla nähtävissä.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   15.4.26 11:43:10

Ällö, minä olen kirjoittanut todella paljon käsin, mutta käsialani ei ole koskaan ollut hyvä. Ja vaikka kuinka keskityn niin en saa kaunista käsialaa. Ja koska kirjoitan paljon niin olen myös nopea kirjoittamaan ja siinäkin kauneus kärsii. Selvää siitä kuitenkin onneksi saa.

Eli en usko siihen, että käsialasta tulee kaunis kun kirjoittaa paljon. Uskon kyllä siihen että siitä saa kauniimman harjoittelemalla ja kärsivällisyydellä, mutta minulle on ainakin ollut aina tärkeämpää saada kirjoittaa nopeasti.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   15.4.26 15:39:15

Mulla on ollut siisti ja kaunis käsiala, mutta opiskelujen aikaan muistiinpanoja tehdessä se alkoi harakanvarpautuun kiireessä. Pääsääntöisesti itse saan muistiinpanoistani myöhemminkin selvää. Jos kirjoitan jollekulle muulle muistiinpanoja, pyrin kirjoittamaan selkeästi. Olen aikanaan hieman harrastellut galligrafiaa ja erilaisia kirjaintyylejä, kynän pitäminen ns. sujuu pitkän kuviksen kuvataidelukiossa taiteilleena.

Sitten on niitä aikanaan kaunon opetelleita, mutta syystä x sen unohtaneita (?). Siippani esimerkiksi ei saa selvää tätinsä kirjoittamista postikorteista, ja tädin kauno on kumminkin sellaista kaunista ja selkeää opettajakaunoa (ei ole opettaja vaan toimittaja). Kaunoa opettelematon aikuinen lapsukaisenikin saa isotätinsä kirjoituksesta selvää hyvin. En tiedä mikä dys-jotain on kyseessä. Juuri löytyi anoppilan inventaarioissa siipan kaunoharjotteluvihko, ja hyvin kauniita kirjaimia siellä oli. Käsialansa on kumminkin ollut jo parikymppisenä sellaista rumasti sanoen kökkötekstiä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.